Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 2 Januari 2012

SELAMAT TAHUN BARU DARI ZUNAR



NOTA

ketika tukar tiub mengajukan
selamat menyambut mauludul rassul nabi isa
terlalu banyak komen yang sampai
semua nak jadi lebih puteh dari puteh
semua nak jadi lebih suci dari sabun breeze

peliknya bila datang tahun baru 1 januari
tak ada sesiapa yang komen
semua jadi teloooo
kah kah kah

ini kerana mereka tidak membaca
ini kerana mereka tidka tahu
bahawa ini adalah kalender gregorian

kalender ini di buat oleh pope gregory X111
pada 24 febuarari 1582
kah kah kah

kenapa tak meloncat mengambur
semua ikut kalender ini
kah kah kah

nota:
tak caya sila tanya
lebai google
kah kah kah




SELAMAT TAHUN BARU DARI ZUNAR














NOTA:
mereka yang di luar kuala lumpur
sila beli tiket bas
sila beli tiket kereta api
sila kongsi kongsi datang ke kl

sila tempah hotel
sila cari rumah tumpangan

ini jemputan kenduri
pada pagi 9 januari ini



22 ulasan:

sutanbalun18 berkata...

Kiraan tahun dlm kalendar Gregorian pun bersemangatkan kelahiran Jesus juga.Lagi la pula,kiraan tahun ni digelar Anno Domini atau dlm bhs Melayu 'Tahun Tuhan Kita'.Kalau geng2 Ustad tau ni habis la korang tak dpt sambut tahun baru lagi dah kah kah kah.

Tanpa Nama berkata...

Mana org yg komen2 berapi2 macam bangang...kalender ni dlm masjid pun guna...nampak mcm bijak pandai, macam ulama..hahaha..cepatlah komen..hahaha

GENE FAROUK berkata...

hehehe.... aku dah gak dah... bila TT siarkan segala komen condemn pembaca... aku rasa TT tengah tunggu tahun baru, sebab bila ramai terkinja sambut tahun baru, TT tibai.... HAHAHA... you are genius

Non-Governmental Individual berkata...

selamat menyambut tahun ke 2012 kemunculan Jesus of Nazareth.

Welcome 2012 AD.........

Tanpa Nama berkata...

Babi kalauy diberi pensel ngan kertas utk menulis ... Ni la hasil nyer... Takde nilai ilmiah langsung la bangang...

Dukun berkata...

aku tak penah komen kt tt ni..tp makin lama makin bengang aku dgn komen2 bodoh org2 yg telebih islam ni..mmg CIBAI geng2 ni..
siap ada komen Nabi Isa a.s. tu bukan rasul lg. Konon nya Islam sgt la..tp jahil lebih dari abu lahab laknatullah!

lagi satu plak..nk sambut besday Nabi Isa pun leh jadi isu? yang pegi sampai besday mak bapak, tok nenek, ayam, itik tu boleh pulak?
apa punya bangang pemikiran "org2 islam" ni agak nya..simple logic pun bleh fail!

Tanpa Nama berkata...

kalendar gregorian tidak bertentangan dgn sains dan al quran dimana bumi memerlukan 365 hari utk melengkapkan satu pusingan.samalah juga dgn al quran kalo kita rajin mengira perkataan hari atau alyaum diulang sebanyak 365kali dlm quran jd jelas tiada pertentangan.

Tanpa Nama berkata...

mamat suci macam breeze dah tido brader.. penat semayang tahajut gamaknya..

Tanpa Nama berkata...

masalah bila kita ikut emosi melebihi ilmu so tu melenting dah marah yang bukan2 sehinga merendahkan dan memalukan diri sendiri..

mungkin ini hasil pendidikan yang telah diterapkan selama lebih 50 tahun merdeka.. emosi kita telah dipermaikan dengan sentimen agama.. ngan sentimum perkauman dan sebagainya.. sehinga kita lupa untuk mengkaji dan mengaji..

Buat saudara-saudara islamki belak dan kaji AL-Quran bukan baca je jelas dan nyata disebut para rasul dan nabi.. serta kitab-kitab terdahulu dan penyelewengan yang dibuat para pengikut mereka.. dan kenapa Al-Quran diturunkan..

jangan la selewengkan Al-Quran juga seperti mereka2.. WallahuAlam..

Farouk Korok berkata...

dahla hidup dalam sistem kehidupan SEKULAR anjuran UMNO dan BN yg diwarisi dari BRITISH, lagi la nak tunjuk lagak pandai agama ISLAM...bkn main handal lagi taip komen tapi bila pilihanraya pangkah/undi UMNO/BN...inilah dia org MELAYU Yg mengaku ISLAM yg hanya berani laung ISLAM di blog jer...bila ajak turun berdemo di jalan raya xnak...mmg PENGECUT dan PENAKUT!
Org Melayu camni hanya takut kehilangan ketuanan Melayu dan hak keistimewaan Melayu sahaja, pasal berkenaan Islam spt zina berleluasa, riba berleluasa, seleweng zakat, sistem sekular asingkan Islam dr diamalkn dlm pemerintahan/politik etc hanya buat diam membisu saje,..bangang tul!

Rakyat M'sia berkata...

ini kan negara serba boleh....buat demo anti pemerintah zalim je ko kena..yg lain nko buat ok kah kah kah

Tanpa Nama berkata...

Ramai sgt nk jadi ulama, nak jadi mufti, nak jadi ustaz, nak jadi ustazah. Tapi bile suruh baca alip, ba, ta. Sepatah haram x kenal! Pegi mampuslah dgn ini org!

Tanpa Nama berkata...

kah..kah..kah... tu la dia, orang poyo. konon-konon ceghedik, rupa-rupanya poyo. mati beragan laa lu orang tak dapat sambut tahun baru lagi lepas ni. kah..kah..kah

Non-Governmental Individual berkata...

sutan,

shhhhhhhhhhh! diam. nanti puak2 yg terlebih Isyhlam tau.

habis lah nanti tak dpt lagi pancut tiap2 malam new year.


kah kah kah!

Tanpa Nama berkata...

product MCKK raja petra mcm pukimak .harap kau tak pukimak.kami yakin kau tak belot.itu raja pejuang palsu.ptuii..

Tanpa Nama berkata...

umat islam guna kalendr masihi sbb jadi adat dunia guna,mcm guna duit kertas jugak..sepatut guna wang emas..sbb wang kertas ada riba, tapi dibenarka sbb jd adat dunia,.. selagi tak de niat nak rayakan atas dasar agama blh la guna kalender gregorian..

pacik berkata...

salam bro tt,
sejak dr hal maulidurasul nabi isa a.s.,acik perati je apa yg bro tt cuba buat pencerahan.mcm2 fidbek drpd pembaca. & tahun 2012 came..acik rasa u made your point (didnt u?)
mgkn ni masa tebaek bro tt cerita dlm bahasa yg lbh simple supaya bro tt jelaskn apa sebenarnya bro tt nk sampaikn.acik harap bro tt x syok sendiri.ulas itu ini analisis itu ini tp x sampai maksudnya kpd pembaca.y dont u cut the crap (eskusmi) n get to the point

Tanpa Nama berkata...

ko biar betol bro tt ,tulisan yg belambak kat bawah ni bukan komen ke.

Tanpa Nama berkata...

Off topik... Aku paling menyampah bila kita nak tolong orang susah keluar la peribahasa "bagi dia pancing jangan bagi dia ikan"... Masalahnya ialah: (i) orang sedang kebulur kena la suap makanan kat mulut dia, ape hal nak bagi pancing pulak... (ii) dah bagi pancing kena la bagi dia peralatan asas untuk memasak, dia kan orang susah tak kan nak biar dia makan ikan mentah... nak cari kayu api pun kena ada tali dan kapak, dia orang susah mana ada duit nak beli semua itu... (iii) tt tak mau kita jadi free loader semua kena fikir sendiri, tapi dia tak bagi modal asas berfikir... kepada free loader yang tengah kebulur kan ke kena suap juga?

Tanpa Nama berkata...

pusing-pusing, belit-belit. lain perkara yang dikomen, lain perkara yang diungkit. lu pun nak jadi auta macam rpk?

Tanpa Nama berkata...

Mereka yang dikatakan terlebih Isylam oleh NGI tu tak komen kerana TT dah serik... Kali ini TT tak kaitkan ucapannya dengan mana-mana nabi yang deketahui dalam Islam... Cuba TT buat ucapan 'Selamat Menyambut Tahun Baru Hijrah Nabi Isa Rasulullah'/ atau mana-mana ucapan yang meragukan/ tidak terkenal, agaknya penuh la ruangan komen ini.

Hamidi Fizie Bin Ahmad berkata...

aku dari dulu hairan mereka beriya2 sambut tahun baru masihi ddengan pelbagai riak,pelbagai pesta seperti seolah menyambut kedatangan dajjal..sambut tahun baru dengan arak,maksiat,hiburan yang melalaikan,tapi mereka macam tak terfikir adakah tahun ini tahun terakhir untuk mereka hidup sebelum ajal tiba?kita yang lepas2 artis dan selebriti yang lepas yang meninggal dunia yang sambut tahun baru..tau2 itulah tahun kedatangan ajal mereka,mereka yang bersorak seolah2 umur mereka masih ada di tahun ini..aku sering merasa bimbang adakah masih ada umur buatku ditahun ini,bagaimana dengan amalanku,adakah tahun ini aku akan sempat menyambut ramadhan lagi,tambah amal ibadat,kurang melakukan dosa samada kecil atau besar..kerana aku sedar fitrah manusia sememangnya mudah lalai dan lupa,mereka beriya sambut tahun baru yang disambut orang bukan islam bagai nak rak tapi bila datang tahun baru islam aku lihat sepi je laksana bunyi cengkerik diwaktu malam..sepi..yang ke masjid surau pergi solat sunat,niat tahun baru islam,azam,doa akhir dan awal tahun macam xde makna..nak kata mereka tak tau mereka tahu tahun umat islam adalah mengikut kelendar hijrah..kenapa kelendar islam kita tak sambut dengan bunga api ke,marhaban ke,tilawah ke,nasyid ketuhanan ke solat sunat berjemaah ke sebagai tanda kesyukuran kita pada allah kerana masih dipanjangkan usia untuk menambah amalan,atau paling tidak ditahun baru masihi kita berbuat sama seperti di tahun kelendar islam..macam orang cina menyambut tahun baru kelendar cina dengan cara perayaan mereka sendiri..entahla..umat2 saudaraku ini...kembalilah kepada fitrah..ayuh..sebelum terlambat