Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 6 Jun 2011

KE JALAN RAYA - SEBELUM KE PILIHANRAYA









PAS LULUS USUL HIMPUN 300,000 UNTUK BERSIH 2 – harakah daily

PAS meluluskan usul menggesa seluruh rakyat Malaysia menyertai Himpunan Bersih II pada 9 Julai di ibu negara dengan sasaran 300,000 peserta dari PAS sahaja.

Timbalan Presiden PAS, Mohammad Sabu ketika membentangkan usul tersebut berkata, seluruh ahli PAS di semua peringkat harus menyertai himpunan tersebut kerana empat tuntutan Bersih 2007 lalu tidak dipenuhi kerajaan dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Menurutnya juga, usaha mendaftarkan warga asing sedang berleluasa di Selangor dan turut berlaku di negeri-negeri lain.

"Satu pun tuntutan Bersih pada 10 November 2007 tak ditunai pemerintah.

"Daftar automatik tak ditunai walaupun kes di Likas Sabah yang dibuktikan di mahkamah oleh Hakim Kamil Awang adanya kes pemberian kad pengenalan kepada warga asing," kata beliau yang merupakan salah seorang penggerak Bersih.

Tambah beliau juga, amat menghairankan apabila daftar pengundi di Terengganu meningkat secara mendadak sejak 1999 hingga 2004.

Perkara ini katanya mustahil berlaku tanpa bantuan SPR dan Jabatann Pendaftaran Negara (JPN).

"Kalau aktif daftar pemilih boleh naik dari 4 hingga 7 peratus sahaja tapi di Terengganu dari tahun 1999 hingga 2004 daftar pemilih naik 17 peratus.

"Ini tidak mampu dilakukan parti politik melainkan bantuan SPR, polis dan Jabatan Pendaftaran Negara yang lakukan kerja itu," katanya.


NOTA:

ini lah yang kita semua tunggu
pemimpin yang membawa perubahan
ini lah yang di nanti oleh anak semua bangsa
pemimpin yang bergerak menuju perubahan

inilah pemimpin rakyat

ini bukan retorik
ini bukan lebong

ini turun ke jalan raya
sebelum ke pilihanraya

KITA RAYAKAN 9 JULAI



DARI PEMBACA:
ada 3 story kah kah kah aku nak bagi dari Negeri di bawah bayu ni... kah kah kah pertama: aku pun masih ingat lagi... Pada suatu hari sekitar tahun 2004, aku dan seorang kawan datang menziarahi keluarga kawan kami ni yang ayahnya baru seminggu meninggal. Kebetulan juga PilihanRaya negeri Sabah baru selesai.

seorang anak menantunya yg berketurunan 'EEE' (cop Sabah!)...sibuk diluar bercerita 'sabotaj' yg mereka telah diarahkan oleh UMNO/USNO/SPR. Mereka ni adalah petugas-petugas sementara SPR...modus operandi ialah landrover polis yg membawa kertas undi akan melalui satu laluan semak jalan kampung yang telah di 'marking'(tepi sungai)...dan diarahkan untuk membuang peti undi tersebut.

Disana sudah ada orang yg akan menunggu dengan peti undi baru....dipendekkan cerita...tugas telah selesai...dan 'peti undi baru' tersebut turut diikat dengan sebuah beg kecil berisi wang kertas RM500 sebanyak (jumlah bayaran?!.. eee ni tak cakap la...takut kena minta barangkali!!)...begini la cara orang Sabah kena tipu dan kena 'jual' oleh BN/SPR. kahkahkah

kedua: sepupu aku join politik parti United Malays National Organization Sabah...jadi org penting parti la kunun-kununnya...tapi sebab utama bukan kerana perjuangan untuk rakyat tapi target untuk dapat gelaran dan pangkat dan harap-harap satu hari jadi menteri... kahkahkah ketiga: di SRJK Chung Hwa KK, masa pilihanraya 2004 juga..Abu Bakar Ellah (si Ampal) baru masuk bilik mengundi..alih-alih tidak boleh mengundi pasal IC dia orang sudah mengundi... Di dewan Beaufort...sorang berketurunan Pakistan kena pukul oleh orangramai...bila cuba mengundi dengan IC oranglain. sebelum diselamatkan oleh Polis Bantuan.

Oleh Sayang Kinabalu pada MACAM MACAM CARA NAK MENIPU PILIHANRAYA pada 11/05/25

9 ulasan:

golok perak berkata...

... akan datang ni teman cadangkan kita tahan mana-mana muka kita tak kenal yang cuba nak mengambil kesempatan mengundi ... pastikan my card deme tu ori atau 'mee segera' punya... kita tanya deme duduk mana, berapa kali dah datang mengundi, kalau tak betoi jawab deme sah deme tu penipu ... lepaih tu kita pakat lanyak diorang macam kan Beufort.., rasanya boleh detect bila kena dengor 'slang' deme tu bukan slang banjo, bukan slang jawa, pengor bau badan deme tu pun kita buleh agak deme ni bangla , indon, filipine, vietnam atau myanmar nya ... pengkor jalan deme pun kita buleh tau ... kita kena lebih agresif lepaih ni ...

Tanpa Nama berkata...

Best bro...
Bukan tu saja cara UMNO/BN jual Sabah...sekitar Pilihanraya DUN Sabah penghujung 90an....20 buah bas untuk bawa pengundi hantu dari ibupejabat lama UMNO sabah di bangunan KWSP Sadong Jaya kota kinabalu.
Macam mana aku kenal...semua pengundi hantu filipina breakfast di kedai sekitar sadong jaya...meriah bro...macam di zamboanga city....tapi part yg paling best bila PRU DUN dah tamat...pengundi hantu sdh kena buyuk (tipu) berkumpul depan pejabat UMNO sabah untuk collect balance duit...pejabat umno tutup....petugas lari ikut pintu emergency....

know nuts berkata...

TT
Daftar Pemilih naik secara mendadak?

Kan sekarang anggota Polis ada dua Kad Pengenalan !

Kad Pengenalan Awam untuk daftar Pengundi Awam biasa, Kad Pengenalan Polis untuk Undi Pos!!!

Apa lah TT ni ....ngok sangat!

Tanpa Nama berkata...

bro kenapa pakatan takder unit risikan dalam mcm gestapo, ke mcm sifoll...ke jadi petugas spr ke maksud gua undercover lah

Tanpa Nama berkata...

TP Pas yang kalah berangan2 nak jadi menteri dengan segala kemwahan nya dan turun ke jalan raya itu kerja bodoh pada nya.
Ini lah Timbalan Presiden yang sebenarnya bukan duduk di pejabat aje tapi yang sanggup mengharung bersama rakyat makan asap gas pemedih mata.
9hb July bakal menjadi satu lakaran sejarah untuk tanahair kita yang tercinta.

kalbunUMNO berkata...

serang SPR, serang SPR jangan nak berpilihanraya,
forum "SPR penipu",
ceramah "SPR musuh demokrasi", kuliah agama "SPR diambang neraka",
Khutbah jumaat tajuk "SPR tanda besar hari kiamat",
beritahu anak "SPR adalah moster jahat yg nak lawan power ranges".
Beritahu menantu "Pengarah SPR kaki pau".
Beritahu besan :"jika kau sukakan SPR, kau mati aku tak mahu ziarah".
beritahu jiran :"SPR adalah nyamuk Aedes, membawa penyakit, mesti bersihkan"
beritahu budak sekolah :"kalau nak lulus periksa suruh ayah keluar demo 9 julai".

serenity9260 berkata...

Yeah,let's go lah!!!jom aja perompak2 nih!!

The Matrix 4,Sambungan Dari The Matrix Revolution: Keanu Reaves

Balachi berkata...

apakata.. kita usahakan untuk senyap2 letak GPS device micro kat mana2 peti undi yang panas.. tanpa pengetahuan SPR. Huuu.. alang2 BERSIH, biar bagi kantoi terus laa. p/s: kalau ada mana SB apco yang baca ni, komfem sebelum masuk mengundi semua orang wajib kena scan dulu.. hahahaha..

ulan bator berkata...

...berlaku di putrajaya, pemuda umngok sedang berusaha menukar alamat pengundi di dalam cip ic anak2 muda dgn bantuan spr tanpa menukar ic baru...dgn harapan dpt pertahankan putrajaya....ada jgk habuan kepada sesiapa memberi ic mereka...kah..kah..kah