Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Sabtu, 25 Disember 2010

INI KES TERBARU !!!





KENA PUKUL BUKAN KENA PUKAU




POLIS SIASAT DAKWAAN LELAKI DIPUKUL DI BALAI – berita hairan


Polis sedang menyiasat dakwaan seorang lelaki kononnya dia dipukul beberapa anggota polis di balai Dataran Sunway pada Sabtu lepas menyebabkan kedua-dua matanya lebam.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan yang dibuat oleh Chua Buang Hing, 34, yang turut mendakwa dia ditumbuk oleh tiga anggota polis lain sebelum itu.

Chua memberitahu pemberita hari ini bahawa pada 11 malam Sabtu lepas, beberapa anggota polis yang sedang mengadakan sekatan jalan raya di Petaling Jaya Utara telah menahan keretanya kerana tidak mempamerkan cukai jalan.

"Saya akui kesilapan saya kerana tidak menampal cukai jalan yang baru dihidupkan dan rela disaman. Saya terkejut seorang anggota polis itu terus menyeluk poket saya yang mengandungi RM7,000 dan meminta wang saya, namun saya tidak mahu memberi dan ini membuat dia marah. Tiga daripada mereka kemudian menumbuk muka dan mata saya serta menggari saya," katanya.

Chua, yang juga pengerusi sebuah tokong, berkata dia kemudiannya dibawa ke Balai Polis Dataran Sunway dan di situ, dia mendakwa dipukul, ditendang dan dipijak oleh tujuh anggota polis sehingga dia muntah darah, selain cedera di lengan kanan dan kiri.

"Mereka kemudian memaksa saya supaya membuat laporan polis mengaku bahawa kecederaan saya adalah akibat kemalangan jalan raya. Jika saya bersetuju, barulah mereka akan bebaskan saya," katanya.

Chua berkata dia kemudiannya dibawa ke Hospital Sungai Buloh untuk menerima rawatan sebelum dibawa ke Mahkamah Petaling Jaya untuk direman dan dilepaskan pada Rabu lalu. - BERNAMA


ini cerita penuh :

LAGI MANGSA KEGANASAN POLIS – POLIS PUKUL SAYA KERANA MAHU DUIT – merdeka review

Dia ditumbuk bertubi-tubi, digari, ditendang dan dipijak. Bermuntah darahnya, terpelantingnya pada dinding. Dia ditendang sehingga jatuh berguling-guling dari tangga. Wang tunainya sebanyak RM13,000 hilang entah ke mana. Dia dipaksa buat laporan bahawa kecederaan ini disebabkan kemalangan jalanraya. Dia diugut untuk diletakkan dadah dan parang dalam keretanya. Malah, perniagaannya, keselamatan dirinya dan keluarganya akan terancam seandainya beliau membuat laporan polis.

Demikianlah pengalaman lima hari Chia Buang Hing, yang didedahkan dalam satu sidang media bersama ahli parlimen Segambut, Lim Lip Eng (gambar kiri, kiri), pagi ini. Chia Buang Hing akhirnya dilepaskan pada 22 Disember, selepas Pegawai Penyiasat (IO) Azizuddin mengetahui beliau tidak bersalah dan diseksa polis, malah menyuruh Chia membuat aduan selepas itu.

Sembunyikan diri dalam longkang


Chia Buang Hing yang masih diselubungi ketakutan, tidak berani untuk masuk ke balai polis secara bersendirian. Menurut pembantu peribadi ADUN Damansara Utama, Cheah Wing Yin yang mengaturkan agar ahli parlimen Segambut Lim Lip Eng membuat aduan bersama Chia di balai polis Shah Alam semalam, berkata mereka tidak menjumpai Chia Buang Hing setelah tiba di balai.

Apabila dihubungi dengan telefon, barulah mereka mendapati bahawa Chia Buang Hing bersembunyi di dalam longkang kerana terlalu takut untuk masuk ke Balai Polis secara bersendirian. Meskipun melalui segala penyeksaan ini, Chia Buang Hing masih bersyukur, "Saya berterima kasih kepada Tuhan, kerana nyawa saya masih hidup bila keluar (dari balai polis). Saya ingat, dalam balai polis ... saya akan mati di situ. Saya rasa tak ada harapan lagi. Bila saya minta nak hubungi isteri dan ibu, mereka memijak saya dengan lebih kuat... Jadi saya percaya saya akan mati."

Chia (gambar kiri) berkata kepada polis, "Bang, saya tak mahu bagi duit, saya mahu saman saje. Kalau you angkat duit saya, saya akan report balai." Menurut Chia lagi, anggota polis nampak Kad VIP Kelantannya, seorang polis yang berada di tempat meja berkata, "You Kelantan Istana banyak besar, banyak besar."

Chia mula ditumbuk bertubi-tubi apabila cuba mengambil gambar polis dengan kamera telefon bimbitnya. Chia terus digari, dan dipukul dalam kereta walaupun beliau menjerit "Tolong, polis pukul orang. Polis mahu duit!"

Menurut Chia, pengawal keselamatan di Jalan PJU 3/15 nampak kejadian ini, malah kawannya dalam kereta juga menyaksikan apa yang berlaku. Beliau dibawa ke Balai Polis Dataran Sunway. Beliau terus dipukul, ditendang dan dipijak oleh tujuh orang anggota polis, sehingga Chia muntah darah, cedera di kedua-dua mata, kening sebelah kiri dan di bawah dagu.

Kemudian, seorang anggota polis mengambil wang nota milikan Chia yang berjumlah kira-kira RM10,000 dari sakunya dan taburkan di atas lantai. "You mahu duit ambillah," kata polis tersebut, menurut Chia. Chia mendakwa bahawa dirinya mempunyai RM18,000 pada dirinya, dan beliau hanya keluar balai dengan RM5,000.

Chia Buang Hing ialah pemilik tiga buah kedai pembuat bingkai, dan Pengerusi kepada Kuil Guan-Di di Kuala Lumpur-Selangor. Chia menjelaskan bahawa dirinya memungut wang pendapatan di ketiga-tiga kedainya pada hari itu, untuk membayar jamuan hari jadi ibunya di restoran. Malah, beliau membawa dana bantuan untuk seorang penganut agama dari persatuan kuil-nya. Ini menjelaskan mengapa beliau membawa wang tunai begitu banyak pada dirinya ketika ditahan.

Diugut polis

Chia Buang Hing diugut untuk membuat laporan bahawa kecederaannya disebabkan kemalangan jalan raya, seandainya beliau mahu dibenarkan untuk menelefon isteri dan ibunya, dan dibebaskan. Malah, polis yang menggarinya berkata, "Kalau you tak buat report itu, saya akan taruh parang besar yang berdarah dan taruh dadah dalam kereta awak kasi you supaya kaukau (dahsyat), dan lokap sama lu long term."

Selepas pemeriksaan di Hospital Sungai Buloh, Chia terus dibawa ke mahkamah untuk dipohon reman. Aduan Chia tentang kecederaannya dan permintaannya tidak dipedulikan majistret. Chia kemudian dibawa untuk disiasat pegawat penyiasat bernama Azizuddin. Azizuddin membuat panggilan di depan Chia kepada polis yang memukulnya, mendapati Chia tidak bersalah dan diseksa polis.

Chia yang dilepaskan pada 22 Disember, membuat aduan polis semula di balai polis Shah Alam pada 23 Disember bersama Lim Lip Eng. Beliau tidak lagi menaruh kepercayaan kepada polis di IPD Petaling Jaya, dan beliau mendakwa dirinya masih mampu cam polis yang memukulnya.

Menurut Lim Lip Eng, IPK Selangor telah mengesahkan bahawa mereka akan menjalankan siasatan ke atas balai polis Kota Damansara dan mengambil keterangan daripada mangsa kes ini.

*Ong Vic Kee ialah wartawan MerdekaReview, edisi bahasa Cina. Diterjemah dan disunting daripada teks asal


nota:
mari kita tunggu dan lihat
apa akhirnya kes ini.

hilang tengah jalan?
tak ada ada kes?
kes fitnah terhadap polis
tau betul polis kaki pau !





34 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

asal ada duit kau rampas.........
asal ada duit kau rampas.....
kau nie kacau daun laa labi....

bila mau tobat daa....
sedap makan benda haram ke??...

LibangLibu berkata...

Ta TT,

sedey la macam ni..

sedey la...

bodo btol..

ambik duit je apa salah.

Kucing Parsi berkata...

polis memang kerja paling senang, lawan perompak polis kalah, lawan peragut pun tak terkejar.
ada jugak polis baik. banyak, tapi duduk dalam pejabat je

apa apa pun ok berkata...

b.hairan ni pesong berita rupanya kahh... kahh.. kahh..
mana boleh x ada cukai jln pas tu seluk poket kahh.. kahh.. kahh..
lain la nak caj keta curi kahh.. kahh.. kahh.. ingatkan c buang h cite x abih kahh.. kahh.. kahh..
rupa2nya b.haiWan buat cite lain kahh.. kahh.. kahh..
tu la belajar tinggi2 bodoh tingkat2 kahh.. kahh.. kahh..
polis tu tangkap mamat ni sbb mamat ni nak tangkap gambar polis tu.. kahh.. kahh.. kahh..
kat baju ada lencana saya anti rasuah kahh.. kahh.. kahh..
anti rasuah lancrit kahh.. kahh.. kahh..
ok la anti rasuah tp x anti pow kahh.. kahh.. kahh..
tp kira ok apa dah jadi betul2 1 malaysia oleh polis kahh... kahh.. kahh..
aminulrashid, kugan dan skrg chua buang hin kahh.. kahh.. kahh..
betul2 rakyat didahulukan (dikenakan) pencapaian (penipuan) diutamakan kahh.. kahh.. kahh..
bila plak kaviar singh, yg dayak, yg org asal, yg kadazan, murut, bajau, siam, baba, portugis nak kena kahh.. kahh.. kahh.. baru betul2 1 malaysia kahh.. kahh.. kahh..
al-mongoli merencanakan, al-badakiah cam-babi asyik dok makan kahh.. kahh.. kahh

baginda® berkata...

mesti akan kuar berita.. dia tunbok muke die sindri.. kahkahkah

Tanpa Nama berkata...

PUKIMAK PUNYA POLIS MALAYSIA

Tanpa Nama berkata...

ada org bg makan anak bini cara baik
ada org bg makan anak bini cara tak baik

macam2 ada

Tanpa Nama berkata...

itu budak cina lorat dulu la,cakap langsi...kasar..dah tau rotax tak tampal cakap la baik baik...ini dia start maki dulu....nak ambil obat....kena pukul baru tau....trus menyorok dalam longkang woi tt tak payah baking orang camni la...takguna...

Puan Ainon Mohd. berkata...

Itulah namanya "ketuanan Melayu"....

Tanpa Nama berkata...

Bila baca dari mula hingga akhirnya, aku punya penilaian dalam kes ini...45% mungkin benar dan 55% diragui.

suis-media berkata...

Assalam Bro,
Dulu bekas PM dolah Bodohwi naikkan gaji polis hingga 50%!!bila rakyat tanya kenapa gaji polis naik lebih tinggi dari penjawat awam lain?dolah bodohwi jawab sebab untuk mengelakkan polis ambik rasuah dan pau mat indon dan mat bangla.Lagi besar gaji maka lagi besar nilai rasuah yang di-makan...tak caya tanya musa hasan polis pencen.

Tanpa Nama berkata...

tak dapat nak bezakan anjing dengan manusia.....anjing anjing tu dulu asal budak budak kampong takde kerja tapi bila ada jadi anjing kearah babi pun ada!

Tanpa Nama berkata...

kalau kes ini benar terjadi,bukan kerana nak memburukkan imej pasukan polis, maka memang sah anggapan semua orang bahawa POLIS MALISIE ADALAH MAT COME PAU DAN PAU WANG YANG HEBAT sehebat ketua ketua mereka sebelum ni...... lanchaula, nak hidup mewah kerja malas, sok pakan kacang tembaga baru tau!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

SALAM SAHABAT,

mana ada polis pukul, ini mangkuk drink & drive la. kitorang bawak bawak balai, lagi dia bikin leceh. dia tumbuk diri sendiri.

wakakakakakakaka

p/s - itu wang haa i menang special draw ma. BN banyak bagus ma, ada PRK mesti ada special draw.
- saya sokong special draw. saya mesti pilih

Modern Talking berkata...

PAu daging, pau kaya, Pau ayam, Pau Lendir?

Tanpa Nama berkata...

mcm cerita filem cina lakonan chao yuen fat, mana realiti mana fantasi. fiktif pun ada

Hanief berkata...

Berapa agak-agaknya gaji polis sekarang?

Tanpa Nama berkata...

Tunjuk hebat la kononnya tu polis2 palsu tu, ramai2 blasah sorang boleh la, dalam balai plak tu. Cuba datang tunjuk hebat kat kelantan kalau brani.

Asal orang tu ade kaitan dengan kelantan je terus prejudis. Kurang ajar punya penyamun.

Tanpa Nama berkata...

polis sendiri pun dah jadik penyangak.

apa cerita?

Tanpa Nama berkata...

Berketua dan berperdana menteri pembunuh,....apa nak hairan.
Anak buah pun jadi pelesitlah....

i help u,u help me........

nak gi tanya imam muda ASTRO KEPALA BANA.....apa kes ?
Apa hukum ?

Mahkamah rayuan kan ada....tutup kes


kah,kah,kah,kah....

Tanpa Nama berkata...

Dengar khabar gaji polis dah dinaikkan kenapa terpaksa merompak harta orang awam nak bagi anak bini makan...?

Aku rasa jadi polis malaysia memang tepat... ada kad kuasa, ada uniform, ada senjata api, ada bilik tahanan.... nampak saja orang lain ada duit lebih sikit... cari alasan untuk tahan dan ugut.... kalau tak berhasil belasah....

Kalau cina yang ditahan tu mampos kan bagus.... meriah lagi cerita tentang polis Malaysia.

Apa khabar Mudin hussain...?

Tanpa Nama berkata...

Kalau tukar kerajaan mana sekali pun polis yang macam ini juga yang dipakai .

dyna syamsuri berkata...

bila polis yang dptggjwb jg keamanan ngr buat cam nih,,
kat spa la rkyt nak mngdu.
bodoh btol la polis nih.
patot jd polis jek, bdoh rupa nya.

sakariyaakop berkata...

Ada kala bila nak 'selesai' polis tu akan tanya awak ada berapa????....macam ni polis pon ader!!!

kah kah kah berkata...

patot jd polis jek, bdoh rupa nya

bukan aku cakap kah kah akh

cicit ngah layor berkata...

Biler dah dibukak IP,baghu ingat dunier.Telor setengah masak pon dah tak bulih masuk keghongkong.Muler ler tudoh menudoh antare sesamer sendighi.Daghi maner demer dapat ilmu sampai bulih berlaku mcm tu.Mesti ader cikgu yg mengajor demer ni.Ini baghu betoi2 ajaran sesat yg menjahanamkan ghakyat.

Tanpa Nama berkata...

polis dulu ad jgak makan tepi tp x der sampi pukul..

ni mesti polis baru yang dulu mat rempit ni.

Tanpa Nama berkata...

aku rasa Nazri Aziz elok jawab fitnah ni.. dia kan cerdik.. cerdik2 ayam..

Tanpa Nama berkata...

klu boleh.....

jauhkan le anak cucu aku drp jadi polis
takut mati temakan duit haram.
atau mati kerana eksiden sebab bayar kereta pakai duit haram.
takut dalam darah cucu cicit aku ada darah sumber duit haram.

kalu bole bior le jadi cikgu. walau pun jadi cikgu mat sembab tak brapa suka dan menghina. (klu bagi 500 nanti negara bole muflis, kata mat sembab).
tak apa asal jangan anak cucu aku mati dengan membawa duit haram jadah atau pau haram jadah

Tanpa Nama berkata...

aku sedih tengok perangai sesetengah polis yang macam barua tu. org macam ni kena tembok perompak lagi baik.

polis yang betul2 baik, ikhlas, jujur, berkhidmat untuk agama dan negara, bersih, cekap, amanah (berapa %), aku seronok tengok dan didoakan panjang umur, murah rezeki, dikuatkan iman, dihadiahkan syurga dan keturunan jadi org2 mulia.

Tanpa Nama berkata...

pules topi merah yg libas kita ngan cota dan sembor kita ngan gas & air kimia dekat masjid negara ari tu pun CELAKO betol.

tapi kalau mereka tak mencota kita, mereka tak dapat kerja & gaji

Tanpa Nama berkata...

polis = babi
ketua polis = kepala babi
perdana menteri = penternak babi
rakyat = lauk babi?

Tanpa Nama berkata...

Kesian...kalu fitnah ni betol agar agar ada yg akan jahanam muka lebam macamtu sbab jatuh dalam jamban balai

hafszach berkata...

POLIS2 YANG BUAT HAK TU SEMUANYA KAPIR APA YG NAK DIHERANKAN..
POLIS2 TU BUKNNYA TAHU DOSA PAHALA..
NERAKA PUN BAGI MEREKA TAK WUJUD..
SO SEMASA IDOP BUAT LAH APA YANG DIORANG SUKA... SALAH SATU KEGIATAN POLIS DIRAJA MALAYSIA NI ADALAH MENTEDARAH RASUAH.. DAN JADI DARAH DAGING.. BILA TAK DAPAT DUIT TU YANG SIKAPIR2 POLIS NI MENGAMUK... LAIN KALI KALAU JUMPA POLIS YG MINTA RASUAH TU BAGI JER DUIT KALAU NAK SELAMAT SEBAB DIORANG YG MINTA RASUAH TU SEMUANYA KAPIR LAHNATULLAH.. KALAU ISLAM DAH TENTU MEREKA TAHU DOSA PAHALA DAN SYURGA NERAKA..