.

Ahad, 11 September 2016

INI DIA MAKNA JADONG







SILA TEKA

SIAPKAH

JADONG?

 


Agamawan ‘jadong’ masih kuasai institusi agama Malaysia

 | September 11, 2016
Syed Farid meminta agamawan Malaysia membuat kajian atau bertanya kepada pakar terlebih dahulu, jika tidak memahami sesuatu perkara, bagi mengelakkan mereka membuat kenyataan bodoh.








KUALA LUMPUR: Ahli akademik, Prof Syed Farid Alatas kecewa kerana institusi agama di Malaysia masih didominasi agamawan ‘jadong’ yang sering membuat kenyataan bodoh.
‘Jadong’ adalah singkatan kepada ‘jahat, bodoh dan sombong’ yang dicipta bapanya yang juga ahli akademik dan sosiologi ternama, Prof  Syed Hussein Alatas.
Ketua Jabatan Pengajian Melayu Universiti Nasional Singapura itu memberi contoh pandangan agamawan mendakwa wanita tidak menutup aurat lebih berisiko dirogol yang turut menjadi tema khutbah solat Jumaat tahun lalu.
“Kajian menunjukkan rogol bukan disebabkan nafsu seksual, tetapi soal kuasa. Semua perempuan, sama ada tutup aurat atau tidak, berisiko menjadi mangsa. Perogol mahu meletakkan kekuasaan mereka terhadap sasaran.
“Ulama maknanya orang yang berilmu. Jika tiada kepakaran mengenai sesuatu perkara, buat kajian atau tanya pakar. Jika tidak, anda adalah apa yang bapa saya sifatkan sebagai ‘jadong’ – jahat, bodoh, sombong,” katanya ketika menyampaikan syarahan pada ‘Seminar Islam tanpa Sektarianisme’ anjuran Islamic Renaissance Front (IRF), semalam.
“Baru-baru ini, timbul pula idea meruntuhkan tugu. Kita juga bersalah, tanya soalan bodoh dan kita akan mendapat jawapan bodoh,” katanya yang turut mengkritik sebahagian golongan akademik masih berpegang kepada pandangan mazhab Syiah berasal daripada Abdullah bin Saba’.
Beliau berpendapat, Abdullah adalah mitos yang sehingga kini dianggap majoriti golongan Sunni sebagai punca wujudnya mazhab Syiah.

Abdullah dikatakan adalah orang Yahudi yang memeluk Islam ketika pemerintahan Saidina Ali Abi Talib dan mewujudkan mazhab Syiah untuk memecahbelahkan umat Islam ketika itu.
Menurut Farid, sejarawan Sunni, Syiah dan Barat mempunyai pandangan berbeza mengenai Abdullah, malah ada yang menganggapnya rekaan sejarahwan kurun ke-8, Sayf Ibn Umar.
“Tentulah hebat apabila keadaan semuanya sempurna dan harmoni sehinggalah seorang individu (Abdullah) muncul dan Syiah hari ini wujud kerana konspirasi seorang individu itu.
“Dalam seminar mengenai Syiah sebelum ini, ada ahli akademik menganggapnya sebagai fakta…tidak mengambil pendekatan kritikal, inilah cendekiawan kita yang tidak bermutu (mediocre),” katanya.
Baru-baru ini, Timbalan Mufti Perak, Zamri Hashim dilaporkan berkata, pembinaan replika tugu helang di Langkawi adalah haram dari segi Islam dan patut dirobohkan kerana ia menyerupai bentuk haiwan hidup.
Zamri membangkitkan perkara itu ekoran surat rasmi daripada sebuah PBT yang ingin tahu hukum membina replika burung helang.
Replika helang setinggi 12 meter yang dinamakan Tugu Lang di Dataran Lang adalah mercu tanda Langkawi dan isu perobohan yang hanya timbul selepas 20 tahun dipersoalkan pelbagai pihak.

SIAPA DIA 
RAJA SEGALA
JADONG?
WAJIB ADAKAN
MUSABAKAH
JADONG SEDUNIA
KAH KAH KAH



-----------

9 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ada DUA JADONG SEDUNIA

Satu HUMPTY DUMBTY anak buah ULARMAK GENTING

Lagi satu SUNNY DUMMY lah , siapa lagi

Eh ada banyak ke ?????

Tanpa Nama berkata...

Ooooo..jadong ni sama la dengan jabobong yang direka oleh bapak saudara pada saudara aku dulu....dan jabobong atau jadong ni adalah panjangan dari bobong yang maksudnya bodoh sombong (bodoh sombong je tanpa sifat jahat)...contoh bobong ialah...er aku nak cakap menteri 3.85, tapi bila pikir balik, semua menteri umngok ni jahat belaka, semua gila jawatan nak bolot harta dan kuasa, jadi mereka semua bukanlah bobong sebaliknya jabobong atau jadong !

Mohamad Fadzli Mohd. Noor berkata...

Jadong adalah sejenis makanan itek yang berwarna hijau dan melekit melekit.

Kah kah kah

Tag line: mamak kopii tarik satu

Tanpa Nama berkata...

Jadong adalah sejenis makanan itek yang berwarna hijau dan melekit melekit.

Kah kah kah

Tag line: mamak kopii tarik satu

Tanpa Nama berkata...






Ada BAPAK dedak @ jib gor

Ada BAPAK pigs @ ardy ahWang

Ada BAPAK jadong =SOMBONG tolol FITNAH maki hamun ponteng n mnyalak babi dlm bukit


LOGIK nyer BAPAK pigs yg bersorban sbg ulamak donia yg zuhud ILMUAN kasyaf lg sgt2 warak itu sudah wajib & pasti akan menyaman Srawak Report/SR sbb gara2 dedak

BAPAK pigs itu pasti mati2an menafikan geng pigs nyer itu makan dedak

Kiter tuggu hanyer kira2 4/5 hari jer lg BAPAK pigs itu ke London utk saman SR

Klu

Klu & klu TAK jd saman trhdp SR..?

TAK mungkin n very2 impossible BAPAK pigs sehebat & segarang ardy ahWang yg berILMU tggi kasyaf lg bertaraf wali itu tak berani nak saman SR..impossible!


p/s

pigs = parti ikatan gagasan sejhtera

Kecuali pigs @ BABI dlm kandang yg makan dedak jer yg takde otak & maruah

Kecuali pigs @ BABI utan jer yg aci sondol guna cakor siku & LUTUT

Kecuali pigs @ BABI ddlm bukit yg disalak oleh BAPAK pigs t.hari tu jer yg takde otak langsung serta lebih hina & jijik drp kafir harbi DAPigs

DAPigs hanya makan pigs @ BABI..ttpi pigs & BAPAKpigs itu kuat makan UMPAN dedak utk mnjd SEMBELIHAN sang siBAPAK dedak!




Tanpa Nama berkata...

Apa yg gua nampak, bani Melayu ni hanya suka 2 perkara. Senang saja kategorinya.

1. Golongan suka giler budaya Hedonism. Terutama bawah 50an. Ada yg atas 50an. Tak ramai. Tua2 kutuk ni, walau x ramai, tapi ramai giler jugak kalo pegi bilang.

2. Golongan suka dan stim beribadat utk akhirat. Gua bukan bermasalah dgn stim beribadat. Tetapi mentaliti golongan stim beribadat ini, sama mcm stim dadah, menganggap siksaan dunia satu ibadah menuju akhirat. Kesusahan yg wajib diterima serta membuahkan pahala bergunung ganang berlipat kali ganda tak henti2.

Kedua2 golongan ini mencecah belasan juta dari 17-18 juta umat melayu yg ada. Sebati dgn hedonism ini sudah cukup membuatkan mereka sayang dgn UMNO.

Bayangkan PR atau PH ambilalih kekuasaan Malaysia, hidup Melayu menjadi gelap gulita. Tiada Astro, tiada RTM, tiada TV3, TV9 menyebabkan Melayu hidup dlm kebingungan. Mereka bersyukur sangat2 dgn media hiburan ini. Malah tidak keterlaluan, inilah sistem TV hiburan adalah tuhan kpd melayu hedonism sekalipun dpt tgk drama berbayar melayu yg teramat bodoh giler kat AstroMaya. Sanggup bayar untuk menjadi bodoh berlapis2. Itulah melayu.

Bagi golongan stim agama pula, mereka tidak peduli hal politik sgt. Sikik2 ja.. Ratiban agama cukup mengkhayalkan mereka dgn indah beribadat dan kehidupan akhirat. Kecanduan akhirat ini tidak salah. Malah sukar untuk org biasa untuk terjemahkan. Jika silap gaya tulis, tak semena2 kita akan dituduh kapir kerana agama Islam telah dimiliki melayu dan agamawan boleh mengkafirkan sesiap yg tidak mengikut jalur pemikiran lubang jubur derang.

Kedua2 pembudayaan ini, cukup membodohkan akal melayu untuk celik dlm politik Malaysia. Jgn pula kita cuba2 pegi tegur ya golongan ini. Kedua2nya mcm harimau tidur stim ganja.

Tanpa Nama berkata...

deng ghaso elok gambor bogel walaentot al unta tu di tiadakan... badoso nengok aurat... deng nyaris kono tuduih ikut Sunnah ahli parlemeng temerloh.

malu deng... omak mortua lalu kek belakang tonampak gambor tu...

mesti dlm fikiran dio deng tak cukup makang...

Tanpa Nama berkata...

Ye la agamawan semua jahat bodoh sombong sotong dan apa apa lg la yg tak baik.yg bijak pandai org otak liberal sekular plural mcm hang.sama la mcm yg naik unta kat atas tu.unta bogel dia pun bogel.sekurang kurang unta tak akan ditanya diakhirat.agaknya apa jawapan org yg tak tutup aurat tu.bleh jwab cengini agaknya.ala tak tutup aurat dosa kecik aje.kami boleh cover dgn mengutuk pemimpin yg zalim.kecil atau besar ia tetap dikira dosa n tunggulah sambil berbogel sementara dosa n pahala kamu dikira.

panglimo potaseh berkata...

Oooo baru aku tahu, kalau nak bina tugu jgn bina menyerupai benda hidup .. jadi kalau sesiapa nak bina tugu kontol binalah kontol yg mati pucok .. kah kah kah .. sesiapa nak bina tugu Najib atau Chedet kelak, binalah masa ia dah dikapankan. Tapi replika sotong di Ganu OK .. tak harang.