Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 11 Februari 2011

JAKIM JADI MAT SKODENG




MAT SKODENG SEDANG BUAT KERJA




nota:
terok jakim ini
jadi mat skodeng
macam tak ada tugas lain
pegilah main tepi jamban
nasib baik dapat bau bau kentot
kah kah kah





JAKIM LANCAR KEMPEN ATI HARI VALENTINE - mstar

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) akan melancarkan Kempen Awasi Jerat Hari Valentine di sini Jumaat untuk mengajak umat Islam terutamanya golongan remaja supaya tidak meraikan sambutan Hari Kekasih itu Isnin ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Jamil Khir Baharom berkata program itu diadakan untuk menyebarkan dakwah dengan meluas mengenai sambutan itu yang bertentangan dengan ajaran Islam.

Stesen televisyen juga perlu memainkan peranan melalui pengisian program yang bersesuaian supaya dapat memberi pemahaman yang jelas kepada umat Islam mengenai perkara itu, katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan majlis Wacana Inovasi Dakwah Melalui Penyiaran di sini.

Mengenai hasrat PAS untuk mengadakan kawalan pada malam Hari Valentine untuk membendung gelaja tidak bermoral, Jamil Khir berkata pihak terbabit perlu menjelaskan tindakan itu secara terperinci.

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit… INI SAJE KAN KERJA JAKIM?…. kah kah kah..

kah kah kah… INI SAJEKAH KEUPAYAAN JAKIM?... kah kah kah

kah kah kah…JAKIM JADI MAT SEKODENG… kah kah kah..

woit… KENAPA JAKIM TAK NAK KEMPEN ANTI RASUAH…. kah kah kah..

woit… KENAPA JAKIM TAK NAK SUSUN KEMPEN ANTI ISA… kah kah kah…

woit… KENAPA JAKIM TAK KELUAR FATWA TENTANG ISA?... kah kah kah..

kah kah kah… APA PUNYA BADAN UGAMA INI… KARUT MARUT LAAA…. kah kah kah..

woit… KENAPA JAKIM TAK BUAT KEMPEN UNTUK SIASAT SAPA SURUH ALTANTUYA DI BUNUH… kah kah kah

woit… NAPA BUANG MASA ANTI VALENTINE… kah kah kah..

38 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Jgn jadi bodoh tt..tu part of tugas dia...gaya kau macam suka orang berzina jer..

Tanpa Nama berkata...

betul la tu jakim buat, amar makruf nahi mungkar tu ada sebut dalam quran. tt tak caye ke????

siapa yang BIOL? berkata...

bukan itu tujuan penulisan ini.

JAKIM banyak lagi kerja yang LAGI seribu KALI penting yang sengaja tidak dijalankan tapi dok sibuk hal yang remeh temeh bab org hanya nak kluar gi makan.

1.KENAPA pemimpin yang mengamalkan rasuah tidak dapat fatwa2 ni?
2.KENAPA tiada siapa daripada JAKIM tidak tergugat dengan ISA? bukankah itu tidak adil?
3. KENAPA negara berbelanja berjuta2 untuk projek yang tidak langsung kena mengena dengan tujuan negara yang bercorakkan islam tapi JAKIM diam?

zon hijua berkata...

ko ni sekular ke TT??
bila orang buang anak ko marah lak kan...kuar paper sana-sinni,buang bayi...ni skg salah satu cara nk elak org dari berzina n sterusnya buang anak la bro!!!!!itu yg buat anti valentine,bukan utk penganut agama len,utk org islam gak...yg ko sibuk nk masuk campur hal agama aku yg suci nie pehal TT??suka hati jabatan agama aku la nk buat program aper..ni agama aku bro...apsal nk masuk campur bro!!!menyirap btul aku kalo org agama lain campur urusan agama aku nie...(eh,aku silap ke,ko agama islam kan TT??)

tubeless berkata...

laaa.. org buat bende betul pun dia nak gelak kan, sakit mamat ni...

Tanpa Nama berkata...

mencegah zina bkn hanya pd hari velentine shj..sbg negara yg kononnya agama rasminya agama islam..maksiat wajib dicegah setiap saat,detik & ketika..segala jenis kemungkaran wajib dihapuskan..

Tanpa Nama berkata...

Buat yang kecik2 aje.
Yang besar2 tutup mata.
Rasanya tu maksud TT.
Jakim ni patut tukar nama Jakun.

Tanpa Nama berkata...

ini soal aqidah bro...bukan sekadar "hari kaseh sayang"...lu kan ulat buku and ulat google...study le apa maknanya valentine's day tu dan kaitannya dengan aqidah umat islam...

JgnBazirDuitCukaiAku berkata...

Merayakan valentine tak akan memberi kesan kepada kadar pengangguran, harga minyak yang naik, harga barang yang semakin mahal, bayaran hospital yang cekik darah, yuran universiti yang jerut leher dan rasuah yang semakin menggila!

Badan-badan agama ni buat membazirkan duit cukai yang aku bayar jer! Aku bayar cukai bukan nak suruh ko skodeng apa yang kepala bana aku buat!

bebal la lu berkata...

Wei zon hijua...bodo la ko ni! otak letak kat kepala lutut ke? buang bayi tu berlaku bukan sebab orang bervalentine la bebal! aku tiap-tiap kali celebrate valentine tak bunting-bunting pon. bunting pas tu buang bayi tu sebab main tak pakai kondom. apa punyer turrrr la!

kalo baca tukartiub maseh lagi bebal, tak dapat la den nak menolongnya!

Karipap Semalam berkata...

Apsal banyak sangat yg slow, TT bukan sokong zina, tp kenapa masalah yg lebih besar seperti rasuah, penyelewengan kuasa, penipuan dll JAKIM tak cegah.

Kalau nak perbetulkan masalah sosial, sepatutnya tidak bermusim.

Masih byk yg slow kat sini.

JANGAN JADI TUHAN LA WEI berkata...

aku pon islam jugak. tapi islam aku bukan versi Jakim ato UMNO ato PAS. bab-bab nak skodeng, mengintip, menangkap orang nak berseronok di dalam ruang peribadi masing-masing, aku 100% tak setuju.

apa yang dia nak buat dalam rumah dia, bilik tidur dia, bilih hotel dia sewa, itu hal peribadi dia. JAKIM, PAS, UMNO jangon dok sibuk!

lebe baik banteras rasuah, korupsi, salahguna kuasa, rembat duit rakyat, rompak harta awam. itu lebe baik. soal dalam bilik tido orang itu antara orang tu dengan Tuhan. Biar Tuhan balas di akhirat kelak.

Jangan JAKIM, UMNO dan PAS nak jadi Tuhan pulak!

Tanpa Nama berkata...

kawe raso aper yg pak tt ni maksudkan ialah jakim ni bila hal2 mcm ni br nak tunjuk terer..hal yg babitkan umngok wat pekak jer..btulla tu jakim jd jakun,samer mcm yg stengah2 dok memekak kat atas ni,bukak minda bro..

bila kapla bana berfikir berkata...

Merayakan valentine menyumbang kepada ekonomi negara. Bila anak-anak muda merayakan valentine, pemilik-pemilik kedai bunga untung, pemilik-pemilik restoren untung, kedai coklat untung, peniaga kad untung, penanam bunga mawar untung, kedai CD lagu untung, kedai pakaian baju untung, kedai-kedai stationary, balut hadiah untung, bisnes melayu-islam yang berkaitan pun untung bila anak-anak muda ni merayakan valentine.

bila ramai anak-anak muda yang membeli barang dan perkhidmatan untuk valentine ni untung, cukai yang dia bayar pun akan lebih tinggi. bila cukai yang diperolehi dari bisnes ni tinggi, pendapatan negara bertambah.

bila pendapatan negara bertambah gaji pak lebai, pak haji, pegawai JAKIM, kakitangan kerajaan, YB PAS, YB UMNO, YB PKR dan semua gaji mereka-mereka yang kerja kerajaan yang dok mengutuk TT dapat dibayar.

dengan gaji tersebut yang mereka perolehi sebahagiannya daripada duit syarikat perniagaan yang bayar cukai ini, mereka boleh terus hidup bawak balik makan tiap-tiap hari untuk anak, isteri, suami dan keluarga mereka!

jangan bebal. kena faham macam mana ekonomi bergerak dan manusia hidup. jangan nak main haram itu, haram ini sahaja sedangkan gaji yang diterima itu pun hasil daripada duit cukai orang ramai dan syarikat perniagaan!

fikir dengan kepala otak bukan dengan kepala bana!

Tanpa Nama berkata...

nak gak tengok jakim buat kempen awas jerat tahun baru dan sambutan merdeka...berapa banyak makluk mengawan malam tu

jakim dan pas bukan nabi berkata...

Nabi Muhammad ada buat ke kerja-kerja mengintip dan menskodeng apa orang lain buat dalam bilik tido dia orang?

Ada Nabi buat kerja-kerja macam ni?

abimh berkata...

JAKIM dan Jamil Khir Baharom lupake kat Malaysia ni hari-hari orang Melayu (yang dikatakan agama Islam mengikut Perlembagaan Negara)berzina, berjudi dan minum arak dengan bebasnya tanpa ada apa-apa sekatan. Kat Amerika lagi susah nak beli arak dan rokok bagi yang bawah umur tapi kat Malaysia; budak bawah umur 12 tahun pun bebas beli arak kat pasaraya giant, tesco, 7-eleven, carrerrfour dan yang seumpama dengannya.....

Tanpa Nama berkata...

Weii..., haghi haghi baca tukaq tiub masih lagi bebal tak paham paham maksud TT kah ?

Tanpa Tiub berkata...

sekali lagi, woit TT, apa kau cakap ni weeeh,apasal kau nak kaitkan semua dengan politik?? dah kau tau JAKIM nih UMNGOK yang jaga, takkan diaorang nak buat semua tuh, korek rahsia menteri ka apa, kau bising2 pun diaorang takkan nak buat, sekurang2nya ada ga diaorang buat usaha nak cegah maksiat..nih la masalah,semua nak kaitkan dengan politik..sampai orang buat apa pun salah

TT Tukang Tebuk berkata...

ko dah jauh hanyut dalam dunia ko ni hisham. org buat benda betul spttnya disokong. Naper, zaman ko muda mudi dulu ko kaki ngentot ke?

Mmg ptt pn jakim buat mcm tu. Tu tggjwb diorg. Kalo ko persoalkan psl rasuah, altantuya dan sebagainya, jgn sampai ko perlekehkan psl keperluan banteras zina.

Aku rasa ptt ko tukar 'Tukar Tiub' tu jadi 'Tukang Tebuk'. Still jgk TT.

Ni la generasi yg keluaran be end dan amno.

Tanpa Nama berkata...

kalo bodoh, pergi hantuk kepala kat dinding sajalah..

tugas utama JAKIM ialah menjaga wuduk seluruh umat islam di Malaysia.. siapa kentut (bagi yang mazhab shafei), akan ditangkap.

tugas kedua ialah mereka memiliki sijil HALAL HARAM...sijil halal ni nak beli pun boleh, tak nak beli pun takdakpapayey.. sekalipun makanan ada unsur2 babi atau anjing, kalo ada tanda HALAL JAKIM, INSYAALLAH, AKAN MENJADI SUCI MURNI untuk UMAT ISLAM MAKAN..

tugas maha penting, jadi mat skodeng... kalo tertangkap menteri sedang entot.. haha tak pasal2 kene buang daerah.. kalo tangkap mamat minah muda2, untung2 dapat rembat puki sama2..

mat skodeng berkata...

ramai tak paham maksud yg tt nak sampaikan......
lepaih tu hangpa tutuh tt mcm-mcm...
kata dia bodo laa...tak caya amar makrof laa...

bila otak lembab mcm hangpa nie laa....yg tak paham maksud lebih besaq mcm tt sebut tu......senang hangpa dibodohkan oleh grombolan..........

peranan jakim membangun umat lebih utama dgn prancangan lebih berkesan kepada globalisasi umat Islam malaisia....
tarbiah dan didikan kpd salah guna hari valentine tak dibuat.....tidak dibengkel...tidak diceramahkan secara tersusun.....
apa yg depa tau kira nak skodeng orang saja.........

rentikan laa keroja yg tidak membangun umat tu wahai jakim ku....

Zon Hijua Kepala Bana berkata...

JANGAN PANDANG SEBELAH MATA:

1.Korang tahu tak makna sindiran secara halus?
2.Korang tahu tak makna peribahasa marahkan menantu, tampar anak?

Tulisan TT ni berunsur sindiran. Sindir pihak yang hanya tahu buat sesuatu jika menguntungkan pihaknya dan partinya.

Kalau tindakan itu merosakkan pihaknya atau partinya, walaupun lebih besar, lebih berat, lebih serius, pihak itu akan menutup mata walaupun dia tahu benda itu tidak betul atau jauh tidak betul. Atau tindakan hanya diambil secara berpilih-pilih.

Samalah macam peribahasa "kera disusukan, anak mati kelaparan". Tak ada siapa pun yang susukan kera!

Aku percaya orang tua macam TT ni MUNGKIN lebih tahu agama daripada kita. Tahu jugak V Day tu haram jadah. Tapi nak bukak hati org jakim umeno ni bukan senang, kadang2 perlu sindiran pahit, sindiran lucu atau lucah dan sebagainya.

Cubalah mengerti dan belajar kenapa nenek moyang kita menggunakan peribahasa jakim ni "kuman seberang laut nampak, gajah depan mata tak nampak". Bunting ker, zina ker....bukan pada V Day aje. Jakim patutnya pantau atau sekodeng setiap masa; malam minggu, malam tahun baru, malam raya, malam isnin, malam jumaat dan semua malam yang ada.

Selain zina; jakim juga kena pantau dan skodeng perbuatan lain yang haram. rasuah haram; kenapa tak skodeng? Tak sembahyang, haram dan kenapa tak skodeng? tak adil sesama manusia haram; kenapa tak skodeng? Banyak yang haram jadah; kenapa banyak yang tidak dipantau dan diskodeng? Bila part V Day saja nak skodeng. Ni agama apa ni main pilih2 yang boleh skodeng dan yang tak boleh skodeng walaupun semuanya haram jadah??

Lepas skodeng V Day ni, harap2 dengan sindiran TT ni, benda haram yang lain yang banyak berlaku di negara kita; oleh sesiapa sahaja dari PM kepada rakyat hina dina, mestilah diskodeng oleh jakim. Jangan main pilih2 lagi mana yang sesuai utk diskodeng dan mana yang tak sesuai untuk diskodeng! Mati besok, Allah tanya semua tugas jakim, bukan yang berkaitan dengan menyekodeng V Day saja!!

Janganlah jadi bangang
kalau bangang jugak, hantukkan kepala kat lubang tandas dan selamkan kepala 3 kali dalam mangkok tandas!!

Tanpa Nama berkata...

JAKIM ni nampak kesalahn orang2 kecik je, kesalahan org2 besar dia tak nampak ... yg rasuah/pemimpin bunuh org/tipu rakyat bebillion dia tak nampak. Sebok pula kempen anti-valentine .. buat la kempen ANTI-MAKSIAT keseluruhan, ni time valentine jer ker?

Bador berkata...

Dah lebih 53 tahun kita merdeka hanya sekarang kita sibuk tentang Hari Valentine sampai kutbah Jumaat pun Hari Valentine. Nampaknya setelah 53 tahun baru JAKIM sedar tentang pengaruh Hari Valentine. Selama ini kenapa tak dakwah tentang isu itu. Ini hanyalah gimik untuk mengalih perhatian rakyat dari isu yang lebih besar yang melibatkan pemimpin negara. Mereka takut rakyat Malaysia akan ikut cara rakyat Mesir. Pemimpin korup perlu undur sebelum rakyat bertindak spt di Mesir.

Aku Pun Muslim Jugak berkata...

gaji pegawai JAKIM ngan YB PAS tu saper bayar? duit cukai la ngok!

ko ingat duit cukai orang Islam versi JAKIM dan versi PAS je ke yang bayar?

gaji korang tu dibayar oleh duit cukai cina, india, iban, kadazan, hindu, buddho, kristian, atheis, orang sekular dan jugak orang islam macam aku.

dan aku muslim yang menentang kerja-kerja nak mengintip dan skodeng apa yang orang lain buat dalam bilik tidur dia orang.

nak berdakwah, berdakwahlah cara berhikmah dan berhemah macam Nabi Muhammad buat. tapi menggunakan kuasa utk skodeng, mengintip dan menangkap orang itu terang-terang bukan cara Nabi Muhammad.

Nabi pun di sepanjang hayat dia tak pernah buat kerja-kerja mengintip, skodeng dan menangkap orang yang nak berseronok dalam bilik tidur masing-masing.

payah kalo Islam versi JAKIM, PAS dan UMNO ni diberi kuasa!

Tanpa Nama berkata...

Faham elok2.... Kalau stakat soal MORAL... ini POLIS pon boleh buat keje, legi efficient. Lagi satu, dalam kepala hotak JAKIM ni, org yg celebrate valentine ni memang semua nak BIKIN ANAK kerrr??? Otak kuning betul la!!! Dan betul la kritikan ala-sinis Bro TT tu, jakim ni dah takde keje lain yang lagi lagi lagi lagi penting ke?? Dalam Harian Metro ada berita pasal Ajaran Sesat, dah buat aduan kat JAIS, tapi slooowwww je! Hari tu kes Shiah bukan main pegi buat tangkapan!!! Lahanat betul la agensi Dajjal bertopengkan agama ni!!! khhhrrrrkkkkkkkkk!!! ptuih!!! amik ko!!! kah kah kah kah! Camna pon, Aku tak join la bende2 valentine ni!

Out Of Box berkata...

Budak 'itam' kat Port Dickson dulu ntah2 sambut velentine...
pada yg ngutuk TT...ambil yg jernih...TT bagi pandangan yg takkan keluar kat mass media nyer...

Tanpa Nama berkata...

kah kah kah kah
memang ramai yang bebal lagi rupanya pembaca TT nih
kah kah kah kah
penat la ko bro isham nak educate depa nih bro,
kah kah kah kah
bebal sungguh mereka2 ini...
sama bebal nye dengan Khir Baharom dan JAKIM
kah kah kah kah

apa2 pun, gambar rusa/kijang/alpaca yg skodeng skirt awek tu memang kelasss la bro
mana la hang dapat gambor tu bro
kah kah kah kah
pecah perut aku
kah kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

FUCK AMAR MAKRUF NAHI MUNKAR
MMG LAYAK HG JD BARUA PKR TAHAP TGGI ISHAM RAIS WOI

HG AD ADIK POMPUAN KA KAKAK X?
BIAQ AK NGETOT DEPA
JGN HALANG
INIKAN KECIL SJ
PEMIMPIM2 RASUAH YG KITA KNA FOKUS DAN BANTERAS!

tak payah la jadi polis moral berkata...

kenapa kes buang bayi ni banyak berlaku di kalangan orang Islam yang dilarang merayakan valentine?

kenapa orang bukan Islam yang merayakan valentine jarang kedengaran kes buang bayi?

sebab adanya polis moral macam JAKIM, UMNO dan PAS yang kerjanya hanyalah untuk membuat penghakiman moral, menjadi polis di dalam bilik tidur orang lain dan menghukum budak-budak muda ni sampai budak-budak muda ni takut dengan penghakiman moral dan juga hukuman yang dikenakan ke atas mereka sehinggakan mereka sanggup membuang bayi daripada menanggung penghinaan daripada orang-orang macam Nasruddin, JAKIM, YB UMNO dan YB PAS.

lagi ko nak kawal butoh dan burit orang lain lagi la kes buang bayi bertambah.

tengok masyarakat bukan islam. jarang ada kes buang bayi sebab masyarakat mereka tidak memberi penghakiman moral kepada anak muda mereka yang ingin merayakan kehidupan muda mereka!

jadi, jangan la nak kawal-kawal butoh dan burit orang lain!

Tanpa Nama berkata...

Alamak! ada yg marah JAKIM nak skodeng benda2 mungkar ni!!!!

sedara TT, rasuah tu kerja SPRM!!!!!

kenapa TT nak suruh JAKIM sibuk2 nak cerita rasuah tu haram!

JAKIM dah cakap memang rasuah tu dah HARAM!!!!

masalah bersetubuh luar nikah tu nak kena banteras jugak....

sedara TT, cool ler! jgn jadi poyo ler!

punai lah TT! kahkahkah

sedara TT, awak nak sambut valentine ke???? kahkahkah....mmg poyo

Tanpa Nama berkata...

Bang,

Isu jakim skodeng ini menyebabkan:

i.kalau PAS tak sokong tindakan jakim, org melayu marah dan pas hilang undi melayu.

ii. kalau PAS sokong jakim, orang bukan melayu marah dan pas hilang undi bukan melayu.

Kesimpulannya:
sokong kena, tak sokong pun kena!!

Sekarang korang fikir:
1. bijak tak cara jakim mencipta isu untuk melemahkan Pas dan PR

2. yang cibainya, ada pulak kaki mulut celupar pas buat kenyataan berlebih-lebih

3. sekarang umeno tengah tersenyum lebar dan mengucapkan syabas kepada jakim.

sendiri mau ingatlah!!!
kecuali untuk yang bangang

Jom Skodeng berkata...

Dah tak ado kojo nak buek la tu
skodeng pon skodeng la
dah namo pon mat skodeng
nak buek cam mano?

tapi maso menyekodeng tu baik-baik la
jangan hari ni skodeng orang, esok orang skodeng ekau pulak

laie satu den nak kato
time skodeng tu jangan pak chu ching
atau lombu pon ekau nak skodeng

eden nak tanyo jugak
malam 14 feb ni ekau menyekodeng
abih tu, malam 15, 16,...28 feb, ......31 dis akan datang ekau nak menyekodeng lagi ko tak?
bukan apo, den nak tau yoo!
sobab eh mumgkin disobabkan dah tau plan ekau ni, balak2 dan awek2 dah tukor tarikh nak buek projek!

kat balak2 tu eden nak bagi nasihat sikit
baik2 bagi bungo kat awek, kang kono skodeng
baik2 tengok filem kat panggong, nanti kono skodeng
baik2 minum teh dengan awek kat kodai mamak, kang kono skodeng
baik2 balik surau dengan awek, kang kono skodeng
pendek kato nak buek apo2 pon kono baik2, maklumlah malam tu malam mat skodeng suko menyekodeng

Hati-hati yoo
kang kono skodeng

Ahir sekali den cadangkan supaya wakil mat skodeng bawak kek palimen dan mintak hari tu dijadikan sebagai hari cuti umum sedunia sempena "SKODENG DAY"

Master Yoda berkata...

Tok TT...Agama ISLAM bukan budaya..

Agama ISLAM itu gaya hidup, org British kata " Islam is the way of life..."

Skang ni ramai org anggap amalan2 agama tu mcm budaya...

Cth: nak solat ke masjid, MESTI pakai bajau Melayu ngan kain pelikat (tuk org lelaki), bg eden, tak semestinye...Asalkan pakaian tu

a) bersih dari najis
b)menutup aurat
c) sopan (takde gambar binatang, lambang2 agama lain, lambang arak dan ape2 yg haram), ok je

Pakai sluar jeans ngan T-shirt takde kolar kosong leh je solat..asalkan mematuhi 3 ciri2 asas tu...

Agama ISLAM tak meyusahkan org, tapi ada panduan yg JELAS tuk pengikut dia tuk amalkan sesuatu ibadah...

Eden bukan ustaz apatah lagi MUFTI, ilmu eden cetek lagi...Den cume nak tekankan, dun treat agama ISLAM as budaya..treat as the way of life...

Susah nak amalkan ajaran ISLAM sebenar zaman nak kiamat ni, tp kalau kite try, kan ELOK...

Chow...

Tanpa Nama berkata...

Nak bendung zina...
kenapa tak buat hukum HUDUD
kenapa JAKIM nak jadi mat skodeng
kalau buat hukum HUDUD tak ada menteri yang rasuah,menteri yang entot2,menteri yang raba2,menteri yang jadi pornstar,menteri yang ada saham judi,arak,riba dan sebagainya


macam mana orang muda nak betul
kalau yang tuanya tolol...

ISLAM TAPI KAPIR

ImNeO berkata...

zon hijua,
nak elak zina bukan dengan jadi mat skodeng pada hari tertentu saja bro ..minda kena bersih...iman kena kuat.

renung2 kan lah.

Juasseh berkata...

Korang baca balik betul- betul....Syam nak sindir ker aper ker...nak kate owang bangang aper ker....bab akidah kena jager.....aper yg Sham tulih tu melambangkan akidah dia...u all judge yrself.