Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 9 November 2011

APA YANG DI KORBANKAN




YANG DIKORBAN YANG TERKORBAN










NOTA:
pisau hendaklah tajam
pisau hendaklah tidak diperlihatkan kepada yang dijkorban
mengkorban taiak dihadapan kawan yang terkorban
yang dikorban tidak perlu terseksa

SURAT DARI PARA PEMBACA

aku memang suka baca blog tt, tapi bab2 agama ni aku tengok ngeri skit tt punya ulasan ditambah komen2 bangang sesetengah mangkok ayun bab2 agama..please la kalu tak tau dok diam lagi bagus.sekadar komen.
By rjan on SUARA AKU YANG DIKORBANKAN on 11/8/11

Saya rasa hairan dengan sikap sesetengah pembaca TT yang mempersalahkan TT kerana memaparkan sikap kejam manusia terhadap lembu semasa upacara agama. Kalau nak makan lembu pun janganlah sampai menyeksa lembu itu dengan sedemikian zalimnya. Yang paling pelik ialah bila lembu yang disembelih oleh kafir tanpa siksa atau disembelih oleh seorang Muslim tanpa cop HALAL JAKIM tidak halal dimakan oleh umat Islam manakala lembu yang diseksa sebelum disembelih dihalalkan untuk makan.

Apadah jadi dengan sesetengah umat Islam Malaysia? Mana rasa belas kasihan? Tiada hati perut ke? Orang miskin macam saya pun tak ada selera nak makan lembu yang diseksa sedemikian. Dahlah nak dibunuh, dipanggang, dimasak, digoreng dan dibakar, diseksa pulak.
By Lembu Shahrizat on SUARA AKU YANG DIKORBANKAN on 11/8/11

apakah tidak terlintas otak kamu wahai tukar tiub bahawa kita adalah hamba allah yang wajib suka dengan perintah Allah... wahai pembaca tukar tiub kau ingin melakukan kebaikkan kau memasang niat ingin melakukan pembaharuan ingatlah aku telah melihat banyak niat yang baik ini yang membawa kekufuran... 7 November 2011 2:02 PTG BODOHLAH MELAYU, SELALU NAK JADI HAMBA...PASAL TU OTAK CERDIK....BILER DAH JADI HAMBA MAKA TAKDER LA SOALAN...TAK DER SOALAN TAK DER PEMIKIRAN...BUAT BAIK DATANG BAIK...BUTA JAHAT DATANG JAHAT WALAUPUN ATAS NAMA TUHAN...SEMBELIH LEMBU SECARA KEJAM ITU JAHAT KER BAIK??? YANG KATA BAIK TU...MEMANG TAK DER SEL OTAK YANG BERFUNGSI..SEBAB BENDA TU MEMANG KEJAM...KALAU SEMBELIH LEMBU BOLEH GI SYURGA..SINGA, HARIMAU YANG BUNUH LEMBU KER UNTA PADA HARI RAYA HAJI PUN BOLEH PEGI SYURGA...PIKIRLA BANI MALAYU BODOH..
By Melayu dulu Hindu..jangan lupa.. on SUARA HATI SAEKOR LEMBU on 11/8/11

Bro,jgn jadi malaysia today, nak ulas isu2 agama... tapi ilmu takde.
By Anonymous on SUARA AKU YANG DIKORBANKAN on 11/8/11

ni kes naya ni... macam pesta main tarik lembu je...
By siput on SUARA HATI SAEKOR LEMBU on 11/8/11

yang tak guna akal tu adalah keling..ada ke lembu haiwan suci? Haiwan mana ada suci atau hina? Ada ke haiwan jadi ibu manusia? Ni pakai akal tahap ape ni? Lagi teruk kat India....tikus pun suci...aku ingat lembu dan tikus pun mengeluh..kenapa bangang sangat manusia ni?
By Anonymous on SUARA AKU YANG DIKORBANKAN on 11/8/11

Lu makan telo je la TT...jangan makan ayam..ikan..kambing...lembu..telo najib mesti lu suka punya...semua makan benda hidup..kejam..macam singa... lu bunuh virus hiv pun kejam juga...lu bunuh nyamuk pun kejam juga.....semua aktiviti membunuh adalah kejam... last-last lu matilah sendiri lagi baik...
By Anonymous on SUARA AKU YANG DIKORBANKAN on 11/8/11

sembelih lembu tu tak kejam, tapi cara nak sembelih tu yang dilihat kejam. Macam jugak bank islam... tak makan riba ke? Hahahaha lawaknyaaa.... nampak macam tak makan riba, tapi bayaran balik lagi mahal daripada skim pinjaman yahudi. Habis tu salah agama islam ke? atau salah umat islam? pk sendiri la.
By Silap Kona on SUARA AKU YANG DIKORBANKAN on 11/8/11

aidisafar.com? Temberang punya cerita! Tak ada autoriti cakap pasal Islam. Tak layak dijadikan sumber rujukan. Lembu kena korban? Apa je jadahnya masalah ni? Bukan lembu je kena makan manusia...kambing...unta....ayam itik...babi islam tak makan ...kafir makan! Ular? Kafir makan!..Biawak? Kafir makan...Ikan? semua makan...siput ...udang...semua benda hidup..Yang kuat melantak seafood tu...cina...yang kuat makan babi cina kat malaysia...sampai ada wabak JE!!!

Apa hal lembu kena korban isu?..Keling tak makan lembu dia punya pasal..kat sekolah memang patut ada sesi sembelih lembu..kambing ayam...kasi anak-anak muslim belajar cara sembelih..kat sekolah ada subjek agama Islam..so keling jangan sakit hati...kalau keling nak sembelih kambing pun boleh kat sekolah...atau kasi senang ah...tukar je haiwan kangbing kasi korban kat sekolah jadi keling pun boleh lapah sama...kambin sedap ma...keling suka kari kambing...
By Anonymous on SUARA AKU YANG DIKORBANKAN on 11/8/11

Dulu Nabi korbankan anak sendiri......zaman sekarang pun islam korban anak sendiri buang bayi dalam tong sampah! tak cukup korbankan binatang Unta,lembu dan kambing semua nk potong macam orang jahil.
By Mulut Unta on SUARA AKU YANG DIKORBANKAN on 11/8/11

Gambar penyembelihan korban ini tidak patut dipaparkan di dada akhbar. Ini bukan pesta untuk dipertontonkan kepada orang ramai kerana ramai pencinta haiwan yang terdiri dari berbilang kaum dan bangsa tidak senang dan selesa melihat cara lembu ini dipelakukan sebelum dikorbankan. Kerana cara yang kurang sempurna dipraktikan dalam kebanyakkan upacara penyembelihan ini.Diharap para mufti mengeluarkan pendapat mereka bagaimana cara yang lebih manusiawi dalam menjalankan ibadah ini tanpa lembu2 ini disakiti sebelum mereka dikorbankan.
By Anonymous on SUARA HATI SAEKOR LEMBU on 11/8/11

16 ulasan:

jai berkata...

Kah kah kah...

Lu orang ingat bro TT ni jahil sangat ke???

Kah kah kah...

Tanpa Nama berkata...

Bro..lu bakar lu goncang lagi lu ayak kasi dapat inti piyew punya...Apa yang disensasikan adalah himpunan dari pandangan dan kritikan dan cara berfikir melalui ilmu kajian serta fakta ,disitu jika dirumus kita secara sedar atau tidak akan dapat menilai cara berfikir dan tahap pengetahuan serta pengkajian individu terhadap sesuatu ISU,adakah cara berfikir kepada satu arah sahaja atau kepada berfikir secara terbuka melalui penerokaan ilmu yang luas tak bertepi...bila ISU sensitif dikocak kocak(mcm kocak air) terutama ISU mengenai ISLAM dan MELAYU yang telah dijadikan adat maka akan wujud pandangan pro dan kontra,yang paling trajis ada yang jadi penghukum tanpa mengkaji...lu bakar lu goncang,lu ayak last lu kasi tapis dapatkan inti yang terbaik untuk santapan bahan tulisan dan pencerahan ilmu..tahniah Bro..

Tanpa Nama berkata...

aku rasa kafir makan babi lagi kejam tak sembelih pun main tikam2 jer ayam main lemas2 dalam air jer... sembelih memang cam kejam tapi haiwan tu cepat mati tak la terseksa lama...babi kena tikam2 diorang biar sampai bleeding to death...

ressan berkata...

bro ... mungkin yang bro nak tunjuk hanya cara dijatuhkan lembu tersebut sebelum disembelih. Cara tersebut agak keterlaluan, kena belajar macamana cara mudah nak baringkan lembu sebelum disembelih. Boleh belajar dengan yang dah biasa. Kena ingat, dibaringkan bukan dijatuhkan. Hendaklah dijadikan iktibar untuk masa hadapan.

Tanpa Nama berkata...

"Bismillah HiRahman niriRahim", Dgn Zat Allah Yg Maha Pengasih & Penyayang. Korban dalam ertikata yg sebenarnya adalah meredhakan sesuatu yg sangat kita disayangi kerana sumber 'sayang' & 'cinta' adalah 'ketagihan'. Didalam segala kejadianNya yg Maha Kaya lagi Maha Pengasih, tiada 'kerugian' - hanya 'pembebasan' daripada belenggu 'ketagihan' atas apa yang kita 'cintai'; kerana cinta yg. kekal hanyalah cintaNya semata2.

Apabila nabi Ibrahim meredhakan anaknya Ismail, ianya adalah simbolik bahawa Ibrahim adalah dikalangan yg ber'iman' (iaitu dlm ertikata yg sebenarnya adalah "amanah" - drp huruf asal - "alif", "mim" & "nun" - kerana segalaNya bukan 'milik' kita, hanya dipinjamkan olehNya semata2. Jadi sebagai yang ber'amanah' (atau ber'iman') kita harus redha keatas sesuatu kejadian yang pada hakikatnya tidak terlepas daripada kudrat & iradatNya - "InsyaAllah".

~ Masalahnya, ramai yg malas berfikir, hanya meniru & mengikut 'postman' drp 'membaca, memahami & menjiwai' pesanan yang dibawanya ~

hafiz zainuddin berkata...

mengelembulah.

Tanpa Nama berkata...

kill with kindness...

Tanpa Nama berkata...

Ada banyak teknik nak jatuhkan lembu:

http://wiki.answers.com/Q/What_are_all_WWE_superstars_finishing_moves

Tanpa Nama berkata...

TT ni kadang2 bangang nye mengalah kan kopek bik mama. kopek bik mama kalau bangang tak pe jugak sbb kopek mana ada otak..lu TT isu korban ni lu nak cakap apa sebenarnya? lu kasi terang lah betul2, lu anti korban ke? lu anti cara jatuh kan binatang tu ke? apa lu nak cerita sebenarnya, lu kasi tulis betul2 laa kasi terang, baru orang faham.

Tanpa Nama berkata...

aku rasa TT xkomen pasal ibadah...tp cara ibadah tu dijalankan oleh melayu, bukan oleh Islam...

lembu ada 4 kaki :
kaki kiri belakang & kaki kanan depan di tarik, mcm mana lembu nak tumbang?
lembu xmengalah, ditarik pulak ekor ke arah kanan belakang.
xjugak rebah, ditarik pulak leher lembu tu ke arah depan.

seksa gila kawan tu utk dijadikan korban kerana melayu, bukan kerana Allah. kalau kerana Allah dah tentu depa ikut cara ni :

cuba kalau tarik kaki depan & belakang kiri sahaja ke arah kanan, kan senang nak tumbang. korang tarik ke semua arah, terseksa la lembu tu. disuruh korban bukan disuruh seksa.

kat kmpg bini aku, aku tegur imam2, pegawai syarak dan ketua kampung, aku nasihatkan :
1. jgn tunjukkan parang sembelihan,
2. jgn bg lembu2 yg tunggu turn nampak kawan dia disembelih,
3. jgn pukul lembu2 yg agresif (sama dah mcm lembu).
tp apa reaksi org2 tua yg hebat nie? "kau budak muda lagi mana tahu hal2 nie"
sbb tu aku tak respek kat org2 tua yg bongkak dan bodoh. kaji punya kaji, rupa2nya semua nye puak umeno, patut la tolol mcm pemimpin depa.

baru la aku faham kenapa pak sedara wife aku (dia org pas) tiap tahun korban buat sendiri je kat rumah dgn anak2...xsanggup nak bersekongkol dgn kebodohan dan kebinatangan puak2 umeno kat kmpg tu.

TENNO GELAP

Tanpa Nama berkata...

nak tambah sikit lagi,

bila kita tgk lembu kene sembelih tu, darah punya la banyak keluar, tp panjang jugak nyawa lembu tu. kalau kita pulak nak menemui ajal, sedangkan nabi sendiri pun rasa sakit nak mati, kita nie agak2 seksa nya mcm mana ek? renung2kan lah...xda manusia yg mati senang. xda manusia yg mati lebih mudah dari nabi.

TENNO GELAP

hasbullah zainal berkata...

T.T mana makan daging....

Tanpa Nama berkata...

yg penting tak payah bg anak bini makan kaan sebab ade gerombolan berebut nak daging ape punya batak melayu mcm tu...

Tanpa Nama berkata...

yg penting tak payah bg anak bini makan kan, sebab ade gerombolan berebut nak daging ape punya batak melayu mcm tu...

Tanpa Nama berkata...

name pun nak wat korban..nak sembelih lembu dah mmg cam tu..ape dehal lak..dari dulu lg mmg sembelih lembu cam tu..yang mengelabah sgt ni ape maslahnye...lu org nak sembelih cara yng baik sgt cam ne??leh bagi contoh..Bingai...kalu lu sorang2 yang sembelih mmg lu la yang terkorban jawabnya..ingat burung wak-wak ke yang nak wat koban..

zainal abidin berkata...

Ini lah masalah nya bile tak leh kena tegur. bila kena tegur, melentiggggggggg. apa yang TT komen ialah cara.. CARA ... bukan pertikai ibadat tersebut .... Belajar lah cara nak sembelih. ini tak.. publisiti yang lebih. ada T-shirt lagi tu..