Jumaat, 4 September 2020

KES BARU MENTERI MANA TERLIBAT








KES LAMA JADI

KES BARU

AMIN

MENTERI MANA

TERLIBAT

AMIN

CARI CARI

KOREK KOREK

MEDIA WAJIB

KOREK

AMIN

NETIZEN WAJIB

KOREK

SAPA MENTERI

YANG TERLIBAT

AMIN


Australia rampas hartanah, wang tunai lelaki dalam skandal bangunan Mara

PETALING JAYA: Pihak berkuasa Australia merampas hartanah dan wang tunai berjumlah A$1.6 juta daripada seorang lelaki yang didakwa merasuh seorang pegawai Malaysia untuk pembelian sebuah kompleks pangsapuri berjuta dolar di Melbourne pada 2013.

Menurut laporan Sydney Morning Herald, hartanah dan dana itu milik pemaju hartanah Australia, Teen Boon Lye, isterinya dan syarikat swasta mereka.

Sebelum ini dilaporkan Teen dituduh merasuh pegawai Malaysia untuk menjamin penjualan bangunan itu yang dikenali sebagai Dudley House.

Teen didakwa pada 9 Julai lalu, kira-kira 5 tahun selepas pendedahan yang menunjukkan harga hartanah itu meningkat sebanyak A$4.75 juta untuk memberi sogokan kepada sekumpulan pegawai Malaysia.

Harga asal hartanah di Melbourne itu ialah A$17.85 juta, tetapi kemudian dijual pada harga A$22.6 juta, dengan A$4.75 juta dibayar atau dijanjikan kepada individu, termasuk individu yang didakwa bernama Zach Zainal dan Erwan Azizi, dengan niat untuk mempengaruhi seorang pegawai kerajaan Malaysia bagi menjamin penjualan hartanah itu.

Pertuduhan terhadap Teen pada Julai lalu menyebabkan ahli Parlimen pembangkang di Malaysia menggesa tindakan diambil terhadap individu terbabit.

Pengerusi Mara, Azizah Mohd Dun dilaporkan berkata, beliau menyerahkannya kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia untuk menyiasat perkara itu.


KES INI MACAM

KES 1MDB

PECAH DILUAR


SEBELUM PECAH

DIDALAM NEGARA

KOREK KOREK

AMIN

Tiada ulasan: