.

Ahad, 8 Mei 2016

APA DIA MAKNA HANG TUAH







APA MAKNA

HANG TUAH

APA TANDA

PADA DIA?


Hilang jati diri Melayu jika tidak angkat Hang Tuah

 | May 8, 2016
Orang Melayu harus terus mempertahankan kewujudan lagenda itu kerana beliau merupakan pahlawan bangsa yang dibanggakan sepanjang zaman.






PETALING JAYA: Isu kewujudan pahlawan ulung Melayu pada zaman kesultanan Melaka, Hang Tuah masih didebatkan pada ketika negara hanya tinggal empat tahun mencapai tahun 2020.
Kali ini, Presiden Persekutuan Silat Kebangsaan (PESAKA), Mohd. Ali Rustam mendakwa orang Melayu akan hilang jati diri dan semangat sekiranya tidak mengangkat Hang Tuah sebagai pahlawan terbilang.
Katanya, sebagai orang Melayu, mereka harus terus mempertahankan kewujudan lagenda itu kerana beliau merupakan pahlawan bangsa yang dibanggakan sepanjang zaman.

WOIT

hang tuah

membawa dua

garis politik

setia pd kawan

atau 

setia pada raja

tegak keadilan

atau

tegak jadi hamba

KHALAS PERIOD

--------------

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hang Tuah ?????

Hang TOLOL ?????

Hang BAHALOL ????

Tak habis habis BUDAK BODOH nak RAKYAT iIKUT BODOH SEKALI

Ini lah AKIBAT LAHAP RASUAH sampai tak boleh beza bebende HAK dan BATIL

Nak masok KUBOR pun sibuk nak TIPU lagi

Nau Zu Billah Meen ZALIK

Tanpa Nama berkata...

Ada Hang Tuah atau tidak bukan soal pokok. Hang Tuah dan Hang Jebat adalah Legend. Tiap tiap hari dalam dunia ini ada HangTuah dan Hanh Jebat buat keja masing-masing untuk mempertahankan Kerajaan dan Rakyat.

panglimo potaseh berkata...

Dah botahun sarjana kito buek kajian pasal Tuah .. tapi masih bolom ado kato putus lagi, apo ghoman (rupa) eeaa kewujudan Tuah tu, sekor pon tak dapek kompom. Kang den kobaan Sarjana Kangkong marah pulak.

Tuah hidup di era gemilang Melako. Anak Albuque ngatokan zaman tu sojar Melako dah pakai pistol .. yo lah abad ko16, bom pon dah ado. Tuah tak do pistol ko .. kongius den.

Molako pon satu hal .. kato pokan bosa, tapi sikit bona tinggalan sejarah nyo, yg ado tolago, tapak Tuah kek PD, istano pon Tambi Chik yg bino.

Tak macam Majopahit, ado Borobodur, Champa ado Angkor Wat .. malahan kerajaan ini wujud lobih awal lagi. Konfius den dongan sojarah Molayu ni.

Han Kon Tol berkata...

Kalau lah Hang Tuah tu Melayu, dah lama lunyai Tun Teja masa berduaan lari dari Pahang ke Melaka.
Ini bukti yang kukuh bahawa "Han Tu Aah" adalah seorang pendekar shaolin yang mula datang ke Melaka sebagai penjaga Peteri Han Li Po.
Bersama
2. Han Ji Bat
3. Han Li Kir
4. Han Li Kiu
5. Han Kas tri
Kebiasaannya "warriors or servants in the royal palace" yang jaga puteri di "kasi/kembiri" (castrate).
Pasal tu Tun Teja tak lunyai.
Kalau Hang Tu Aah tu Melayu, hensem, sasa dan bujang pulak tu, kau rasa Sultan Melaka nak percaya?
Kah Kah Kah

Tanpa Nama berkata...

Biasa la melayu kan suka borak kosong benda2 tak berfaedah,benda yang tak pakai kepala otak, cuma pakai kepala lutut mcm lebai kepala lutut tu la. Hahah.Boleh duk berdiscuss lagi dgn penuh emosi pulak tu, pasai benda 500 tahun dulu and ada jugak kutu yg duk pi dengaq pulak tu...Taktau nak cakap dah.Dey!..Tak payah nak jati diri sangatlah oi, kami yang duk,berjuang hari2 pi kerja, bayaq tol,nak bela anak bini ni lebih arif lagi pada hangpa semua yang duk rembat sana sini pasai jati diri ni tau.boh la sang kelembai pun, kami tak angkat pot lah.