.

Jumaat, 29 April 2016

SURAT UNTUK KAWAN





KAWAN KU YANG BAIK HATI,

ketika aku menulis surat ini cuaca diluar redup tapi bahang panas. jam baru melintasi 10.18 pagi.  semuanya kelihatan berkabus dan berjerebu. aku terbaca berita hutan 34 hektar terbakar  di kuantan.

aku masih risau dengan keadaan cuaca sademikian. kadangkala aku merasa kenapa aku menjadi risau. kadang kala aku merasa apakah wajib aku merasa risau. lalu aku putuskan. kera kita memiliki hanya stau alam maka aku wajib bersuara. dalam kerisauan ini klau wajib berdakwah membawa penceraha kepada anak semua bangsa.
dalam suasana redup mendung macam pagi ini aku teringat kepada  hutan bukit tangga jelebu. aku teringat dengan sawah dan air sungai. aku teringat dengan jeram toi. aku ngelamun. sawah telah tiada lagi. bukit tangga masih wujud. jeram toi kali akhir tahun lepas aku kesana airnya masih jernih. amin.
kawan ku yang baik,

bila kau baca surat ini aku berada di tanjung. aku mendakwah disana. aku rasa ini kali akhir aku ke tanjung sebelum aku dipenjarakan. lalu aku mahu makan nasi kandar. lalu aku mahu marasa nikmat keuh teow goreng. dan aku akan cuba beratur sabar untuk cendol.
juga aku difahamkan ada air nira di tanjung. aku amat suka dengan air nira. tapi untuk air nira aku wajib memesan awal kerana kadang kala kelapa gagal berbunga. tambahan cuca panas.

kawan ku,

aku ditanjung mendakwah tentang deklarsi rakyat. kamu yang baik hati - apakah kamu telah menanda tangani? aku hanya bertanya. jangan ambil hati.

sampai disini dahulu. berseronoklah dihujung minggu. have a good weekend

salam



DEKLARASI

BUKA DISINI:





-------------

1 ulasan:

paskiniCHAIpunya berkata...

Kena paham betol2 Guiness Book of Records baru Pak Lebai sedondon Jibby... Semua huruf Ba Lam Alip akan ditokok dengan Kap... Bacaannya anak2 yaa...BALAK...Ha dan dal wau dal boleh ditukar juga sekarang dengan HAWAU pukimakau saja...kahkahkah!