Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 24 Disember 2010

MALAON BANGANG




INI SANTA YANG BERSUNAT




SANTA BAIK JAGA SUNGAI












JAGA EKOLOJI NAIK BASIKAL








HARAM PAKAI BAJU SAMI SANTA CLAUS – berita hairan

Mufti Johor, Tahrir Shamsuddin menasihatkan umat Islam supaya tidak memakai pakaian atau perhiasan yang menyamai 'Santa Claus' kerana ia bercanggah dengan seruan Nabi Muhammad.

Katanya, kebanyakan umat Islam di negara ini tidak sedar dan kurang pengetahuan mengenai ilmu agama hingga menyebabkan mereka turut serta meraikan perayaan Krismas yang disambut penganut Kristian.

Setiap kali menjelang 25 Disember, ada antara orang Islam memakai pakaian itu. Bagi saya, hukumnya haram kerana ia boleh mempengaruhi dan memesongkan akidah seseorang Islam itu.
Baru-baru ini, saya ada menerima aduan daripada orang ramai yang prihatin mengenai perkara ini malah ada yang meluahkan perasaan sedih kerana ada segelintir masyarakat Islam sanggup berpakaian seperti Santa Claus, " katanya.

Tahrir berkata, ada sesetengah masyarakat Islam yang bekerja di pusat beli - belah terpaksa memakai pakaian atau perhiasan berkenaan atas kehendak tugas.

Pihak atasan organisasi berkenaan seharusnya sedar dan sedia maklum mengenai sensitiviti masyarakat Islam. Mereka sebenarnya boleh mengarahkan pekerja lain dan sebagai contoh pekerja yang beragama Kristian untuk memakai pakaian terbabit, " katanya.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit… JAMIN MANGKOK BODOH INI JADI BERITA DUNIA… kah kah kah..
kah kah kah….. KEPALA BANA APA JADI MUFTI … BANGANG DAN BIOL…. kah kah kah..

kah kah kah…. NASIB BAIK BANGANG DAN BIOL INI BUKAN PENYAKIT BERJANGKIT….. kah kah kah….

kah kah kah... KALAU TIDAK MEREBAK BANGANG NI.... kah kah kah

kah kah kah…. MACAM MANA ORANG BANGANG NI BOLEH DUDUK DISINI..kah kah kah…

kah kah kah…. BANGANG INI MACAM MACAM BANGANG…. TAPI INI JAMIN TOP BANGANG…. kah kah kah..

woit... GAMBAR SALJI TAK NAK HARAM KAN KE?.... kah kah kah..

kah kah kah... BAIK HARAMKAN JUGA RUSA BERHIDUNG MERAH.... kah kah kah

nota:
akan dicadangkan kepada raja norway
untuk di berikan hadiah nobel atas
kebangangan kah kah kah




44 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bodoh punya TT...
baju santa mmg la haram..bangang..
itu kan amalan kritian..
direct la boleh nampak..
bodoh bangang bahlol..

hang nak bawak ajaran sesat ke apa?

Tanpa Nama berkata...

betul la TT.baju santa klaus tu mmg haram pkai sbb pakaian agama kristian..

Tanpa Nama berkata...

Melayu 12:30 memang bangang sebab langsung tak belajar agama lain untuk menambah pengetahuan. Santa Claus ini cerita dongeng. Tak pernah wujud dalam kitab injil. Belajarlah sikit2 kalau malas. Jangan jadi bangang lagi senang di tipu oleh orang yang bangang.

Tanpa Nama berkata...

Penulis yang dihormati, apa motif posting ni? bab agama jangan main-main. im totally diasgree with u. memang haram pakai baju santa. kenapa maki mufti tu smpai mcm tu?

Tanpa Nama berkata...

Yang MUFTI pon satu hal... Selalunya dia dok senyaaaaap membisu... tetiba bersuara!! Tapi, dalam banyak hal yg melibatkan kezaliman, korupsi, melampaui batas dari malaon2 kerajaan, dia dok membisuuuu jerk! Ini dia pilih2 apa kes nak bersuara dan apa kes nak buat derk jerk.. kah kah kah kah!!!! Mufti berGAJI, mmg la mcm tu!! Takkan nak kutuk Tawkey sendiri! Last2 macam $$$ plak lagi tinggi dari Tohan!! hheeeee!!! ngeri beb!!!

Tanpa Nama berkata...

hahaha.. kalau aku pakai baju melayu dan kopiah tak haram pun bagi agama aku, tiap raya aku pakai tak pernah pun aku terpikir nak tukar agama malah aku tetap dengan agama aku. kah kah kah.. kesian minda jumud.. kah kah kah..

Tanpa Nama berkata...

org melayu diharamkan berpakaian kah kah kah

anon 12:30 n 12:47 apa macam cool tak

Tanpa Nama berkata...

dah tambah lagi 2 ekor melayu bangang yg 1st dan 2nd komen......bro TT lu ckp penyakit nie x berjangkit?....ke berjangkit dalam kelompok2 gerombolan saje?

Tanpa Nama berkata...

Santa Claus, juga dikenali sebagai Saint Nicholas, Bapa Krismas, Kris Kringle, atau cuma "Santa", ialah tokoh bersejarah, lagenda dan mitos dalam budaya rakyat yang disifatkan sebagai pembawa hadiah pada Malam Krismas atau Hari Krismas,[1] atau pada hari kenduri beliau, iaitu 6 Disember,[2] dalam budaya Barat. Legenda ini mungkin berdasarkan kisah-kisah hagiografi mengenai tokoh Saint Nicholas yang bersejarah.

Gambaran moden Santa Claus sebagai lelaki tua (atau orang halus) yang gemuk dan periang dan memakai serba merah bergelang dan berkolar putih, diiringi tali pinggang kulit dan but hitam, menjadi terkenal di Amerika Syarikat pada abad ke-19 kerana banyak dipengaruhi ahli karikatur dan kartunis politik yang bernama Thomas Nast.[3] Imej ini sejak itu dikekalkan di dikukuhkan melalui lagu, radio, televisyen, dan filem. Di United Kingdom dan Eropah, gambaran Santa selalunya seiras dengan Santa Amerika, tetapi di sana namanya ialah Father Christmas.

Satu legenda yang berkaitan dengan Santa menceritakan bahawa dia tinggal jauh di utara, di sebuah tempat yang dituruni salji sepanjang zaman. Versi Amerika Santa Claus tinggal di Kutub Utara, manakala Father Christmas dipercayai tinggal di Finland. Butiran-butiran lain termasuk: dia sudah berkahwin dan tinggal bersama Mrs. Claus; dia membuat satu senarai kanak-kanak seluruh dunia, mengelaskan kanak-kanak itu mengikut perilaku mereka; dia menghantar hadiah, termasuk mainan, gula-gula, dan lain-lain kepada semua kanak-kanak yang berkelakuan baik di seluruh dunia, dan kadang-kala arang atau batang diberi kepada yang nakal, dalam jangka masa satu malam; dan dia menyelesaikan kerja berat ini dengan bantuan orang halus yang mengilang mainan, dan sembilan ekor rusa kutub terbang yang menarik pedatinya.[4][5]

Pemupukan kepercayaan terhadap Santa Claus kepada kanak-kanak juga sekian lama menghadapi tentangan. Sesetengah penganut agama Kristian mendakwa bahawa tradisi Santa menyimpang dari asal-usul keagamaan dan tujuan sebenar Krismas. Yang lain pula merasa bahawa Santa Claus ialah satu pembohongan yang panjang lebar, dan adalah tidak beretika untuk ibu bapa mengajar anak-anak mereka mempercayai kewujudan Santa.[6] Ada juga lagi yang menentang Santa Claus sebagai lambang pengkomersialan perayaan Krismas, atau suatu pencabulan terhadap tradisi kebangsaan mereka.[7]

Sumber:Wikipedia

tenuk liar berkata...

tanpa nama 24 12:47
"betul la TT.baju santa klaus tu mmg haram pkai sbb pakaian agama kristian"

pakaian agama?sirius ang ni bodo piang...

Tanpa Nama berkata...

Baca ni, kristian pun menentang santa klaus.

http://ms.wikipedia.org/wiki/Santa_Claus

Walaubagaimanapun, tak payah la nak pakai menda2 mcm ni sebab takde faedah apa pun dan takut2 menimbulkan fitnah.


p/s: Saya tau Mufti2 di negara kita ni ada yg dungu malah dah diikat telurnya oleh bik mama. tp tak baik TT kutuk mufti berlebih-lebihan.

-Pembaca Setia TT-

Tanpa Nama berkata...

bab ni agak konpius sikit.
santa klos ni mmg dongeng. tak de dlm bible pun psl. maybe tak salah nak pakai.
tp pd masa sama, bila kita pakai baju santa ni, nampak mcm kita menyambut krismas ni skali.
last time saya check, umat islam tak boleh menyambut sambutan perayaan agama lain. bercuti sempena perayaan tu takpe la.
ada sapa2 boleh komen lg?

Tanpa Nama berkata...

Bodoh Mufti, Christmas ada hari lahir nabi Isa dan pakaian bukan ada kaitan dengan ugama. Apa yang Mufti pakai pasti dapat di terima atau hati Mufti yang suci di terima. Mana yang benar ?? atau Mufti ini hati busuk.

Tanpa Nama berkata...

yg tang rasuah,lesen judi dann ...kes2 yg lagi bapak punyer haram x nak plak bersuara si mufti nun...maen pilih2 kes haram plak..keh3

Che'gu Hisab berkata...

TT aku biasanya sokong kau. Aku pun bukan ahli gerombolan. Tapi kali ni posting kau melampau la.

TT, hakikatnya kau dah tua walau pun hati kau tetap muda. Pada saat kau mangajar dan mendidik masyarakat tentang politik, kau jangan lupa betapa kau pun sedikit sebanyak kena belajar bab agama kau sendiri - Islam. Jika tidak, kau akan tergolong orang2 yang rugi dan menyesal di belakang hari.

TT aku respek kau tapi aku tak minta kau respek aku. Yang penting ialah kau respek agama kau... bukan dgn suara yg lantang tapi dgn belajar tentang agama mu sendiri.

TT aku sayang kau! Semoga kita semua selamat dunia dan akhirat.

Tanpa Nama berkata...

TT jgn ckp pasal Agama kalau xtau... nti menyesatkan org lain plak.

Tanpa Nama berkata...

masalahnya sekarang ni banyak orang suka cakap/tulis ikut kepala otak, suruh belajar malas. kununnya otak dia bijaksana, semua bidang dia nak cakap. dulu mahathirlah mengajar, semua hal dia nak komen, padahal belajar doktor aje. sekarang penyakit ni dah berjangkit kat penulis/blogger, pantang ada isu dia nak menyampuk, sampuk tak tentu hala. belajarlah dulu sebelum bercakap, jangan sombong sangat, ilmu manusia ni tak hebat mana.

Kucing Parsi berkata...

hukum nya sama seperti memakai salib, kerana identiti agama kristian atau kippa bagi yahudi, ianya hanya ikon, sedangkan jesus sendiri bukan di salib, iaitu yohannes.

tapi pakai ni taklah haram, tapi tengok niat.
kalau nak riak ataupun nak menyambutnya, maka haram, kalau kerja mungkin di makruhkan

sama seperti hukum membaca bible new testament, hukum nya harus, tapi kalau sampai beriman dan percaya jadi haram.

Ahmades berkata...

Assalamualikum TT;

Memakai sesuatu yang menyerupai fahaman lain, walaupun tak sengaja adalah HARAM!.

LEbih baik anda menulis mengenai politik, bersesuaian dengan kepakaran anda DARIPADA ANDA MENULIS BAB-BAB AGAMA!

Sekian harap maklum.

Santa Kelos berkata...

LAAAAAA KAT JOHOR PUN ADA MUFTI KE?? AKU INGAT MUFTI ADA KAT PERAK JA ADA MUFTI HIHIII...

KALU AKU CAKAP SUME BANGANG MESTI KENE KUTUK KENE MAKI HAHHHAA

KALAU DAH BAJU TU HARAM.. TOPI DIA TU APATAH LAGI.. TP ADA YG HANYA MEMAKAI TOPI SANTA KELOS JE KAN?? HIK HIK HIK

KENAPA SEKARANG BARU NK HARAM JADAHKAN BAJU SANTA KELOS NI?? DULU HALAL KE?? HIHII...

KALAU CAKAP BAB AKIDAH... KENAPA MUFTI NI TAK BERANI MENYUARAKAN HAL BERKAITAN AKIDAH KAT PEMIMPIN2 AMENO LAIN??

HAA SATU LAGI PAKAIAN TUKSEDO HIHII APSAL TAK DIHARAMKAN NYE?? DIKATAKAN TUKSEDO NI DARI KRISTIAN JUGAK... HIHI

SATU LAGI CAP (TOPI SESUDU TU) KNP TAK DIHARAMKAN JUGAK.. TOPI SESUDU NI DIAKATKAN WUJUD SEMASA PERANG SALIB MASA ZAMAN DULU2

HUH.. KALAU NK BERCAKAP PASAL AKIDAH... BANYAK LERR YG ROSAK AKIDAH KAT MALAYSIA NIEH

Tanpa Nama berkata...

Kpd yg menulis:
"sedangkan jesus sendiri bukan di salib, iaitu yohannes"

Komen: Mengikut Bible, Jesus yg disalib. Mengikut ajaran Islam yg umum didengar, Judas yg disalib. Mengikut alQuran, Jesus tidak disalib dan tidak dibunuh (tidak di-perinci siapa yg sebenarnya kena salib, atau adakah pensaliban benar2 berlaku).

"sama seperti hukum membaca bible new testament, hukum nya harus, tapi kalau sampai beriman dan percaya jadi haram."

Komen: On the contrary, org2 Kristian hari ini secara umum TIDAK membelek atau membaca Bible mereka secara terpeinci dan analytical. Mengikut pendapat Sheikh Ahmed Deedat, jikalau org2 kristian membaca Bible (terutamanya 4 Gospels) mereka dengan ilmiah dan mengikut kata2 Jesus Christ, mereka sepatutnya akan jumpa Islam. Wallah a'lam.

sejadahburuk berkata...

SALAM SEMUA, MUFTI TU CAKAP X CLEAR ATAU MUNGKIN SI PENULIS TU YANG TULIS XCLEAR...PAKAI BAJU SANTA XHARAM,TAPI KALO PAKAI DAN BERNIAT NAK TKR AGAMA TU KONPEM HARAM, XPAYAH BELA APA APA LA,SNANG CERITE KO PAKAI BAJU SANTA THEN PEGI SOLAT JUMAAT,DUK DEPAN SEKALI,AKU JAMIN SEMUA ORG PANDANG KO,TAPI PAK IMAM XKAN CAKAP SOLAT KO X SAH PASAL BAJU TU TUTUP AURAT DAN XBERGAMBAR PON. CUMA PANDANGAN ORG LA YANG XBESTNYA,XHARAM PON.

ISLAM NI MESTI BERKATA BENAR. YANG HALAL KATA HALAL
YANG HARAM KATA HARAM
JGN MENTAFSIRKAN HUKUM IKUT PERASAAN DAN LOGIK AKAL

Tanpa Nama berkata...

TT, aku rasa kau patut kutuk pemimpin yang tak berguna, yang menuysahkan rakyat. Yang bab bab agama ni, kecuali betul betul nampak bangang macam pembesar agama yang menyokong perasuah, penzina dan sebagainya, aku rasa baik engkau berkecuali sahaja. lagi pun ia tidak sangat menyentuh kepentingan rakyat secara umum.

Tanpa Nama berkata...

bro! dalam syurga banyak kaler hijau.....

PuakPas berkata...

adakah benar kepercayaan kepada santa Claus ajaran nabi Isa?
Benarkah pakaian berbulu putih dan tebal, permandangan berlatar belakangkan salji wujud di zaman Isa?.
Aku rasa pope atau mana-mana Paderi yg ditauliah oleh pope pun akan berkata "tidak".
Nabi Isa A.S. telah dilahirkan dan menyebarkan jaran kristian di Palestin. Negara ini beriklim meditrenian dan kawasan gurun.
Sedangkan pakaian santa claus merupakan pakaian beriklim sejuk dan bersalji.
Adalah mustahil Isa A.S.membawa ajaran atau kaedah permakaian yang tidak pernah wujud di kalangan pengikutnya.
Ini bermakna kepercayaan kepada Santa claus tiada kaitan dengan ajaran Isa A.S. atau ajaran Kristian.
Persoalannya, dari mana datangnya kepercayaan kpd Santa Claus, melihat kepada pemakaian dan budaya positif yang cuba ditunjulkan, jelas sekali bahawa santa claus adalah suatu kesah dongeng dan suatu penglibur lara orang-orang barat.
Lebih tepat, kepercayaan kepada santa claus tiada kaitan dgn ajaran Isa A.S. dan merupakan perbuatan bidaah (lafaz pinjaman) dlm agama Kristian.
Kalau persoalan sejarah santa claus dapat difahami secara begini, maka tidak perlu lagi diperbahaskan hukum hakamnya. Sementara brother isyam pula tak perlulah lagi menghabiskan peluru dan masa untuk tembak para mufti. Baiklah Isyam dihuraikan mimpi aku yang tengok beliau pakai jubah dan berkopiah putih sedang solat berimamkan TGNA.
kah kah kah!

Tanpa Nama berkata...

Dia bukan haram bro, dia terbatal aqidah, kena masuk Islam balik. contohnya amalkan apa yang dianggap amalan sesuatu yang identik dengan agama lain. Berdasarkan hadis, kalau x silap sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum itu, maka ia sebahagaian daripada kaum itu. sesiapa yang tahu boleh share tentang hadis ni

Tanpa Nama berkata...

Santa memang dah dikaitkan dgn perayaan org Kristian. Sama ada cerita dongeng ataupun tak tapi umum satu dunia kaitkan Santa dgn perayaan Krismas bagi org Kristian. So kalu engko pakai baju tu kat mana2 dlm dunia nie, org automatik akan ingat engko Kristian. Suka kah engko kalu org ingat ko Kristian padahal Islam?

fk berkata...

kah kahh..patutla umat kite kan sini bongok bangang...pakai baju mcm santa klaus haram? hahaha...memang nampak sgt bangangnyaaaa

Tanpa Nama berkata...

santa hanya mitos je..takde kena mengena dgn agama..karekter yg diwujudkan utk memeriahkan perayaan..mcm kita nyalakan pelita bila nak raya tu..percayalah, org kristian tak pakai baju santa utk ke gereja..diorg pakai suit..bila lg nak haramkan suit? Tahniah tt sbb buka minda pembaca!

Besi Karat berkata...

kalau pakai macam fesyen china doll haram tak?
wahahaha.
kalau pakai fesyen minah tudung ketat haram tak?
wahahaha.
kalau pakai fesyen topshop haram tak?
wahahah.

kahkahkah!

Tanpa Nama berkata...

Bila Moses(a) diuji dengan keILMUan al-khidr, Moses pun takleh tahan...failed hanya dengan beberapa ujian sahaja. Tahu lah bahawa apa yg dilihat sendiri dan difahami oleh Moses(a) ternyata tersasar dari apa yg dimaksudkan oleh al-khidr.

Bandingkan bila mufti ini dan segolongan ustaz2 bercakap, seolah2 mereka ni 'infallible', tak penah silap, seolah2 mereka ni dah ada 100% keILMUan. Pigi daaa!!! kah kah kah kah!!

PS: Dan aku tabik hormat sorang pak imam kat satu masjid di S.Jaya, yg bila ditanya satu soklan, dia mengaku awal2 bahawa dia tak tahu, dia tak ada ilmu itu.

Tanpa Nama berkata...

TT dan pembaca semua,

pada aku, bercakaplah mengenai agama kalau kita ada ilmu tentangnya, kalau setakat sikit2 je, dan setakat pada surface shj, baik tak payah. Lagi satu, kalau kita tak setuju dgn mufti tu, jgn la kutuk dia.
Skrg dunia akhir zaman, ramai org jahil agama yg bercakap mengenai agama. Adakah mufti ini salah seorang drpdnya? Atau adakah kita salah seorang drpdnya? Wallahua'lam.
Nk kiamat dh woiii....

Tanpa Nama berkata...

Tn TT yang baik hati:

kavita singh pakai serban tak? kalau pakai maka serban pun haram ke?

kah kah kah!

nota:

lain kali baca sejarah. kaji sejarah. Al-Quran pun ada sejarah di dalamnya. Tak caya? Pergi la baca..

Tanpa Nama berkata...

hang ni TT,memang celaka,bab agama hang belagak pandai,belajarlah hormat ketua agama kita,memang le hang tak boleh trima budaya islam,nakbuat mcmmana,tu le bila lama hidup dgn org kapir,minum arak,tak menikah ,maki orang,biasa bagi hang,apa tujuan hang maki mufti ni daje,hang nak jadi daje jadilah hang sorang2

Kucing Parsi berkata...

anon 15:02

terima kasih.
saya pernah membaca kitab yang di gunakan di dalam ajaran anglican. hanya untuk memahami, malah di dalam bible juga menunjukkan gambar jesus ketika di lahirkan masih ada gembala kambing, agak2 nya 25 disember di palestin, adakah musim panas atau sejuk.

ada yang menyatakan jesus lahir pada bukan musim sejuk, wallahualam.
terima kasih, tidak semua kristian percaya jesus yang di salib, sbilangan besar percaya jesus masih hidup, dan dari situlah kepercayaan jesus itu tuhan. tak caya? tanya missionaries indon

Khun Pana aka johanssm berkata...

Yang ini dia nak haram kan..
Tapi dia main sembah sembah rajagopal..
Rajagopal tu tuhan ke?
sembah rajagopal dikira halal?

gambar rajagopal dan perdana menteri ada dan wajib digantung dalam mana mana opis kerajaan dan premis perniagaan....ada kah ini dibenarkan dari segi Islam?

Tanpa Nama berkata...

hoi TT, hormatlah ulama' walaupun hang tak suka pendapat diorang n pendapat diorang berbeza!!

klu nak komen pasal agama lain kali belajar dahulu, bukan membaca dari buku-buku n internet je.

Tanpa Nama berkata...

hahaha best sial tengok isham kena hentam teruk hahaha

tapi gua berada pada pihak kau brader. urusan agama bukan campur tangan daulah!

Tanpa Nama berkata...

Hoi TT, adoiiiiiiiiiiiiiiiiii!

Hoi TT, bincang benda lain lerrrrr!

Hoi TT, wa respek kat lu ler!

Hoi TT, ini topik, buat wa nak sekeh lu!

Hoi TT, jgn cerita sejarah2 ler!

Hoi TT, pi tanya ustaz lerrr!

Hoi TT, wa doakan lu akan berubah tentang agama keturunan lu!

Hoi TT, lu memang palat kalo bincang tentang bab hukum hakam islam!

Hoi TT, udah-udah ler!

Hoi TT, baik lu pergi ber TENANG!

Tanpa Nama berkata...

pakai kot pun nnt x leh sbb paderi kt barat kalo kuar jln2 dorang pakai kot..how bout jubah??...paderi dlm church pakai jubah gak...seluar jeans lak dah cam jd pakaian rasmi org barat kristian,mau haram gak ka??..pastu budaya kasi hadiah tu mau haramkan gak ka sbb krismas pun wat camtu..sebijak2 mufti ade gak bingainya..wakakakaka

alonso berkata...

Benda ni bagi aku simple je, sama la macam orang islam baca kitab bible.. tak salah pon baca asalkan kita tau niat kita baca tu untuk apa.. Ahmad Deedad yang pembela Islam tu pon baca bible jauh lagi hebat dari orang kristian sendiri, tapi dia baca bible just nak tunjukkan al-quran tu lebih hebat.. jadi niat disini adalah penting.. sama la ngan kes pakai baju santa claus ni..

cuma, apapun, kalau kita takut difitnah bukan2, baik elak je dari pakai baju santa ni.. tak rugi apa pon.

Hellioz berkata...

ramai betul pejuang agama.
merry christmas semua.

haha~

Tanpa Nama berkata...

Adat yang bukan bersifat ritual dan ibadat tetapi telah diterima dan terkenal sebagai syiar kepada agama dan kepercayaan tertentu. Contohnya, pakaian Santa Claus dan pokok krismas bagi perayaan Krismas. Hal begini juga mesti dielakkan oleh penganut agama Islam dan majikan bukan Islam tidak harus memaksa pekerja Muslim mereka memakainya kerana ianya menyumbang kepada tertegaknya syiar tersebut.

Merayakan Perayaan Selain Dari Dua Hari Raya

JAKIM dan MUFTI JOHOR sependapat.

Tanpa Nama berkata...

astafirullah!!!!!
kenapa sampai begitu sekali...jangan kerana politik agama tergadai...jangan tulis megikut emosi...kalo benda yang benar,kita terima...memang haram umat islam menyerupai sesuatu perkara yang berkaitan dengan agama lain..harus bagi umat islam meniru atau menyerupai sesuatu budaya yang tidak meyimpang degan agama islam...agama kita ada syariatnya..kita wajib belajar...semua nabi Allah yang terdahulu membawa ajaran islam yang megajak meyembah Allah yang Esa..menEsakan Allah s.w.t. untuk menyelamatkan akidah kita semua..mari kita mentajdidkan(renew) semula syahadat kita...smoga kita selamat di dunia dan akhirat.