.

Jumaat, 14 April 2017

NASA TIDAK BERSALAH






F.BOOK

APA MASALAH DUIT 1MDB MASUK AKAUN UST NASHA?
Ada lebai berhujah bahawa masuk duit 1MDB ke akaun Ustaz Nasha seperti pendedahan rafizi tidak salah dari sudut "syariah".
Hujah mereka;
1. Diandaikan duit 1MDB adalah haram. Kalau haram terima derma duit 1MDB, maka haram juga terima duit dar tokey babi yang berbeli di kedai kita. Ini kerana, hasil jualan babi adalah haram. Namun, kenapa kita boleh jual barang kedai kita dengan tokey babi, sedangkan kita tau hasil mahsul jual babi adalah haram.
2. Andaian duit 1MDB adalah haram adalah masih kabur. Justeru, kena kembali kepada kaedah fiqh, "perkara yang ghaib dari pandangan mata, maka tidak perlu diperincikan/dipersoalkan lagi".
Pakai hujah lebai ini, alamat hancur negara ini.

Amin Ahmad Hujah itu tidak sepenuhnya salah. Yg salah ialah 1) marah bila org tafsir mereka sudah dibeli, 2) mereka tidak merasa bersalah dibeli dgn wang itu. 

Kesimpulannya, memang hancur.
LikeReply1 hr
Mahmud Ibrahim duit rakyat.. .. tu paling penting
LikeReply1 hr
Chuin Loon DUIT tak pernah haram, DOSA PEMBERI DUIT yang haram.
LikeReply11 hr
Nazri Shah Sbb kena kt puak dia, tu je..
LikeReply1 hr



---------------------

5 ulasan:

kampong lad berkata...

'hasil jualan babi adalah haram'

habaq mai surah apa & ayat berapa.

Tanpa Nama berkata...

Memanglah kita boleh jual barang pada towkay babi atau taukeh judi dan ambil duit dari mereka sebagai bayaran pembelian, jika duit itu kita tahu duit mereka sendiri atau sepanjang pengetahuan kita duit itu bukannya duit yang tiada hak atau kebenaran mereka guna untuk tujuan pembelian tersebut. Tapi dalam isu nashar terima duit dari najib, jika benar, maka sebagai seorang yang beretika, apatah lagi seorang yang Islam, lebih lagi seorang yang bergelar ustaz, maka dia tak boleh terima, apatah lagi guna, duit itu bila dia tahu ianya dari SRC/1mdb kerana ia bukan hak peribadi najib. Jika sekarang baru diberitahu menerusi pendedahan rafizi, seorang yang ada etika islamik akan terus siasat sendiri betul ke cakap rafizi tu. Jika terus nafi, maka dia seorang manusia yang telah hanyut dalam kegelojohan dan ketamakan pada kemewahan duniawi yang melampau, takut nak melihat kelayakan itu terlepas dari miliknya.

Tanpa Nama berkata...

Duit jual babi tu, bukan babi curi pak ostat oiiii... Tokey babi kalau dia curi babi dari kandang orang lain, memang la dia mintak parang melekat kat tengkok..

Bodo mcm babi...

Tanpa Nama berkata...

Makin Bahalol sudah orang PAS nih....

Semua pasal duit secoit

Bukan 50 BILYON....

Dunia saja

Mati masok KUBOR tau lah tinggi rendah langit.

Tanpa Nama berkata...

Itu semua tak logik.. itu fitnah. Nasa terima saja dia tak tau dari mana duit itu datang.. Dia hanya tahu najib yg bagi...so ambillah.. Kan duit itu semua orang cari, sreua orang mau.. Lebai macam mana lilit serban pun sekarang ni jangan kata lebai pakai kod.. Dibagi duit.. Lembut hati dia, kalau bagi amoi tak boleh.... Haremmmm