Rabu, 20 Jun 2012

RADIO BANGSAR MALAM INI TEMU BUAL GERAKAN MANSUH ISA!











MALAM INI JAM 9 DI RADIO BANGSAR UTAMA

temubual dengan pengasas dan pemimpin gerakan mansuhkan isa
syed ibrahim syed noh
aktivis hak asasi
aktivis anti isa
intelektual rakyat
akan menerngakan:

apa itu isa
bagimana isa digunakan
sebagai senjata politik
sebagai senjata menindas
sebagai senjata zalim

bagimana madey menggunakan isa
untuk terus berkuasa hingga sekarang


SYED IBRAHIM SYED NOH




SUHAKAM SIASAT DAKWAAN TAHAN ISA DI SEKSA - mkini

Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) akan mengatur pertemuan dengan tahanan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) untuk menyiasat dakwaan berlakunya penyeksaan ala Guantanamo.

Ketika dihubungi semalam selepas mesyuarat suruhanjaya itu, di
mana isu tersebut telah dibincangkan, Pesuruhjayanya, Muhammad Sha'ani Abdullah (kiri) berkata Suhakam menjangka berbuat demikian dalam tempoh dua minggu lagi.

Beliau berkata, pihaknya akan menyiasat untuk mendapatkan bukti dan keterangan untuk tindakan susulan.

"Dakwaan ini bukan sahaja berkaitan dengan tahanan sekarang tetapi juga tahanan yang lalu... ada juga yang menulis buku mengenai tempoh tahanan awal (apabila penyeksaan itu didakwa berlaku), "katanya.


MANSUH ISA : SOKONG MANSUHKAN ISA - mkini

Semalam, GMI menggesa kerajaan menghentikan cadangan pindaan ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri) tetapi sebaliknya mahu ISA dimansuhkan.

Sehubungan itu, GMI akan memulakan kempen ”Bukan Pinda Tapi Mansuh ISA!!” dengan mengajak rakyat dan wakil Rakyat turut sama menjayakannya melalui aktiviti, termasuk dialog dengan MP, pelancaran logo kempen, pengedaran risalah dan



APA ITU GMI - GERAKAN MANSUHKAN ISA
Gerakan Mansuhkan ISA merupakan satu gerakan bersepadu daripada NGO di Malaysia terhadap Akta Keselamatan Dalam Negeri Malaysia (ISA).

ISA telah diperkenalkan di Malaysia oleh penjajah British sejak 1948 bagi membendung keganasan komunis yang menyerang lombong bijih timah, ladang getah milik majikan British dan orang awam selain pasukan keselamatan.

Gerakan Mansuhkan ISA bermula pada Oktober 2008 selepas beberapa negeri tumbang ke tangan Pakatan Rakyat pada 8 Mac 2008. Perhimpunan Bersih diadakan di Kuala Lumpur dan mendapat sambutan dari kalangan rakyat. Perarakan menghantar memorandum bantahan terhadap PPSMI dilakukan oleh Gerakan Mansuhkan PPSMI atau singkatnya GMP. Perhimpunan Hindraf di Jalan Ampang dan Batu Caves pada 2007 juga mendapat sambutan dari kaum India dan ramai pemimpinnya ditahan di bawah ISA.



















HUJUNG MINGGU DI BALOK



Tiada ulasan: