Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 28 Mac 2012

DEMOKRASI DAN PENCERAHAN





ARAH PENCERAHAN DARI PEMBACA





KALAU JAHIL
salam, Dah lama aku follow tukartiub ni sejak ia dilancarkan dan menjadi bahan bacaan diawal pagi sblom wat keja. byk ulasan yg menarik mengenai isu semasa. cuma sejak kebelakangan ni bila sentuh bab agama ia nampak kejahilan terserlah dan terbongkar.islam bukan didasar oleh hukum akal dan nampak cara penulisan TT ni dalam bab agama cenderung dengan cara orientalis barat yg nampak islam tu secara 'zahir' sahaja.

komen2 yg ditulis memang menampakkan kejahilan dalam agama apatah lagi amalan. suburkan akidah dan tegakkan solat. jgn bercerita tentang agama klau perkara asas pun masih kelam kabut lagi. cerita pasal syurga neraka. itu apa yg telah Allah janjikan untuk org yg beriman kepadaNya, tak semestinya orang itu islam. apatahlagi islam yg hanya pada nama.sebab tu dalam al quran byk disebut ' wahai orang2 yg beriman'....bukan disebut 'wahai orang2 islam'. Matlamat hidup orang beriman ialah mengabdikan diri kepada Allah dan ikhlas beribadah kepadaNya. Allah shj yg berhak tentukan kemana kita akan pergi setelah mati.

Kita hidup utk dapatkan keredhaan Allah semata bukan setakat ganjaran semata. Kepercayaan syurga dan neraka memang ada dalam agama lain spt kristian, yahudi, hindu, buddha dan lain2 sebab Allah dah turunkan setiap bangsa tu nabi dan rasul cuma bila berlaku peredaran masa, ia berubah bila ada pengikutnya yg suka mengikut hawa nafsu telah menukarkan ayat2 Allah dan menyembah selain Allah. al quran tetap tidak berubah kerana jaminan Allah yang menjaganya sehingga hari kiamat. cukup2lah komen dan gerakan2 yg menampakkan kejahilan. teringat kata2 TT dulu ' klau bodoh jangan la tunjuk kat orang...' so la ni ' klau jahil, jangan la bagitau kat orang....'...wsalam.
By Wakmeli on PENCERAHAN DARI PEMBACA TUKAR TIUB on 3/28/12

BACA TT DARI DULU
bro TT wa dok baca lu punya blog dr awal sampai dah 20 juta hit dah.. wa suka lu punya pandangan kritis dan fakta yang banyak orang dah rabun dengan tipu daya pemerintah. Wa tahu lu banyak baca buku dan ada tulis buku, tapi wa suggest lu bacalah jugak buku buku agama (mungkin lu ada baca, baguslah). Bukan apa, walaupun kenkadang kita rasa kita dah tahu banyak, tetapi sebagai manusia kenkadang kita terlupa, jadi pembacaan akan mengingatkan kita.

Wa rasa, lu punya post pasal Islam ni agak tersasar sedikit dari landasan. Memang banyak kita tengok orang yang sepatutnya alim tapi tak bertindak/menzahirkan peribadi sebagai seorang ilmuan islam.. tapi biarlah mereka terjun dengan labu labunya.. tapi wa harap lu, yang wa anggap byk jasa dalam merevolusikan kebangkitan rakyat melawan kedurjanaan pmerintah, menambahkan sedikit keberkatan dalam perjuangan lu semoga perjuangan lu ini di rahmati Allah..

Wa tak nak lu menang dunia saja, tapi lu juga menang diakhirat.. wa tak nak tengok lu sebagai seorang yang hanya menggunakkan logik akal yang pendek seperti kebanyakkan ahli politik yang lu sedia maklum.. lu kena ingat ilmu Allah ini luas dan Islam itu sangat flexible.. tapi kita sebagai umat yang jahil ini, pada pendapat gua cukuplah sekadar kita tahu yang mana halal dan haram, buat apa yang di suruh dan jauhi apa yang ditegah..

Pada pendapat wa, biar wa jahil asalkan tak sesat. Jadi wa harap dalam menggarap isu agama, lu lebih berhati-hati pasal dalam khalayak yang membaca blog lu ada macam-macam pegangan agama. Biar orang tak nak ikut agama Islam tapi jangan orang menghina agama Islam.. semoga lu terus berkarya (walaupun tak kaya didunia, tapi kaya di akhirat). wa akan tetap doakan lu punya kebahagiaan di dunia dan diakhirat.. Amin
By Anonymous on PENCERAHAN DARI PEMBACA TUKAR TIUB on 3/28/12

ISLAM DAHULU
Tanpa Nama berkata... Mangkok mana yg kata konsep syurga neraka tu adalah konsep hindu???memang bodoh melantun2 la mamat yg komen tuh...kalau x tahu,jgn komen woii....agama Islam ni wujud sejak azali lagi dmasa xde lg agama2 lain wktu Allah ciptakan seluruh alam ni...agama Islam mendahului agama2 lain d alam ni..

napelah bangang sgt x paham2??agama2 lain spt hindu,buddha dsbgainya adalah ciplak dr agama Islam yg sedia ada..ada paham???kalau bodoh,cari tok guru,belajar...jgn belajar dgn thamby chik jer bodoh!!! 27 Mac 2012 11:23 PTG Mangkuk nih lagi bodo piang. Islam tu wujud lepas Nabi Muhammad iaitu baru berusia lebih kurang 1600 tahun sekarang. Agama tu wujud lebih lama dari Islam la bodo.

Lagi satu naper Nabi Muhammad binasakan 360 patung di Kaaba? Ini menunjukkan agama Hindu dah wujud sebelum itu. Banyakkan membaca! Kalau bodo tu jgn bagitau org lain. Nah, baca nih ckit: http://www.hinduism.co.za/kaabaa.htm
By Kuda Kepang on PENCERAHAN DARI PEMBACA TUKAR TIUB on 3/28/12


7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Buat Orang bukan Islam..

Telah sampai kepada kami nabi terakhir yang menyempurnakan Agama dari Nabi Adam (manusia pertama) dan memansuhkan segala kitab dan ajaran agama yang telah dibawa oleh para nabi dan rasul sebelumnya dan Islam itu sesunguhnya agama yang sempurna bagi umat manusia.

Nabi kami tidak mengajar kami melampau atau memaksa kamu mengikuti jalan dan ajaran kami sekiranya kamu tetap mahu berpegang teguh kepada apajua fahaman dan ajaran kamu. Sebab itu kami boleh berkawan dengan siapapun dan apapon fahaman dan pandangan kamu selagi kamu tidak melampau.

Ketahuilah bahawa kami telah diberi amaran oleh nabi kami supaya berhati-hati dengan golongan PELAMPAU di kalangan kamu dan juga golongan MUNAFIK di kalangan kami. Kerana mereka inilah yang suka memutarbelitkan dan membawa keburukan dan kemudaratan bukan saja kepada kami tetapi juga kepada kamu.

Buat Saudara Islamku

berpegang teguhlah kepada akidah dan perbaiki akhlak.. Sesunguhnya nabi kita mengajar dan menunjukan akhlak yang mulia kepada semua manusia.

Janganlah bergaduh sesama kita kerana perkara atau hal yang kecil seperti mazhab dan perbezaan pendapat yang telah dibincangkan oleh para alim ulama terdahulu. Sesunguhnya segala ilmu dan perbezaan itu menunjukan keluasan dan kesederhaanaan ilmu Allah S.W.T.

Jagalah akhlak dan adab kamu dalam berdakwah. Janganlah juga melampau keatas mereka yang tidak memahami Islam kecuali mereka melampaui batas.. .

wallahualam.

pakwe kuat iman daripada hasan ali berkata...

aku gelak besar denga ustaz2 ni komen kat blog ko tt.. dia kena tau orng yg kuat iman je yg boleh baca belog tukar tiub ni.. kan kan kan???

mampus la si isham ni nk sesat baran ke hape..bukan jawi leh wat ape2 pun kat dia.. hakhakhak..

sheikhalfarisi berkata...

suruh paria kuda kepang tu research ugama hindu dia yg toghut tu dulu baru boleh ckp pasai islam. ugama dia sendiri kelam kabut.. nak ckp pasai islam. org islam x ganggu ugama lu, lu jgn pandai2 nak komen ugama org lain

ukir patung sendiri, kemudian sembah sendiri x ke bodoh terbangang2

panglima selatan berkata...

ssshhhh...debat hal agama smpai kiamat tak abis beb..lu kata dia, dia kata lu, lu kata dia lagi, dia pn kata lu lagi..bila nak makan perut dah lapo ni woitt....

Tanpa Nama berkata...

KUDA KEPANG ni mmg dh bodoh melantun2...ade plak kaabah yg Allah dh tentukan sejak azali dikatanya kuil hindu...BANGANGG!!!!! Woii kuda kepang,pegi la sembah tokong2 kao smpai mampos....
KAHKAHKAHKAHKAHKAH.....
Kata org bodoh,rupanya kuda kepang ni lg bodoh bangang tahap babi!!! x sedor diri....kahakhkahkahkahkah!!!!

Tanpa Nama berkata...

You lah yang bangang. It takes one to know one... Please don't get me started. Hinduism is one of the oldest religions in the world. It has survived stupidity from your kind of fools and will survive.

Tanpa Nama berkata...

alamak!!!!

jangan gaduh2 pasal agama....

agama lu, agama lu lahhhhh...

agama gua....gua punya agamalahhhhh...

yang penting!!! PEACE!!!

kalo tak aman...boleh nak sembahyang ke????

jadi....semua agama kena tahu syaitan dalam badan masing2 yang membuat dunia akan punah!!!!

pak TT, janganlah jadi batu ronson plak!!!!kahakahakakakah