.

Isnin, 9 Mei 2016

KANG KONG TETAP KANG KONG




INGAT TAK

APA YANG

GWA TULIS

MASIH ADA

YG MENAFIKAN


El Nino 2016 terkuat, tiada kaitan pemanasan global

KUALA LUMPUR - Fenomena El Nino yang mengakibatkan cuaca panas dan kering di Malaysia adalah yang terkuat daripada 20 keadaan fenomena itu dalam tempoh 60 tahun lepas, namun tiada bukti konkrit untuk mengaitkan suhu tinggi itu dengan pemanasan global, menurut seorang pakar.


Pakar Klimatologi dan Oseanografi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Dr Fredolin Tangang berkata El Nino tahun ini lebih ekstrem, mengatasi situasi pada 1997/98.

"Namun, tiada bukti kukuh yang dapat mengaitkan suhu tinggi dalam El Nino terkini dengan pemanasan global," kata Tangang, yang pernah menjadi naib pengerusi Panel Antara Kerajaan tentang Pemanasan Global (IPCC) dari 2008 hingga 2015.

Beliau turut mengukuhkan fakta itu dengan laporan terkini yang dikeluarkan IPCC pada 2013, yang tidak membuat kesimpulan mengenai hubung kait antara El Nino dan pemanasan global.

"Tiada bukti kukuh yang menunjukkan berlakunya El Nino (kekerapan dan intensiti) dipengaruhi oleh perubahan iklim," katanya kepada Bernama.

IPCC, yang dianggotai 190 negara, adalah agensi Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) yang mengeluarkan laporan setiap enam hingga tujuh tahun sekali mengenai trend perubahan iklim, punca, kesan dan cara menanganinya. 


KAH KAH KAH
masih ramai
para kang kong 
mengaku pakar
menafikan hubungan 
isap rokok dengan 
rokok berpotensi
membawa barah
kang kong ini  dibayar
oleh syarikat rokok
masih banyak kang kong
yang berpendapat C02
adalah pekara biasa
mereka ini di bayar 
oleh syarikat minyak petrol
yang saekor ini gwa 
kurang arif bagaimana
panas ini  EL NINO ini
tidak ada kaitan
dengan pemanasan global
ini macam panas di dapur
tak sangkut paut dengan
api  gas yang sedang terpasang
atau minyak dikuali 
sedang mengelegak

KANG KONG



-----------

9 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Berita ni khas untuk masyarakat di Sabah dan Sarawak serta seluruh Borneo, mmg masyarakat sana cukup mudah terpegun akan sesuatu seperti makcik felda di Semenanjung.

Ada tgk youtube, minah Indon buat video, 'apa itu el nino'. Entah apa yg dia copy video mat saleh, kendian translate sampai langsung x paham. Walhal kisah el nino ni mudah ja nak explain.

Ini yg x paham, cuba2 buat paham. Nasib la duduk ni negara dunia ketiga.

Tanpa Nama berkata...

Si kang kong kalau nk berhujjah tlng lh btau kenapa el nino tu tiada kaitan dgn prmanasan luar biasa di negara..ni sekadar menafikan tanpa hujah 2 mnyokong pendapat nyaitu...Nmpk sangat bukan kajian akademik yg wajib ada sokongan/bukti kpd kenyataan nya. Menyampah aku dgn kangkong2 yg mnyumbng kpd jatuh nya kualiti univ tempatan!!

Tanpa Nama berkata...

Sebelum panggil orang Kang Kong, hang baca dan faham apa yang si professor ni cakap.

Pertama: Intensiti dan kekerapan El Nino (2-7 tahun sekali) takda kait mengait dengan pemanasan global. El-Nino memang berlaku sejak dari zaman dulu lagi. Ini bermakna kalau takda pemanasan global El Nino tetap berlaku. Bermakna sebelum hang lahir lagi memang dah ada El Nino. Perkataan El-nino pertama kali diterbitkan dalam jurnal di Peru pada 1892. Cuma pengukuran secara saintifik bermula dari tahun 1951-52.

Kedua: Dia nak counter apa yang sorang lagi pakar cakap kat malaysiakini (https://www.malaysiakini.com/news/340012) mengenai hubungkait pemanasan global dengan kekerapan El-Nino. Memang sehingga kini saintis seluruh takda bukti kukuh utk kaitkan INTENSITI dan KEKERAPAN El Nino dengan pemanasan global. So hang nak kata kebanyakan saintis dunia semua Kang Kong?

So kalau sekadar banyak membaca tapi tak faham apa yang dibaca, aku tak reti nak kata apa..

Tanpa Nama berkata...

ni kankong pakar klimax la bro tt..ini bukan el nino tapi ujian tuhan..quran sudah predict..nostadamus sudah bagitau, ini bukan el nino..kangkung ni anak tanggang..anak derhaka cerita ceritu melayu..el nino cerita ciptaan ahmad nordin..mana kajian prof ni? prof ni kaji cuaca dlm bilik berhawa dingin ke? prof ni ada g kutub utara ke atau pergi ke utara malaysia untuk cari ayam tenang kerana ayam dimalaysia stress..prof ni penah main golf di padang pasir yg ada rumput tak?prof ni pakar oseonografi, agak2 berapa jam sudah buat kajian dlm laut? atau buat kajian dlm aquaria je..agak2 prof ni certified PADI tak?prof ni tak tau ke yg dlm laut china selatan sekarang ada ikan berkepala rosmah tetapi berbadan altantuya akibat dari fukusima..ikan ini datang dari 9 negara, dari hong kong , australi, amerika, singapore, swiss dan dan dan..ikan yg berkepala rosmah dan berbadan altantuya ni juga hidup 2 alam,darat dan air..di air kadangkala bertukar seakan kapal selam scorpene, kalo didarat ikan ni menukarkan diri seakan beg birkin atau rambut semahal rm1200 atau sebetuk bincat dijari.prof wajib myuruh student2 buat kajian kemudian hasil peluh student2 tu, dutukar nama kpd nama prof.ini adalah rutin biasa pbelajaran agar studen2 muliakan guru..ikan berkepala rosmah dan berbadan altantuya ni bukan la species sotong atau sotong katak yg bole bertukar warna suka suka hati chef amar...

Tanpa Nama berkata...

Tu lh aje kejayaan nya sekadar "kaunter" kenyataan penulis dlm malaysiakini tpi tiada fakta mnyokong kata3 nya itu...ini lh jenis kajian yg ada outcome tpi tkde isi: mngapa el nino tidk mnyumbng kpd pemanasan global? Wpun dh wujud berzaman2 dulu, bole kita katakn pemanasan global dh berlaku sejak lebih 200 tahun dulu, mngkin lebih lama lagi? Jika dh berlaku lama, boleh kh kita sampaikn pd kesimpulan yg el nino tidak mnyumbng pd pemanasan global???Perlu ada sokongn pd outcome yg dia buat?? Bukan sekadar menafikan je krn dia jadi member kpd global el nino / ada 3 phd!!!

Tanpa Nama berkata...

MELAYU TETAP MELAYU

BODOH !!!!!!!!!!!

tak kan MELAYU nak ada OTAK SADIQ KHAN pulak

paling ter baik OTAK KETAM BATU

panglimo potaseh berkata...

Segala apa yang jadik di Mayo Pado ini .. samoado ujan,peneh,sojuk,koring adolah kohondak dia jugak .. semua nya dah ditulis sojak Azali lagi. Tu sobab kerajaan Sorambi Mokah kito tak cayo banjir bosa tu aghi bukan disobab aktiviti membalak secaro bosa-bosaran, ia adolah ujian yang Esa untuk menguji keimanan kito .. kah kah kah.

Tanpa Nama berkata...

Lagu MELAYU tetap GLOBAL standard

Tak ter kesan dengan EL NINO pun

XPDC sudah bagi tau dulu ada HENTIAN INI

semua benda ada hentian nya

tak caya tanya MAEL !!!!!

Tanpa Nama berkata...

Apo la nino nino ni..buek susah sakit palo jang..sonang yo jang...dah kata ada kiamat kan, kalau dah cayo ado kiamat..Apo pulak nak heran...Apo ko ingek kiamat tu jd buto2 gitu jo...kono ingek satu bondo jang..setiap kejadian bersobab..jadi kiamat sobab dunia dah rosak..dunia rosak sobab manusia..cam ko ponah kobar...tanda orang berjayo kono ado segalo..baru berjaya..kah kah kah...dah semua bondo nak ado..kono la marah lebih...baru jahanam...
Kah kah kah..

apa pun...Ankel Sham selamat aku ucap kat hang...x sedih x kesian..cuma bakal rindu dengan cetusan berilmiah...hang jangan berhenti tau..ghamai yang selop nanti...