Selasa, 17 April 2012

HUTANG HUTANG DAN HUTANG





PTPTN IALAH ALONG BERLESEN





JANGAN JADI FREE LOADER

bro TT, tolong siarkan tulisan aku ini. aku rasa rakyat malaysia ni dah terhisap dengan keghairahan melampau nak hapuskan ptptn tanpa meneliti isu ni dengan lebih mendalam. aku sokong penuh pendidikan percuma. tapi aku tak sokong langsung pemansuhan ptptn. kalau ko dah pinjam duit rakyat, ko bayar la balik (tanpa faedah tentunya).

ko pinjam duit rakyat rm25,000.00 ko mesti bayar balik rm25,000.00. itu baru adil. duit ptptn tu adalah duit pembayar cukai seperti aku dan ramai rakyat malaysia yang lain. sangat tak adil kalo duit pembayar cukai (rakyat la tu) digunakan dan kemudian tidak dibayar balik. itu dah salah. dalam islam hutang wajib dibayar. sehinggakan orang yang dah mati pun, hutangnya tidak terhapus selagi waris dia tidak membayar balik. apatah lagi kalau duit tu duit hasil dari titik-peluh rakyat yang ko pinjam. itu WAJIB bayar balik.


untuk aku, pendidikan percuma hanya meliputi yuran pengajian sahaja. yuran pengajian WAJIB FREE. tapi makan, minum, berak, kencing, rumah sewa, tempat tinggal, tengok wayang, shopping, karaoke, futsal dsb. itu ko kena tanggung sendiri la. takkan itu pon rakyat nak tanggung! kalo ko pandai dan datang dari keluarga miskin, itu kerajaan wajib kasi biasiswa. kalo ko agak pandai dan miskin, itu pun perlu dibantu dan diberi biasiswa. tapi kalo ko kaya...makan minum, berak kencing ko kena tanggung sendiri la.

biasiswa hanya diberi pada mereka yang layak mengikut merit dan kedudukan ekonomi keluarga. tapi kalo ko tak layak terima biasiswa, sama ada ko tanggung sendiri ato pun ko buat pinjaman (tanpa faedah) yang boleh ditukar kepada biasiswa kalo ko dapat first class honours. ini akan menggalakkan kerja keras, rajin, tekun dan tak main-main dalam belajar. tapi kalo ko tak cemerlang, pointer cukop-cukop makan jer ato pointer average...ko kena bayar balik la duit rakyat yang ko pinjam tu. takkan makan minum berak kencing sewa rumah ko rakyat nak tanggung jugak. ko jangan jadi FREE LOADER macam Raja Gopal! pendidikan percuma untuk aku hanya cover duit yuran pengajian sahaja dari sekolah rendah sampai universiti hingga ke tahap PHD - yuran pengajiannya WAJIB PERCUMA. yang lain ko kena tanggung sendiri.


bro TT, adakah adil rakyat pembayar cukai macam aku ni kena tanggung studen-studen ni punya makan minum berak kencing sewa rumah? pastu duit rakyat tu digunakan pulak untuk shopping kat mid-valley, beli blackberry, tengok wayang, makan pizza hut dan mcdogal, sewa court main futsal, karaoke, main game, gi dating, beli kondom dan mungkin jugak duit rakyat tu digunakan jugak untuk sewa hotel murah buat kongkek hujung minggu. takkan semua ni rakyat nak tanggung jugak? adil ke kalo semua ni rakyat nak tanggung? bro TT rasa adil ke macam tu?

sebab tu bagi aku pendidikan percuma hanya meliputi yurang pengajian sahaja dan bukan kos-kos peribadi yang lain. sebab tu aku setuju pendidikan percuma tapi aku tak setuju hutang ptptn dilupuskan. kalo nak lupuskan pon hanya bahagian yuran pengajian sahaja yang perlu dilupuskan. yang lain ko kena bayar balik! duit rakyat bukan bank bapak ko yang ko boleh amik sesuka hati, belanja sesuka hati pastu ko nak lari dari bayar balik! kepada studen yang menuntut pelupusan hutang ptptn nasihat aku JANGAN JADI FREE LOADER!


ko pinjam ko kena bayar balik (tanpa faedah dan ditolak yuran pengajian). kepada studen yang bercita-cita nak jadi FREE LOADER makan minum semua tanggung ni, cubalah bayangkan kalo orang pinjam duit ko sepuluh ribu ringgit, pastu orang tu buat deg jer tak nak bayar balik...malah bukan sahaja tak nak bayar balik...melawan pulak orang yang dah kasi ko pinjam tu...macam mana ko rasa? palat kan? tak adil kan? korang pon dah besar panjang mengaji pandai sampai masuk universiti...so, seperti kata Nabil Raja Lawak..lu pikirla sendiri!
By Anonymous on CARA TERBAIK HAPUS PTPTN IALAH HAPUSKAN GEROMBOLAN... on 4/17/12

---------------------------------------------------



BERITA GUMBIRA UNTUK SELURUH NEGARA


rabu - radio bangsar utama akan dilancar
esok di dataran merdeka jam 9.00 malam
sila ikuti laporan terus menerus
dari dataran merdeka

sila layari:

http://www.radiobangsarutama.blogspot.com/

ESOK DILANCAR DI DATARN MERDEKA



NOTA:
radio bangsar utama akan
dilancarkan esok di dataran merdeka
sila ikuti laporan terus menerus
dari dataran merdeka pada jam 9.00 malam

sila tunggu dan nanti
jika terlepas rakaman tersedia
untuk para pendengra

radio bangsar utama
adalah raduo internet
yang telah dijanjikan oleh tukar tiub
harap para pembaca tukar tiub
akan mendengar radio ini

RABU - radio bangsar utama akan
melaoprkan BERSIH 3.0 ke seluruh dunia
untuk yang tidak dapat hadir
sila dengar siaran lintas langsung dari RABU

RABU ialah radio kolektif anak muda
RABU ialah radio untuk sesiapa sahaja
RABU adalah radio berani langgar laporan jelas

anak anak muda yang ingin bersama
dalam kolektif RABU sila hubungi kami
kami melatih pemberita
kami melatuh wartawan
kami melatih dj

RABU juga meminta warga dan kaum kerabat
pakatan rakyat, pencinta kebenran
para demokrat, anak muda counter culture
punk rocker - dari seluruh negara
untuk mengiklan kan progran mereka

untuk iklan dalam radio sila hubungan kami
di radio bangsar utama

http://www.radiobangsarutama.blogspot.com/




31 ulasan:

Stupid University berkata...

Bro TT, gua setuju sebenarnya dengan pendapat di atas. Hutang tetap hutang tetapi patutnya bunga riba yang dikutip tu dihapuskan. Kerajaan sebenarnya sudah memberi subsidi yang banyak kepada IPTA yang sedia ada. Pasal tu yuran pengajian IPTA memang rendah. Gua tak berapa setuju kalau isu PTPN nie dijadikan isu politik. Yang kita perjuangkan adalah penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan wang rakyat. Mungkin jika IPTA kita telah mencapai tahap yang tinggi dan kerajaan berupaya memberikan pendidikan yang baik melalui IPTA, barulah PTPN dihapuskan. Jadi kita harus lebih berhati-hati dalam memilih isu untuk diketengahkan.

Tanpa Nama berkata...

Hutang lembu sapa nak bayar? Hutang Tajuddin Ramli bila dia bayar tak? Perwaja bayar tak lagi hutangnya dengan TNB?

kampong lad berkata...

'pendidikan percuma untuk aku hanya cover duit yuran pengajian sahaja dari sekolah rendah sampai universiti hingga ke tahap PHD - yuran pengajiannya WAJIB PERCUMA'.

setuju, setuju & setuju......tambah sikit saja.....dari tadika sampai phd

mek berkata...

saudara,
kalau kerajaan boleh bagi makan minum percuma dengan duit pembayar cukai pada penghuni pusat serenti & penjara, apa salahnya tanggung jugak makan minum pelajar universiti. ini lagi berfaedah.

nampak gayanya di malaysia ni, siapa yg buat jahat, dia la yg dapat banyak untung, kerajaan tanggung makan minum, hapus hutang juta2, buat diam je lembu ddk dlm kondo dan macam2 lagi la pendek katanya.

Tanpa Nama berkata...

aku setuju sangat dgn mamat ni...

YURAN PENGAJIAN MESTI FREE!!!

jgn bagi biasiswa...bagi sahaja dermasiswa pada anak2 org miskin ajer...

kalo biasiswa...kemungkinan besar mereka demand pulak nak keja ngan gomen....

kalo sapa2 rasa nak berhutang duit poket, mestilah dibenarkan...
TAPI, jangan buat bodoh tak nak bayar plak....NO INTEREST!!!

sapa2 yg graduate first class, bagilah diskaun 50% jer...utk bayo balik...


sistem tahun 80an dah terbaik dah...

lepas si PM yg byk nak buat penswastaan haprak...telah mmbuatkan sikit2 semua sistem dah jadi caca marba...

kalo aku!!! suruh ajer anak belajo kat luar negeri, nanti jadi macam TT....hahahahaahah....

Tanpa Nama berkata...

ada lagi hujah bangang konon pembayar cukai ni.
pendidikan wajar diberikan percuma dan hutang PTPTN ini dilupuskan.
kahkahkah 3 bilion lesap PKFZ, 250juta lembu kak jat, 580 juta lupus hutang kroni tajudin ramli...dan banyak lagi...kalau dikira2 sejak zaman madey saja sampai skrg...dan bertrilion ringgit duit negara kena rompak...
senang saja bila PAKATAN dapat memerintah nanti harta2 yg didapatkan dgn sumber rasuah ini, dibeku, disita dan dirampas - mesti boleh menampung belanja pendidikan percuma di malaysia!!!

Tanpa Nama berkata...

kpd Mek 18 April 2012 12:14 PG. nampak sangat kepala otak lu dah bengap. lu ni mesti penyokong tegar UMNO. itu sebab otak lu letak dekat celah jubo! lu ni memang FREE LOADER tahap tertinggi. apa punya bodoh lu nak samakan kasi makan free kat penghuni pusat serenti dan penjara dengan studen universiti.

studen universiti tu bebas. nak gi mcdogal boleh. nak gi tengok wayang boleh. nak gi karaoke boleh. nak gi beranchok kat hat yai boleh. nak kutuk bro TT dalam ruang komen boleh. nak berdemo kat dataran boleh. nak join bersih 28hb ni boleh. pendek kata studen u tu bebas buat macam-macam.

penghuni pusat serenti dan penjara tu tak ada kebebasan. terperuk dalam penjara kawad berduri sepanjang masa. rakyat bayar kos makan minum mereka itu sebagai sebahagian daripada kos pemulihan. penjara itu sendiri adalah suatu bentuk hukuman untuk memberi pengajaran dan memulihkan mereka ini.

kalo dibiarkan di dalam masyarakat mereka ini akan membuat onar, merosakkan dan mencederakan masyarakat. jadi masyarakat perlu memasukkan mereka ke dalam pusat serenti ato penjara untuk mengelakkan kerosakan yang lebih besar berlaku terhadap masyarakat. untuk itu rakyat perlu membiayai kos tersebut termasuklah makan minum mereka.

kos itu ditanggung oleh masyarakat untuk memenjarakan mereka bagi mengelak mereka daripada membuat kerosakan yang lebih dasyat di dalam masyarakat. lu nak ke perogol lepas bebas? lu nak ke pembunuh-pembunuh bersiri dibiarkan bebas semata-mata lu tak nak tanggung kos pemenjaraan dan makan minum dia orang? sebab tu kos pusat serenti dan penjara perlu ditanggung oleh masyarakat.

studen universiti pulak bukannya penagih dadah atau penjenayah yang perlu disekat kebasan mereka. studen universiti bukanlah penagih dadah dan penjenayah yang akan merosakkan masyarakat jika dibiar bebas. oleh kerana itu, apa perlunya rakyat tanggung perbelanjaan makan minum berak kencing mereka?

kalau lu nak sangat rakyat tanggung makan minum berak kencing baju katil air letrik lu apa kata lu sendiri masuk pusat serenti ato penjara. lu masuk la. boleh dapat makan free! kahkahkah

tu lah bahananya setengah abad di bawah telunjuk UMNO-BN. bebal! semua nak jadi FREE LOADER! bodoh-piang!

Tanpa Nama berkata...

Bro TT, ada yang aku setuju dan ada yang aku tak setuju. Ada benarnya bila sudah berhutang wajiblah bayar. Lagi-lagi itu wang rakyat. Saya setuju ini.

Cuma dalam isu PTPTN ini sesetengah individu nampak akan habis dan leburnya wang rakyat jika hutang PTPTN dilupuskan. Sifatkan mahasiswa sebagai preeloader pada hal hutang belum lupus pun lagi.

Bagaimana dengan Raja Gopal yang sudah puluhan tahun jadi freeloader? Sudah puluhan tahun juga regim UmnoBN rembat wang rakyat bagaimana? Hal ini tidak pula mereka mahu respon!

Jadi dengan semangat tidak mahu hutang PTPTN dilupuskan atas dasar ia wang rakyat, maka wajiblah freeloader dan regim UmnoBN dikutuk sekeras-kerasnya kerana telah banyak menghabiskan wang rakyat sesuka hati mak bapak nenek moyang mereka.

Sekian.

Tanpa Nama berkata...

2.03

hutang tetap kena bayar!

kalo org dah jadi perompak, kita jangan ikut!!!

kau ingat mereka akan selamat???

tunggu sahajalah kalo PR menang!!!

mereka akan terima pembalasan...

aku sendiri masih membayar hutang belajar yg belom habis2 lagi..

Pro_Pembaharuan berkata...

Setiap loan (tak kira PTPTN ataupun bank) dikenakan insurans... duit ko bayar cukai digunakan untuk PTPTN atau untuk lain-lain pinjaman semuanya ada insurans...

Jangan jadi bahlol!

Kalau budak-budak tu tak bayar pun, ada duit insurans untuk cover setiap loan selepas 5 tahun tidak bayar...

Jangan jadi bahlol!

Selepas 5 tahun, kenapa mesti pundek-pundek ini baru nak ngungkit2 pasal tak bayar sampai masuk Paper????

Sebab, selepas dapat duit insurans, diorang baru mintak duit bayaran kat korang untuk dapat 2 kali pusingan duit.

BAHLOL BIN JUNUB la!

Macam-macam lain komen, skandal FKPUNDEKZ, LEMBU DALAM KONDO, SKANDAL HUTANG MAS YANG KENE LUPUS JAUH LEBIH BANYAK dari jumlah semua student dalam Malaysia yang berhutang dengan PTPTN...

BAHLOL BIN JUNUB LA MANGKUK AYUN NI...

kira peratusan la mangkuk hayun...

jumlah RM500 juta lebih tajuddin ramli tu ko rasa berapa juta punya hutang student boleh dilansai???

kira peratusan la mangkuk hayun...

jumlah lembu dalam kondo tu ko rasa boleh supply berapa punya juta student untuk study???

Ini mesti ngaji kat IPTA sampai tak reti buat perbandingan dan peratusan dalam menentukan masalah yang lebih besar atau kecil...

Salah UMNO sebab ajar manusia jadi bahlol bin junub ni...

Tanpa Nama berkata...

jika harta2 wang dan kekayaan yg didapatkan dgn jalan rasuah dirampas semula, maka ia dpt menjadikan semua rakyat Malaysia sbg freeloader, mcm Brunei, mcm Arab Saudi, rampas balik duit Petronas yg dh berbilion trilion perompak2 ni sebat.
Malaysia sama taraf dgn Arab Saudi, Kuwait, Brunei - sbg negara kaya pengeluar minyak - di negara2 kaya pengeluar inyak ini - semua rakyatnya freeloader - makan tanggung berak cangkung. mana pergi duit minyak????
rampas harta kekayaan yg diperolehi dgn jalan rasuah!!!!!

bolok wok berkata...

kpd yang marah sbb dah byr PTPTN, patutnya lu orang marah kat kjaan la, bukan kpd student yang nak mansuhkan PTPTN tu. ini untuk generasi lu orang jgak.. student tpaksa sign sbb yuran tu mahal. bukan nya gatal nak ambik duit tu nak buat beranchok,etc. bukn smua yang masuk U tu anak borjuis. ini PTPTN dah memang bisnis nak untungkan Kjaan dan Kroni. knp nak bangkit kan duit rakyat digunakan wajib kena bayar, apa student, bapak student tak bayaar cukai ke? itu pun duit cukai dorg jugak yg kjaan buat rolling balik n offer sbgai PTPTN. xpyh nk selfish la, kalau nk marah2 meroyan sbb da byr PTPTN korg tu, pg mroyan dgn kjaan la, knp nak marah dkt studnt yg tgh struggle untuk anak korang jugak. ini bukan masalh hutang prlu dbyar ke apa, ini masalah kerajaan tidak mlaksanakan tngungjawab sosial trhadap rkyat dgn baik. nak ckp soal hutang, byar hutang puasa korg dgn tuhan, mak bapak dulu. jgn nk tnjuk rebel, tp otak 2x5 Umno. besepah manusia pro PKR yang berakal UMNo mcm korg.

Pro_Pembaharuan berkata...

Tanpa Nama berkata...
18 April 2012 6:09 PG

Lu yang bodopiang!

Kalo ikut lojik lu, itu banduan/penagih dadah pun diberikan makan percuma kerana nak selamatkan masyarakat dari bahaya pada masyarakat,

APA SALAHNYA BAGI MAKAN, TEMPAT TINGGAL SEMPURNA UNTUK MEREKA YANG BERBAKTI PADA MASYARAKAT???

Lu yang bodoh piang!

Lu kena tau, MAKAN/MINUM/PENDIDIKAN/TEMPAT TINGGAL memang hak asasi...

Jadi yang hak asasi inilah kena bagi percuma untuk rakyat!

Kalau yg perogol tu lu nak bagi makan sangat (bagi mampus kelaparan je lagi bagus), apa salahnya bagi kat budak-budak yang akan ajar anak lu lagi pandai dari lu yang bodoh piang???

Wak Karjo berkata...

Membayar hutang PeeTeePeeTeeEnd umpama membayar hutang dgn syaitan...

Tanpa Nama berkata...

manusia sudah terlalu banyak berhutang kpd alam - dan tak akan mampu membayarnya - tak ternilai dgn harga wang ringgit.
ampoooon TuHHHHanku berbilion-bilion ampun - sembah hambamu ini mohon diampooon. kpd engkaulah hamba menyembah engkau Maha Agong Maha Mulia Maha Berseri-seri - bukan engkau yg Freeloader, melainkan kami hamba yang hina ini adalah Freeloader, hidup dibawah naunganmu TuHHHHanku.
Ampoooooooooon TuHHHHanku berbilion-bilion ampooon

Pro_Pembaharuan berkata...

woi tungau!

Freeloader tu untuk raja-raja yang makan tanggung berak canggung pakai duit rakyat untuk depa pakai sendiri!

Freeloader rakyat/pelajar adalah dari duit rakyat untuk rakyat agih-agihkan mengikut kepentingan!

Ada ke die kata student sama ngan freeloader raja gopal?

WOI TUNGAU!

Lu tengok raja-raja/anak-anak menteri punya degree certificate... kat situ ade tulis

"NOT APPLICABLE TO APPLY JOB AT G7 COUNTRIES"

Itu makna, raja-raja ni walau belajar, tapi itu semua BELI termasuklah setan perak yang dibangga-banggakan kerana ada ijazah law!

Woi bodo tungau, itu ijazah beli la...

Ini student, belajar, patut disertai dengan hak asasi seperti makan, minum, tempat tinggal, kenderaan...

ALAHAI...

Erti freeloader sebenar pun tak tau nak citer pasal PTPTN?

Luorang kene bayar PTPTN sebab luorang pondan dulu tak mau lawan... sekarang budak sekarang mintak hak dikembalikan, dan diorang anak jantan kerana mintak!

LUORANG TUNGAU LA!

Tanpa Nama berkata...

Tak sangka ada dikalangan kita penyokong pembangkang ada yg bodo mcm mamat "Pro_Pembaharuan" nih

bagi makan free kat rakyat?
fuhhh best gila...mcm tu suma org tak yah keja la...duduk kangkang makan tanggung la jawap nya...
woiii apesal bodo sgt ngko ni Pro_Pembaharuan?? kahkahkah
hak asasi kahkahkah

Wak Suparjo berkata...

Tanpa Nama berkata..18 April 2012 12:23 PTG

Ni lagi sorang orang x sekolah melenting..MAKAN/MINUM/PENDIDIKAN/TEMPAT TINGGAL,4 nie dah memang perkara asas dalam kehidupan,x semestinya kita x perlu bekerja bila orang cover 4perkara nie,ker anda 4 fikir makan free mcm berduyun2 rakyat pergi rumah ketua penempatan,balai raya makan 3-4 kali sehari mcm budak duduk rumah anak yatim,atau asrama..akal anda pendek lagi,Sah,cara melenting umpama muhammad yang kuat baca UTUSAN,ker menyamar kot..hik hik

Tanpa Nama berkata...

Woi Wak Suparjo

klau ko nk bagi org makan free ko bagi duit ko la...jgn nak mengada nk amik duit aku plak..
senang2 jo nk bg org makan free..
mmg ko ni jenis raja gopal makan pree berak cangkung

org melayu dr dulu dulu makan subsidi..sebab tu ramai pemalas..suma nk kena tolong..
ni nk kena bagi makan pree plak?
aku jamin kerat kote la klau dah bg makan pree, makin pemalas makin tanak keja..
ko jgn nak sentuh duit aku bayar byk2 kt gomen tu nk makan pree plak
badigol sood punya Wak Suparjo

Tanpa Nama berkata...

Tak sangka pembaca-pembaca tukar tiub ni ramai yang bengap dan bercita-cita nak jadi Free Loader. Semua nak makan tanggung berak canggung!

Aku gerenti korang ni mesti bangsa Melayu punya kan? Semua nak rakyat tanggung! Semua nak tongkat sampai makan/minum/sewa rumah/berak/kencing pon ko nak suruh rakyat tanggung!

Memalukan bangsa Melayu ni. Pemalas! Patutla ekonomi negara ni China yang pegang sebab adanya Melayu-Melayu Free Loader macam korang.

Raja Gopal makan tanggung berak cangkung, ko pon nak ikot. Raja Gopal makan taik ko pon nak ikot. Raja Gopal makan tanggung tu salah. Ko tak bayar hutang pon salah. Satu dibenarkan dan satu tak dibenarkan tidak membuat ianya betul. Salah tetap salah. Raja Gopal makan tanggung guna duit cukai rakyat salah, studen tak nak bayar balik hutang pon salah! Dua-dua WAJIB dilawan!

Perwaja, Tajudan Ramli, Sharizat Lembu tak bayar hutang itu salah. Studen tak bayar hutang pon salah. Dua-dua yang salah mesti dilawan dan dibetulkan. Hanya sebab hutang perwaja, pkfz, tajudin ramli, shahrizat lembu dilupuskan, tidak menjadikan itu betul dan perlu diapply juga kpd studen. Hutang tetap hutang. Ini hutang duit rakyat.

Perwaja, tajudin ramli dan sharizat wajib bayar hutang-hutang mereka kembali kpd rakyat sama dengan studen pon perlu bayar balik hutang-hutang duit rakyat yang telah mereka gunakan untuk kepentingan peribadi mereka itu.

Aku setuju sangat yang pendidikan percuma sepatutnya hanya cover yuran pengajian sahaja. yang tak mampu tapi pandai diberi biasiswa. perbelanjaan lain rakyat tidak wajar menanggungnya.

Tidak wajar untuk rakyat menanggung makan minum berak kencing Free Loader Raja Gopal begitulah juga tidak wajar untuk rakyat menanggung makan minum berak kencing Free Loader studen-studen ni.

Tidak wajar untuk rakyat menanggung hutang perwaja, pkfz, tajuddin ramli, shahrizat lembu samalah juga tidak wajar untuk rakyat nak menanggung hutang ptptn studen ini.

Salah tetap salah. ISA dan AUKU dibenarkan tak semestinya ianya betul. Begitu juga dengan Free Loader. Semua Free Loader tak kiralah pakai topeng Raja Gopal ke, topeng Perwaja ke, topeng tajudin ramli ke, topeng sharizat lembu ke, topeng adam adli ke, topeng studen ke - salah tetap salah. Semua Free Loader wajib dilawan!

Tanpa Nama berkata...

betul tu tanpa nama 2.16 ptg!!

org2 macam war suparjo ngan pro pembaharuan ni ni klau dpt ganti umngok..maka tak ada apa yg berubah lagi..
sama ja... jenis nk makan pree
mmg hancus malaysia ni adanya umngok dan pembangkang jenis mcm dua ekor ni

Pro_Pembaharuan berkata...

memang sah tanpa nama 18 April 2012 2:16 PTG bodo ni ade pengaruh UMNO totok dalam kepala otak die...

1. Balik2 cakap melayu pemalas...

yg die tengok kat malaysia jer. Dah tentu-tentu melayu paling ramai, dan tentu-tentu lah majoriti yang pemalas itu melayu!

kenapa tak buat contoh kat england/US? sana orang putih pemalas dari melayu lagi ramai dari jumlah melayu seluruh dunia, tak plak diorang cakap orang putih memang pemalas? Ini semua propaganda mahathir untuk rendah-rendahkan fikiran orang melayu.

2. melayu pemalas sebab minta hak yang perlu diberikan pada semua rakyat? Itu lah, kutuk lagi sistem sosialis konon2 tak beragama itu.


berbalik pada tajuk, woi tungau... ini cerita pasal hak asasi manusia yang perlu diberi bantuan pada student la tungau! STUDENT! bukan orang yang dah bukan student dan bukan untuk orang bodo lahanat macam kau! INI TAJUK UNTUK STUDENT!

makan, minum, tempat tinggal (asrama) atau kenderaan (yang tidak tinggal di asrama) memang perlu dimasukkan bukan sekadar yuran pengajian!

Kau ingat yuran pengajian itu bayar professor/maintainance bangunan/dan segala macam pengurusan itu je ker? ko ingat sorang RM100 000 untuk hampir sejuta student tak cukup untuk tampung makan, minum, asrama atau elaun kenderaan? (purata kos yuran pelajaran untuk complete sampai degree kat IPTA, kalo kos sastera memang lagi murah).

kau ingat mereka2 yg dapat duit geran buat phd tidak inklusif semua tu??? nampak sangat kau tak sampai tahap tu tapi ada hati kata orang lain bodoh!

Woi tungau!

Yuran pengajian + makan + minum +
asrama/elaun kenderaan patut diberi percuma untuk STUDENT!

kalo yg dah keje tu, pukitiang lah apa nak diorang nak bagi free! Woi ikut tajuk la kalo cakap nak menang sekalipun... Orang dari tadi cakap hak asasi manusia perlu digunapakai untuk student.

Kenapa minta hak yang perlu student-student ini dapat, kau samakan dengan pemalas?

Kenapa minta hak yang disorok dari patut dimiliki kau samakan melayu suka minta pada subsidi?

Soalan aku terakhir, kau tau tak duit geran PHD dimasukkan sekali dalam makan, minum, asrama (tempat tinggal) DAN kenderaan??? Yang ambik PHD pun kebanyakkan dah bekerja dan sudah mampu untuk makan, minum, asrama asrama (tempat tinggal) DAN malah berkenderaan sendiri??? Kenapa kau tak bising yang itu diorang dapat "subsidi" dan "bukan pemalas tapi sudah pakai duit itu semua awal-awal lagi"?

Tanpa Nama berkata...

Apalah korang ni.. sepatutnya mintaklah sapa hutang PTPTN dibayar balik tapi tanpa bunga!! duit tu masuk tabung untuk fakir miskin!!

Lepas tu mintak mulai dari sekarang hapuskan terus PTPTN dan mintak pendidikan percuma!!!!!!!!!!! hapuskan yuran pelajaran!!! hapuskan bayar asrama!!!! tak kira sekolah, tadika, universiti dan apakejadahnya lagi!!!!!!!

tak payah pinjam2/ mintak biasiswa dah!!!!!!!!!!!!!!!!!!! bagi pinjaman & biasiswa pun budak2 ni salah guna mengabihkan duit rakyat beli itu ini..

lepas tu mintak pulak subsidi untuk buku2 ilmiah 90%. Buku harga RM200 bayar RM20 jer.. kalau nak beli komik/novel lucah bayar full price poket sendiri ok!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Apalah korang ni.. sepatutnya mintaklah sapa hutang PTPTN dibayar balik tapi tanpa bunga!! duit tu guna untuk fakir miskin!!

Lepas tu mintak dari sekarang hapuskan terus PTPTN dan mintak pendidikan percuma!!!!!!!!!!! hapuskan yuran pelajaran!!! hapuskan bayar asrama!!!!

tak payah pinjam2/ mintak biasiswa dah!!!!!!!!!!!!!!!!!!! bagi pinjaman & biasiswa pun budak2 ni salah guna mengabihkan duit rakyat.

lepas tu mintak pulak subsidi untuk buku2 ilmiah 90%. Buku harga RM200 bayar RM20 jer.. kalau nak beli komik/novel lucah bayar full price poket sendiri ok!!!!!

Tanpa Nama berkata...

Pro_Pembaharuan! Lu ni bukan bawak pembaharuan tapi lu bawak Free Loadernism! Lu bawak ideologi makan free. Lu ni mesti keturunan Raja Gopal. Sumer nak rakyat tanggung!

Pendidikan memang adalah hak asasi. Pendidikan memang tanggungjawab sosial negara. Tapi dari mana negara dapat duit nak tanggung semua ni? Dari duit cukai rakyat. Pendidikan wajib PERCUMA. Tapi sampai setakat yuran pengajian sahaja. Yang lain tu bukan tanggungjawab rakyat lagi!

TIDAK ADIL untuk rakyat menanggung perbelanjaan harian kau yang lain. Sama TIDAK ADILNYA untuk rakyat menanggung perbelajaan harian Raja Gopal a/l Raja Lawak.

Masa kau sekolah rendah dulu ada rakyat tanggung makan minum, rumah, kenderaan kau? Masa kau sekolah menengah dulu ada rakyat tanggung makan minum, rumah, kenderaan kau?

Jadi apahal pulak kau masuk universiti, rakyat perlu tanggung pulak makan minum, rumah dan kenderaan kau?

Kecuali kalau kau student miskin. Kalau kau student miskin, kau wajib diberi biasiswa. Itu aku setuju 100%!

Studen yang lain perlu menanggung sendiri perbelanjaan harian. Kau tak miskin tapi kau nak perbelanjaan harian kau, makan minum kau, tempat tinggal kau, rumah sewa kau, duit minyak moto kereta kau, tambang bas kau, rakyat tanggung? ADIL ke macam tu?

Kenapa TAK ADIL? Sebab nak tanggung makan minum, rumah, kenderaan, berak kencing kau, perbelanjaan-perbelanjaan lain yang lebih perlu untuk kebajikan dan peningkatan hidup rakyat miskin yang lain terpaksa dikurangkan semata-mata nak tanggung student FREE LOADER macam kau!

Kau kena ingat dalam malaysia ni masih ramai lagi rakyat miskin khususnya di kawasan-kawasan pedalaman semenanjung, sabah dan sarawak dan di kalangan keluarga kelas pekerja miskin di bandar-bandar. menanggung FREE LOADER macam kau akan menyebabkan ketidakadilan berlaku terhadap sektor-sektor masyarakat miskin yang lain.

sama seperti menanggung FREE LOADER Raja Gopal a/l Raja Lawak menyebabkan ketidakadilan kepada seluruh rakyat Malaysia yang lain yang berkerja keras siang malam sedangkan Raja Gopal a/l Raja Lawak boleh rilek duduk goyang kaki korek hidung.

kau kena ingat masih ramai lagi rakyat malaysia yang hidup di bawah garis kemiskinan relatif. jadi kenapa perlu rakyat menanggung student FREE LOADER macam kau sedangkan masih ramai rakyat Malaysia yang lain yang masih hidup hanya dengan bergaji kurang dari rm750 sebulan?

kau memang bodo-piang! tamak! pentingkan diri sendiri. ingat perut kau sendiri sahaja sama macam Raja Gopal a/l Raja Lawak!

Tanpa Nama berkata...

janganlah gaduh2 duit dan harta negara ini masih banyak lagi utk 200 keturunan akan dtgpun tak habis lagi, kalau dikongsi dgn baik,semua org boleh jadi freeloader, mudah saja
RAMPAS BALIK HARTA KEKAYAAN YANG SELAMA INI DIDAPATKAN DENGAN JALAN RASUAH!!!!!

Tanpa Nama berkata...

sokong tanpa nama 18 april 5.54 ptg. apa yang lebihnya studen-studen ni daripada pekerja-pekerja berpendapatan rendah sehingga makan minum dan tempat tinggal studen-studen ini perlu ditanggung oleh rakyat? cukuplah rakyat tanggung yuran pengajian percuma. kenapa mesti ditanggung keperluan harian yang lain? apa yang lebihnya mereka daripada pekerja-pekerja berpendapatan rendah yang membanting tulang memerah keringat untuk membangunkan negara? apa kewajarannya studen-studen ini ditanggung kos hidup harian mereka?

Pro_Pembaharuan berkata...

Tanpa Nama berkata...
18 April 2012 5:54 PTG

kan ke aku cakap tu untuk STUDENT? apahal pulak kaitan ngan aku???

kau tau tak freeloader tu maksud aper?

dapat duit dan kuasa buta-buta free. sedangkan duit yang
student dapat, tak disertakan dengan Kuasa! pahal nak same ngn student?

soalan aku ko tak jawab2 pun...

KENAPA DUIT GERAN PHD BOLEH DAPAT MAKAN, MINUM, ELAUN TEMPAT TINGGAL KALAU TAK DAPAT ASRAMA DAN DAPAT ELAUN KERETA, (yg tak de kene mengena dengan kajian) BOLEH DAPAT FREE STUDENT YANG LAIN TAK DAPAT FREE?

KEBANYAKKAN YANG AMBIK PHD DAH KEJE MEWAH-MEWAH, MAMPU DAH PUN???

Meh sini aku bagitau...

Kite berdua setuju satu perkara, raja gopal perlu diberambuskan sampai kiamat!

kau rasalah, APABILA DUIT-DUIT RAJA GOPAL YANG DIBERAMBUSKAN TU,
boleh tak disalurkan makan, minum, asrama dan elaun kenderaan???

Ia tidak pun sampai jumlah menyusahkan kerajaan.

Tu belum kira, kalau kita ambik balik duit tajuddin fuker ramli, KJ, madey palat, rosmahantu, dll...

Sorang lain malaun cakap, apa beza student dengan pekerja bawahan... Ini aku cakap, banyak beza... dalam Quran dan nabi ko sendiri yang cakap, "tidak sama orang yang berilmu dengan tidak berilmu"...

Kenapa kau katakan aku pentingkan diri sedangkan, aku bukan student pun... aku fikir akan hak student!
Itu hak kau, aku dan mereka... cuma beza dia, ketika aku student, aku tak dapat semua tu!

Sekarang, ini adalah semua hak! Walaupun time kiter tak dapat, KITA KENA PULANGKAN KEMBALI HAK!

Kata mau islam, tak kan tau-tau, segala makan, minum, tempat tinggal (dulu pakai keldai/kuda) untuk pelajar-pelajar tahfiz perlu ditanggung oleh baitulmal???

KATA MAU ISLAM, tak kan tak tau itu kut.....

Sebab memang termaktub, hak seorang pelajar!

Sekolah rendah, sampailah ke Universiti! Semua perlu ditanggung!

Yang kau dan aku tak dapat dulu tu, biarkan lah! kita dapatkan balik hak itu yang patutnya dikembalikan...

KATA MAU SANGAT ISLAM KAN?

SEKARANG KAU TAK MAU TANYA KE KENAPA AKU TAU PASAL GERAN PHD?

Tanpa Nama berkata...

WOI BODO pro pembaharuan
pembaharuan kepala hotak ko

org mmg cakap pasal student la bodo
sama la student ka sapa2 ka..apesal nk makan pree?
org ckp psl pembelajaran pree ok la..
tapi makan preee???
kepala hotak ko nk bagi makan pree
pakai duit ko la klau nk bagi student makan pree..jgn nak menggatal nak ambik duit rakyat plak

Tanpa Nama berkata...

woi "pro pembaharuan konon" bodo
apesal nak bandingkan england plak ngan malaysia?

org england tu klau pemalas pun dekat satu dunia dia dah jajah
malaysia jajah sapa? kena jajah lagi ada la
memang melayu pemalas!!! sedar diri la sikit..masuk U pun harap kuota..klau tadak kuota ko ingat melayu boleh masuk U? alamat jadi minoriti la dlm U tu bodo hoi

ni nak bagi makan pree pulak dah..
mmg cibai la melayu mcm ko babi hoi

Tanpa Nama berkata...

KENAPA DUIT GERAN PHD BOLEH DAPAT MAKAN, MINUM, ELAUN TEMPAT TINGGAL KALAU TAK DAPAT ASRAMA DAN DAPAT ELAUN KERETA, (yg tak de kene mengena dengan kajian) BOLEH DAPAT FREE STUDENT YANG LAIN TAK DAPAT FREE?

KEBANYAKKAN YANG AMBIK PHD DAH KEJE MEWAH-MEWAH, MAMPU DAH PUN???

Jawapan: aku tak tahu sebab aku tak amik phd. kalo betullah phd macam ko cakap ni, ini adalah penyelewengan duit rakyat. kalau kerajaan baru memerintah, ini perlu dirombak semula.

pendidikan percuma hanya untuk yuran pengajian. kos-kos lain tanggung sendiri. tak kira la ko ni student phd ke, master ke, degree ke - makan minum, sewa rumah, kenderaan, minyak moto/kereta, tambang bas, bil air/letrik/internet - itu ko kena tanggung sendiri.

tapi kalau ko tak mampu, kalau ko miskin - ko wajib diberi biasiswa penuh. kalo ko mampu apa ke jadahnya rakyat nak tanggung ko? apa spesialnya ko rakyat nak tanggung?

macam mana kalo ko kantoi ko punya degree, master, phd ko? burn la semua duit yang ko dah mentekedarah tu kan? adil ke? adil ke rakyat dah tanggung semua makan minum berak kencing ko, tapi lepas tu duit rakyat tu hangus macam tu je. satu sen pon rakyat tak dapat balik. adil ke?

tak ada sebab yang rasional untuk rakyat tanggung semua belanja makan minum berak kencing ko kalau ko dah mampu.

aku sendiri tak amik duit rakyat untuk buat aku punya master sebab aku dah mampu. lebih baik duit tu diberi kepada mereka yang tak mampu.

masa degree dulu aku memang guna duit rakyat sebab aku datang dari keluarga miskin dan result stp aku cemerlang. jadi masa degree aku dapat biasiswa dari petronas. lepas kerja 7 tahun dengan petronas aku sambung master. masa tu aku dah mampu untuk membiayai perbelanjaan pendidikan aku sendiri.

jadi aku tak akan setuju kalau rakyat nak tanggung makan minum, berak kencing, sewa rumah dan duit minyak kereta aku. kenapa rakyat perlu tanggung sedangkan aku sendiri mampu.

kalau rakyat tanggung makan minum berak kencing aku masa aku buat master, maknanya pasti akan ada duit yang kurang dari dana kerajaan untuk disalurkan kepada mereka yang miskin yang tentunya lebih memerlukan daripada aku sebab sebahagiannya telah digunakan untuk menanggung makan minum, berak kencing, sewa rumah, dan minyak kereta aku.

bayangkanlah kalau ada 10,000 student master yang mampu macam aku tapi masih ditanggung makan minum, berak kencing, sewa rumah dan duit minyak kereta mereka oleh rakyat, berapa banyak dana untuk orang miskin yang lebih memerlukan yang terpaksa dikurangkan semata-mata nak tanggung FREE LOADER seperti mereka ini! ini tentunya sangat TIDAK ADIL!

perkara yang sama perlu diapply pada phd jugak. kalau kau mampu kenapa rakyat perlu tanggung kos makan minum, berak kecing, sewa rumah dan duit minyak kereta kau?

hanya sebab nak tanggung kos hidup kau tu, bantuan untuk orang lain yang lebih memerlukan terpaksa dikurangkan.

SEKARANG KAU TAK MAU TANYA KE KENAPA AKU TAU PASAL GERAN PHD?

Jawapan aku: Owh..ko ni dah ada phd rupanya. Patut la kau tahu semua ni. Tapi yang peliknya kenapa kepala otak kau benak sangat nak paham isu ni. Ko ni mesti lulusan phd dari sintok kan? Itu sebab ko nak rakyat tanggung makan minum, berak kencing, rumah dan duit minyak kereta ko walau pon ko mampu untuk menanggungnya sendiri.