Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 26 November 2010

MACAM MANA TANAH MELAYU LINGKUP





HABIS LINGKUP TANAH MELAYU




BATAL PROJEK AROWANA , SELAMATKAN JELAPAG PADI – harakah daily

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) meminta agar projek ternakan ikan Arowana di Bukit Merah dikaji semula kerana mengganggu operasi penanaman padi terbesar di Perak iaitu di Daerah Kerian.

Naib ketuanya, Salman Saleh berkata, ia juga akan menjejaskan saluran utama bekalan air di Tasek Merah.

Bekalan air di Tasek Merah tersebut bukan sahaja digunakan oleh lebih 10,000 pesawah melibatkan keluasan sawah 24 ribu hektar tetapi juga menjadi kegunaan harian 200 ribu penduduk setempat.

Katanya, DPPN Pk melihat sejak bermulanya projek ternakan ikan Arowana pada tahun 2000 sehingga kini, projek tersebut sudah mempunyai 3,808 buah kolam dengan jumlah 70 orang pengusaha berbanding dulu tidak sampai 10 pengusaha sahaja.

“DPPN Pk merasa bimbang pembuangan sisa kolam ke dalam sistem saliran pertanian di daerah ini akan mencetuskan masalah alam sekitar serta pencemaran air yang serius pada masa akan datang,” ujarnya.

Berikutan itu, Jabatan Alam Sekitar (JPS) juga didapati gagal membanteras kegiatan mencuri air oleh pengusaha terbabit sehingga mendapati dari tarikh 15 Ogos hingga 28 Oktober 2010 menunjukan takungan air di Tasek Merah menurun sebanyak 0.2 kaki (2.4 inci) sehari.

Tambahnya, DPPN Pk melihat kekebalan pengusaha sedia ada yang telah mendapat notis dari Pejabat Tanah Daerah Kerian kerana melanggar syarat tanah namun tidak diendahkah sebaliknya kerja-kerja industri akuakultur diteruskan seperti biasa.

Malah, ujarnya JAS masih gagal untuk memastikan sama ada kajian kesan kepada alam sekitar (EIA) perlu dilakukan atau tidak kepada semua kolam tersebut.

“DPPN Pk dengan tegas mendesak agar keprihatinan Kerajaan Negeri Perak serta semua agensi kerajaan yang terlibat agar bertindak untuk menyelamatkan jelapang padi terbesar di negeri Perak ini,” ujarnya lagi.

NOTA:

ini mesti projek cukong
ini mesti ada masyuuk
macam mana kawasan pertanian sawah
alih jadi tempat ikan
ini bukan ikan untuk dimakan
ertinya BUKAN TANAH PERTANIAN

sila siasat jabatan tanah
sila siasat jabatan pertanian
sila siasat jabtan alam sekitar
ada lendir china doll atau tidak
ada masyuuk atau tidak

kemudian tengok siapa lulus
tengok mat itam tanda tangan atau tidak
lihat siapa pula pengarah syarikat arowana ini

kepala bana!
takkan ini pun sprm tak boleh buat
bangang sangat ke?

nota:
mana dia pemuda umno
dengan ketuanan melayu
mana dia perkasa dan perkasam
mana dia ngo melayu perak
semua dah dapat lendir china doll ke?

ini lah cara tanah tradisional melayu
kena rembat


16 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

setuju dgn anda.

Yong berkata...

Aruwana binatang liar (wildlife) yang makan binatang lain. Sama macam yang menternaknya juga. Mufta sila beli fatwa orang Islam memelihara aruwana kerana percaya ia membawa tuah kurafat atau tidak?

TEKONG DARAT berkata...

pastu bila mampus dapat penghirmatan negara...masa hidup dok melingkup tanah melayu...
pastu dijaja kat melayu bangsat, DAP punya angkara...

matstimketum berkata...

hampeh mat black, naik haji sekadar lakonan sahaja! kebajikan penanam padi melayu dipinggirkan kerana kebajikan cukong. nyahkan umno-bn dari bumi perak pada pru 13 nanti, jangan lupa wahai pengundi perak!

Tanpa Nama berkata...

mana mat itam woiiii.... ko buat kepala bana apa? main kote ke?
lahabau ni kalu sesat masuk kampung aku, aku semelih kote...

mat itam-country of origin possibility from nigeria, central afrika, somalia

kah kah kah...

arill berkata...

akhir2 ni pekasam sepi tanpa berita la... jd ikan masin kot..

mosabit berkata...

air liur melelehhhh..
mat itam ketagehhhh..
mat itam kaki malahabbb...

deyy machaaaa.....
aruwanaaa....aruwaneeyy...
arumugambeyy...

pundekkk...yeelleekkk...

kah kah kah kah kah kah .....

Omarasma berkata...

bodoh pye kerajaan..
klu padi xde nt kte leh ganti ngn ikan kelisa ke bt mkanan ruji?

Enche berkata...

mau tak untung seekor ikan tue dewasa hampir 10k dia punya harga...semua tue cukong punya projek,yg aku tau aaa projek kolam ikan arowana di situ dah macam MLM JKKKP pun aku dengar ada hati nak masuk share thehehehehe

Tanpa Nama berkata...

SPRM babi ternakan bn..
mana nak siasat.

Tanpa Nama berkata...

Bodoh xde otak ke diorg nie. nak buat projek ternak ikan arowana, carilah lokasi yg sesuai.

Mcmane lah leh lepas sijil penilaian alam sekitar? Nie mesti kes dh dpt china doll.

Bodoh nye manusia. merosakkan alam sekitar je......

anak marhaen berkata...

BN babi tu mana ada otak nak pikiaq masa depan,mcm mana petani nak hidup,mcm mana nak lestarikan sumber,bla bla..janji duit masuk pastu dapat China Doll..klau aku dapat menteri BN sekoq2 aku letup
C4,orang Melayu dan rakyt Malaysia jangan bagi lesen untuk ditipu

Tanpa Nama berkata...

Hoi TT, aku pon ternak arowana!

Hoi TT, pi check sapa punya tanah?

Hoi TT, ternak arowana lebih untung dari padi!

Hoi TT, mcmana nak tanam padi?

Hoi TT, cukong dah songlap permit!

Hoi TT, cukong punya beras dah melambak kat tanah air kita!

Hoi TT, tanam padi untung tak banyak!

Hoi TT, bela ikan lebih untung dari bela china doll!

Hoi TT, bela ikan lebih untung dari jual ais!

Hoi TT, ada berani bela arowana?

Hoi TT, sapa tanggung risiko bela arowana???

Hoi TT, pi check kat bukit merah berapa byk dah produce jutawan melayu!

Hoi TT, study betul2, jgn hantam sokmo!

Hoi TT, biarlah melayu nak berniaga!

Hoi TT, tapi wa tak jamin sapa yg keluar modal tapi tak nak involve sama!

Hoi TT, kita tengok sapa yg kena!

Hoi TT, lu tahu sapa yg menyalak?

Hoi TT, yg menyalak adalah org melayu yg masih dibuai mimpi indah!

Hoi TT, TANAM PADI KAT BUKIT MERAH DAH TAK ADA MAKNA NYAAAA!

Hoi TT, selagi cukong kontrol permit padi, akan berlaku daerah kerian akan jadi kolam2 ikan arowana yg terbesar di dunia!

Hoi TT, kalau kat layang2 johor, kolam arowana di control oleh cina!

Hoi TT, biarlah bukit merah di control oleh melayu!

Tanpa Nama berkata...

main pennis keluor le sprme tu.. ha..haa.haaaaaaaaa

bodo macam teloq

Tanpa Nama berkata...

pembetulan bro.. mana de projek arowana pakai EIA.. PAS pun satu,kalu nk tembak buat la homework. jgn semberono tembak agensi kerajaan. kang org kata bangang, marah lak.

Tanpa Nama berkata...

macam projek bela udang rimau dikerpan, kedah tak lama dulu, masa BN perintah.

lanie udang dah diganti dengan pemeliharaan buaya, kah..kah..kah..