Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Rabu, 21 Mac 2012

SELAMAT TAHUN BARU - SELAMAT MENYAMBUT NOWRUZ



MERAYAKAN KESAMPIAN MATAHARI













EID-EH SHOMA MOBARAK

Nowrūz (Persian: نوروز‎, IPA: [nouˈɾuːz], ertinya tahun baru. Ini kalender Parsi. Hati ini dianggap Hari Tahun Baru untuk Iran.

Nowruz juga di sambut in Asia Tengah, Pakistan, Afghanistan, China dan di Balkan.

Nowruz ialah permulaan musim bunga untuk Iran dan wilayah disekelilingnya. Nowruz menyambut kedatangan cahaya matahari yang selama ini hilang dimusim salju.

Pada 21 March ini adalah hari cuti umum semenjak zaman berzaman. Dari zaman Zoroastrian lagi warga Parsi telah menyambut kedatangan Nowruz - kedatangan cahaya mata hari.

Hari ini - 21 March - disambut kerana malam dan siang jumlah waktunya sama.

Marilah kita sama menyambut dan merayakan Nowruz. Marilah kita merayakan cahaya yang membawa pencerahan.

Dihari ini jiran dan kaum keluarga akan dihidangkan dengan makanan yang enak-enak

Hari ini juga kaam keluarga - Minah dan mamat akan menghadiahkan sesama sendiri benih-benih gandum atau benih padi yang telah mula bercambah.

Hadiah ini adalah tanda kegembiraan untuk menyambut kesampaian musim bunga.

Hadiah ini juga sebagai tanda menyambut matahari yang akan bersinar untuk menghidupkan bumi ini.


BERTERIMA KASEH KEPADA MATAHARI




NOTA:
ini samlah
macam 14 febuari
sambutan hari valentine
kah kah kah


9 ulasan:

Matrojak berkata...

Terima kasih kpd matahari, juga terima kasih kpd Tuhan yang menciptakan matahari...

Tapi Hassan Ali berpendapat Bible tenaga solar adalah dakyah Kristian??

konpius... konpius...

Fahmi Ismail berkata...

Ni perayaan asal dari majusi ka?? Apa-apapun, terima kasih dan syukur kepada Allah yang telah menciptakan matahari untuk manfaat kita bersama..

Tanpa Nama berkata...

isam,

takde komen/ulasan/rencana tulisan ko pasal syiah bunuh sunni ke di syria? i like to read your political analysis...

ako / shah alam

Non-Governmental Individual berkata...

hehehe.. terbaik!

Tanpa Nama berkata...

tak payah la nk bangga2 sgt dgn iran syiah rafidiyah tu.. si ahmadinejad tuh siap kutuk khalifah umar al khattab secara umum.. siap puja abu lu'luah si pembunuh khalifah tuh.. syiah lebih memusuhi ahli sunnah wal jamaah dr yahudi n nasrani.. bg dorg darah ahli sunnah nih halal ditumpahkan! tgk apa jd kt syria? apa jd kt iraq? pi mampos la ngan iran n syiah!

lebai riang berkata...

kah kah kah

aku dah agak dah.. kalau TT provoke sikit jer, mesti pak lebai datang komen marah2 (tanpa nama 21 Mac 2012 1:25 PTG)

kah kah kah

revoEVO berkata...

http://blogserius.blogspot.com/2011/12/serius-shit-apabila-perayaan-ashura.html

y sunni nie bunuh syiah xpe plak...
dun be 1 sided prejudice....

Tanpa Nama berkata...

Tok lebai sudah tentu akan marahkan Tukar Tiub kerana mempromosikan hari perayaan yang disambut oleh Shiah kafir Iran yang bencikan Bibi Aishah.

KAH KAH KAH KAH

SELAMAT MENYAMBUT HARI NOWRUZ!

Semoga matahari mengurniakan gadis-gadis cun kepada semua Gagalist pada tahun depan.


Saya nak menyambut hari jadi Rosmah. Mari kita sambut hari Big Momma secara besar besaran.

Tanpa Nama berkata...

Selain drp benih2 gandum & padi, pada hari ini juga si mamat turut akan menghadiahkan benih2 cinta sperm tanpa sarkotnya kepada si minah utk dituai 9 bulan drp hari ini. Ooo...hangatnya! Terimakasih matahariku...