Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Selasa, 6 September 2011

MARI MENGENAL PENYAKIT LEUKEMIA






LEUKEMIA ATAU BARAH TULANG SUM SUM


Leukemia merupakan barah pada darah atau sum-sum tulang dan bercirikan penggandaan luar biasa sel darah putih, leukosit (inggeris =leukocyte). Ia merupakan sebahagian dari kelompok penyakit yang lebih luas yang dikenali sebagai neoplasma hematologi (''hematological neoplasms'').

Kerosakan kepada sum-sum tulang, disebabkan oleh penggantian sel sum-sum tulang normal dengan sejumlah besar sel darah putih tidak matang, juga menyebabkan kekurangan platelet darah, yang penting dalam proses penggumpalan darah. Ini bererti mereka yang mempunyai leukemia mungkin menjadi lebam, perdarahan berlebihan, atau mengidap perdarahan mirip cucuk-jarum, petekia (Inggeris = petechia).

Sel darah putih, yang terbabit dalam melawan patogen (Inggeris =pathogen), mungkin dipendam atau tidak berfungsi. Ini mampu menyebabkan huru hara sistem imunisasi pesakit (sel darah putih dll.) mula menyerang sel badan lain.

Akhirnya, juga kekurangan sel darah merah yang mendorong kepada anemia, yang mungkin menyebabkan dispnea (Inggeris = dyspnea). Kesemua simptom ini mungkin dikaitkan kepada penyakit lain; kerana diagnosis, ujian darah dan pemeriksaan sum-sum tulang diperlukan bagi pengesahan leukemia. ( sumber wikipedia)



RAWATAN TERBAIK DI SOSIALIS CUBA



PRESIDENT CHAVEZ BOTAK KERANA SERANGAN LEUKEMIA

CARACAS, Venezuela — Venezuelan President Hugo Chavez is utilizing Twitter as a instrument to control distantly while he undergoes cancer treatment in Cuba.

In more than Forty messages that seven days on his “chavezcandanga” account, he has accepted funds for a Caracas trash compilation plan, praised plans for a new park and cheered on the nationwide soccer team.

Chavez has not noted whatever thing about his chemotherapy however has alluded to his own struggle again and again, as he did in one tweet to a supporter on Tuesday: “We Are moving along here, brother! With God and the Virgin!”

Almost all of his messages have had the tone of a patriotic dad figure linking with his community. Chavez boasts more than 1.8 million devotees, and his messages in addition repeatedly pop up on the screen on state TV in Venezuela.

PENYAKIT TANPA KUMAN



nota:

penyakit tanpa kuman
ini dipanggil menipu
ianya bersangkutan dengan
satu lagi penyakit yang
dipanggil gila kuasa
serangan mungkin datang kepada
orang tak dikertahui asal usulnya
kah kah kah

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Datuk Azeez keling mamak paria kena bertanggungjawab di atas kematian kameraman bernama..hahahaha.lepas ni kelab putra toksah mengengada nak hantar bantuan kemanusiaan. sibuk jer..bagi ngo2 yang bertauliah macam mercy, aman palestin..

Penal Code S409 berkata...

Dia botak sebab kemo, bkn sebab leukemia la....

Tanpa Nama berkata...

Gua dah tahu dahhhh...ada pemimpin negara yang sedang bergelut dengan leukimia, betul tak?

mek berkata...

weh Penal Code S409,
kalau tak sakit leukemia,perlu ke buat kemo? jadi,botak sebab kemo sama je la dgn botak sbb leukemia.
apadah....
lain kali jangan komen ye, duduk diam2 kat rumah.
kah kah kah.

Tanpa Nama berkata...

Saya suka tengok gambaq sang penyakit tanpa kuman... didoakan supaya umurnya panjang lebar.

Tanpa Nama berkata...

Kalau Mat Monggol arwah ade cuti tak?