Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Sabtu, 26 Januari 2013

PAGI INI AKU DI SANDAKAN TELOK PELABUHAN



PERHATIKAN DENGAN TELITI
DACING TIDAK MENGHADAP PEMBELI

SANDAKAN

akhirnya aku sampai ke kota ini
aku sampai malam

aku menulis ini dalam cc yang bising
dengan anak ank sekolah yang heboh main
entah apa apa

cc ini tak jauh dari bilik tumpangan aku
kali ini agak lux bilik tumpangan
tingakap memandang ke laut - 
cafe di gigi lalu

PASAR - TAMU
saperti biasa aku ke pasar
yang aku cari ikan
nah! rupanya aku tinggal tak jauh dari pasar besar
aku rasa ini peninggallan mat saleh - luas bersih dan teratur

aku ke pasar ikan
aku kecewa
kerana tidak ada ilan yang menarik
hanya aku nampak kerapu besar mungkin 20 kg
aku ternampak tuna besar
yang todak dipotong 8rm sekilo
yang telah dipotong 13 sekilo
aku akan membeli - kali pertama hanya lihat lihat
tapi ketam agak murah 6 rm sekilo
selainnya gagal 

aku tak tahu kenapa pasar ikan di sandakan ini gagal
apakah orang TIDAK ke laut
banyak satll yang tinggal kosong

ESOK
dari orang hotel aku diberi tahu
bahawa esok ada TAMU besar 
aku menunggu yang ini

IKAN MASIN DAN UDANG KERING - TER BEST


PASAR BUAH DAN SAYUR
lumayan sayuran
bersih tersusun indah
nampaknya cukup bersih berbanding dengan selayang 
atau pasar chow kit

semua ini peninggalan british
letaknya di tepi laut
akau rasa SEMUA PASAR di SABAH  dan SARAWAK
yang  ditepi laut TIDAK selamat
para cukong melilieh air liur melihat
tanah digigi air 
tak percaya TUNGGU dan nanti

pasar bintulu, kota kina balu dan sandakan ini
ter;atak di bumi yang semakin mahal nilainya

MENARIK 
ialah agar agar
dan latok
ada terjual dalam pasar sayur
untuk yang belum pernah merasai
aku cadagan kan cuba

aku telah memakannya di kedai makan solok
di kota konabalu

TIMBANG TAK TEPAT
aku dipasar sayur
seoarng kakak bising
dia menggunakan dacing penjual buah
kakak ini telah ditipu 100 gram - ikan kayunya
tak cukup satu kilo  - dia membebel
melihataku dia tersenyum
lalu aku bertanya - dia becerita meluahkan perasaan
seolah olah aku ini dewata mulia raya
yang mungkin dapat menyelesaikan masalah
warga miskin yang kena tipu kiri dan kanan

aku hanya sanggup tersenyum tanda simpati
lau kali berpisah

banyangkan betapa kami telah dipertemukan
saperti telah tertulis dalam loh mahfuz bahawa
bahawa aku akan bertemu kakak ini di sandakan
untuk aku cerita kan ke seluruh dunia

diluar di pintu masuk
aku ternampak satu dacing MBS 
pasti tipu dacing ini satu yang meluas di wilayah ini

NOTA:
sila pergi ke chow kit
lihat pula perangai mat indon
dacing selalu diterbalikan dari dapat
dilihat dengan jelas

aku yang pernah dududk  negara yang warganya
makan babi
yang minum arak
yang halal main bontot
yang tak percaya pada agama
TIDAK ada penipuan dacing saperti ini
dalam negara negara yang berbuih buih
mengkontrol nama allah
tipu dacing pekara biasa

demi zeus
inilah hakikatnya

DIMANA AKU INI?
aku belum dalam ilmu alamnya dimana
sebenarnya aku ini
tapi yang sah kota ini bersih
tapi dilaut atau diperlabuhan
tidak banyak kelihatan kapal berlabuh

akan disambung.....



---

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Nampaknye kana bawa dacing sendiri. Sekarang sudah ada jual dacing ringkas yang bileh cangkuk kat beg plastik kemudian timbang.

Curi la timbangan bila sampai di akhirat Allah yang maha adil itu akan mengadili kamu wahai peniaga.. menipu la untuk keuntungan yang kecil nescaya kerugi besar yang kamu akan terima di sana.

Tanpa Nama berkata...

lu punya tulisan macam org mabuk. ayat dan ejaan lu tunggang terbalik.

insafdoh67 berkata...

Kah.kah.kah... Woiiiit... Jgn komen tt bro.... tt bg pencerahan otak melayu umno wei.... Jgn emosj.. Teruskan celoteh yg menghiburkan... Oraaiiiiit.... Kih.kih.kih....

Tanpa Nama berkata...

Sham, nk hasil laut terbaik, g tawau la. 4 jam je jln darat, leh smpai dah. Pasar besar dia sebesar2 pasar yg ada kat M'sia ni, harga buleh runding. siap ada perkhidmatan bungkus barang kalu beli pukal nk bwak balik kl. just sharing.....

Tanpa Nama berkata...

kalau nk tgk ikan byk kt sandakan pg pasar waktu pagi jam 2 atau 3 pagi..dorg bru wt naik dr laut..

DIDI KOTA BELUD YANG SEBENAR berkata...

Apalah kau tt..pergi sandakan engak dibilangin........yeLah....nak bagi tiple ni.......depan sebelah kiri wisma sandakan..ada satu kedai makan cina....dia jual ikan stim saja.....kalau kau tak singgah bererti kau belum cukup syarat dalam hidup........ hehehehe kerapu.stim...muaaaaahhh....hilang telinga kau kawan.....dan kalau ada lagi tulisan SQP kat atas puncak wisam tu......ah....itu geng geng masa muda aku yang conteng tu.....SQP....membawa maksud....SWEET PUNK.....HEHEHE....telur penyu tak jumpa ke......?....depan balai polis sandakan tu....rumah ayam...alllehhh yang banyak table snooker tu...atas tu ayam belaan yang duduk depan diolah....BP TU LER........dulu 15 hinggit sekali henjut....ahhhhh....KFC ATAS TU TEMPAT aku lepak lepas stim.......hehehe....satu restoran tempat best makan mee goreng basah.....FAT CAT.....nak mabuk...pergi jalan sungai purut....singapore road...lebih kuranglah......hehehehe....masuk salon sana jangan tabur banyak janji tau....nanti dapat lebih dari yang dirancang.....hahaha.....selamat merasa yabg bau kepam kepam manja hamis dia.....hahahahaha...........