.

Jumaat, 9 September 2016

LAGI KERENAH NAJIB






KEPUTUSAN BENARKAN PEMAJU MEMBERI PINJAMAN PERUMAHAN: MEMBUNUH EKONOMI, MEMBUNUH RAKYAT, RISIKO MENJADI SUMBER DANA PRU14 TERLALU TINGGI

Belum pun kejutan dari pengumuman membelanjakan RM650 juta untuk menaiftaraf Taman Tasik Perdana luntur, pentadbiran Najib membuat satu lagi kejutan baru yang lebih tidak masuk akal. Kali ini kejutan dibuat oleh  Noh Omar, Menteri Perumahan dan Kesejahteraan Bandar yang mengumumkan keputusan Kerajaan Persekutuan untuk meluluskan lesen memberi pinjaman perumahan kepada pemaju-pemaju besar seperti Kumpulan Sunway, EcoWorld, Mah Sing dan Glomac.

Pengumuman ini dibuat tanpa ada sebarang perbincangan awam dengan “pihak yang berhak” (stakeholders) terutamanya golongan pembeli, para ekonomi, sektor kewangan apatah lagi Ahli Parlimen. Saya tidak pernah mendengar sekali pun dalam masa setahun yang lepas pimpinan Bank Negara Malaysia membuat kenyataan mengenai perkara ini sedangkan ia membawa perubahan paling besar kepada sektor kredit perumahan yang dikawalselia oleh Bank Negara Malaysia.

Mengambil kira pengumuman sebelum ini seperti menaiktaraf Taman Tasik Perdana berjumlah RM650 juta, saya semakin cenderong mengesyaki bahawa keputusan-keputusan yang membawa risiko kewangan besar kepada rakyat dan negara ini bukanlah keputusan berhubung pertimbangan dasar (not driven by policy framework) tetapi satu skim untuk mendapatkan dana Pilihanraya Umum 14 (PRU14) Barisan Nasional.

Saya telah nyatakan secara terbuka analisa saya bahawa satu-satunya faktor yang mengekang Najib memanggil PRU14 lebih awal ialah kekurangan dana memandangkan apa-apa dana yang diselewengkan dari 1MDB kini dibekukan di negara-negara lain. Dengan belanja PRU yang mencecah beberapa billion ringgit, Najib dan kepimpinan Umno mesti mencari sumber baru.

Membenarkan pemaju besar menawarkan khidmat memberi pinjaman kepada pembeli samalah seperti memberikan lesen institusi kewangan kepada pemaju-pemaju besar ini. Kalau pada awalnya sebuah anak syarikat ditubuhkan hanya untuk memberikan pinjaman perumahan kepada pembeli rumah dari kumpulan pemaju itu, lama-kelamaan hartawan besar yang memiliki kumpulan pemaju ini boleh sahaja melobi supaya lesen mereka diperluaskan untuk berfungsi sebagai sebuah bank.

Lesen membuka institusi kewangan atau bank di negara ini adalah cukup berharga kerana selepas krisis kewangan 1997/98, dasar penggabungan institusi kewangan menghadkan bank kepada beberapa kumpulan besar sahaja demi mengelakkan risiko bank kecil yang bermasalah mencetuskan wabak kewangan yang berjangkit. Sejak proses penggabungan itu selesai lebih 15 tahun lalu, tidak ada satu kumpulan perbankan baru pun yang dibenarkan.

Saya khuatir keputusan Kerajaan Pusat ini adalah jalan belakang ke arah itu dan sebagai balasan, kumpulan pemaju besar yang diberikan lesen perlu “menderma” sejumlah yang besar kepada Barisan Nasional. Jika satu lesen menarik derma sebanyak RM100 juta (iaitu jumlah yang kecil bagi satu lesen institusi kewangan), 5 lesen mampu menarik “derma” politik sehingga RM500 juta.

Saya lebih rela dibuktikan salah dan disaman di mahkamah jika pertanyaan saya ini dianggap fitnah daripada membenarkan perkara ini diteruskan kerana kesannya (selain dari rasuah politik) adalah terlalu besar kepada rakyat.

Saya senaraikan 3 risiko terbesar yang akan membunuh rakyat dan membunuh ekonomi jika perkara ini diteruskan:

1.    Risiko kewangan “sub-prime” – membenarkan pemaju untuk memberikan pinjaman perumahan kepada peminjam yang tidak layak (mengikut peraturan kredit Bank Negara Malaysia) kerana pendapatan mereka tidak padan dengan ansuran bulanan adalah satu tindakan membina portfolio peminjam tidak boleh bayar.

Apatah lagi kadar faedah yang dikenakan iaitu 12% hingga 18% adalah lebih tinggi dari kadar kad kredit dan menjadikan kebarangkalian peminjam tidak boleh membayar balik adalah terlalu tinggi. Fenomena membenarkan peminjam yang tidak layak mendapat pembiayaan perumahan pada kadar faedah yang tinggi inilah yang dirujuk sebagai “sub-prime” yang pernah berlaku di Amerika Syarikat hinggalah skim itu runtuh dalam tahun 2008.

Akibat krisis “sub-prime” di Amerika Syarikat, seluruh ekonomi dunia merudum dan kesannya belum dipulihkan sepenuhnya di beberapa negeri/bandar di Amerika Syarikat terutamanya di Detroit.

2.    Melesenkan “Along” dan meluaskan riba’ – kadar 12% hingga 18% yang diumumkan oleh Noh Omar adalah kadar pinjaman yang ditawarkan oleh Along. Kadar itu juga adalah satu bentuk penghambaan kewangan kerana keuntungan yang diambil oleh pemberi pinjaman adalah berlipat kali ganda hingga membunuh kelangsungan ekonomi peminjam.

Mana-mana peminjam yang mengambil pembiayaan rumah pada kadar ini samalah seperti menjadi hamba kepada pemberi pinjaman sehingga ke akhir hayat kerana jumlah bayar balik adalah di antara 4 – 6 kali ganda dari jumlah yang dipinjam.

3.    Lebih ramai rakyat yang tidak mampu memiliki rumah – Memberi lesen kepada pemaju memberi pembiayaan pada kadar along bermakna Kerajaan Persekutuan langsung tidak mengambil hirau bahawa harga rumah yang dipacu oleh pemaju-pemaju terbesar ini adalah diluar kemampuan rakyat terutamanya di bandar-bandar besar yang dimonopoli mereka.

Dengan lesen memberi pinjaman ini, lebih banyak projek perumahan diluar kemampuan rakyat yang akan dibangunkan dan pilihan rumah mampu milik semakin berkurangan dengan alasan pembeli kini boleh meminjam 100%. Akibatnya pemaju kecil akan gulung tikar kerana hanya pemaju besar yang ada lesen yang mampu bersaing dan pada masa yang sama harga rumah akan terus naik mencanak.

Sebelum ini saya jarang memberi komentar mengenai perumahan kerana ia lebih wajar dibela oleh ahli parlimen lain memandangkan saya sudah banyak mengendalikan isu-isu ekonomi lain.

Walau bagaimana pun, keputusan Kerajaan Persekutuan kali ini adalah keputusan paling gila saya mengenai perumahan dan kewangan negara yang pernah saksikan sejak saya menjadi ahli parlimen.

Oleh itu, saya akan mengikuti dengan dekat isu ini dan akan mula menghuraikan dengan terperinci mengenai masalah perumahan rakyat bermula minggu depan.

Saya juga akan berusaha agar risiko-risiko akibat dari keputusan memberi lesen pembiayaan kepada pemaju besar ini difahami rakyat secepat mungkin dan diterjemahkan menjadi bantahan segera agar keputusan tersebut dibatalkan serta merta.

Saya akan mula menyiarkan satu video ringkas menerangkan perkara ini kepada orang ramai petang ini dan sasaran saya agar ia ditonton 500,000 orang dalam masa seminggu. Video itu akan disiarkan di laman Facebook Page https://www.facebook.com/rafiziramli.keadilan/ 

RAFIZI RAMLI
NAIB PRESIDEN/SETIAUSAHA AGUNG
AHLI PARLIMEN PANDAN





---------

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

BUDAK OTAK UDANG MANA BOLEH HARAP SEJAK AZALI LAGI

Tau tau nak lahanat Bangsa sendiri saja

Apa punyea manusia

Ingat RAKYAT bodoh ada OTAK UDANG jugak ke ?????

Sendiri GO-BLOK sampai nak semua 30 Juta RAKYAT ikut GO-BLOK jugak

Kepala Otak

Anak siapa lah nih ???????

Tengok MUKA SUDAH TAHU HATI BUSOK nya

Tanpa Nama berkata...


Pelik betul otak menteri sorang nie... Bnyk sngat makan udang.. gaut dalam otak ke..?

Ooooo mungkin ade org nak dobi duit lg kot...?

Tanpa Nama berkata...

semua ini dilakukan utk memastikan syarikat2 ini memperoleh untung yg banyak dari interest yg tinggi.jalan mudah adalah dgn memboikot perumahan2 yg dibina oleh syarikat2 tersebut.eco world dulu ada kaitan dgn bekas mb khalid ibrahim, khalid ibrahim pula terpalit noda hutang saham guthrie..pd ketika ini banyak bank2 sudah menghadkan pinjaman.paling minima adalah rumah berharga 200k keatas..rumah bwh dari 200k, loan susah nak approve.disamping interest rate yg rendah utk mengalakkan kecairan namun jumlah minima dinaikkan..utk mjayakan sesuatu projek perumahan memerlukan 13 step atau rukun..13 rukun ni sama mcm rukun solat tp dlm projek perumahan , 13 rukun adalah 13 step rasuah yg wajib diadakan..akhirnya terpulang kpd salam dikanan atau dikiri..maknanya kalo beri salam dikanan dan ada org menjawab salam bermakna projek itu diteruskan, kalo tidak dijawab kanan dan kiri, maka kelaut la semua 12 rukun rasuah yg dilaburkan itu..syarikat membuat perumahan, syarikat menangung segala mcm kos, gst, ap kayu, apa batu, ap besi, bila dah siap maka syarikat perumahan wajib melepaskan kos2 biawak hidup kpd pembeli termasuk kos rasuah 13 rukun..13 rukun rasuah ini tiada la dpt difakwakan halal atau haram oleh mufti tugu binatang atau mufti pokemon go kerana nabi bukan lah kontraktor kelas a atau kelas f..hanya firaun yg pernah jadi kontraktor atau arkitek..ilmu mufti pun setakat ilmu jimak atas unta..kalo ada bunyi sedap itu nanti dikatakan bunyi kentut unta..apa punya turrr...bank negara taknak bagi komen apa2 ke????

Tanpa Nama berkata...

nak tanya kat noh omar, pasar baru sekincan dah siap ke?takkan peniaga kena buat loan dari pemaju juga..aritu undi umno bn..takkan tak bole adjust..agak2nya dato jamal dah jd pemaju, sb itu la pemaju nak bg loan kat org ramai..warga sekincan, warga sabak beli la perumahan yg dibuat oleh noh omar and the geng ni..bole buat loan 100%..

DIDI KOTA BELUD berkata...

Haaahhhh...berita baru masuk..seorang pengamal ilmu perubatan ghaib( nama dirahsiakan sebab ada akta SOSMA)...Telah dapat mengesan dan melihat sebanyak 30 entiti mahluk halus mengelilingi EMBE DENAN YOKUBUS semasa sidang DUN tempoh hati...adalah dipercayai bahawa semua entiti itu menyerupai bentuk BERUK yang pelbagai spesis...tok batin kuala setul itu ada juga mengatakan...ini adalah pelindung si empunya diri..maksudnya dibela dgn sengaja...dan tak semena mena..tok batin tu menumbuk meja sekuat hati sambil berkata kata dgn suara serak....."PATUTLAH DIA PEGANG PEN PAKAI KAKI...KENAN BERUK RUPANYA...."....kakakakaak...

Tanpa Nama berkata...

Exactly how I see it too! These same disturbing points immediately popped up in my train of thoughts the minute I read that dumb idea, heck it doesnt even deserve to be labelled an idea, that dumb statement barfed out by the shallow-brained-but-too-eager-to-be-next-selangor-mb ninc! Again goes to show how accurate mahathir's take on certain things was: there's no more intelligent people left inside umno!