Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 28 Mac 2012

SIAPA MANUSIA BAIK YANG TAHU SEJARAH INI?










NOTA:


siapa Tanpa Nama ini?
yang menulis tentang lebai maadah?
tukar tiub ucapakan terima kaseh

juga ucapan yang sama kepada
yang hantar biodata lebai maadah

sila baca biodata lebai maadah

dalam biodata ini ada dinyatakan
bahawa salah seorang murid lebai maadah
ialah shamsiah fakeh
nasionalis komunis
penentang penjajah british

ada satu yang tidak tertulis dibio data ini
salah seorang dari murid lebai maadah
ialah rais bin manaf
rakan sakelas dengan shamsiah fakeh

rais datang dari jelebu
menjadi murid di sekolah pondok lebai maadah
lalu bertemu dengan zahela binti sidek

yang lainnya sejarah yang masih belum ditulis...








TANPA NAMA BEERKATA...

yang menuduh melulu TukarTiub tak tahu dan tak belajar agama tu, tolonglah jgn buat fitnah.

selidik dulu latar belakang keluarganya, dia ni waris Alamarhum Lebai Maadah, mudir Sekolah Tinggi Islam, Pelangai, Negeri Sembilan. Antara pemuka gerakan Kaum Muda dan teman Prof. Hamka. kahkahkah

drpd kau persoalkan tukartiub yg miskin, baik kau soal kenapa anak Madey jd kaya raya hingga boleh memiliki kilang arak san miguel.

keimanan, keikhlasan dan kejujuran hanya Allah Taala saja yg tahu. betulkan syahadah dulu. sebelum berbuih mulut berckp pong pang pasal kesyumulan Islam, pertama-tamanya, hendaklah dihentikan amalan meminta beribu-ribu keAMPUNan dan menyembah Tuan Devaraj
27 Mac 2012 6:58 PTG


baca disini:

http://maadah.blogdrive.com/

By Anonymous on PENCERAHAN DARI PEMBACA TUKAR TIUB on 3/27/12




15 ulasan:

Lebai Mudah berkata...

ye ke wei sham??? cam kelakar je... hakhakhak

Tanpa Nama berkata...

Waahh~~~(O.o)" *bijik mata terbeliak besaq-besaq*

mek berkata...

cepat la tulis sejarah rais bin manaf dan zaleha binti sidek.
nak berkenalan dengan mereka walaupun mereka telah tiada.

Al-Fatihah untuk mereka berdua.

Calipso berkata...

ya betul lebai maadah antara pelopor kaum muda yang terawal di Malaysia...

sampai hari ini kaum muda vs kaum tua masih berterusan kerana kaum tua yang masih bebal enggan keluar dari tempurung tradisi. tanya Dr MAZA

Tanpa Nama berkata...

apa le kau ni..lebai maadah bukan turun ilmu pakai sistem waris....bukan bermakna keluarga lebai semua alim macam lebai...
anak nabi pun masuk neraka kerana engkar dengan nabi contoh nabi Nuh as...kalau asyik zikir 'tak apa'kan zina dengan pakai sarkot....dan kalau orang tak semayang dan tonggak beer....boleh masuk syurga ke kalau pakai tiket lebai Maadah?

MARHAENIS berkata...

Iman Mutiara
Album : Puji-Pujian
Munsyid : Raihan
http://liriknasyid.com



Iman adalah mutiara
Di dalam hati manusia
Yang meyakini Allah
Maha Esa, Maha Kuasa

Tanpamu iman bagaimanalah
Merasa diri hamba padaNya
Tanpamu iman bagaimanalah
Menjadi hamba Allah yang bertaqwa

Iman tak dapat diwarisi
Dari seorang ayah yang bertaqwa
Ia tak dapat dijual-beli
Ia tiada di tepian pantai

Walau apapun caranya jua
Engkau mendaki gunung yang tinggi
Engkau berentas lautan api
Namun tak dapat jua dimiliki
Jika tidak kembali pada Allah

Jika tidak kembali pada Allah

Tanpa Nama berkata...

mana kau tahu TT tonggang beer dan tak semayang...
kahkahkah dpt free jer
keberanian org melayu islam hanya setakat mengatakan TT masuk neraka...manakala gerombolan yg disembah dan dimohon beribu-ribu keampunan darinya itu oleh org2 melayu islam golongan jati hasan ali...siapa ulama/ilmuwan yg berani bersuara bahawa org yg kita doakan seakan nabi2/rasul2 dan para sahabat setiap solat jumaat itu sebenarnya hidup bersenang lenang seronok menonggang..tinggi martabatnya darjat syurga dunia...tetapi kemewahan yg dinikmati diatas titik peluh kederat dan penderitaan rakyat jelata. perangai satu2 DEVARAJ..lu pikirlah sendiri...
terima kasih TT provokator...baru ada kesedaran org islam nak menangani kes buang anak ni dan dlm masa yg sama bagi pendidikan utk muda-mudi....kalau mak bapak tok imam keluarga sekolah tak dpt nak menghalang seseorang yg telah membuang anak2 mereka itu, maka langkah anjuran TT itu bukan utk menggalakkan...kerana tanpa galakan TT hal ini telahpun beratus2 kali terjadi/barangkali beribu...saranan TT hanyalah langkah utk mengurangkan mudarat/ risiko terbuangnya bayi yg baru lahir...
fahamilah dengan cinta bukan kebencian

Tanpa Nama berkata...

Iman tak dapat diwarisi, dari seorang lebai maadah yaang bertaqwa.

Hanya penghisap jubor hisham je yg setuju hisham anak rais ni alim sebab keturunan lebai maadah.

Chehh,hisham anak angkat je laa

haq berkata...

aku kadanng2 muak ngan umat yang mengaku islam.....setakat tahu mengucap dua kalimah belum tentu islam....kawan cina aku mengucap pun pandai...orang melaka.....

syahadah itu kemana ditauhidkan..??
tahu ke tak...apa rukun bersyahadat??
mana ALLAH,siapa muhammad....???
dimana malaikat..??mana kiblat....
jika masih mendongak kelangit.....
dan menuding jari ketanah arab.....
banyak le ko punya islam......

kah....kah....kah.....

ko isham boros sangat....
cakap tak pandai berlapik...
tok lebai yang dok tonggang tonggek
amat terasa....mereka mana tahu berancuk tu amalan tuntututan tuhan...

haq berkata...

aku kadanng2 muak ngan umat yang mengaku islam.....setakat tahu mengucap dua kalimah belum tentu islam....kawan cina aku mengucap pun pandai...orang melaka.....

syahadah itu kemana ditauhidkan..??
tahu ke tak...apa rukun bersyahadat??
mana ALLAH,siapa muhammad....???
dimana malaikat..??mana kiblat....
jika masih mendongak kelangit.....
dan menuding jari ketanah arab.....
banyak le ko punya islam......

kah....kah....kah.....

ko isham boros sangat....
cakap tak pandai berlapik...
tok lebai yang dok tonggang tonggek
amat terasa....mereka mana tahu berancuk tu amalan tuntututan tuhan...

Tanpa Nama berkata...

wah.. aku terlihat TT sudah mula susah hati sebab dia tak dapat bukak pondok agama la lepas ni..

aku cukup khuatir kalu2 TT tak bukak cerita pasal sarkot/sarkepel lagi lepas nih..

TT sudah jadi mcm nik aziz la pulak.. TT join bersih, tapi tangan dia asyik berzikir mcm RAIHAN gone nasyih la pulak.. boring la TT gini.. tetiba emo jer..

wakmeli berkata...

iman buka boleh diwarisi walaupun bapa kita ulamak sekalipun. atok Pak Lah pon ulamak gak.. apa yg penting akidah, amal ibadah dan ikhlas melalui niat, perkataan dan perbuatan. tak perlu la nak guna nama ulamak ke, atau lebai, anak pak imam untuk menghalalkan pemikiran kita yg bertentangan dengan agama. org skrg ni bukan jahil yg boleh telannn je pemikiran org lain tanpa ada tapisan. nak baca TT ni nak kena ada ilmu, klau tak..boleh merapu minda lorr..klau bab isu semasa, politik memang aku suka baca TT tapi bab agama ni..sori laa. memasing ada pendapat berdasarkan ilmu..

Tanpa Nama berkata...

Sabo saudara haq, takda yg faham pun apa yg ko tulis kecuali akan ada yg menuduh ko tu ilmu salah. Kalau solat itu tiang agama pun tak kenal, mcmana nak tau berancuk tu hakikat nya apa.

Tanpa Nama berkata...

jgn nak kutuk TT lebih2 ler...

kau org yg tak pernah duduk negara kafir dalam masa yg lama jgn dok kutuk lebih2 yer...

banyak merantau, banyaklah pengalaman dan pancaroba...

itu pasal...kalo kau org duduk dalam suasana comfort zone....cakap mmg lebih! cakap macam bagus! tapi kadang2 macam lahanat punya statement!!!

persamaan TT dgn emak bapak dan datok moyang dia adalah jangan menganiaya manusia sesama manusia...ITU aku pasti...

oleh kerana dia byk merantau, fikiran dia dah terlampau terbuka....heheheh, MACAM AKU LER!!!!

Pro_Pembaharuan berkata...

hek ele... pegi lancau la konon2 kata orang ilmu sikit, die konon2 banyak...

MAKSUD TT:

JANGAN INGAT AKU BODOH SANGAT... AKU PUN BELAJAR SANGAT...

YANG KORANG TU, CUBA NGAJI SKIT, MEH AKU TENGOK, BETUL KE IDAK TAJWID TU SAMPAI BERDEGANG-DEGANG CITER PASAL AGAMA...

Pegi mampus sama lu orang konon2 TERLAMPAU ALIM (BERILMU) DAN TERLAMPAU ABID (IBADAH) DARI ORANG LAIN!