.

Jumaat, 26 Mei 2017

JANGAN JADI ARAB






MELAYU

BUKAN 

ARAB




borak kedai mamak
Hj : aku dulu selalu pakai serban, jubah tapi sekarang tak dah sebab betullah bila aku terfikir kenapa kita macam nak jadi orang Arab....macam berbuka puasa jadi Iftar....happy birthday jadi sanah helwah...sampai hilang melayunya...
Aku :.happy birthday tu bukan melayu haji...
Hj : (tergamam sesaat) ehhh kita dah biasa guna kenapa nak ubah Arab...
Kita bangsa yang keliru sebenarnya......betulkah? hmmmm Ramadan dah dekat....teringat aku kalau dulu Aki (sebutan orang pahang kepada datuk lelaki) aku menyebut waktu sahur tu 'nenari' bunyi macam menari pun ada, yang aku agak asal dari kata 'dinihari', Aki aku dah lama pulang ke rahmatullah...kata nenari tinggal satu memori di bulan puasa...Alfatihah.


Nor Azam Seman Pernah borak dgn sorang pengarah filem wanita melayu berambut perang. Katanya "pelik betul tgk melayu yg sibuk nk jadi org arab. Kita ni melayu. Kenapa nk jadi arab"

...See More
Reply
4
8 hrsEdited
Nidduhellas Ess Ini satu bab yg menarik...sekarang ni pun ada orang tak lagi pakai baju melayu masa hari raya
Reply
1
3 hrs
Azlim Ibrahim bab pakai satu hal cikgu Nidduhellas Ess..tapi jgn sampai kata itu sebenarnya baju arab kahkahkah
Reply44 mins
Roslina Abdul Manap Harap2 kekeliruan itu ada lerai nya insya Allah
Reply
1
3 hrs
Azlim Ibrahim hahaha...ina Roslina Abdul Manap...kekeliruan tu berakar umbi yang panjang...tapi kalau yg di kedai mamak tu esok dah tajuk lain pulak...hahaha
LikeShow more reactions
Reply
1
45 mins
Laqman Al-Jefri apa nak kisah ...
LikeShow more reactions
Reply
1
1 hr
Saruji Aziz Nice story & alfatihah
LikeShow more reactions
Reply
1
1 hr

------------------

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...



Melayu yg nak jd Arab nih sggup tengok porno kat German tp taknok bayor

Melayu yg nak jd Arab nih kuat poteng uturn fitnah khianat mencuri

Melayu jenih nih TAK akan mengaku kalah utk tegak benang basah

Dia sggup berbelit2 berpusing2 beralasan2 bertangguh2

Last2 dia sggup jd puak2 Arab geng2 Cunnik n Ci'ah

Cunnik sggup BOM org ramai tengah semayang ddlm mesjid Ci'ah

Lepastu Ci'ah pon sggup BOM pulok org2 Cunnik tengah semayang dlm mesjid dorang

Inilah jenis spesis ISIS, yg belajor Islam drp kepala2 Cunnik n Ci'ah yg menJAHANAMkan!

Sbnr2 ISLAM itu indah penuh kdamaian, TETAPI cunnik n ci'ah penoh kesumat kehancuran!!

Krn syirik/murtad dan mrk terang2 tlh berTUHAN kan harta dan kuasa




Tanpa Nama berkata...

why is it important to label as "melayu" or "arab" or "yahudi" or "chicanos" or "asli"? suka ati lah nak pakai apa pun. yg penting tak corrupt serba serbi termasuklah akal pemikiran.

Tanpa Nama berkata...

memang dah jadi ARAP......

semua dah bertukar...................NINJA

tapi haeran...
tak tao hunus pedang langsong
kalo ter pegang KRISS, bukan TERROR lagi!!!!!
trus macam KrissMooDin

Tanpa Nama berkata...

kita bukan saja ikut pakaianan arab bro..malah kita ikut perangai baran dan bodoh pak2 arab dari saudi ni..budaya saud telah mekar dlm hati.melayu pun byk pinjam perkataab dari arab..tp jgn lupa, arab pinjam dari greek..malah islam juga mengambarkan sesuatu yg sama macam org2 greek contohnya malaikat.dikatakan malaikat berkepak, kitab kritus pun sama..tp adakah kepak itu seperti apa yg kita sangka atau gambarkan,apakah syurga itu apa yg kita dpt bayangan, apakah pantat bidadari itu sama seperti pantat perempuan didunia..kalo nafsu itu nafsu, dan roh itu roh, nape roh bole ada nafsu seks..ini semua mitos al tonton al pornowi..disebaliknya adalah wang berjuta masuk kantung..bula puasa ni, terawih takyah ikut style saudi, ayat2 panjang2 kemudian berdiri tegak kaku, sedangkan saudi kalo baca panjang2 siap bole korek idung dan tgk hanphone lagi..laaa...lu tak percaya, lu semabhyang dekat dgn tok2 imam mekah ni solat..lu pakai sebijik saudi, then baru lu tau, saudi ni sunnah walrasuah atau sunnah wahabi...kalo buka posa pun makan sedulang sorang, jauh skali nak buka posa ikut sunnah nabi..