.

Isnin, 14 November 2016

RAMAI TANYA SIAPA MAT KETEREH







MAT KETEREH ANAK SAPA?
Aloo tt, aku dah tanya haritu, mat ketereh ni anak sapa? Tapi kau belum jawap. Kasi la klu sikit. Aku nak hadiahkan baju merah jamal jamban dan sehelai jubah merah kat mat ketereh tu. Sedikit info please. on SIAPA MAT KETEREH ITU?

Anonymous
at 4:28 PM


MAT TAMBAM
Mat KETEREH tuh si Mat Tamban ke ??? Kalau kenal sangat tuh macam satu sampan ke laut saja Satu candat SOTONG jadi SITONGMAN Satu lagi tangkap ikan jadi MAT TAMBAN Ikan TAMBAN nih murah kan , tak ada kerja kena kering kan SOTONG saja lah Bener gak ????? on SIAPA MAT KETEREH ITU?

Anonymous
on 11/13/16



SIAPA DIA 

MAT KETEREH
ada seorang anak muda
di ketereh telah berkata
bahawa hadi ini
seorang yang bijak
seorang yang  pandai
banyak ilmu pengetahun
rajin membaca
tidak bebal
tidak bodoh
apa dia cakap dia kota
cakap boleh dipakai
mesyuarat tak pernah tak datang
parlimen tak pernah tak datang
tak pernah mungkir janji
kalau cakap nak saman
pasti dia akan saman
tak pandai kelentong
cakap tak kluk klik
cakap tak kasar
penuh budi bahasa
apakah ini satu fitnah
saje tanya 
takut  bersubahat
menyebar fitnah

KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH





----------------

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

budu cap ketereh..utk buat budu, wajid ada bermasam2 jenis ikan kemudian dijerukkan, walaupun baunya busuk tp sedap dimakan bergitu saja..hadi diumpamakan seperti campuran pelbagai jenis ikan yg diperam digaramkan dan berbau busuk dan mat ketereh pula la perihal rasanya yg sedap dimakan dgn nasi..maknanya walaupun hadi itu sebusuk budu tp tetap berbau harum dan enak dimakan oleh mat ketereh..oh ya, bukan saja campuran ikan malah dlm balang budu juga dimasukkan pelbagai jenis sotong2an.