Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 18 Julai 2011

RAKYAT DI TIPU LAGI !!!



KENYATAAN RESMI


Kenyataan Media
Dewan Pemuda PAS Negeri Johor
Khamis 09 Jun 2011

CUKAI 6% TELEFON PRABAYAR : MOHON PENJELASAN SYARIKAT TELEKOMUNIKASI

Terdapat 3 syarikat telekomunikasi terbesar di Malaysia iaitu Digi, Celcom dan Maxis. Pada tahun 2006 terdapat 17.8 juta mendaftar sebagai pengguna talian prabayar. Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia(SKMM) mendapati rakyat Malaysia membelanjakan RM17 juta sehari untuk penggunaan SMS(Sistem Pesanan Ringkas). Pada tahun 2004 terdapat 9.5 bilion SMS telah dihantar oleh rakyat Malaysia. Secara puratanya pengguna telefon menghantar 4 SMS setiap hari.

Bermula Januari 2011 pihak kerajaan telah menaikkan cukai perkhidmatan daripada 5% kepada 6%. Cukai perkhidmatan pengguna telefon prabayar juga tidak terkecuali. Selama ini cukai 5% telah diserap oleh syarikat telekomunikasi. Memandangkan beban yang terlalu besar ditanggung oleh pihak syarikat telekomunikasi maka terdapat dakwaan yang menyatakan bahawa syarikat terbabit tidak lagi menyerap cukai tersebut mulai Julai 2011. Ini bermaksud bahawa cukai ini akan ditanggung oleh pengguna sepenuhnya. Dewan Pemuda PAS Negeri Johor mewakili anak-anak muda Malaysia yang majoritinya pengguna telefon prabayar memohon penjelasan daripada pihak syarikat telekomunikasi mengenai kebenaran dakwaan tersebut. Penjelasan ini adalah penting untuk maklumat pengguna kerana merekalah yang menerima kesan terhadap polisi ini.

Jika benar dakwaan tersebut maka anak-anak muda Malaysia merasa terbeban. Jika mereka membeli kad prabayar sebanyak RM10 maka mereka hanya memperolehi RM9.40. Baki RM0.60 diserahkan kepada kerajaan. Sebahagian besar anak muda Malaysia adalah pelajar sekolah, pelajar universiti dan tiada pekerjaan yang tetap. Mereka adalah pengguna aktif telefon prabayar. Berikutan kenaikan harga barang keperluan harian maka anak-anak muda Malaysia cukup terbeban dengan bayaran cukai ini.

Suhaizan Bin Kayat
Ketua Pemuda PAS
Negeri Johor

019-7285174

NOTA:

dengan senyap senyap
kita telah ditipu
dengan senyap senyap
najib nak kayakan kroni



8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

haha..caya lah..npe lmbt sgt buat entry pasal ni?

Mati Ketika Berzina ( Merogol ) Ikan Pari
[ Politik ] Nak Topup Pun Kena Cukai 6% kew ?

Tanpa Nama berkata...

"aku tipu ko, ko tipu aku.."
Ranking Zakar Terpanjang Mengikut Negara!

Tanpa Nama berkata...

aku harap lepaih ni Dewan Pemuda PAS kerap keluarkan kenyataan spt ni. kenyataan yg jelas terus menerus membela org ramai terutama org susah. kita boleh lihat bagaimana kerajaan sekarang pandai mencuri duit org ramai. ni bukti bahawa pemerintah pusat mmg dah kekurangan dana/rizab sbb peruntukan utk kroni dah termasuk dalam kategori WAJIB disalurkan! nak harapkan pelaburan asing mmg tenat sbb pelabur dah banyak blah!

Tanpa Nama berkata...

Dear TT,

This is too much.

Tanpa Nama berkata...

GST ni dah lama dah gomen implement senyap2.. tak siapa pun tahu hal ini.. cuba perhatikan betul2 bila membeli.. hanya orang berniaga saja tahu..

untuk suhaizan, 60 sen tu bukan saja dikenakan pada setiap kali membeli kad prabayar, malah dikenakan pada setiap tansaksi SMS!!!

Tu la pasal ramai orang2 Johor, Sabah, Sarawak, Melaka, N9 suka sangat dengan BN ni.. dia hidup makan taik tiap2 hari pun takper asalkan pemimpin kenyang dengan beli cincin RM93 juta.. dah bahagia menjadi bodoh.. terasa nyaman dengan hidup pakai cawat dan menjadikan bodoh sebagai budaya hidup zaman-berzaman.. orang cakap bodoh, marah pulak.. patut kenelah bergumbira dan berbahagia..

Tanpa Nama berkata...

rakyat tak tau pun benda2 macamni, mmg kena tipu dan selalu ditipu secara halussssssss, xpi ramai lagi sokong umno, mmg melayu selalu pelupa, banyak makan semuttttt

Monkey Shooter berkata...

Bil Astro yang dicukai tanpa persetujuan rakyat, cukai 6% tel prabayar. Selepas itu Rais Anak Yatim berhipokrasi tentang siaran Astro yang tidak diterima apabila hujan sedangkan bil dibayar sama sahaja.... Kenapa tak ungkit Broadband Celcom, Maxis dan Gigi yang selalu "lost" dan "loose" apabila masa puncak penggunaan? Sedangkan bil dibayar pelanggan tak pun berkurangan. Inilah apabila melantik penyangak, penyamun, perompak, penipu dan munafik menjadi pemimpin kita semua. Kebajikan rakyat sebagai pengguna dah jatuh prioriti ke 10, pertama sekali apa pun yang dilakukan semuanya mesti masuk ke mulut hingga ke tembolok mereka dahulu kemudian barulah sisa-sisa najis nak diberi kepada rakyat. Bangsa kita ini layaknya menjadi hamba sahaja dan selayaknya dijajah dan tak ada kemampuan untuk menjadi pemimpin kerana sikap mereka ini jauh daripada seorang yang berbakat pemimpin dan selayaknya adalah ketua penyangak.

Tanpa Nama berkata...

kenyataan ni dh kuar dlm paper bila sykt2 telekomunikasi rujuk SKMM utk pindahkan beban GST 6% kpd pengguna...sama macm fees kad kredit dulu diserap bank...skrg gerombolan kutip buta2 50 setiap kad...haram jadah puak2 ni setiap hari memikirkan bagaimana cara nak songlap duit rakyat yg mmg hidup dgn kos serba mahal...tupun masih ramai melayu puak ni xsedar2...menyokong membuta tuli!!!