Ahad, 10 Jun 2012

SILA BACA DI YAHOO











ALAM MAYA , INTERNET DAN KEBEBASAN

Setiap kali saya melayari internet saya akan mengucapkan terima kasih kepada arwah Ronald Reagan. Presiden Amerika inilah yang telah membebaskan sistem internet ini untuk kegunaan warga dunia. Sesudah tamatnya Perang Dingin dan runtuhnya Tembok Berlin pada tahun 1989, kuasa imperial Amerika berkeyakinan bahawa sistem internet yang dimiliki oleh Jabatan Petahanan Amerika dibebaskan untuk kegunaan orang awam.


Justeru, internet ini saya anggap sama seperti Lucy yang hidup 3 juta tahun dahulu di Lembah Awash Ethiopia. Lucy datuk nenek moyang manusia yang pertama telah berani bangun berdiri tegak untuk berjalan. Keberanian Lucy berjalan tegak dan tidak merangkak telah mengubah dunia untuk selama-lamanya. Sistem komunikasi internet yang diwujudkan pada tahun 60-an di Lembah Silicon juga sedang mengubah dunia untuk selama-lamanya.

Kesampaian sistem perhubungan komunikasi manusia dengan manusia melalui internet telah membuka satu lembaran baru dalam arus kedepan tamadun manusia. Sama seperti manusia menemui api - ianya boleh membawa kebaikan dan juga kemudaratan.

seterusnya:

http://my.news.yahoo.com/blogs/yahoo-malaysia-newsroom/alam-maya-internet-dan-kebebasan-092018584.html


layari sekarang:






2 ulasan:

RAZAK BAGINDA NAJIB berkata...

Satu artikel yang amat best dari Hishamuddin Rais.

DAULAT RONALD REAGAN!

DAULAT AL GORE!

HIDUP AMERIKA SYARIKAT!

TERIMA KASIH KEPADA NEGARA KAFIR YANG SUKA MAKAN BABI KERANA MEMBERI KITA SEMUA INTERNET!

Tanpa Nama berkata...

Cite Lucy tu bullshit la