Ahad, 29 April 2012

KUTUKAN ANTARABANGSA MULA SAMPAI TERHADAP NAJIB DAN POLIS




KOMENTAR TUKAR TIUB

banyak kamera wartawan di rampas
ini kerana wartwan merakam keganasan polis
banyak gambar gambar dilupuskan

semua adalah gambar keganasan polis


SATU IMEJ CULT YANG SELAMAT




PKR MAHI NAJIB TANGUNGJAWAB DAKWAAN SERANGAN - mkini

Naib presiden PKR N Surendran berkata serangan yang didakwa dilakukan polis ke atas wartawan yang membuat liputan perhimpunan BERSIH 3.0 menunjukkan kerajaan tidak ikhlas dalam meningkatkan kebebasan media.

Beliau mendakwa, pasukan polis dengan sengaja dan secara sistematik menjadikan para wartawan sebagai sasaran serangan dalam perhimpunan berlangsung semalam.

"Motif gangguan dan serangan fizikal ini adalah untuk mengelakkan wartawan daripada merakam kekerasan, kegasan dan serangan polis ke atas orang awam," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau mendakwa dalam kejadian berkenaan, polis melakukan penahanan ke atas wartawan daripada laman Malaysiakini, akhbar Guan Ming dan juga Malay Mail.

Selain itu, polis juga merosakkan kamera dan merampas rakaman daripada wartawan Nanyang, stesen TV Channel News Asia, Al Jazeera, akhbar Makkal Osai dan laman Merdeka Review, dakwanya.

Dengan itu, beliau menuntut perdana menteri Datuk Seri Najib Razak bertanggungjawab ke atas "tindakan jenayah" ke atas petugas media itu.

"Serangan yang diselaras sebegitu dan juga serangan yang dialami tidak mungkin dijalankan tanpa arahan daripada pemimpin polis dan menteri dalam negeri.

"Kami menuntut supaya Najib mengeluarkan jaminan segera bahawa kerajaan BN akan menghormati kebebasan media dan menghentikan segala campurtangan dengan media yang menjalankan tugas mereka," tambahnya.

Katanya lagi, serangan berkenaan melanggar peruntukan yang menjamin hak kebebasan bersuara mengikut Perkara 10 dalam Perlembagaan Persekutuan dan juga Perkara 19 dalam Deklarasi Hak Asasi Manusia Sejagat.


untuk laporan melawan:

http://www.radiobangsarutama.blogspot.com/

http://www.radiobangsarutama.blogspot.com/




3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kah kah kah

rakyat lain pun ada hak asasi hidup aman dan bebas dari jadi negara rusuhan

bila rusuhan bodoh tk ikut arahan...kau pun tau apa polis akan buat

taktik kuno la ni bro

tkda apa yg nak dibanggakan rusohan bebal anuar ambiga ni...

ni taktik manusia ego n angkuh dendam yg dah desperado n tersepit bro...satu dunia tau lahhh

Anti Polis Lahanat berkata...

apa lagi NUJ (National Union for Journalism)?...bertindakla bantah....takkan duduk diam saja....rakan wartawan anda dikasari dan peralatan untuk bertugas dirampas...buatla statement rasmi tegakkan pendirian...

wahai rakyat Malaysia, mari kita tukar kerajaan Malaysia ini, kita bagi pakatan rakyat jadi kerajaan pula....aku xtahan tengok keganasan kezaliman polis ke atas rakyat yg xde senjata....polis juga yg mulakan provokasi, polis jugak bertindak ganas sampai tergamak nak langgar rakyat berbeza pendapat walaupun rakyat tu bole mati...

marilah kita sama2 gunakan kuasa undi pada kita pada PRU13 untuk jatuhkan kerajaan BN

tun kudut berkata...

apa diaaaa? telur tun tersepit kahkahkah