Ahad, 4 Jun 2017

SELAMAT BERBUKA






  
HARI KE

SEMBILAN


hari ini kuala lumpur redup 
enak dan nyaman
tidak terik tidak basah

petang kelmarin gua
sampai ke ijok
singgah di bazar ramadan
ini komuniti jawa
ramai  dan sibuk


gua cari ikan
hanya ada dua jenis ikan
ikan jaket
dan ikan keli
tenggiri senangin kembong 
semua hilang
yang murah hanya 
ikan jaket dan ikan keli

betul kuueh kini 50 sen sebiji
murtabak masih 3 ringgit
roti john 5 ringgit
tidak ada lagi yang murah
aduh! bagaimana agaknya
jika sang ayah
jika sang ibu tidak ada duit
anak kecil akan merajuk
melihat bunga api yang banyak


kerana ini jawa maka
pasti ada pecal
pasti ada tapai ubi
gua beli pecal 3 ringgit
gulai telor itik 1.50 sen
kueh pisang 2 ringgit
gulai rebong 2 ringgit
dan ikan siakap 4 ringgit


dari ijok gua ke kuala selangor
singgah di restoran china
di pasir penambang
gua selalu makan disini
malah sesekali gua bawa ikan
dan minta masak
jadi tak ada masaalah
kami hanya minun teh china
bawa makanan sendiri

LONDON

sabtu malam dikatakan
serang lagi
beberapa hari dulu
sesudaj serang di manchester
gua telah beri tahu
beberapa kawan 
london akan diserang lagi
untuk meahami ini cukup senang

jeremy corbyn makin hampir may
parti buruh makin mengatasi 
parti konservatif
anak anak muda semua
mengarah ker jeremy

jeremy ini orang kiri
bukan orang mengaku kiri
dia memiliki dasar
dan kepercayaan kiri
pernah di tanah kerana
anti perang vietnam
pernah terlibat dalam gerakan
anti nuklear
maka kaum pemodal amat sangsi
dengan si jeremy

maka ledakan dirancang
untuk memastikan 
parti konservatif menang

cui bono

siapa untung


SELAMAT 

BERBUKA







-----------------

Tiada ulasan: