Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 27 April 2012

MELINTASI GARIS TAKUT




NOTA:

ini tulisan saya untuk
mengenang kembali 9 julai
tulisan ini telah disiarkan tahun lalu
saya papar untuk dibaca sekali lagi
agar ianya mengingatkan kita semua
kepada sejarah 9 julai 2011

bersama tulisan ini
ialh klip sejarah 9 julai 2011
lihat dan hayatilah
untuk panduan duduk bantah
untuk panduan ibu segala demo!



MARI MELIHAT KEMBALI SEJARAH ANAK SEMUA BANGSA



MAKNA DAN TANDA 9 JULAI - MELINTASI GARIS TAKUT

Dalam pensejarahan, setiap negara bangsa akan wujud satu tarikh untuk diingati dan dikongsi bersama. Warga Palestin mengingati Nakba atau Malapetaka pada 15 Mei setiap tahun. Pada tarikh ini Israel telah diwujudkan. Pada tarikh ini juga tanah-tanah warga Palestin mula di rampas oleh kaum Zionis.

Semenanjung Tanah Melayu menyambut Hari Malapetaka ialah pada 31 Ogos setiap tahun. Malapetaka menimpa Tanah Melayu ditarikh ini apabila British mengaggihkan kuasa pentabiran tanah Melayu kepada United Malay National Organisation. Malapetaka ini sedang sama-sama kita rasakan.

Tetapi apa sangkut pautnya Malapetaka ini dengan tarikh 9 Julai? Bukankah pada 9 Julai yang baru lepas hanyalah hari Perhimpunan Bersih? Untuk memahami 9 Julai ini saya akan bawa kembali kepada surah surah sejarah agar para pembaca yang budiman akan dapat memahami makna dan tanda tarikh dan haribulan ini.

Saya bawa kembali para pembaca ke zaman Julius Ceaser dan kerjaaan Rom. Di Utara Itali ada sebatang sungai bernama Rubicon yang airnya berlumpur merah. Sungai ini telah dijadikan garis sempadan. Kerajaan Rom telah membuat perundangan bahawa tidak ada sesiapa pun boleh melintasi Sungai Rubicon ini dengan membawa bala tentera.

Pada tahun 49 Sebelum Masehi, Julius Ceaser telah melintasi Sungai Rubicon dengan membawa satu ketumbukan bala tentera menuju ke arah kota Rom. Menyeberangi Sungai Rubicon memberi makna bahawa tidak ada lagi jalan pulang melainkan mengambil kota Rom. Tetapi 9 Julai kita dahulu lebih dari ini.

Kini biar saya bawa pula ke zaman sesudah Perang Dunia Pertama. Pada tahun-tahun 30’an kerajaan Peranchis telah mendirikan tembok-tembok pertahanan di sempadan Perachis/German. Tembok dan kubu-kubu pertahanan ini di panggil Garis Maginot – ini nama menteri pertahanan Peranchis sebelum Perang Dunia Kedua. Garis ini cukup kukuh - dengan kubu-kubu batu, tembok yang lengkap dipersenjatai dan pengkalan askar yang stratejik – di atur disepanjang Garis Maginot.

Apabila Perang Dunia Kedua pecah, Hitler telah mula menyerang Peranchis. Kubu-kubu di Garis Maginot pada awalnya kelihatan kukuh dan mustahil untuk soldadu German menerbus masuk ke Peranchis. Tetapi pada 10 Mei 1940 Garis Maginot ini ditembusi oleh soldadu Hitler. Pada 14 Jun 1940 Peranchis jatuh ke tangan Nazi. Tetapi 9 Julai kita dahulu lebih dari ini.

Biar saya bawa pula para pembaca yang budiman ke tahun 711 – di zaman kegemilangan tamadun Arab. Pada 29 April 711 Tariq ibni Ziyad panglima perang dari Moroko telah berjaya menyeberang Laut Tengah dan memasuki Semenanjung Ibera. Sesampai di pantai selatan Laut Tengah, Tariq telah membakar semua kapal-kapal yang membawa bala tenteranya.

Tariq ibni Ziyad telah menerangkan pada bala tenteranya bahawa di hadapan mereka terbentang luas negara Sepanyol yang subur dan menjanjikan untuk diambil. Di belakang mereka ialah Moroko. Tetapi mereka tidak memiliki pilihan kerana semua kapal untuk pulang telah dibakar. Hanya satu pilihan - untuk terus mara dan menawan Sepanyol. Tetapi 9 Julai dahulu lebih dari ini.

Sekarang mari kita sesama melihat kembali pensejarahan 9 Julai. Apabila Bersih mengumumkan 9 Julai sebagai Hari Perhimpunan dengan 8 Tuntutan – saya rasa tidak bagitu ramai yang ambil pot. Ada komen yang mengatakan kempen Bersih 2007 dahulu lebih baik kerana masa berkempen agak panjang. Kali ini masanya singkat. Pasti tidak ada sokongan. Ada yang mengatakan bahawa Rosmah dan Najib ini amat popular dan susah untuk digelincirkan. Ada pula yang memberi komen bahawa tunjuk perasaan ini bukan budaya kita.

Semua hujah-hujah ini menjadi hampeh apabila Mat Sabu dipilih untuk menjadi Timbalan Presiden Pas. Semua suasana politik berubah. Perubahan mendadak berlaku apabila Mat Sabu membuat kenyataan terbuka bahawa sebagai Timbalan Presiden Pas , dia akan memastikan 300,000 ahli Parti Pas turun ke jalan raya pada 9 Julai. Kenyataan Mat Sabu ini terus menaikkan berat badan Rosmah Mansor sebanyak tiga kilo.

Biar saya terangkan sejelas mungkin disini. Semua daulah yang zalim - untuk meneruskan kuasa - akan menakut-nakutkan warganya. Ini adalah teknik dan stratiji yang diguna pakai oleh semua pemerintah - raja, emperor, ratu, presiden atau perdana menteri – semua menggunakan ‘takut’ sebagai alat. Warga negara yang takut akan menjadi bodoh. Warga yang bodoh tidak berani bersuara. Warga yang takut dan bodoh amat senang untuk ditambat dan dijadikan kuli batak.

Apa yang telah dilakukan oleh Rosmah dan Najib ialah mengarahkan sepupunya Hishammuddin Hussein untuk menakut-nakutkan rakyat. Yang menjadi barua untuk menakut-nakutkan orang ramai ini ialah Timbalan Ketua Polis. Lihat bagaimana pada satu ketika warna kuning untuk – kasut, payung, baju – telah diistiharkan sebagai warna haram untuk dipakai. Ini contoh terbaik gerak kerja saekor barua.

Tidak cukup dengan tangkapan Polis, rakyat juga cuba ditakut-takutkan dengan kehadiran para pesilat yang memiliki ilmu kebal dan ilmu ghaib. Untuk terus menakut-nakutkan orang ramai tetiba kita melihat kemunculan berita dimana polis dan tentera telah mengadakan latihan bersama. Tidak cukup dengan berita ini ada sepanduk yang tertera dengan tulisan besar dalam empat bahasa termasuk tulisan jawi : Jika Tidak Berundur Kami Akan Tembak.

Taktik untuk menakutkan orang ramai ini dinaikkan lagi suhunya dengan kemunculan Perkasa dengan juruhebohnya Ibrahim Ali. Setiap hari tanpa henti-henti Ibrahim Ali telah berleter dan berheboh dengan segala macam berita yang bertujuan untuk mengancam dan menakut-nakutkan orang ramai dari turun ke jalan raya.

Dalam masa yang sama saban hari media milik United Malay National Organisation telah mengeluarkan dua bentuk berita. Satu berita-berita yang berniat untuk mengancam warga agar jangan berani turun ke jalan raya. Satu lagi berita untuk memburuk-burukan dan memperlekeh Bersih.

Tidak cukup dengan semua ini , 6 ahli Parti Sosialis Malaysia telah ditahan. Kali ini dengan menggunakan Akta Darurat. Entah macam mana – putar dan belit – Rosmah, Najib and sepupunya telah memintal lidah untuk menipu orang ramai. Sepupu Najib telah berkata bahawa 6 anggota PSM ini ingin melawan Agong.

Ya Ampon. Lawak ini menjadi seram apabila kita diberitahu bahawa hanya Dr Jeya seorang sahaja yang tahu dimana rumah Agong dan pernah melihat rupa muka Agong. Ini kerana Dr Jeya seorang ahli Parlimen dan Agong telah beberapa kali datang ke Parlimen. Yang lima lagi ini, saya difahamlan hanyalah aktivis PSM yang rata-rata tidak tahu sangat tentang jalan-jalan di Kuala Lumpur. Malah mereka berlima ini mungkin tidak dapat membezakan muka Agong dengan muka Dugong. Jauh sekali nak melawan Agong.

Dibelakang semua huh hah huha hah ini ada pula perang saraf yang disebarkan oleh ‘desas bin desus’. Ada cerita tetang tangkapan ISA, tentang askar akan ambil alih negara dan kesah penangkapan beramai-ramai ala Operasi Lalang. Cerita peglipur lara dari Desas bin Desus ini sebenarnya adalah sebahagian dari pernah saraf yang tersusun untuk menakut-nakutkan orang ramai.

Apa yang terjadi pada 9 Julai?

Untuk saya bukan 6 ribu, bukan 60 ribu atau bukan 600 ribu warga yang turun ke jalan pada 9 Julai untuk dijadikan ukuran. Untuk saya angka ini bukan persoalan. Kalau pun hanya 6 orang yang turun pada 9 Julai yang lalu – saya anggap ini adalah satu kemenangan. Kenapa saya berkata seemikian?

Mungkin ramai yang tidak sedar. Mungkin ramai yang belum faham lagi. Apa yang terjadi pada 9 Julai dahulu ialah kita warga negara Malaysia telah melintasi Garis Takut. Garis Takut ini adalah sebahagian dari garis saikoloji yang telah dipasang apabila Malapetaka 31 Ogos dihimpapkan kepada kita semua.

Garis Takut adalah Garis Maginot – garis pertahanan untuk United Malay Natiponal Organisation untuk menyebarkan falsafah ketuanan Melayunya. Pada 9 Julai yang lalu Garis Takut ini telah sama-sama kita lintasi. Dari kajian awal Bersih hampir 120,000 warga telah turun dan terlibat di jalan raya pada 9 Julai yang lalu. Kesemua mereka telah melintasi Garis Takut.

Garis Takut ini juga telah memecahkan mitos Mei 13 dan pergaduhan kaum. Babak Mei 13 ini telah meghantui kita selama berpuluh tahun. Pada 9 Julai yang lalu hantu dan mitos Mei 13 hancur berderai-derai. Anak anak muda yang turun ke jalan raya pada 9 Julai yang lalu telah menangkap hantu 13 Mei ini dan memasukkan ke dalam botol untuk dibuangkan ke Laut Kalzom.

Pada 9 Julai yang lalu terbukti anak anak muda – anak semua bangsa - tidak ambil pot langsung terhadap Pekasa, Polis, Tentera atau ISA. Inilah bukti saheh yang mereka telah melintasi Garis Takut. Anak-anak muda di jalan raya telah masuk ke satu dunia yang baru.

Melintasi Garis Takut ini bermakna kita semua – para penyokong Bersih - telah juga menyeberang menyeberang Sungai Rubicon. Seperti Julius Ceaser kita juga tidak ada pilihan melainkan mara mendobrak kezaliman dan ketidak adilan.

Pasti ada yang akan menyoal – kapal mana yang telah kita bakar pada 9 Julai yang lalu?

Senyum dan senyumlah. Kapal yang telah kita bakar pada 9 Julai ialah Kapal Kerajaan Perpaduan. Seperti Tariq ibni Ziyad – pada 9 Julai dahulu segala mimpi, segala angan-angan untuk mengundur pulang ke Tangier telah musnah. Segala mimpi, segala angan-angan untuk Pas dan United Malay National Organisation menubuhkan Kerajaan Perpaduan telah terbakar di Lebuh Pudu, di Jalan Petaling dan di Dataran May Bank.

Tembakan gas pemedih mata di terowong stesen bas KL Sentral adalah mancis api yang membakar Kerajaan Perrpaduan. Apabila Hadi Awang ditangkap dan Mat Sabu dilanggar kereta polis ini adalah keruntuhan tiang layar Kapal Kerajaan Perpaduan.

Kita telah menyeberang Sungai Rubicon, kita telah melintasi Garis Maginot dan kita telah membakar Kapal Perpaduan. Kini kita sedang berada dalam dunia yang baru. Kita berada dalam wilayah yang memungkinkan kita menamatkan Malapetaka yng menghimpap kita semenjak 31 1957 dahulu. Di belakang kita ialah Takut di hadapan kita ialah Puterajaya yang subur dan menjanjikan untuk diambil.(TT)


sila layari sekarang:



8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Aku salut sama ko lah TT. Pada aku, ko dah melintasi garis takut sejak tahun 1974 lagi, iaitu selepas ko ditahan reman kerana terlibat tunjuk perasaan membela setinggan.

Pada tahun yang sama ko lari ke luar negara selepas terlibat dengan Peristiwa Baling yang membela petani miskin. Tahun 1994 baru ko pulang. Itupun ko terpaksa merengkok dalam tahanan ISA sebaik tiba di tanah air.

Tahun 1998 ko ditangkap beberapa kali kerana terlibat dengan Reformasi. Tahun 2001 ko sekali lagi ditahan di bawah ISA kerana dituduh oleh pemerintah melawan Agong.

Pada aku ko memang seorang pejuang yang gigih. Tak sia-sia ko lahir kat Malaysia nie. Semoga kegigihan semangat juangmu akan menjadi inspirasi kepada peserta himpunan Bersih 3.0.

Anti SPR lulus 8 pindaan tgh malam berkata...

pagi tadi aku nampak berduyun2 trak polis dan dbkl di MRR2 angkut pegawai2 bengis, sasa dan muka bangsat ke arah KL....kecoh org kata teksi dah xde susah gi keje....ahh haa....adakah anda bimbang dan takut???.....jika ya anda patut malu pada aktivis dan student yg telahpun ada di dataran merdeka tu....mereka tu budak hingusan lebih berani dari anda yg xde telor...

Tanpa Nama berkata...

Well said pakcik TT. Well said!

Aku cancel jadi pengapit pengantin hari sabtu neh!
Aku nak turun ke dataran merdeka untuk menuntut keadilan pilihan raya bagi seluruh rakyat.
Demi membebaskan rakyat daripada terus ditipu.
Ke jalan raya aku turun.
Ini janji pada bonda tercinta.

wayne berkata...

kalau besok ada yang mati...kita abadikn sejarah kita bersama...bukan kerana aku melayu...dia cina...dia india...kerana aku ,dia,dia semua kami anak malaysia....
allahuakhbar...
reformasi...

kami anak malaysia!!!

Tanpa Nama berkata...

TT... Jom pakat tulis kata semangat utk peserta Bersih esok... Biar terus membara dan menyala..

Tanpa Nama berkata...

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur sudah memasang penghalang di sekeliling Dataran Merdeka... seolah-olah kawasan itu ada tertanamnya “Booby Traps” atau jerangkap samar. Mengapa DBKL menutup kawasan Dataran Merdeka sedangkan kawasan itu salah satu tempat pelancungan dan juga untuk rakyat duduk berehat bersama keluarga ?

Apa yang kita dapat nilaikan bahawa mereka tidak ada niat lain kecuali berusaha untuk menggagalkan perhimpunan Bersih 3.0. Bila halangan itu berjaya mereka akan war-warkan dalam tv bahawa perhimpunan Bersih 3.0 telah gagal kerana tiada siapa yang mahu datang kesitu kerana perhimnpunan "duduk bantah" tidak disokong oleh rakyat. Ini adalah trick lama yang selalu digunakan oleh PDRM dan juga BN dalam propaganda mereka seperti perhimpunan yang lalu.

Sudah jelas bahawa kerajaan BN memang akan mempertahankan terus segala buruklakunya dalam SPR walaupun sudah ditunjukkan pelbagai bukti yang saheh. Kita amat bersetuju bahawa mereka guna taktik ganas, zalim dan juga perang saraf seperti yang disebut oleh TT agar rakyat timbul rasa takut yang mengakibatkan semangat menjadi lemah dan hambar.

Kepada kawan-kawanku yang gelisah kerana kawasan Dataran Merdeka telah dikepong... Pejuang melayu dulu-dulu ada mengatakan bahawa dalam perjuangan memerlukan pengorbanan, dalam pengorbanan ada susah, siksa, dimaki dan mati... jika sudah sampai ajal biar mati jasad jangan mati akal... Jangan minum arak, jangan telan pil khayal dan jangan hisap dadah....hanya akal waras saja yang mampu melindungi diri kita dan bersedia melawan kezaliman kerajaan BN dan kuncu-kuncunya.

Pro_Pembaharuan berkata...

malam tadi Aku bersama-sama student... sampai tengah malam sebelum aku beransur pulang untuk meneruskan kehidupan.

Ada latifah koya buat penerangan undang-undang secara percuma termasuklah barisan peguam-peguam yang lain. Yang aku ingat, jikalau ditangkap, kita berhak untuk mendiamkan diri dengan mendiamkan diri terus ataupun menyebut perkataan Artikel 11/2.

Kemudian ada student yang membuat ucapan berapi-api. Kata mereka, amaran diberi untuk mengosongkan dataran merdeka sebelum 6 pagi tadi. Apa sudah jadi pada mereka sekarang ini, kurang pengetahuan bagi saya.

Aku berkenalan dengan Simon dari Taman Alam Damai Cheras. Dia hanya menaiki motorsikal. Dialah yang mengambil gambarku dengan "the famous" Auntie Bersih. Dia memberikan syarat padaku untuk kenal mereka yang berada disampingnya sebelum mengambil gambarnya. Kenal mereka semua sebelum mengulangi nama-nama mereka kembali. Ada Lok, ada Lee, ada ada Firdaus, ada Fatihah. Hanya seorang yang aku gagal, Mala salah seorang peguam berbangsa India yang setia bersoladiriti bersama-sama Latifah Koya yang aku sebut sebagai Murni (juga salah seorang kawan peguam pada Latifah Koya).

DBKL memandang dari jauh sebelum berada dekat dengan kami semua. Ucapan dibuat di tepi jalan sahaja berlatar belakangkan barisan tiang bendera jalur gemilang.

Ada yang terpengaruh dengan provokasi penunggang motorsikal, tindakan-tindakan provokasi pegawai DBKL, dan ada juga yang buat tidak tahu. Aku hanya tertawa.

Tulisan TT pagi ini membawa kenangan 9 Julai dulu. Aku sudah baca tulisan ini. Tapi didengarkan lagi. Masih menggembirakan nadi ilmu yang cuba dicerahkan.

salute TT! Anak muda mahasiswa pun sudah lintas garis takut yang saya sendiri gagal lepasi ketika saya bergelar mahasiswa. Cemburunya saya. Apa yang saya ada hanyalah Semangat Reformasi 98 untuk diceritakan.

Tahniah anak muda mahasiswa dengan lagu yang cukup bersemangat untuk didengar. Seperti Internationale.

Aku cuma berharap, alangkah bagus kalau tanpa nama peminjam PTPTN yang kemudiannya bertukar kepada penerima biasiswa Petronas ada bersama-sama kami.

Jangan risau, debat berilmu adalah dambaan kami. Dambaan mereka yang telah dicerahkan oleh TT dan juga pengalaman-pengalaman kami sendiri.

Tanpa Nama berkata...

TT,sampai mati pun aku suka tulisan TT yang ini..mata ku berair sambil membaca tulisan ini..
dan aku sedang mendengar radio bangsar..gila best lagu lagunya..
paling aku suka lagu bersih..best..