.

Rabu, 22 Jun 2016

SELAMAT BERPETAI





PETAI NERING
Tudia, petai nering ni boleh didapati di kawasan hutan Kroh, Gerik, Lenggong dan Baling. Persekitaran Gunung Inas. Biasanya buah petainya sama mcm petai biasa. Atau lebih kontot sikik. Bezanya bila sudah tua, kulit disekitar bijinya mengeras padat dan bewarna hitam mcm biji ciku. Bijinya kecil, adakala membesar spt separuh biji buah laici. 

Perlu dikacip hujungnya yg bujur dan disemai terlebih dahulu beberapa hari untuk melembutkan kulit dgn kaedah pencambahan. Semai atas tanah dlm pasu saja pun boleh. Kendian bila kluar tunas, barulah kulitnya menjadi lembut. Time ni la kumpul banyak-banyak utk tugasan mengupas kulit biji. Bila dikupas dan dikumpul, nampak mcm tauge hijau besar pulak. Ada yg panggil petai kerayong. 

Petai ini rasanya lebih enak berlemak dari petai biasa. Rasa mcm petai lemak dan kacang pistachios. Pada saya, ianya tak berbau hancing dan haring lps makan. Sayang sekali, petai ni susah jumpa di pasaran secara komersial. Mungkin di Sabah Sarawak ada juga. Bukan pupus, on BETUL KE DARAH TINGGI?
Publish | Delete | Spam
Anonymous

on 6/17/16

JERING MUDA
Lu ni TT, makin lama makin melampau la. Jering pulak dah.. kenuak lu x mau ka? Jering muda, jering jeruk, kenuak muda, kenuak jeruk, petai jeruk, bua nenering lagi best. Sapa besa kene buah nenering.. petai jatuh nombor 2 la.. mana nak cari nenering ni.. lu cari sendirik la.. kahkahkah.. padan muka.. on SELAMAT BERBUKA
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 6/1




-----------

5 ulasan:

Amir Mazlan berkata...

petai masak sambal tumis ikan bilis - yang ni bleh makan..favourite.

tapi kalau buat ulam jer, tak berape lalu plak rasa tekak ni :D

Tanpa Nama berkata...

Bebende nih banyak angin

Lebih memudharat kan

Kalau nak GENG NAJIS wokay lah

Sama sama KENTUT sama sama PENING

Nazrio Dond DoLLa berkata...

Cina DAP Petai Kapir

Saya muLa benci cina kerana
apa yg di sentuhnya
Apa saja yg di sentuh cina
Jadi naik harga jadi duit..
Untuk pengetahuan
pengunjung Laman ini
Etnik2 Cina zaman duLu kurang kenai
Petai, Jering, ikan sungai, durian
Barang² ni semua ini "cina muLa makan"
Secara bersungguh2 awaL 80an
Maka benda2 ni jadi komersiaL
Di Ladang kan, dj pasar kan
Pasar Moden zaman duLu
Ada meLayu maLu bawak petai
Ni laa muLa sejarah
aku marah dan benci cina DAP
KAH KAH KAH KAH

Nazrio Dond DoLLa berkata...

Cina DAP
Sejarah muLa kenapa
aku tak suka cina DAP
Kshkahkah...

Sebenarnya..
Saya muLa nyampah cina
Khusus cina DAP kerana
apa yg di sentuhnya
Apa saja yg di sentuh cina
Jadi naik harga~ jadi duit..

Untuk pengetahuan
Etnik2 Cina zaman duLu
kurang kenai kurang pandai
Makan Petai, Jering,
ikan sungai, durian

Barang² ni semua ini
"cina muLa makan"
Secara bersungguh2 awaL 80an
Maka benda2 ni jadi komersiaL
Di Ladang kan, dj pasar kan
Di Pasar Moden kan

zaman duLu...
Benda ni tak mahai

Zaman duLuuu
Ada maLu bawak petai
Ni laa muLa sejarah
aku marah cina dan
benci cina DAP
KAH KAH KAH KAH

Tanpa Nama berkata...

Di pedu Kuala nerang ked byk....buat nereing....kt kijang berahi makang.