Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 25 Januari 2013

TIM TUKAR TIUB UCAP TAKZIAH PADA MANGSA YANG DIBUNUH



TIM TUKAR TIUB
ucap takziah
kepada kaum keluarga
sugumar

KOMENTAR TUKAR TIUB
ini berita sedih
ini berita tidak baik
ini berita yang selalu kita baca

dalam kesedihan
dalam ketidak baikan
ada hikmahnya

ini akan memberi kesederan kepada
masyarakat india
ini memberi ingatan kepada 
masyarakt indin
bahawa masanya telah sampai
bahawa ketikanya telah tiba

untuk mereka bersama
menghumbankan united malays national organisation


Sugumar mati dalam keadaan bergari, tanpa dihalang polis


Pengarah Guaman KEADILAN, Latheefa Koya berkata, saksi melihat Sugumar Cheliah, 40 dikejar empat anggota polis menaiki dua kereta peronda sebelum kejadian pembunuhan kira-kira jam 6 petang, semalam.
Selepas diberhentikan, mangsa dibelasah sekumpulan individu berhampiran rumahnya di Taman Seri Nanding, Hulu Langat  dalam keadaan tangan bergari dan ditekan dengan pengusung.
“Mangsa yang bergari turut dipukul beramai-ramai oleh orang sekeliling tanpa halangan polis. Polis memijak tengkuk mangsa dan menyapu muka mangsa dengan serbuk kunyit,” katanya ketika dihubungi.
Difahamkan,  Sugumar yang tiada rekod jenayah, turut dicampakkan ke bahu jalan dalam keadaan bogel, selepas kematiannya.
“Profesionalisme polis juga amat diragui kerana pasukan forensik hanya datang selepas jam 11 malam untuk mengambil mayat,” katanya.
Menurut Latheefa, mangsa dihantar ke Hospital Serdang untuk bedah siasat, namun keluarganya tidak dibenar masuk ke bilik mayat untuk membuat pengecaman selepas dimaklumkan lewat malam semalam.
“Keluarga mangsa datang awal pagi hari ini ke hospital namun selepas pukul 2 petang barulah keluarga mangsa dan peguam dibenarkan masuk,” ujarnya.
Sehubungan itu, beliau mendesak polis yang terlibat dalam pembunuhan itu ditangkap dan digantung tugas kerana insiden itu di bawah tanggungjawab polis.
“Saya desak polis segera menangkap dan mendakwa semua yang terbabit dalam pembunuhan ini. Insiden ini berlaku ditempat awam dan ramai saksi melihat kejadian itu,” ujarnya kepada Keadilan Daily.
Timbalan Pengerusi Biro Hak Asasi dan Guaman KEADILAN, S. Jayathas berkata kehilangan nyawa akibat kecuaian polis bukan isu baru kerana rekod menunjukkan banyak orang awam mati di tangan polis.
“Polis gagal bertindak waras dengan mengenepikan undang-undang ketika berhadapan suspek. Ini akibat kegagalan polis melaksanakan Suruhanjaya Bebas Terhadap Salah Laku dan Aduan Polis (IPCMC),” ujarnya.




------

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

alah nanti najieb kasi beras, gula, garam dll mcm kat tesco semenyih settlelah, alah maraah kejab jer dpt gule2 dr bn diamla

Tanpa Nama berkata...

Ini cukup haram jadah! wei! melayu 2 org yang lari di penanti tu tak mau bela ka? saksi kata depa menyerah diri tapi kena tembak juga.. polis dahaga darah india ka?atau hangpa nak undi cina? latipah, hang p tengok dua org melayu tu.. saksi kata apa? celaka betoi! aku pun undi PR juga tau..
daripada Pengundi Mendiang Tan Tee Beng dan Ustaz Moktar!

Tanpa Nama berkata...

yang hang melenting meroyan ni apa pasai,???

Tanpa Nama berkata...

Kalau tak buat salah kan bagus....
Tak ada lah kena kejar polis..

Tanpa Nama berkata...

kenapa si bodoh melayu yang konon undi PR ni selenger sangat???

YANG 2 EKOR MELAYU TU DULU, DAH TERANG-TERANG KENE JATUH HUKUM PUN!

yang mati ni, BELUM LAGI JATUH HUKUM!

renti-renti lah perkauman buruk tu!

Tanpa Nama berkata...

agak rasis dan menghina tapi perkara sebenar,tentang pandangan aku terhadap orang india hindu atau muslim kebanyakkannya ular,aku sendiri kerja dengan majoriti india,berani bila ramai(tambah lagi tengah mabuk),kalau sorang sanggup jilat tapak kaki.

selepas balik dari german aku sambung kerja di penang,kaum india dan mamak dah majoriti dari atas ke bawah macam melayu dalam kerajaan,nasib baik bos aku MILF austria,boleh jugak jamu tetek saiz jjj), dalam meeting aku tak pernah menang sebab aku sorang saja melayu di atas...

india dan mamak banyak jadi lawyer,cakap pandai tapi pemalas,bodoh,suka mencuri dan jahat.bos aku MILF austrian ini sendiri akan memilih staf melayu,tak mau orang india berada di bawahnya.

aku tak menyokong kononnya pra pembersihan etnik dan aku masih sokong pr,polis sedang memberi amaran kaum india jangan melampau, aku sokong polis dan pihak berkuasa kalau dalam hal menjaga keamanan.

jika kerajaan pr menang,pembahagian kekayaan mesti adil untuk menenangkan kejahatan orang india di malaysia.

aku masih guna jahat kerana aku masih percaya selepas di beri kesaksamaan kaum india di malaysia masih akan jahat dan tamak,kejahatan di jalanan kawasan estet terpencil merompak orang lalu lalang mungkin tak pernah disiarkan.dalam pergaduhan di kawasan majoriti india, matilah melayu dan cina.di penang mamak menguasai perniagaan kawasan strategik.

ini cabaran,bangun orang india,bukan menentang dan menyalahkan orang tapi menjadi kaum hitam yang berkelakuan baik,jangan kamu dipanggil orang india hitam hati pun hitam sama macam nigeria berkulit hitam.

(rasis kaum cina halus saja cuba baca iklan jobstreet,bahasa mesti mandarin)

Tanpa Nama berkata...

Kah kah kah.... ni lah masalah besar org melayu, tak pernah sedar tth kekurangan sendiri.

Kata kaum lain malas plk... satu dunia tahu melayu nie malas... tak percaya? Tengok lah cam mana depa kerja ... masa aku jdi executive kat factory, tauke terang terang cakap jgn ambik melayu keja, melayu hanya sesuai keja di office govt.

Kata kaum lain mabuk, yg melayu islam tak minum arak ke? Btl ke? Atau buat-buat tak tahu. Masuk lah disco, kat kl, jb, penang n terengganu... kalau u tak nampak org melayu minum arak.... memang u melayu rasis..

Kata kaum lain jahat plk, yg rogol anak sendiri n buang bayi tu kaum siapa? Mayan ka? Dah lah bodoh, nak kutuk kaum lain plk... pelik betul org cam nie, anak sendiri pun depa main, pas tue bila naik mahkamah pakai kopiaq plk... melayu memalukan agam islam..

Kata melayu nie islam... tapi duk kahlwat je kerja depa... tonggeng sini tonggeng sana... siang dan malam, malu kaum kafir tengok melayu ni...

Kulit je cerah nak buat apa, hati u hitam. Bangsa yg takde negara asal, tak tahu asal dari mana... ada yg kata yunani, aceh, jawa... tapi claim bumiputra plk.. suka sangat ambik hak org lain, org asli dibiarkan jd papa kedana di tanah depa... adat org india pun hanpa sapu, bhs indonesia hampa modify, bisnea org cina hampa rampas...

(Saya hanya khususkan tulisan nie kepada melayu rasis, org melayu yg waras spt anda dan member-member ku yg sedar diri tidak ada sangkut paut , u always the best)