Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 28 September 2011

MACAM MANA SULTAN PERAK DILANTIK





AMPOOOON TUAN KU






SIAPA SEBENARNYA RAJA PERAK?

KUALA LUMPUR – Raja Noor Jan Shah Raja Tuah mempertahankan kedudukannya sebagai pewaris kesultanan Melaka dan Perak yang datang daripada keturunan Raja Alang Abdul Rahman.

Beliau dengan tegas menolak kenyataan Persatuan Waris Kerabat Negeri Perak (PWKNP) semalam bahawa Sultan Abdullah Muhammad I tidak mempunyai anak bernama Raja Alang Abdul Rahman.

Menurut Raja Noor Jan, dalam buku Tempat-Tempat Bersejarah Perak yang ditulis oleh N.A. Halim dan diterbitkan oleh Jabatan Muzium pada 1981, dicatatkan Sultan Abdullah Muhammad I merupakan Sultan Perak ke-22 yang dilantik pada 1851.

Beliau berkata, dalam muka surat 55 buku itu ada dicatatkan bahawa Sultan Abdullah Muhammad I beristerikan Raja Sharifah Ngah Aminah Raja Alang Rawin dan mempunyai anakanda Raja Loh Yusof (Sultan Yusof Shariffuddin Muzzafar Shah), Raja Sulaiman (mangkat di Ligor), Raja Pandak Abdul Rahman dan Raja Pandak Budak Rasul.

“Bagaimanapun, terdapat kesilapan fakta pada buku itu kerana Raja Pandak Abdul Rahman sepatutnya ialah Raja Alang Abdul Rahman kerana dalam panggilan keluarga di Perak, anak ketiga adalah Alang dan tidak mungkin dalam satu keluarga ada dua orang yang bergelar Pandak,” kata Raja Noor Jan.


PANDANGAN PEMBACA MENIBAI RAJA GOPAL

woit...bangsa Yahudi sebut nama Tuhan 'Ellah' dalam bahasa ibunda mereka Hebrew...yang bunyi sebutan sama dengan sebutan arab 'Allah'...tak buat laporan polis ka??? kah kah kah woit...adakah dalam koran perkataan 'Allah' hak eksklusif mana-mana bangsa?!...
By Anonymous on MACAM MANA SULTAN PERAK DILANTIK on 9/28/11

Rakyat juga ingin mengetahui adat istiadat perlantikan sultan kelantan yg baru yg disokong oleh Tn guru. Apa telah jadi kpd sultan ismail.rakyat ingin tahu kesihatan sultan Ismail krn tiada satu photo dipaparkan sultan baru bersama bapa
By Anonymous on MACAM MANA SULTAN PERAK DILANTIK on 9/28/11

Pengemis terhormat dah mula berkokok apabila hampir PRU13. Kalau setakat nak minta sedekah kat UMNO, tak payahlah nak tunjuk intelektual yang tahap budak belum baliq tu. Istilah yang lebih sesuai diguna pakai ialah hanya "Altantunya yang mengenal Gamuda", atau hanya "Tok Uban yang mengenal Mamak Bendahara". Kalau masih tak faham, maknanya kamu masih tak banyak membaca dan karat UMNO dah melekat di kepala otak.....
By Anonymous on MACAM MANA SULTAN PERAK DILANTIK on 9/28/11

Makna pada lencana PDRM: Kalimah Allah dan Muhammad melambangkan unsur keimanan sabagai wadah kedaulatan Islam. Mahkota mencerminkan bahawa pasukan PDRM sentiasa menjunjung tinggi kesucian Islam dan kebesaran Allah. Lencana ini ada di baju, di topi dan di tali pinggang. Rasanya dibawa ke mana saja.
By Anonymous on MACAM MANA SULTAN PERAK DILANTIK on 9/28/11

kadang tu aku terpikir, dalam ajaran Islam ada ke kene ada sultan? Rasulullah yg jadi kekasih Allah tu pun tak jadi sultan/raja. negeri aku mmg sultan dah lama lari, takut. Nabi dulu pun xhidup mewah. yg jaga Islam kat tanah melayu nie je yg bermewah melampau. wahai bani melayu, ketahuilah bahawasanya tanpa sultan pun kita tetap hidup.

yg penting pewaris Nabi ada iaitu para ulamak yg benar2 mengikuti jejak langkah dan sirah nabi. ikut dan taati pewaris Nabi kerana mereka nie la pemimpin yg Nabi suruh taati. bukannye pemimpin atau raja yg goyang kaki. kembali semula kepada perjuangan aqidah. sultan biarkan dia cari kerja kat mana2 kilang, cuba jadi operator pulak.
By Anonymous on MACAM MANA SULTAN PERAK DILANTIK on 9/28/11

What are you talking about?Pening..Kalau Allah bukan God Almighty then who is Allah then. Pls do not confuse us the Rakyats as Rakyat is not kindergarden kids.
By ImNeO on MACAM MANA SULTAN PERAK DILANTIK on 9/28/11

raja dihilir raja dihulu raja kiri raja kanan raja tepi raja tengah... poraahhhh...... BUANG KARAN
By Rajamenikam s/o rajamenepis on MACAM MANA SULTAN PERAK DILANTIK on 9/28/11

YA AMPOOOOON!



Suruh Sultan tu pi main jauh-jauh. Sultan Perek yg sebenar adalah Baginda Sultan Abdullah yg dibuang oleh pak tiri depa ka pulau Sicilis.
By Anonymous on MACAM MANA SULTAN PERAK DILANTIK on 9/27/11

So...Nazrin, mulai sekarang perkataan Duli Yang Maha Mulia dah tak boleh pakailah....sebab...Allah Yang Maha Mulia....kau orang...yang ada...Maha Judi....Maha Arak...Nak cakap pasal Islam konon....bini sendiri pun tak pakai tudong....kahkahkah Lagi satu TT....kenapa kerajaan nak naikkan umur persaraan kakitangan swasta dari 55tahun ke 60tahun...sebab EPF lah....duit EPF dah habis dijoli tak?...mampus macam ni...biol punya kerajaan...
By Anonymous on MACAM MANA SULTAN PERAK DILANTIK on 9/27/11

tak bersabit ngan tajuk tapi nak kongsi..arap2 TT dapat la bg pencerahan kat budak ni..akaun fb.. : Helmi Syamsuri : Tun Dr Mahathir Mohammad adalah Umara..Khalifah yg hanya muncul setiap seratus tahun sekali..ini diakui sendiri oleh beberapa cendiakawan Islam dari beberapa institusi Islam seperti dari Al Azhar dan beberapa pusat pengajian Islam di timur tengah..alhamdulillah..semoga akan muncul pengganti beliau dari kalangan umat melayu selepas ini..insyallah.. mace-mace....
By jahil on MACAM MANA SULTAN PERAK DILANTIK on 9/27/11

Halo Bro.mana ada pusingan lagi Sultan dan anak nya sekarang melompat dan yang berhak putih mata serta melijis air lior. Tak heran bila Tuanku perkenan empat katak yang melompat maka kerajaan PR tumbang.
By Anonymous on MACAM MANA SULTAN PERAK DILANTIK on 9/27/11

nazrin takut tak sempat jadi raja.. kalau tak jadi raja nanti kena kerja. ko boleh bayangkan tak mamat tu menoreh getah?? mesti comel :)
By Anonymous on MACAM MANA SULTAN PERAK DILANTIK on 9/27/11

biar betik raja kapur? 99 nama tuhan xde pun kalimah Allah?
By Anonymous on MACAM MANA SULTAN PERAK DILANTIK on 9/27/11

Ini Fax yang dihantar keluar, From: Beruk Ketawa To : Burger King " Kalau nak jadi Burger Muda, kena jadi Burger di Hilir dulu. Macam mana boleh jadi Burger Muda kalau tak pernah jadi Burger di Hilir?...kah kah kah kah kah "
By Beruk Ketawa...kahkahkah on MACAM MANA SULTAN PERAK DILANTIK on 9/27/11

Alamamak! "Allah" dalam Surah pertama ("Al Fatihah"), ayat pertama ("Alhamdulillah Hi Rabbil Alamin") yg dibaca setiap rakaat tiap2 hari adalah 'Rabb' kepada sekelian alam termasuk & tidak terhad kepada mineral, tumbuhan, haiwan (termasuk babi & anjing), manusia (termasuk yg. bukan Islam) dan juga makhluk lain2 termasuk jin & setan.

"Allah" bukannya nama 'khas' seperti Nazrin atau Hisham dimana ianya terhad kepada sempadan fizikal sesuatu objek tertentu termasuk kertas yg ditulis dgn kalimahNya seperti diatas. "Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik mempersekutukanNya (dengan sesuatu apajua), dan akan mengampunkan dosa yang lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendakiNya (menurut aturan SyariatNya).

Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), maka sesungguhnya ia telah melakukan dosa yang besar." (Surah An-Nisaa' 4:48) "Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa orang yang mempersekutukanNya dengan sesuatu (apa jua), dan akan mengampunkan See more...
By Anonymous on MACAM MANA SULTAN PERAK DILANTIK on 9/27/11

daulat tunku adapun amat betul lagi benar titah YANG MAHA MULIA TUANKU itu, seperti cetakan ALLAH dan MUHAMMAD pada LENCANA POLIS DIRAJA MALAYSIA.
By Anonymous on MACAM MANA SULTAN PERAK DILANTIK on 9/27/11

Ini semua perancangan Azlan Shahhhhh....alasan kerabat raja Perak yang lain tak boleh pakai. Yang boleh pakai hanya seorang ni saja...kahkahkah.
By Anonymous on MACAM MANA SULTAN PERAK DILANTIK on 9/27/11

woit, mujurla jugak idup dapat jadi anak raja.. sudahla bapak pun potong line abang jadi sultan, skrg anak pulak potong line orang lain.. adakah islam suruh umatnya memilih raja, dan raja pulak kene wariskan kedudukannya kepada anak beranak dia? untung sungguh.. makan tanggung berak cangkung jer.. untung jadi anak raja..

ada elaun bulanan kerajaan bangang bagi dekat dia.. kalo tak, entah2 kita boleh jumpa bawah jambatan yang makan siput babi dulu ker hapa pun aku tatau.. tu la pasal.. menoreh pun tak reti.. mujur idup jadi anak raja.. entot2 pun free.. sumer rakyat tanggung.. bodoh sungguh orang melayu ni..

gah ada raja saja.. apa raja tu bagi duit seposen sehari ka nak jaga jawatan raja kehulu kehilir siang malam? apakah raja menjaga kepentingan rakyatnya dengan merembat projek2 rakyat hinggakan rakyat nak mentekendarah pun susah..
By Anonymous on MACAM MANA SULTAN PERAK DILANTIK on 9/27/11

sultan ni baik diam jer, lagi bnyk ckp lagi bodo..
By Anonymous on MACAM MANA SULTAN PERAK DILANTIK on 9/27/11

in Islam where got royal blood nor dymm? the only king for all creatures is Allah. we'd have a caliph by ulama standing who champion Islam without any compromise. ps. they who lead to bidaah are worst of than a kuffar.

now where are we to put up our faith as moslems? a mere rajagopal no problem la but tt....... if tt cannot accept by socialism nor is by Islam. we hold by the uli amri which we cannot understand. so better keep quiet la kah kah kah
By Anonymous on MACAM MANA SULTAN PERAK DILANTIK on 9/27/11

ini rancangan grombolan umno laknatullah...
By Anonymous on MACAM MANA SULTAN PERAK DILANTIK on 9/27/11



TOK PENGUHULU CAKAP: DONT TALK ##2@uiw #@2798



JANGAN LUPA JUMAAT INI


8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Wooittt... Raja Azlan Shah tu bukan ke.. anak angkat jer... anak siam beb.. dari susur galur mana pulak boleh jadi raja perak..???

Itu semuanya kowtim dengan mahafiraun dulu-dulu...

Anak Malaysia berkata...

YA AMPOOOOON

TT minta tolong annouce kat bolg TT ni...

" kalau puak PERKASA nak konon jadi hero...buang slogan "Pejuang Melayu/Pribumi"...siapa pribumi yang puak ni perjuangkan..tak pernah dengar pun!!...asyik-asyik melayu, pertahan ISA, melayu, pertahan ISA...menindas dan kurangajar adalah lah...."

engkorang bewok PERKASA jangan berselindung dan ajenda kamu dengan mempergunakan perkataan pribumi!...kalau berani tunjukkan siapa ahli primbumi PERKASA???????

Beruk Ketawa...kahkahkah berkata...

Tibai jangan tak tibai. Dah lama Melayu asyik kena tipu.

Kalau diri sendiri tak betul, lebih baik duduk diam jer.

Tak payahlah nak nasihat itu dan nak nasihat ini. Buat letih aku dengar jer...kah kah kah..kah kah

puspawangi berkata...

Kalau dah semua yg jadi sultan hingga sekarang bukan orang yg layak, kerana asal usul cerita sultan yg asal di lesing british, jadi siapa yg layak? dimana dna macam mana nak bongkar sejarah yg sebenor? sultan negeri lain pun diganti2 oleh british jugak dgn org yg boleh menurut perintah dan jalankan polisi nya...JOM belajo dan kaji sejarah..kean belajar baca jawi lah jawabnya dan mungkin kena ke london..kata orang di sana ada tempat yg simpan surat2 dan dokumen2 berkaitan tanah melayu...

KANDIS berkata...

aku ingat diorang ni dulu2 main lat ta li lat tam plom kot nak pilih raja?

kalo tak apsal lembab semacam je kpala otak keturunan diorang nih...

anak nelayan, penoreh lg nampak IQ tinggi dr diorang..

Tanpa Nama berkata...

bukanke raje mude itu mr. bean rupeynyer

Tanpa Nama berkata...

raja di hilir duduk saja laa.. jangan harap dapt jadi soltan kalu begini cara anak beranak kah kah kah

Mr Bean Johnny English berkata...

Memang Umno British yg lantik dan tabal rajagopal. Sebab tu macam Sundal.