Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Selasa, 18 Disember 2012

MELAYUKAH ZAINUDEEEN MAIDEEEN INI ?





 
 17 DECEMBER 2012

Zainudin Maidin Memalukan Bangsa dan Negara

Tulisan Zainudin bertajuk 'Persamaan BJ Habibie dengan Anwar Ibrahim' (UM 10 Disember 2012) selayaknya dibakulsampahkan jika Editor UM  wartawan yang berintegriti, peka dan tajam pemikirannya.  Bukan saja faktanya salah, malah tulisannya juga tidak beretika, berniat jahat dan sarat dengan fitnah. Lebih memalukan lagi, Zainuddin adalah bekas Ketua Pengarang Utusan dan Mantan Menteri Penerangan.  Belum pun badai yang melanda  Menteri Penerangan Rais Yatim dengan pembantu rumah Indonesia reda, Zainudin pula mengundang ribut taufan sehingga Dewan Perwakilan Rakyat Indonesia membuat bantahanm rasmi dan memohon Zainudin memohon maaf.

Malang sekali, Kementerian yang sepatutnya memancarkan sinar kebenaran telah dihitamkan oleh Menteri dan mantan Menterinya yang angkuh, sombong dan berfikiran separuh matang. Hubungan bangsa serumpun dengan Indonesia yang sentiasa aman dan saling membantu terjejas kerana sikap biadap pemimpin kita sepertimana yang dibuktikan oleh Zainuddin.  Kemesraan yang mahu diperelokkan lagi  oleh Perdana Menteri Najib tercalar dengan tulisan Zainudin.

 Zainudin tidak sepatutnya cemburu dengan Anwar Ibrahim yang mempunyai hubungan rapat dengan pemimpin di Indonesia sejak zaman Pak Mohamad Natsir lagi.  Pada era pemerintahan Seoharto,  hampir separuh anggota Kabinet Indonesia adalah sahabat Anwar.  Anwar menjalin hubungan rapat dengan cendikiawan dan pemimpin Indonesia termasuk Habibie sejak beliau memimpin Abim dan aktif dalam World Assembly of Muslim Youth (Wamy). Hubungan rapat Anwar dengan pemimpin Indonesia ini sebenarnya membantu merapatkan lagi hubungan Malaysia Indonesia di zaman Mahathir.

Barangkali ramai rakyat Malaysia tidak tahu bahawa Mahathir memecat Zainudin daripada Utusan Melayu pada tahun 1992 kerana hendak menjaga hubungan baik Malaysia-Indonesia.  Seorang wartawan kanan Utusan yang membuat liputan Persidangan Pergerakan Berkecuali (NAM) di Jakarta pada tahun itu telah menulis sebuah rencana menuduh Mahathir menghina media Indonesia apabila beliau bercakap bahasa Ingeris ketika ditemubual  wartawan Indonesia.  Mustahil Zainudin  Maidin sudah lupa peristiwa ini kerana beliau yang mengedit dan menerbitkan rencana itu.  Mahathir amat marah dan meminta Anwar mencari pengarang yang lebih cerdik menggantikan Zainudin.  Anwar kemudiannya menamakan Johan Jaafar sebagai pengganti Zainudin.

Habibie menjadi Presiden Indonesia pada bulan Mac 1998 bukannya 20 Oktober 1999 seperti yang Zainudin tulis (Nampak benar Editor Utusan tidak teliti). Beliau menjadi Presiden selama satu tahun enam bulan dan mengundur diri dengan rela hati selepas membina asas reformasi dan transformasi Indonesia daripada sistem autoritarian kepada demokrasi. Beliau tidak pernah menjadi gunting dalam lipatan Soeharto sebaliknya beliaulah pendukung utama yang memacu perkembangan teknologi, khususnya Industri Pesawat Terbang Indonersia (IPTN). Kejayaan beliau ini menyebabkan negara Barat bimbang akan kemungkinan Indonesia di satu hari nanti bisa menghasilkan jet pejuang dan kelengkapan perang yang lain.  Antara sayarat yang dikenakan IMF kepada Indonesia ialah melarang IPTN membuat pinjaman untuk Penyelidikan dan Pembangunan.

INI MUKA MELAYU?
 


Zainudin sebenarnya buta fakta bila menuduh Habibie dan Anwar sebagai anjing imperialis. Tuduhan ini adalah fitnah yang amat jahat. Sebagai bekas pelajar Maktab Mahmud Alor Setar, Zainuidin  sudah lupa bahawa Rasulullah melarang sama sekali umatnya mengelar sesiapa pun dengan panggilan nama binatang sementelahan pula binatang itu seekor anjing.  Pendirian Habibie mengenai isu Timur Timor amat konsisten dengan sikapnya yang anti imperialisme Barat. Di kala beliau menentang kolonialism Barat dan penindasan ke atas rakyat Palestin, Bosnia, Chechnya dan sebagainya apakah alasannya untuk menghantar tentera dan membunuh penduduk Timur Timor?  Justeru beliau menyarankan pengutan suara bagi menentukan masa depan pulau itu, walaupun pendekatan ini tidak digemari khususnya oleh angkatan tentera.

Zainudin mungkin terlupa, sebelum Pilihanraya Presiden Indonesia  bulan Mac 1998, Mantan PM Singapore, Lee Kuan Yew membuat kenyataan sinis kononnya jika Seoharto memilih Habibie sebagai Timbalan Presiden,  matawang rupiah Indonesia akan menjunam turun.  Mungkin Zainudin buat-buat tidak tahu bahawa PM Mahathir menggunakan Daim Zainudin untuk memperlekehkan  Habibie supaya beliau tidak dilantik. Reputasi Mahathir yang ketika itu ditatang sebagai pemimpin dunia ketiga tentu sekali akan terjejas dengan kehadiran Habibie di persada politik Indonesia.

Dalam temubual selepas menjadi Presiden, Habibie ditanya mengenai komen Lee Kuan Yew. Beliau menjawab dengan menuding jari ke arah peta dunia di pejabat Presiden sambil berkata ' Singapore was just a red dot on the map'.  Pada 13 Oktober 1998 Presiden Habibie  mengadakan pertemuan dengan Presiden Joseph Estrada  dari Filipina di Batam. Kedua-dua mereka amat prihatin dengan pemecatan Anwar Ibrahim oleh Mahathir Mohamad. Berikutnya Kementerian Luar Indonesia dan Filipina mengeluarkan kenyataan bersama meminta kerajaan Malaysia membebaskan Anwar daripada tahanan.

Seluruh dunia mengakui dan menghormati jasa Habibie sebagai pengasas demokrasi di Indonesia. Malah musuh politik Habibie di Indonesia sendiri mengakui bahawa Habibielah peneraju utama mengubah Order baru Seoharto kepada demokrasi. Selain membebaskan semua tahanan politik di hari pertama bergelar Presiden, Habibie turut mehapuskan segala sekatan yang mencekam kebebasan akhbar, kebebasan bersuara dan berhimpun.  Beliaulah pengasas Trias Politica Indonesia iaitu pembahagian kuasa di antara eksekutif, kehakiman dan legislatif. Dalam masa yang singkat Habibie berjaya mengurangkan keterbabitan militar dalam pemerintahan dan membina imej baru untuk pegawai kerajaan dan kakitangan sivil. Zainudin juga mungkin tidak sedar bahawa Habibielah yang menandatangani Law No 22 dan 25/1999 yang membolehkan kewujudan kerajaan autonomi di wilayah Indonesia.

Dalam masa 18 bulan Habibie berjaya melaksanakan  perubahan struktural yang hebat bagi masa depan Indonesia yang lebih gemilang. Beliau mengundur diri secara terhormat tidak seperti yang ditohmahkan Zainuddin.  Beliau bukanlah pemimpin yang gila kuasa seperti sesetengah pemimpin di Malaysia yang mahu terus berkokok walaupun suaranya sumbang kerana sudah lama bersara.

Zainudin bertindak biadap dan memalukan bukan sahaja Umno dan Najib malah seluruh warga Malaysia kerana menuduh Habibie sebagai 'pengkhianat bangsa Indonesia'. Suluruh bangsa Indonesia menyanjung tinggi sumbangan Habibie untuk negara dan bangsanya, tiba-tiba wartawan tua yang tewas dari Malaysia(Zainuddin kalah teruk di kawasan parlimen Sungai Petani di tangan calon Parti Keadilan Rakyat, Johari Abdul pada pilihanraya 2008) begitu celupar menuduh Habibie sebagai pengkhianat bangsa Indonesia. Memandangkan Zainudin mantan Menteri kanan Umno maka tentulah wajar kerajaan Indonesia menuntut Malaysia dan Zainudin memohon maaf kepada rakyat Indonesia. 

Sekali lagi Zainudin buta fakta bila menuduh Mahathir memungut Anwar daripada Abim seolah-olah Anwar sampah yang tidak berguna.  Fakta ini mesti diperbetulkan kerana generasi yang lahir dan besar di zaman Mahathir mudah diperdayakan dengan fitnah jahat seperti ini.  Sementelahan pula Zainudin kini menjadi Karyawan Tamu Institut Pemikiran Tun Dr Mahathir Universiti Utara Malaysia. Sesungguhnya kita amat bimbang jika beginilah kualitinya karyawan tamu, alamatnya tidak lama lagi akan hancurlah institut itu.

 Mahathir menjadi Perdana Menteri Malaysia pada tahun 1981 ketika seluruh dunia mendapat tempias kebangkitan Islam selepas Revolusi Islam Iran 1980. Pertama kalinya seluruh dunia menyaksikan kemunculan pelabagai NGO Islam. Di Amerika dan Eropah, pelajar Islam dari Malaysia, Timur Tengah, India, Pakistan, Indonesia dan  benua Afrika berganding bahu menubuhkan persatuan dan pertubuhan yang berorientasikan Islam.

Mahathir yang dibesarkan dalam keluarga bangsawan tidak memiliki imej Islam untuk berdepan dengan gelombang kebangkitan semula Islam. Parti Islam SeMalaysia (Pas) mendapat manfaatnya apabila pelajar yang ditaja oleh kerajaan  pulang menyertai Pas. Penyertaan golongan profesional  - peguam, jurutera, doktor, ahli ekonomi dan sebagainya dalam Pas telah melonjak naik pengaruh Pas sebagai parti yang dinamik untuk  mencabar hegemony politik Umno.

Mahathir sedar kekurangan beliau lantas memujuk Anwar yang ketika itu sebagai Presiden Abim menyertai Umno. Anwar pada mulanya tidak berminat menyertai Umno kerana dirinya lebih rapat dengan Pas. Hubungan persahabatannya dengan Ustaz Fadzil Noor Presiden Pas amat intim sehinggalah ke akhir hayatnya.  Janji Mahathir untuk melaksanakan Islam dalam pentadbirannya berjaya memikat  Anwar. Mahathir sedar sekiranya Anwar menyertai Pas, jangka hayat Umno mungkin tidak panjang.

Dengan kemasukan Anwar pelbagai projek dan program Islam dilaksanakan.  Dasar penerapan nilai-nilai Islam, Universiti Islam Antarabangsa, Bank Islam, dan sebagainya berjaya menyekat golongan profesional daripada terus berhijrah ke Pas. Sejarah akan merekodkan fakta kemasukan Anwar ke dalam Umno berjaya menyelamatkan Mahathir dan Umno daripada gelombang kebangkitan semula Islam. Kalau dulu Wanita Umno melangkah ke Perhimpunan Agung dengan sanggul bermacam jenis, kini majoriti sudah bertudung. Sudah tidak kelihatan lagi kaki dan paha wanita Umno kerana kebanyakannya sudah bersarung dan baju kurung.

Penyertaan Anwar ke dalam Umno dibantah oleh ramai rakannya dari Abim. Mereka bimbang kalau-kalau Anwar akan ditelan oleh budaya dan sistem fikir sekular Umno dan mengorbankan asas dan manhaj Islam yang menjadi asas perjuangan mereka. Kebimbangan rakan-rakan dalam Abim terbukti tidak benar. Anwar tetap dengan prinsip perjuangannya dan tidak akan bertolak ansur dalam soal rasuah dan penyalahgunaan kuasa. Ketegasan Anwar  mempertahankan ketelusan dan keadilan  dalam menangani  krisis kewangan 1997 menyebabkan beliau akhirnya  merengkok di penjara selama enam tahun.

Keenganan Anwar menuruti telunjuk Mahathir dalam mengurus ekonomi ketika dunia dilanda kemelesetan adalah punca sebenar mengapa beliau dipecat. Anwar tidak berganjak mempertahankan Tabung Wang Kumpulan Simpanan Pekerja daripada digunakan untuk menyelamatkan syarikat kroni Mahathir dan Daim.  Anwar  tidak mahu wang Petronas dibelanja sewenangan untuk menyelamatkan syarikat anak Mahathir.  Anwar menentang hasrat Mahathir hendak mengisytiharkan  darurat  ekonomi kerana langkah ini bermakna menggantikan demokrasi berparlimen dengan pentadbiran ala diktator.  

 Untuk membunuh karier politik seorang tokoh seperti Anwar bukanlah mudah. Menyedari betapa sukarnya Mahathir menangani krisis Umno 1987 sehingga Umno diharamkan, maka Mahathir perlu mengatur strategi yang lebih detail  untuk membunuh karier politik Anwar.  Apakah kekuatan Anwar? Kekuatan Anwar terletak kepada imej dan maruah Islamnya. Beliau dilihat sebagai jambatan yang menghubungkan pemimpin dan tokoh Islam sedunia dengan Barat.  Latarbelakang Islamnya yang mantap diadun dengan  pemikiran dan falsafah Barat yang dikuasainya , menjadikan Anwar seorang pemimpin Islam yang hebat. Justeru itu tidak hairanlah seluruh dunia Islam prihatin bila beliau dipenjarakan oleh Mahathir.

LIHAT DAN PANDANG - INI MUKA MELAYU?

Kita akui Mahathir  pemimpin yang cerdik dan bijak. Pemimpin cerdik tanpa iman yang jernih sanggup melakukan apa saja termasuk berbohong, menipu dan memfitnah. Untuk membunuh karier politik Anwar, Mahathir mesti merobek imej Islam beliau bagi menimbulkan kebencian orang Melayu terhadapnya. Peringkat awalnya Anwar ditahan di bawah ISA. Menyedari tekanan antarabangsa , Anwar kemudiannya didakwa atas salah laku seks dan penyalahgunaan kuasa. Seluruh tenaga polis, kehakiman dan media masa dikerah habis-habisan untuk menghalalkan tindakan Mahathir menyingkir dan memenjarakan Anwar.  Fitnah ini dirancang rapi seawal-awalnya pada tahun 1993 ketika Anwar dicalonkan untuk jawatan Timbalan Presiden.


Dari tahun 1998 hingga kini media arus perdana milik Barisan Nasional tidak pernah berasa letih mengodam, mencemar dan megaibkan Anwar dan keluarganya.  Untuk mendapat projek, jawatan ataupun upah lumayan kutuk dan caci Anwar.  Alhamdulillah semakin Anwar digodam dan dicaci  beliau semakin popular dan diminati. 

Kita memahami mengapa Zainudin marah dan berdendam dengan Anwar.  Selepas Anwar dipenjarakan Zainudin kembali mendekati Mahathir dengan mengampu dan membodeknya melalui penulisan buku sehinggalah akhirnya beliau dilantik sebagai Menteri Penerangan. Malangnya dalam pilihanraya 2008 Zainudin  adalah satu-satunya Menteri Umno yang dikalahkan oleh Parti Keadilan Rakyat. PM Abdullah Badawi terus mengenepikan Zainudin dan beliau menjadi mantan menteri yang semakin dilupai.

Mungkin dengan membelasah Habibie dan Anwar sedemikian rupa nama Zainudin Maidin kembali menjadi sebutan. Sebagai penyokong totok Mahathir, Zainudin berharap penulisannya itu akan membantu Umno mengekalkan kuasa dalam PRU 13 nanti. Zainudin lupa jutaan pengundi asal keturunan Indonesia terguris hati dan marah. Penjelasan Zainudin dalam blognya menyerlahkan lagi sikap bodoh sombongnya. Beliau berbangga kerana namanya kembali menjadi sebutan jutaan rakyat Indonesia. Beliau menuduh rakyat Indonesia sedang mengalami euporia demokrasi sedangkan Malaysia sudah  lama mengamalkan 'Manchester democracy'.   Ini bukan kesilapan ejaan. Mungkin kerana panik, bimbang atau sememangnya beliau tidak tahu asal usul istilah  Westminster democracy.

Begitu naifnya Zainuddin sehinggakan beliau tidak sedar tulisan jahatnya menjadikan suatu beban buat Umno. Justru Umno tidak boleh berlepas tangan dalam isu ini. Pertamanya Zainuddin adalah bekas Ketua Pengarang kumpulan utusan yang semua orang tahu isu kandungan akhbar itu dikawal sepenuhnya oleh kepimpinan Umno, khususnya Najib sebagai Presiden Umno. Pada sisi lain episod ‘kebodohan’ Zainuddin ini menyerlahkan kelemahan Najib sehingga tidak bermaya sama sekali menegur Zainuddin ketika terserlah kemarahan rakyat Indonesia akibat penghinaan Zainuddin secara terang-terang dan berterusan terhadap pemimpin dan rakyat Indonesia.

Saya percaya rakan-rakan yang masih rasional dalam Umno turut kesal dengan tulisan Zainudin. Walaupun itu pendapat peribadi, sebagai mantan Menteri Umno dan disiar pula oleh media milik Umno maka bantahan dan kemarahan Indonesia ada asasnya. Rakan-rakan dalam Umno juga tertanya-tanya apakah Zainudin sebodoh itu dengan sengaja mencari musuh baru ketika pucuk pimpinan Umno berhempas pulas mempersiapkan diri menghadapi PRU13? Atau adakah Zainudin kini  diperalatkan oleh Mahathir untuk sabotaj PM Najib? Di kalangan ahli politik Pakatan Rakyat dan BN bukanlah menjadi  rahsia lagi bahawa Mahathir memperalatkan Muhyidin Yasin untuk memaksa Abdullah Badawi bersara. Kini Mahathir bekerja keras untuk mengantikan Najib dengan Muhyidin. Ahli Umno tidak boleh marahkan Mahathir kerana Umno yang ada hari ini ialah Umno Baru milik Mahathir Mohamad. Sementara reputasi Anwar sekelumit pun tidak terjejas dengan tulisan Zainuddin, isu ini lebih menyerlahkan politicking dalaman Umno sendiri. Anwar kekal sebagai pemimpin tahan uji. Bak kata pepatah arab “emas yang terbaik ialah emas yang terhasil apabila dibakar berulangkali”. Manakala Umno pula menhitung hari menanti rebah.

 Saifudin Nasution Ismail
Setiausaha Agong
Parti Keadilan Rakyat 

------

9 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

:)

Tanpa Nama berkata...

UMNO boleh juga jadi United Mamak Nomber One (new) siapa pengasasnya? tentulah yang MAHA....ikutilah dia biar jahanam melayu semuanya....INGAT TU kan dia dah cakap melayu mudah lupa jadi kerabat2 mamak nilah cuba nak ambil kesempatan.

Read more: http://milosuam.blogspot.com/2012/12/serangan-ke-atas-bj-habibie-kenyataan.html#ixzz2FMgQ6WMS

Lihat juga pandangan beliau ni di merdeka.com berita portal indonesia. Wah bukan main lagi beliau mengkaitkan indonesia dengan anwar Ibrahim konon akan memusnahkan Malaysia melalui Indonesia. Ini lah mamak baling batu sembunyi tangan. boikot semua restoran mamak seluruh Malaysia. Jangan dibin kan bila anak2 mamak ini lahir biar pakai anak lelaki atau anak perempuan saja di daftar kelahiran anak A/L atau A/P Setuju tak? merosak bibit melayu saja. Jangan jadi Melaka Kedua lagi cukuplah dahulu melayu@Melaka sudah ditipu oleh mamak bendahara...


Read more: http://milosuam.blogspot.com/2012/12/serangan-ke-atas-bj-habibie-kenyataan.html#ixzz2FMggV1W2

Tanpa Nama berkata...

manusia hanya merancang perancangan yang jahat, Allah yang menentukan segala-galanya

Tanpa Nama berkata...

Wahai kaum Melayu2 Jeronggos...

Boleh pergi mampuuusslah semua melayu2 bonggok.. selagi korang masih bodoh DAN buta selagi itulah kaum2 mamak yg mulia seperti aku ini dapat tipu korang.. orang bahalol adalah kerbau tunggangan orang bijak! Bukan gitu? Ini semua adalah takdir yg maha kuasa jugak! Tak gitu? Kah, Kah, KAh, KAH!!!

~ "Aku naik saksi tiada siapa yg kukagumi & sembah selain Dr. Mahathir dan UMNO adalah aqidahku dunia & akhirat."

Tanpa Nama berkata...

bangsa kelein pariyah yg mengaku jadi melayu ini sejak zaman kesultanan mlayu lagi suka buat honar, pekara ini berlaku krana bangsa mlayu terlalu memberi muka kpd bangsa kelein pariyah, cube kita imbas balik seblm tahun 80an kebanyakkan bangsa kelein pariyah ngaku mlayu ini mengunakan a/l @ s/o, a/p @ d/o sama mcm kaum india yg lain utk mendpt keistimewaan dr pihak british tapi setelah 80an bila byk kemudahan2 taraf bumiputra berduyun-duyun bangsa kelein pariyah menukar a/l & a/p kpd bin @ binti, org pertama buat ialah mahadey a/l kutty..wahai bangsa melayu bukala mata kamu luas2.anjin kurap pon tak sehina bangsa kelein pariyah ini, mereka ini adala golongan opportunis.

kampong lad berkata...

melayu perLEMBAGAan!!!!!!!!!!!

didi kota belud berkata...

siapa itu zainuddin maideen,perdana menteri malaysia,presiden amerika atau raja sesebuah negara...apa...menteri explain explain yang tewas sungai petani...pui..aku ingat orang penting...haksss tui...pi mamposlah lu anak maideen...

Tanpa Nama berkata...

Kah! Kah! Kah! MANCHESTER DEMOCRACY kah! Kah! Kah!
Hoi! JAUH SELISIHNYA TU! kah! Kah! Kah! WESMINSTER JADI MANCHESTER! Kah! Kah! Kah!

Tanpa Nama berkata...

jangan biarkan spesis mamak menjahanamkan negara....apakah kita lupa Melaka dahulu jatuh ke tangan penjajah adalah disebabkan angkara durjana Raja Mandaliar yang bersikap talam 2 muka ! Spesis ni mempunyai lidah yang boleh berputar dan berbelit macam kipas helikopter...berhati-hatilah......