Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Sabtu, 13 Ogos 2011

SURAT DARI PEMBACA




CUBA FIKIRKAN SURAT INI



Salam nak share sikit pengalaman pergi ke negara Oman. penduduk dia boleh dikatakan 98 peratus Islam malah berjiran dengan saudi. Nabi pernah mendoakan Oman supaya terus banyak ikan sewaktu menghantar sahabatnya untuk pergi berdakwah. Dah lupa nama sahabat tersebut. Boleh chek sejarah. tapi yang bestnya aku pi sana tak dengar azan kuat macam kat malaysia. Lalu aku bertanya" why i didnt hear azan here like in my country". lalu member memberitahu kat sini memang ada larangan azan kuat terutama pada waktu subuh. Itu larangan dari Sultan. Aku ada juga dengar azan dari beberapa masjid waktu zuhur dan maghrib tapi takla sekuat kat malaysia. Malah negara Oman sangatlah bersih..Paling bersih di dunia mengalahkan Singapura. So kesimpulannya Islam kat malaysia ni islam budaya bukan Islam amalan. Lepas tu nak menembak tak tentu hala. Kononya lebih islam dari orang islam yang lain. malah berani pulak tu cakap mazhab syafiela yang paling betul. Sunnah wal jamaahla yang paling benar. Setiap orang ada pendapat masing2. tak semestinya kita yang terbetul antara yang betul. Allah Maha Mengetahui dan paling benar judgementnya. Apa hak seorang Islam menilai keislaman orang lain. Kita belum tentu akhir kita dimana.

lagi satu profesor aku dari afghanistan pernah berkata "only in Malaysia" ada halal certificate. Which is too much. for example dia bertanya.

1. Air newater kat Singapore tu halal ke haram. kan dah diproses dari segala macam najis manusia islam tak islam. Ada yg makan babi dan tak?

2. Kalau ubi kentang, tomato ditanam bubuh baja najis manusia halal ke haram. Sebab dia kata organic farm ni dah ada sejak zaman imam syafie lagi.
Isu ni aku timbulkan sebab baru-baru ni ada isu DNA babi dalam margerin yang buat kuih raya tu. What about DNA alkohol. Kan kita buat roti dari yeast. Dalam yeast tu mesti ada unsur alkohol.

Aku bukan nak confusekan pembaca tapi nak bagitau orang kerja jabatan agama ni tak kirala JAKIM, JAPUN,JAMBAN depa takdak kerja lain yang lebih prioriti dan signifikan ke?

tanpa nama - EEE ADALAH MALAPETAKA ORANG MELAYU
13 Ogos 2011 3:15 PM

18 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

memang aku sokong member 'tanpa nama' ni. negara2 islam lain yang lagi progresif takla kelakuan seperti di malingsia ni. aku hairan betui. macam mana malingsia jadi begini? apakah rakyat disini sudikan diri mereka ditindas, dipijak oleh orang2 bangang begini? ataupun malingsia ini sebenarnya negara 'jahil' yang kurang kefahaman islam. betui cakap member ini "Islam kat malaysia ni islam budaya bukan Islam amalan". Dahsyat, tepat, on the spot kesimpulannya! Salute sama lu!

Tanpa Nama berkata...

ammar ibn yaseer tak silap sahabat tersebut

TopiJerami90 berkata...

haisshh..xkan azan kat oman slow..yeke nie??


video malaysia vs ukraine sukan universiti dunia
PELAWANAN PERSAHABATAN ITALY VS SEPANYOL
Facebook mula saingi BlackBerry
PELAWANAN PERSAHABATAN KELANTAN SEMPENA PIALA MALA...
Malaysia terlepas peluang
Perlawanan Spurs-Everton ditunda
Guru agama ditahan liwat pelajar
Semangat merdeka
Zulkifli Noordin cabar Anwar
BAJU PALING MAHAL ABAD INI
5 GUA TERCANTIK DUNIA

Tanpa Nama berkata...

salam,
Aku teringat ceramah yg pernah disampaikan olih seorang ustaz popular diPP namanya Uz. Samsuri. Dia kata tak payahlah kita dok pi pereksa sampai keakar-umbi. Lama2 ia akan menyusahkan kita. Dia ambil contoh yg semua orang Islam guna...GULA putih. Dia kata proses nak memutihkan molasses/gula mentah menjadi putih kena guna carbon-black. Tapi carbon-black ni mahal harganya jadi pengilang banyaknya mengunakan tulang binatang sebagai ganti.

Tanpa Nama berkata...

Salam TT,

Tak ada apa yg nak difikirkan tentang surat diatas pasal yg tulis tu fahaman agama dia cetek atau kosong, mungkin dia tak sekolah agama, kesian agama dia sendiri dia tak faham.

Bro TT, gua cadangkan kita jgn bincang bab agama kat sini nanti yg tak faham boleh terpesong.

Beruk Ketawa...kahkahkah berkata...

MEMANTAT rata ceruk lepas tu ada hati nak cakap pasal MURTAT...kah kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

anon 6.46

kalau tak setuju sama penulis tolang bagi ulasan supaya saya juga boleh faham.

jangan cari jalan kurang otak kata penulis kurang faham Islam

Tanpa Nama berkata...

bang mudin ganja.masa lu melarikan diri dari malaysia dulu, brp byk cipap minah saleh lu tibai. share la sket bro..

Tanpa Nama berkata...

bila2 aje kita nak bincang pasal agama dan hala tuju umat islam mestilah datang yg tak bernama suruh kita diam. pasal bertahun2 kita diam inilah jadinya. sampai entah apa dah tak tentu halatuju dah. islam di negara kita ni lain ke dengan islam di negara lain? kenapa sini tak boleh, sana boleh? kenapa kenapa kenapa???

Tanpa Nama berkata...

member wa pnah cite yang oman ni kaya habis. sampaikan kalau dorg gi shoping dlm musim panas, selamber je dorg tinggalkan kereta mewah dorang kat luar dgn enjin tak tutup sbb nak bagi air cond jalan. takde yg nak curi plak tu sbb sume mampu beli agaknye. kereta mewah2. kalau buat mcm tu kat msia, jgn kata kat shoping complex, kat depan umah pun blum tentu selamat. siap kereta alarm bagai, kene cilok jugak.

Tanpa Nama berkata...

TT dan tuan surat tu agak-agak bila tarhim dan azan subuh berkumandang sedang berada di mana?

Cuba check rekod yang terdahulu.. ehekkk !!! Opps sori bulan pose..

Tanpa Nama berkata...

kau ni mangkuk..sebab itu oman itu miskin..sekarang penduduknya ramai keturunan lndia...sedangkan mekah dan madinah azan kuat...sedang kuat azan di malaysia pun kau liat nak bangun solat jemaah....tak salah panggil kuat sebut nama Allah..yang kau melalak lagu puaka tu tak pulak kau nak muhasabah...bodoh punya contoh..kita ini lslam cuma 60%..mesti kuat semangat dan iltizam......

serenity9260 berkata...

aku nk pindah arab la kalo cegini.bodo kot dok msia ni.watpe dok dalam negara yg suka men isu agama untuk menang undi??yg ultra-agama pon sme je poyonya,macam betul sangat pe yg diorang cakap sampai ulama dunia pon ikot suke die je kate salah.pe ke barua deyh org melayu ni??dgr cerita ulama2 melayu yg low profile,cakap tenang,xde semangat giler lagi best dari dgr cakap ustaz pongpang2 semata2 nk glamer,sebab melawak je lebih,nur nye xde.

1.Pejuang Syria Menggunakan Bateri Dan Air Untuk Mengecas Handset
2.Pelajar Britain Melakukan Pembedahan Lidah Mahu Fasih Bahasa Korea

Tanpa Nama berkata...

ada akai jgn letak kat lutut. lu org islam akai letak kai bincat. tu sbb takut nak bincang pasal islam. akhirnya jadi mat bisul dan mat kotak. sikit-sikit nak bakar. bigotri tak tentu arah. apa mendenya org islam ni? buat malu pd pengikut agama lain je. cina maalap kata gue tak masuk islam kelana olg melayu lo. tok batin kata orang melayu nak ajak kita masuk islam tapi tonggang sama kita juge. lu tenguk la nanti, Allah akan tukar ini bangsa kpd bangsa lain yg lebih amanah pd Islam. ngape mare? tak picaya ke? jika tak picaya ajak mat kotak sama-sama hisap kopek mama. kah kah kah. ps: kalau org islam dibuka aipnya oleh Allah di malaysia ni, tak muka setan, babi. setan sbb kena taik palat apco. babi sbb kena dna mentega kuih raya kah kah kah. maka itu geng, jgn ria' la mahu kutuk tt hisap ganja atau tibai cipap mat saleh ke. pelacur yahudi beri anjing air pun masuk sorga. porah melayu bigotri!!

Tanpa Nama berkata...

sikit demi sedikit fahaman kominis sosialis di sebarkan...

Tanpa Nama berkata...

Saya setuju dengan pendapat penulis, Islam di Malaysia sangat banyak birokrasi, walaupun sebenarnya Islam adalah agama yang bertujuan untuk memudahkan kehidupan umat manusia. Bagi sesiapa yang berpendapat sebaliknya, sila buat lawatan sambil belajar ke mana mana negara Islam yang lain untuk melihat perbezaan dan gunakan akal membuat penilaian,

Tanpa Nama berkata...

Aku pernah bertemu dengan warga negara timur dan berbual-bual dengan mereka... mereka menyatakan taksub dan takjub kerana kita negara yang berani melaungkan azan dengan kuat di corong-corong speaker. BAGAIMANA tu?
Pernah tak engkau fikir... Azan itu sendiri menyeru... MENYERU... umatnya melakukan kebaikan.. perkataan MENYERU itu sendiri bermakna melaungkan... bukan perbualan yang di mana frekuensi suara direndahkan... NAH! HANG PULAK FIKIR...

Tanpa Nama berkata...

salam. terima kasih tt krn siarkan tulisan aku.

kepada tanpa nama 6.46. dan pembaca sekalian.

Orang macam nilah yang aku maksudkan dalam surat aku pasal lawatan aku ke Oman.

Pertama sekali: mereka suka gemar melabel seseorang. contohnya berkata orang lain tak paham agama. org lain tak sekolah. (dlm bahasa terbalik akulah yang plaing paham agama. akulah yg paling hebat soal agama).

Kedua: mereka takut berbincang pasal cara mereka berfikir ialah aku betul. kau salah. tak ada discussion. Full stop. Inilah cara Islam yang betul. Jangan berbincang.

Ketiga: orang macam ni pak turut dan tak berani membaca. Tak banyak pengalaman bergaul. Bagi dia yang paling betul ialah mazhab syafie, sunnah wal jamaah. Org lain sama ada wahabi salah, syiah salah, arqam salah, tabliq salah, islam macam pakistan salah, afrika salah, pendek kata semua salah. Yang paling betul Islam cara dia. Orang macam ni tentu tak pernah pi Iran tengok macamana depa sembanhyang atau tengok orang Oman sembahyang (depa mazhab Ibadhi-mesti dia ni tak tau Ibadhi tu mazhab apa. Dia tau imam syafie ja)

Keempat: Org macam ni kita tak heran sebab Allah mention ada orang ada mata tapi tak tengok, ada telinga tapi tak dengar, ada hati tapi tak paham. So kita kesian sajala orang macam ni. Banyak di kalangan orang UMNO macam ni. Orang PAS pun ada jugak tapi tak ramai.

*cuma nak share story setakat lawatan saya ke banyak negara di dunia termasuk beberapa negara di Afrika, negara Oman paling berbeza dari segi amalan. Aku rasa mereka lebih paham Islam. Islam dimanifestasikan dalam Iman dan ihsan. (iman, attitude dan behaviour)