Selasa, 25 Disember 2012

SATU PERTANYAAN UNTUK PENCERHAN




TANYA USTAZ INI


SATU PERTANYAAN 
pembaca TT yg budiman nak tanya sikit ... sbb ada kemuskilan nih: 1. antara nabi isa ngan nabi muhammad ketika mereka dimuka bumi ini ada tak mereka membunuh manusia lain? on WAHAI BANI MELAYU SEDARLAH KAMU - BUKAN KAMU SAHAJA ADA TUHAN

-----

14 ulasan:

Andy berkata...

Ada, mereka membunuh untuk mempertahankan diri dari diperhambakan. Bukan membunuh mempertahankan kuasa.

didi inanam berkata...

pembunuhan pada masa nabi isa as dan nambi muhamad saw ada terjadi.tetapi ini terjadi kerana pengikut atau penentang yang memainkaan peranan keatas perkembangan agama wahyu ini...kematian itu bukti..dan bukti perlukan kematian...jADI DI SINI LAPISAN NIPIS YANG MEMISAHKAN SYNDROM BERAGAMA INI...mengucapkan selamat natal tak salah bagi saya...kerana saya bekas penganut kristien dan telah islam 20 tahun..ibu bapa saya masih kristien..soalan paling bagus..apa harus saya ucap pada ibu bapa saya bila natal menjelma...SELAMT HARI GURU..WEI..AGAK AGAK LAH...KITA KENA FLEKSIBEL DALAM BERAGAMA..DAN BUKAN MANUSIA YANG TENTUKAN KEMURNIAN HATI SESEORANG TAPI ALLAH....SEKIAN...

Tanpa Nama berkata...

Tapi persamaan antara nabi isa dengan nabi muhammad, kedua-duanya bukan tuhan.......

Maskangkong berkata...

Tahukah anda bahawa proses dakwah Jesus A.S sekitar 3 tahun sahaja dan hanya meliputi bani Israel. Belum sempat Jesus meluaskan dakwah ke atas orang israel masa tu, baginda sudah pun diangkat ke langit. Khalas. Manakala proses dakwah Muhammad SAW adalah selama 23 tahun dan merangkumi segenap tanah arab. Dalam masa 20 tahun sahaja, pelbagai provokasi, pencabulan hak asasi dan rompakan (oleh atheist mekah masa itu) ke atas orang Islam berjalan. You wanna see the mirror of what happened back then? look at the gaza now.. Kau tau bila perang yang pertama dibenarkan dalam Islam? 15 tahun selepas islam tersebar kau tau. Bayangkan berapa lama hamba-hamba Allah ini bertahan dari tentangan atheis mekah ni?

So.. lepas aku bagitau ni, adakah kau masih tergamak nak compare antara dua nabi ni?

Kalau aku khabarkan, bahawa "ketika hendak hari kiamat nanti, Jesus A.S akan turun semula ke dunia ini dari langit dan membunuh babi2 (pigs) yang mengatakan Allah ada anak.." Agak-agak 'yang bertanya soalan ni' mau percaya tak? Kalau tak mau percaya, takde point sebenarnya untuk aku jawab soalan tu. Penjelasan ku ini hanyalah demi mencerahkan minda pembaca TT. Soalan kau pun macam compare oren dgn apple. pffffffft...

Tanpa Nama berkata...

ai perang badr tu apa? Nabi saw tak membunuh ke

Mat Lendir berkata...

TT...
Soalan yang melibatkan Rasulullah , macam tu tak perlulah dikeluarkan di sini. Rasanya kurang sesuai. Bukan apa, ditakuti akan mendatangkan rasa kurang senang kepada sesetengah pihak. Ditakuti juga akan menyebabkan timbulnya unsur mempermainkan, merendahkan, mencerca, mengeji dan sebagainya oleh pihak/ orang yang tidak layak untuk mengatakannya. Seelok-eloknya soalan itu diajukan kepada mereka yang berkebolehan dan berilmu untuk menjawabnya.

Pandangan ini bukanlah bermaksud saya dipengaruhi oleh para pak arab penjual ayat quran atau ulamak. Cuma kata cikgu saya, KALAU TAK TAHU, BERTANYALAH KEPADA YANG BERILMU. Kalau bertanya dengan orang yang setaraf dengan kita, ditakuti timbul jawapan yang terpesong dari ilmu yang songsang.

Diharap agar rumah TT ini tidak dijadikan tempat untuk menghina dan merendahkan sesuatu agama atau Rasul-RasulNya.


Tanpa Nama berkata...

Nabi Isa tidak bunuh orang....Nabi Muhammad 'bunuh' orang...Nabi Isa tak kahwin...Nabi Muhammad kahwin..mana ko nak ikut?

he..he..he..

Tanpa Nama berkata...

ni ustaz confuse ...tak boleh pakai ...dia sendiri pun confuse dengan agama....ni ustaz budak mentah lagi...

sheikhalfarisi berkata...

assalamualaikum kpd yg beragama islam
persamaan antara nabi isa as dan NABI MUHAMMAD SAW ialah kedua2 mereka tidak membunuh musuh walau pun musuh hendak membunuh mereka.

tapi zaman nabi isa as tiada peperangan, beliau cuma d buru oleh musuh tp telah d selamatkan oleh ALLAH SWT dgn d angkat ke langit.

berbeza dgn zaman NABI MUHAMMAD SAW.BAGINDA telah d uji dgn pelbagai rintangan semasa hendak menyampaikan agama islam.BAGINDA telah d caci-cerca, maki hamun, d baling batu hingga berdarah, d letak tahi d atas kepala d boikot tidak boleh d beri makan n minum dan berurus niaga dan d halau keluar dr mekah sehinggalah kpd ancaman bunuh ke atas BAGINDA SAW.

NABI MUHAMMAD SAW bertahan segala rintangan ini selama 13th d mekah, sehinggalah BAGINDA d perintah kan oleh ALLAH SWT hijrah ke madinah.

selepas berhijrah ke madinah, barulah NABI MUHAMMAD SAW d perintahkan oleh ALLAH SWT utk berperang.

*** ni nak bg tau kat sini dlm setiap peperangan dr peperangan badar sehingga BAGINDA wafat, BAGINDA tidak pernah membunuh musuh.apabila musuh berdepan dgn NABI MUHAMMAD, dan musuh tewas BAGINDA lpskan begitu sj. kadang2 musuh yg d lpskan oleh BAGINDA d bunuh oleh sahabat lain.

inilah budi pekerti NABI MUHAMMAD SAW begitu agong,jd sesiapa yg suka mencaci NABI MUHAMMAD SAW samalah mereka tu dgn org kafir zaman NABI SAW. WALLAHUALAM.

Tanpa Nama berkata...

Hello tanpa nama 25 Disember 2012 11:05 PTG diatas,

Arab Quraish Mekah bukan "atheist" larrr.. malah mereka adalah "polytheist" iaitu percaya kpd banyak tuhan dan disinilah sumber ekonomi mereka iaitu 'menjaga & mempromosi' rumah ibadat dimana bangunan batu empat segi 'Kaabah' dipenuhi dgn 360 berhala, kerana masa itu belum ada minyak. Dalam ertikata moden, sumber ekonomi mereka adalah disektor pelancungan keugamaan.

Kemunculan Rasul yg mempromosi ideologi "TIADA tuhan, hanya Allah (yg bukan tuhan)" telah mengugat summer ekonomi & kuasa mereka. Itu pasal mereka naik angin lalu mengasari dan cuba membunuh baginda. Macam keadaan UMNO sekarang.

Masalah org2 Islam ialah dgn menyamakan Allah dgn konsep 'tuhan'. Allah bukannya tuhan kerana 'tuhan' memerlukan ugama dan ugama pula memerlukan penganut.

Jadi sekiranya semua penganut2 sesuatu ugama termasuk 'Islam' murtad, atau planet bumi ini berlaga dgn asteroid dan hancur, Allah (yg bukan tuhan yg. memerlukan ugama & penganut) tetap "Wujud". Yang hancur adalah penganut2, 'ugama2' dan 'tuhan' masing2.

Itu pasal Allah digelar "Rabbil Alamin" iaitu 'Raja sekalian Alam' dan 'Islam' pula bukannya ugama tetapi adalah "Ad Deen" iaitu 'cara hidup yg damai'. Kalau tak faham2 juga sia2lah kamu semua sembahyang tiap2 rakaat.

Keperluan adalah sifat kelemahan. Dan Allah tidak memerlukan susuatu. Segala dilangit & dibumi tidak terlepas daripada kudrat dan iradatNya, samaada disedari atau tidak. Maka disinilah terletak maha kuasanya Allah, iaitu tidak memerlukan sesuatu, akan tetapi segala2nya memerlukanNya.

Masaalah utama org2 ber'ugama' ialah taksub kpd 'tuhan' yang 'memerlukan' sesuatu, dan demi memenuhi 'keperluan' tuhan2 ini, mereka berpecah2, bergaduh & berbunuh2. Dalam sejarah manusia, terlalu banyak kezaliman dan pembunuhan yg. lakukan atas nama 'tuhan', bukannya 'setan'.

Akhirnya, Rasul2 termasuk Isa dan Muhamad adalah 'posman' jua, yang mustahak adalah berita yg. dibawa bukannya 'posman'. Adakah kita membaca, mengkaji & memahami berita gembira yg meraka dibawa itu?

Apa kita kisah sekiranya postman yg menghantar surat kita telah membunuh atau melancap? Oh ya, segala perbuatan termasuk yg kedua2 ini pun tidak terlepas daripada kudrat & iradat Allah jua. Kalau tidak, masakan Dia Maha Hadir, Maha Mendengar, Maha Melihat, Maha Mengetahui & Maha Kuasa?

~ AlHamdulillah hiRabbil Alamin, Amin2 YaRabbil Alamin.

ST berkata...

nabi tak pernah bunuh sesiapa, melainkan hanya seorang sahaja, terbunuh. dalam perang nabi hanya pertahan diri. nabi diutus untok menyampaikan ajaran Allah, bukan membunuh manusia.

Tanpa Nama berkata...

orang yang mulutnya tadah kencing setan, takkan faham sampai kiamat.

Tanpa Nama berkata...

Tanpa Nama Tanpa Nama berkata...

ai perang badr tu apa? Nabi saw tak membunuh ke

25 Disember 2012 11:16 PTG

sebelum kau tanya soalan ni cuba ko tanya kat bapak ko dulu bapak tak membunuh ke??? bodod
mana adab ko dgn nabi kita bro

insafdoh67 berkata...

Iman.iman.iman. Lawan nafsu.nafsu.nafsu.. Sape yg menang.. Komen jgn sampai jadi nyor komeng.. Kalau doh nyor komeng dok guna sikit habuk pun. Wat pelampung boleh r... Sedar lah penjual Agama... Kamu Banjingan yang tidak berguna... Insaflah.... Bertaubatlah pada Allah....