Isnin, 22 Ogos 2011

BILA JAGUH KAMPONG BERSUARA




ANAK MUDA BERSEDIA SEKALI LAGI




PPSMI: PAGE MAHU CAMPUR TANGAN NAJIB PUTISKAN OPSYEN BI,BM
– minsider

KUALA LUMPUR, 21 Ogos — Pertubuhan bukan kerajaan Page merayu Najib Razak campur tangan dalam isu membenarkan pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia ekoran dua pendirian berbeza Kementerian Pelajaran minggu lalu.

Dalam satu kenyataan terbaru hari ini, pertubuhan itu merayu agar diberi peluang kepada pihak pro-PPSMI dan anti-PPSMI membentangkan kepada jemaah menteri Kabinet pandangan dan biarkan jemaah menteri memutuskan isu semasa berdasarkan fakta yang betul dan tidak berat sebelah.

Timbalan Pengerusi Page Sulaiman Mahran berkata, kenyataan Timbalan Menteri Pendidikan Dr Puad Zarkashi bahawa kementeriannya tegas untuk menamatkan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI), tiga hari selepas Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pendidikan menyatakan kementeriannya masih mengkaji kemungkinan membenarkan opsyen menggunakan Bahasa Inngeris mengesahkan kenyataan “saya dua hari (Rabu) lepas bahawa kata-kata Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Pendidikan itu hanyalah wayang kulit politik untuk membeli masa hingga pelaksanaan MBMMBI pada 2012.”

“Kami tidak kisah jika pihak menteri menganggap kami ibu bapa bodoh dan mudah ditipu tetapi kami mohon di hari baik dan bulan baik Ramadan ini, janganlah memperjudikan masa depan anak-anak bangsa kita dengan retorik perjuangan bahasa,” kata beliau hari ini.



Katanya, sudah berabad-abad orang Melayu memeluk agama Islam, namun sehingga kini kebanyakan orang Melayu tidak dapat menghayati Islam sepenuhnya sebab kita belajar agama dan al-Quran dalam Bahasa Malaysia sedangkan lingua franca ajaran agama Islam adalah Bahasa Arab.

“Kebanyakan kita berpaut sepenuhnya pada ustaz-ustaz dan tidak kepada al-Quran dan hadis sebab tidak faham bahasa al-Quran.

“Begitu juga dengan ilmu sains dan matematik. lingua francanya adalah Bahasa Inggeris,” kata beliau sambil menambah, “tidak mungkin kita menjadi ilmuan tinggi dalam bidang ini dalam Bahasa Malaysia.”

Katanya, “setakat jadi juara kampung bolehlah.”

Beliau menambah, walaupun Page sedar bahawa Perdana Menteri khlas untuk mendengar suara rakyat dan telah menyatakan, ‘the days of the government knows best are over’, namun “the Little Napoleons” di bawahnya mempunyai visi dan mentaliti yang berlainan dengan pucuk kepimpinan.

NOTA:
amat jelas malaon page ini jaguh kampong
cuba baca betul betul tentang hujah agama malaon ini
kata malaon ini orang melayu tak faham islam
orang melayu tidak menghayati islam
kerana bahasa lingua franca islam ialah arab
melayu bukan lingua franca islam

memang malaon ini jaguh kampong
berilah hujah yang baik untuk menunjukkan
bahawa anda terdididk dalam bi
sila fahami makna lingua franca
jangan pakai ambil ambil saja
kerana bunyinya bukan melayu
maka malaon ini sebat
malaon ini rembat perkataan itu
untuk dianggap hebat

sains dan kira kira tidak ada bahasa
di jepun dia berbahasa kenji
di perancis dia berbahasa french
di sweden dia berbahsa swedish
di russsia dia berbahasa russian

lingua franca maknanya bahasa bersama

hujah kalau faham arab maka akan menghayati islam
adalah hujah bodoh
kalau menrima hujanh ini
maka pastilah saudi arabia negara paling
terbaik dalam dunia ini
tetapi ini tidak belaku
malah negara saudi yang faham dan faseh berbahasa arab
yang paling zalim dalam dunia ini
ini hakikat – tak sangkut paut dengan bahasa

NOTA:
kita TIDAK menolak pengunaan bahasa inggeris
malah tidak menolak merayakan bahasa bahasa
TETAPI untuk mempelajari bahasa BUKAN melalui maths dan sians
kalau ingin mempelajari bahasa ialah melalui sastera bahasa itu
kenapa bodoh sangat
kanapa bangang sangat
bagi malu anak sendiri
nasib baik anak masih kecil
kalau tidak bopeng muka di sekolah
kerana ayah bangang sangat
kah kah kah


31 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

page ni memang kampong, tapi perasan kunun diorang hebat sebab berbahasa inggeris, padahal nak tutup malu sebab masa sekolah dulu selalu gagal matematik walaupun diajar dalam bahasa melayu. tak percaya pegi selidik rekod sekolah diorang ni.

kamunting sesat.

mek berkata...

mi spik no inglish
kah kah kah

kalau bodoh & bangang
jangan tunjuk kat orang ramai
duduk diam2 kat rumah je sulaiman mahran weh...

serenity9260 berkata...

hahahahaha

Perbezaan Broadband Malaysia Dan USA(Ada Beza Ke?)

Tanpa Nama berkata...

"walaupun menanggap kami ibubapa bodoh.." tapi kalau hujah lingua-franca tu digunapakai bukan 'anggap bodoh"..MEMANG BODOH PUN KAH..KAH...alahai page, Cerdik Tunjukkan Orang, Bodoh Tau Sendiri Dah laaa.....kah..kah

Abu Amir berkata...

Mangkuk ni memang tak reti bahasa, tanya dia Syed Muzzafar dulu belajar matematik dan sains dlm bahasa apa? Boleh jadi ankasawan walaupun guna bahasa melayu. Berapa ramai pelajar era 80,90'an yg berjaya melanjutkan pelajaran di luarnegara berasaskan bahasa melayu dlm negara.

Itulah kalau terlalu menyanjungi penjajah dan bahasanya. Jepun, Korea Selatan,Taiwan maju sebab belajar dlm bahasa inggeris ke? Apa yg penting mantapkan pengajaran bahasa Inggeris dan kaedah yg betul. Ini tidak belajar 11 tahun pun masih tak menguasai. Bangla yg dtg kerja kat sini pun boleh berbahasa melayu selepas 2,3 tahun......

MARSLI N.O berkata...

Sdr Isham: Aku sokong penuh hujah kau dalam entri ini. Sudah lama dipertegaskan oleh pejuang bahasa, hendak tingkatkan pengajaran dan penguasaan bahasa Inggeris kenapa mesti melalui matematik dan sains? Isunya hendak ajar dan kuasai bahasa Inggeris, jadi tingkatkanlah waktu dan mutu pengajaran bahasa Inggeris. Sudah jelas bukan? Malah tiada siapa pun bantah usaha ke arah peningkatan penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar Melayu. Ajarlah. Tetapi kenapa mesti korbankan bahasa sendiri melalui matematik dan sains? Susah sangatkah hendak faham?

MARSLI N.O

Tanpa Nama berkata...

Projek import tenaga pengajar asing kot

Kepada UMNO, penumbukku genggam... jari tengahku tegakkan. berkata...

Sebab itulah kita semua kena jolok UMNO bagi betul-betul luruh dalam PRU13. Biar dia luruh macam nangka busuk. Masa itu dia tahulah bahasa Melayu itu tinggi atau rendah martabatnya.

english is the lingua franca for christianity berkata...

woi...al kuliyyah tv3 dalam bahasa arab...hakhakhak..menyembur2 la ustaz fauzi...hakhakhak

Tanpa Nama berkata...

Tak fasih Bahasa Arab tapi berlakon dengan pakaian Arab pun jadi, le. Tu lah mentaliti jagoh kampung.

Apa hebat sangat orang-orang Arab ni? Orang Melayu tak lebih berhemah ke?

Tanpa Nama berkata...

isham aku malu lah tak pandai cakap omputih. nak buat macam mana, orang skarang semua sebok nak cakap omputih. even makcik jual sira sotong dekat pasar ramadhan pun cakap omputih dekat customer nya. ini lagi la kalau nak datang majlis ilmu,semua sebok nak cakap omputih. adoi. kadang kadang aku pikir kenapa la tak jadi orang melayu yang tak pandai cakap omputih. skarang nampaknya main angguk angguk ajelah.

Tanpa Nama berkata...

Tabik Isham

Malu kek org kampung je hujah macam si malaon ni. kalau dah tak boleh nak bezakan kebolehan berbahasa dan kepentingan sains dan matematik baik diam. jangan sebok guna hujah lingua franca ehh!!! lingau lancau ka ka apa nama.

Tanpa Nama berkata...

Ha ha ha..

Masalahnya Bahasa Inggeris..bukanya Matematik atau Sains...

Aku tak nampak kaitan antara Kurangnya Pakar Sains dengan bahasa inggeris..cuba PAGE bagi statistik sikit...tapi aku tahu orang Malaysia kurang fasih berbahasa inggeris sebab tak belajar bahasa tersebut dengan kaedah yang betul...ha ha ha..


Tu ler.. salahkan nyamuk, kelambu dibakar..Masalahnya bahasa Inggeris, tapi tambah masalah dengan mengajar matematik dan Sains dalam bahasa inggeris...apa ke bodohnya Mahathir tu...ha ha ha.

Tanpa Nama berkata...

duhh... Joystick dalam bahasa malaysia panggil Kayu-bahagia kah? kah kah kah..

Revolusi_Malaysia berkata...

Tanpa Nama berkata...
"alahai page, Cerdik Tunjukkan Orang, Bodoh Tau Sendiri Dah laaa.....kah..kah

22 Ogos 2011 12:53 PM

hahahhahahhahhahhaha... hebat ini komen! lawak siut dan tepat untuk diorang!

Lang berkata...

hahahaha....

siapa agagknya tersenyum lebar?.... tentu le pencetus idea ini... bukan kah bunyi pengikutnya serupa mcm ketuanya....

kenapa tak mintak semua subjek dijar dalam bahasa inggeris kecuali bahasa malaysia... dan bahasa disekolah hanya bahasa inggeris... mesti berabuk punya cakap budak2 zaman sekarang....

Tanpa Nama berkata...

Buka juga kelas bahasa omputih kat Kampung2 dan Felda bagi depa pun cakap omputih baru senang jadi negara maju.Banyak projek boleh buat dan banyak boleh masyuuuk

Tanpa Nama berkata...

Buka juga kelas bahasa omputih kat Kampung2 dan Felda bagi depa pun cakap omputih baru senang jadi negara maju.Banyak projek boleh buat dan banyak boleh masyuuuk

DatoPidi berkata...

salam sahabat,

sapa badigol sulaiman mahran nie? suruh dia isap pelir sendiri la.

sekolah rendah belajar english 6 tahun, sekolah menengah 5 tahun, kalu ajar berok la bercakap, maybe 11 tahun tu berok dah pandai cakap "abah".

aku dulu belajar ingriss 6 bulan je bro. dah boleh speking london. habis adik manis cium mulut dgn aku kat sydney.

budak kalu dah bijak, genius, lu ajar la pakai bahasa apa pung mesti boleh buat punya la.

sembab nie pung satu, dah jadi menteri berapa lama pung takan tak tau apasal budak sekolah ambik masa 11 tahun utk belajar bahasa ingris tapi tak pandai2x.

jadi menteri tapi pandai bagi alasan baik takyah jadi menteri. si puan gergasi nie pung sama sia2x je dia ada Phd.

setakat bagi alasan baik jadi ZUL NORDIN.

p/s - jumpa fuad zarkasi, jumpa malikul sembab,
hempuk kepala ZUL NORDIN DULU

Tanpa Nama berkata...

mmg bangang melantun2 malaon page ni

saheh bongok ni tak penah jejak kaki kat jepun atau korea atau rusia dll

tapi takpe la ko tak berpeluang nak ke luar negara, eh keluar tempurung ko tu, kami ni paham ko patriotik tahap 9.9 kat skala richter, tu pasal taknak ke luar negara belajar atau membelibelah sakan macam flom, sbb ko junjung atas batujemala kepalahotak ko tu kata pepatah melayu:
hujan emas di negeri orang,
hutan batu sendiri jugak rela kubelai

jadi dgn tahap kebangangan, eh kebangsaan ko yg membukit tu, kami takde la nak paksa ko bandingkan dgn negara2 lain mcm yg selalu dibuat KERA UMNgOk-BoNgok bila naikkan harga sesuatu barang,
tak perlu lah ko pergi cari jawapan kat negara2 asing tu,
sebaliknya, hanya perlu mencari sedikit je dlm negara ni sendiri:
CARI AKU
YUP, FIND ME, AND GET A TESTIMONY OR AN IN-PERSON DEMONSTRATION FROM ME, FOR I SHALL CLEARLY TELL & SHOW TO SHALLOW-MINDED YOU HOW I MYSELF AM SO FRIGGING GOOD IN ENGLISH AND MATHS - NOTWITHSTANDING THE FACT THAT I WAS TAUGHT MATHS & SCIENCES IN BAHASA MALAYSIA BACK IN SCHOOL!!!

bahlol, ini bukan menunjuk2!
sebab ramai lagi yg serupa dgn aku, yg belajar ilmu hisab dalam bahasa malaysia, tapi alhamdulillah elok je, siap ramai lagi cemerlang dalam peperiksaan SAT atau TOEFL dll, dan ramai jugak yg dapat ijazah dari luarnegara termasuk dari negara2 matsaleh berbahasa inggeris!

apa kenamengena belajar keseluruhan matapelajaran matematik dalam bahasa inggeris dengan menambah kemahiran berbahasa inggeris??? semata2 kerana mamak-tahee-r kata begitu???
ptuiii!!!

-average joe-
klakka-la.blogspot.com

Reposter berkata...

Actually kalau nak faham baca Quran kena belajar quranic arabic, bahasa arab tak cukup.

Kalau org melayu faham quranic arabic dan baca Quran dah lama jadi Atheist or Jihadist.

Reposter berkata...

Ko orong ingat org Arab pun faham ke baca Quran. Diorang lagi teruk.

Tanpa Nama berkata...

Para penyokong tt ni macam tak puasa, nak berhujah tak pandai, dok caci orang saja dengan bahlol, lah banganglah, wahai pejuang bahasa, pepatah bahasa ada mengatakan kata dulang paku serpih, mengatakan orang kamu yang lebih, apa tidaknya kalau kitani tak rasa insaf tentang diri sendiri, baca Quran, dengar Quran, mengaku Quran kitab petunjuk, kadang dah 50 tahun dah baca quran, tapi sepatahpun tak faham, macam tikus tengok besi, tapi bila sentuh tentang Bhasa Arab kononnya betullah hujah saudi yang faham quran paling zalim. Insaflah diri semua. Inilah nilai sebenar bila tak faham Quran dalam bahasa arab.

Tanpa Nama berkata...

belajar english hebat2.. amik toefl, amik ielts, amik sat apajadah sekalipun... tapi alih2 balik oversea, MANGLISH jugak.. tak ke sengal gitu.. baik belajo english kat sekolah rendah ke sekolah menengah jer, 11 tahun tu.. budak cina ngan india pun, balik oversea, amik doktot bedah kat england lagik tu.. english pun manglish jugak.. tak boleh nak sebut english baik2.. nak tunjuk lagak berenglish pun, cover la sama.. biag orang kampung boleh kongsi ilmu pengetahuan...

ya.. ini bukan masalah bahasa... ini masalah mental! mental2 orang asia ni.. lawak tahap gaban! mentality suka jadi bodoh..

pada aku, projek2 english ni cuma nak buat projek buat buku jer.. ingat: ada 5 juta budak2 sekolah di malaysia.. gila hapa kalo dapat jual buku 2 ringgit kat 1 juta budak sekolah.. kalo 5 bijik buku untuk sorang budak, fuiyo.. dah rm10 juta senang2 jer dia kaut.. budak2 tu, konfem sekolah wajib amik.. kementerian wajib beli punyer.. [aku tau la..kawan aku dapat kontrek cuma cetak buku majalah pendidik jer.. jadi jutawan siot. itu baru tiap satu sekolah seluruh mesia, mesti amik 2 buah buku haramjadah ni jer]

lepas ni, buat pulak buku sains dan matematik dalam bahasa hindi pulak.. masyuk baybeh.. lepas bahasa hindi, buat pula bahasa urdu, kendian swahili...kendian afrika.. kendian buat dalam bahasa arab pulak.. kendian wajibkan belajar bahasa ayam, bahasa semut dan bahasa lembu, senang sikik nak berkomunikasi.. belajar bahasa melayu dalam bahasa vietnam pulak.. fuish!!! duit masyuk woo.. pandai? pandai tu tetap standard asia la jugak.. amik budak2 yang berjaya, boh dalam suatkaba.. "anak penjual mi pasar malam mendapat 5A STPM".. yang berjaya, mamat ni sekor jer la..

lain2 anak penjual mi, sumer STPM ampeh lingkup.. mujur la iklan ni mujarab.. takder ramai sangat orang nak amik pot pun..

bila la nak cerdik.. sumer kementerian asyik suruh kita jadi bijak.. pengguna yang bijak.. hakikatnya mereka suka kita jadi bodoh dungu jer..

Tanpa Nama berkata...

Bodoh dan bangang Page. Setuju hujah Pak Hisham.

Tanpa Nama berkata...

anak aku tak bleh jawab sains dan math bahasa ingeris dia kata pening kepala sebabnya dia tak pandai cakap bahasa inggeris sama macam akulah tak pandai bila peperiksaan abis lingkup..

zer berkata...

tanpa nama 9:59am 23 ogos berkata benar.saya sokong!!jgn kait kan alquran dgn kejahatan bangsa arab.setiap bangsa ada yg jahatnya.

ryantie berkata...

Bahasa jiwa bangsa sekadar retorik semata-mata pabila diagung-agungkan bahasa penjajah.. di mana letaknya martabat bahasa Melayu?? di mana letaknya jiwa melayu?? sekarang bangsa melayu sendiri mahu menjatuhkan bahasa sendiri..

Tanpa Nama berkata...

siapa kah si pengianat bangsa yg kata nak buat cambridge kurikulum kat mrsm, seperti kata kurikulum negara sendiri tak setanding kurikulum british. macam mana negara sendiri boleh bina tamadun dengan kurikulum orang lain. mansuhkan kurikulum british kat mrsm.

Tanpa Nama berkata...

[1] the chinese speaking families get ppsmc
[2] the tamil speaking families get ppsmt
[3] the malay speaking families get ppsmm
[4] why would you want to deny english speaking families from getting ppsmi.

Tanpa Nama berkata...

Wahai penulis blog yang bodoh, kalau nak faham islam, memang kena faham bahasa arab.. kau kata tu hujah bodoh.. xperlu mempergunakan agama dalam blog kau yang xde faedah langsung kepada umat islam..