Rabu, 29 Oktober 2008

YOGA PESONG AKIDAH : ZAKARIA – berita hairan

GEORGETOWN: Yoga, sejenis senaman harian yang kebanyakan pergerakannya berdasarkan unsur dalam agama Hindu, dipercayai boleh memesongkan akidah umat Islam jika mengamalkan senaman itu.

Pensyarah Fakulti Pengajian Islam Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Zakaria Stapa, menasihati orang Islam yang mengamalkan senaman berkenaan supaya menghentikannya.


kah kah kah…. kah kah kah…. saekor lagi kang kong bersuara…. kah kah kah…terguling guling dan terguling guling … kah kah kah



60 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam Abang,
Obviously this Kang Kong doesnt do his research before passing his remark.
Memang Kang Kong pon..!

Mwabe Nkrumah berkata...

Mengapalah bodoh sangat professor Melayu ni? Tak heranlah kalau pelajar Melayu jadi bodoh .. pasal bapak borek anak rintek. Kalau professor sewel nak tau, bukan sahaja senaman tetapi ubat-ubatan, buku-bukuan yang berasal dari ugama lain apakah semua itu haram? Anak saya bersekolah di Convent Bukit Nanas, apakah itu haram dan guru besarnya pakai tudung .. apakah itu haram kerana ia berasal dari Kristen.

Tanpa Nama berkata...

jadi orang melayu yg makan roti canai tu dah terpesong akidah la ye?!..

sapa-sapa yg makan kat kedai India wajib dikenakan ISA kerana takut terpesong akidah.

apa punya turrrr..professor kongkang ni...

woi..bahalul..orang melayu dah lama maju pemikiran la, hidup harmonni dgn hamba Allah yg lain..bukan macam engkau yg masih dalam pemahaman tempurung UMNO/BN

Tanpa Nama berkata...

Ayee!
Jadi kalu kita bersenam mengikut cara moden yang dibangunkan oleh orang putih/barat/AS/Cina(tai chi) maka itupun boleh rosakkan akidah kerana mereka tu semua beragama berbeza dengan kita. Orang putih ada yang tak percaya agama, ada yang percaya Kristian, ada yang percaya 'reincarnation'. Apa itu akidah? Mengikut Islam akidah itu adalah percaya akan tauhid atau keesaan Tuhan/Allah dan membuat kebaikan di atas bumi ini sebelum kita mati.Kalu yoga boleh memberi kesihatan tubuh apa ada kena- mengenanya dengan akidah kita? Buat yoga kena baca surat-surat hinduke? kena sembahyang seperti orang hinduke? kena mengucap dua kali masyahadat hinduke? Hai yoga mungkin sudah terbina sebelum adanya agama Islam. Ia dikira boleh membantu mendapatkan kesihatan jasad dan minda seperti banyak lagi bentuk senaman dari pelbagai budaya.
Yang boleh pesong akidah ialah materialisme berlebih-lebihan sehingga kita memberi tumpuan kepada tabiat pemilikan harta(kereta, wang, keseronokan) sehingga lupa ajaran dan suruhan Tuhan/Allah seperti sedekah, berbaik dengan jiran, melawan kemungkaran daulah, menentang kezaliman kerajaan dan sebagainya. jika kita mengidolakan materialisme dan tidak mengamalkan tuntutan akidah maka itu sebenarnya yang memesongkan akidah.
Satu lagi sikap yang boleh memesong akidah iala apabila kita mempunyai sikap buta perut.

Tanpa Nama berkata...

aku teringin nak tengok BIK MAMA buat tarian erotik di tiang..

Tanpa Nama berkata...

Bang, aqidah tak terpesong kot kalau practice senaman yoga ni.

Tapi asal usulnya practice hindu guna untuk ritual ugama dia, sekarang orang buat tanpa apa2 ritual ugama, untuk tujuan kesihatan minda.

Tapi bukan ke Nabi melarang orang Islam meniru practice yg asalnya ada unsur penyembahan orang ugama lain?

Jangan kata Islam ni kolot sangat tak boleh exercise, mentang2 orang putih dah popularkan yoga ni.

Tanpa Nama berkata...

Ngoooooooooook! Yang pesong akidah ialah kerja haram yang dilakukan oleh penyamun, perompak dan pengkhianat aka pemimpin dari United Malays Nakmampus Organization.

Tanpa Nama berkata...

bang isam... zakaria ni tok mufti mukim mana ha??? kahkahkah bangang betul, banyak benda lagi yang boleh pesongkan akidah tak cakap pun. percaya HANYA AMNO yang boleh memerintah malaya pun terpesong gak akidah tul tak???

Tanpa Nama berkata...

Salam abang Isham,

Mari kita amalkan senaman lari setempat......1,2,3,mula......

Kepala toya tak lari akidah ka Prof....?
Sebab, kepala toya kalau tak senam ia akan merapu.
Kepala toya kalau dah senam,akan mengambil C4 untuk memusnahkan bukti.
Kepala toya ni akidah apa Prof ?
Akidah Mat Mongol?
Kah,kah,kah............

Cob Nobbler berkata...

Dol,camtu karate,taekwando,semua rosakkan akidah.

Silat pun ada unsur-unsur khurafat,asapkan keris semua.

Apa punya turrr ni hahahahaha!!!

Tanpa Nama berkata...

gua sgt tak faham....why melayu muslim di negara ni saja yg sgt worry about kedudukan mereka, in fact mereka adalah golongan yg terbesar. Muslim-2 lain negara pun tak bising...mereka pun tak kena tekan..in fact, di sini..yg buat bising la selalu yg tekan org lain....what else mereka nak worry....begitu no confident dgn sendiri? asyik-2 takut org rampas mereka punya benda. Asyik-2 cakap demi ketenteraman masyarakat la, perpaduan la....tipu...kalu hati sudah selalu curiga....perpaduan ni shit....kekecohan saja banyak...sendiri kena berdikari..asyik-2 saja bergantung kepada org lain..nak short cut saja...u ingat boleh berjaya kah? kalu malas tak mau berusaha, apa-2 dasar pun akan tenggelam ke dasar saja....kesian lah....agama sudah diguna utk memperbodohkan rakyat....

kalu org ni berfikiran mcm ni...i boleh kata..dia mesti kawan baik Adolf Hilter...apa beza dgn ideologi Nazi? yg hanya nampak sendiri....bangsa sendiri yg terbaik..agama sendiri yg terbest..lain semua terpesong...

Idealogi nazi hidup semula?

Tanpa Nama berkata...

huh?yoga memesongkan akidah?

kalau yoga sambil ada mengamalkan amalan hinduism tu memanglah salah buat orang Islam.tapi kalau cuma beryoga rasanya tiada masalah.benda yang baik untuk kesihatan.

3viL X eIjI berkata...

HaH?yOgA pEsOnGkAn AkiDaH?aPe PunYa BaNgAnG sTaTemEnT Ni..Ya RaBbI.ESOk mEsTi PrOf KaNg KoNg Ni KuaR sTaTemEnt sEnAmAn TAicHi PLak Tak BlEy..KaHkAH!!sUnGgUh NoNsEnSe..

Tanpa Nama berkata...

alamak...semua pun terpesong...melayu cakap org putih pun terpesong...dgr lagu bahasa lain pun terpesong.....hisap rokok jenama lain pun terpesong....makan KFC/McD pun terpesong...habis lah kebebasan muslim...tu professor baca bahasa apa....? melayu saja kah..? ada kah dia sendiri sudah terpesong? pusing-2 liao....so boleh keluarkan FAHAMAN TERPESONG....thesis baru dia kah...? tanya dia...ada apa benda yg dia sentuh/guna/tengok/cium semua original islam/melayu.....kalu tak tangkap gambar dia makan mcd, minum kopibin....tunjuk gamabr dia di seluruh negara....bagi org tau ni bodoh makan kenyang nothing to do...nak berak saja tapi keluar dari mulut pulak...

Hasbullah Pit berkata...

Kenapa ketawa?

Banyak pendapat mengatakan ianya haram termasuk Dr Yusuf Qardhawi

Tanpa Nama berkata...

Pertama sekali sebelum dijatuhkan hukum pada org atau sesuatu kena selidik dan mempunyai ilmu terlebih dahulu.
Adakah Yoga yg diamalkan oleh masyarakat zaman sekarang ni menggunakan pendekatan spiritual dan menggunakan mentera2. Jika ya, kena lah rujuk pada bijak pandai agama. Kalau keputusannya haram, terima sahaja kerana banyak lagi alternative lain utk bersenam yg tidak bercanggah dengan syarak.

Tanpa Nama berkata...

SUSAH BETUL,
Bila orang tak pernah buat yoga bercakap tentang yoga.
Habis tu yang bini menteri togel tak bertudung kenapa tak nak komen?????
Keluar lah cepat-cepat fatwa ni semua.

Tanpa Nama berkata...

nanti dulu..
jangan cepat melatah..

dalam hal ini org Islam kena pegang dua perkara..

pertama pesan Rasulullah SAW "BARANG SIAPA YANG BERPEGANG KEPADA ALQURAN & HADIS MAKA MEREKA ITU TIDAK AKAN SESAT SELAMA-LAMANYA".. maknanya jelas..kalau kita belajar atau berpegang kepada sesuatu ilmu yang tidak berlandaskan 2 perkara itu maka kita SESAT..

kedua juga pesan Rasulullah SAW "SESUNGGUHNYA PERKARA HALAL ITU JELAS DAN PERKARA HARAM JUGA JELAS..DAN DI ANTARA KEDUA-DUANYA ITU ADA PERKARA YANG SAMAR..MAKA ADALAH LEBIH BAIK SEKIRANYA PERKARA YANG SAMAR ITU DIJAUHI"

maka nilailah dengan akal,ilmu dan iman..

Johnny B. Rempit berkata...

Alamak!

Aku baru je balun muruku kat open house kawan India aku!

Apa sudah jadi!

Ayoyo...

Aku kena makan nasi dengan lauk masakan Melayu je la sekarang?

Kah.. Kah... Kah...

Tanpa Nama berkata...

Meow~~

tulah yang dikatakan wujud bahaya kebejatan minda yang melampau di kalangan orang Melayu, apabila kangkong seumpama ini terlalu kerap membuka mulut bersurah tentang benda yang tak masuk akal.

kucingsiam tak pernah lihat pun pengamal yoga bersembahyang kepada dewa dewi sabelum memulakan senaman. Dalam bentuk moden ia cuma satu bentuk senaman tak lain daripada tai chi.

Apakah tai chi akan menjadi sasaran seterusnya ... mungkin salepas ini pun bisa dirasionalkan mengapa berjabat tangan dengan orang bukan Islam pun bermasalah, gila lah woi PhD kangkong semua ni!

Tanpa Nama berkata...

apa punya turrrrrrr ini kangkong....dari sintok kah??

Tanpa Nama berkata...

Salam...

Pasai apa pakat bagi pendapat yang menghentam orang... bagilah pendapat pasai yoga saja, bukan pasai prof tuuu.

Macamana kalau JAKIM kata HARAM selepas ni.. takkan jakim juga kang kong... kita tak tau bagi pendapat sudah lah...jangan dok hentam orang....

Tanpa Nama berkata...

wahai kesian malaysia>

nie bukan ideologi nazi @ ape2..
sebagai contoh, kalau ade org luar dtg umah ko, pastu lama2 skit nak naik kepala, pijak2 kepala ko, ngko dan anak2 ko jadi cam hamba kat umah tu die org yg takde kaitan yg memula menumpang jek tetiba bergaya cam tuan rumah.. apa perasaan anda..

to Abg syam>
jgn dipermainkan sangat kalau kite tak tahu pasal Yoga..maybe ade tata tertib yg tak baik die pasal dengar2 nak kluar fatwa pasal bende ni. bende2 agama jgn main2 bang.

Cob Nobbler berkata...

dude,comment sikit pasal barack obama yang dikatakan sosialis tu.maybe dapat mengubah sikit pandangan lu.

ni page die.kalau boleh aku nak lu comment pasal bende ni.pasal aku minat nak tau pasal socialist dari otai macam lu ni.

http://politicallydrunk.blogspot.com/2008/10/web-archives-confirm-barack-obama-was.html

Oleh admin Bebas Malaysia berkata...

tuh namanya bukan bodoh.. Bangang!!

Malaysian Idol, Akademi Fantasia, Crita Hindustan dan macam2 lagi program realiti yang mematikan mentaliti mana Fatwanya woit ustad?

Nih geng2 kangkung mana?

Taichi tuh pun nak kena ada fatwa juga ka?

Bull shit!!

Nih semuanya namanya pengampu bangang!!!!

;)

Oleh admin Bebas Malaysia berkata...

nak tanya geng-geng ustad nih, hampa tak penah melancap ka?

hahahaha ;)

Tuh bila nak keluaq kan fatwa?

kah kah..

Ramai geng-geng ustad semuanya baik, cerita pornografi depa tak penah tgk..

Depa tgk cerita hindustan sahaja.. Cerita hindustan tuh semuanya macam nasyid.. Sebab tuh Shah Rukh Khan dapat title Datuk..

Kah kah kah..

Ustad lobai mana laaa depa nih..

kah kah..

raja berkata...

jangan makan kfc mcd burger king dan jangan bawak kereta mewah bmw mercedes,volvo dan kereta-kereta lain kecuali kereta halal buatan malaysiadan jangan guna jentera berat caterpillar kerana ia di asaskan oleh yahudi dan jangan pakai jeans levis,lee,lois itu semua haram dan hampir 99% produk di dunia ini haram bagi doktor kangkung haprak.

Unknown berkata...

Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.


Statue of Shiva performing Yogic meditation
Yoga (bahasa Sanskrit: योग , IAST: yóga, IPA: /joːgə/) merupakan disiplin-disiplin fizikal dan mental tradisional yang berasal dari India; matlamat yang dicapai disiplin-disiplin ini; dan salah satu dari enam fahaman ortodoks (āstika) dalam falsafah Hindu.[1]
Cabang-cabang yoga utama termasuk Raja Yoga, Karma Yoga, Jnana Yoga, Bhakti Yoga, dan Hatha Yoga.[2][3][4] Raja Yoga yang disusun dalam Sutra Yoga Patanjali, dan dikenali sebagai yoga begitu sahaja dalam konteks falsafah Hindu, merupakan sebahagian tradisi Samkhya.[5] Banyak lagi kitab Hindu yang membincangkan aspek-aspek yoga, termasuk Veda, Upanishad, Bhagavad Gita, Hatha Yoga Pradipika, Shiva Samhita dan pelbagai Tantra.
Istilah yoga dalam bahasa Sanskrit banyak maknanya seperti "menggabung", "menyatukan", "kesatuan", "gabungan"[6], atau "kaedah"[7][8][9] serta diterbit dari kata akar yuj, yang bererti "mengawal", "menyangga" atau "menyatukan".[10] Di luar India, istilah yoga sering disamakan dengan Hatha Yoga dan asananya (postur) atau bentuk senaman. Seorang pengamal Yoga dipanggil Yogi (uniseks) atau Yogini (perempuan).

Tanpa Nama berkata...

Alahai,
Prof Kang Kung ini ada apa-apa motif untuk menonjol nama kepada AMNO? Macamana pada peringkat kursus Jabatan Kerajaan dimanalaki/pompuan kena jalani senaman aerobik? Haramkan saja pasal jantan dan betina campur bersenam dan aerobik pun asal dari Baratkan.kah..kah...LOL

Tanpa Nama berkata...

korang semua ag pandai pd prof tu..tu sebab korang xder title prof..ilmu agama korang semua tinggi2...semua kita imam syafie korang dah baca...hebat korang ni...cermin diriler woi..

Tanpa Nama berkata...

pemimpin-pemimpin united malays national organisation semuanya PENCURI,mencuri hak milik kami sejak 51 tahun yang lalu... Hidup Sosialisma...

Tanpa Nama berkata...

Apa ke jadah nya Pro Zakar ni..
pergi mampus lagi bagus.

akutakata

Tanpa Nama berkata...

Kalau pandai ketawa saja, pun bodoh jugak.

Cuba tengok kat sini, Kristian pun haramkan yoga. Melayu dan Islam jugak dipersalahkan? Bebal.

Tanpa Nama berkata...

kah kah kah..pecah tiub aku!haha

Tanpa Nama berkata...

izwan ....jangan sedap2 nak kutuk golongan ustaz2 ni...sbb bila nko mampus ..sapa yg talkinkan nko? drebar bas ? bouncer ? anwar ibrahim ? sedar diri sikit

shahrizalisme berkata...

saya percaya bahawa sesiapa sahaja blh praktis yoga. Harus dibezakan antara praktis yoga sahaja tanpa ritual mentera. tak semestinya wajib membaca mentera baru blh beryoga. Yoga blh dilakukan tanpa mentera. Tak perlu diharamkan yoga. Jgn hanya bikin sensasi itu tak boleh ini tak boleh atas nama agama!

Tanpa Nama berkata...

Salam...
Jangan terlalu mudah sangat nak menghentam orang yang bercakap tentang agama. Bila dah ada fatwa mengatakan haram, maknanya ia telah melalui proses kajian yang mendalam, bukan main hentam. Jadi kepada yang sesuka hati mengutuk orang alim, hendaklah selidik dulu. Kalau difatwakan sebagai haram, apa salahnya cari senaman alternatif lain. Lagipun yang kutuk-kutuk dan beriya-iya dok 'back up' yoga, entah-entah tak pernah buat pun senaman tu, tapi dah kerjanya suka menghentam, maka semua nak dihentamnya... Ingat, kalau dah sesuatu perkara tu dah tertimbulnya keraguan akan keharamannya, atau 'syubhah', eloklah ditinggalkan...

Tanpa Nama berkata...

kalau cam tu, silat pun haram, tai chi haram, kung fu haram, brathanatyam (tarian klasik india) pun haram... kesian Ramli Ibrahim and the geng... dah sesat la mereka? akidah dah terpesong ler tu. ish nampak gaye cam, tak lamer lagi deepavalli pun haram...

Ish... adui Death Note pun haram!!!! Dragon ball.. haram! Pokemon... haram!Meyembah Sultan/ raja.... haram!!! Sejarah Melayu pun haram? gelaran Perdana Menteri pun haram? Tan Sri... pun haram? Tugu Negara haram? Gitar haram? Piano haram? Music haram?

Duli Yang Maha Mulia... tak boleh pakai tuk YPDA la..hem... dahlah lantak kat yoga, tuk sosialis memang haram pun... ajaran yang dikomoditikan.. haramler.kalau jadi sosialis lagi banyak benda yang haram.. coca-cola pun haram... keh keh keh keh

shahrizalisme berkata...

Saya berpandangan fatwa tak mengikat Muslim. Itu hanyalah pendapat manusia belaka tak kisahlah ustaz, ulama atau prof. Ijtihad mereka tak mungkin menjadi setaraf wahyu Tuhan. Jangan mengangkat pendapat manusia setaraf Ilahi.

Kalian harus gunakan akal sendiri utk berfikir. Gunakan kekuatan akal fikiran utk berfikir yang mana boleh atau tidak! Pendapat kalian sendiri bagaimana? Kalian berhak bersetuju untuk tidak bersetuju!

Jangan kita sampai menjadi anti peradaban dan budaya atas nama agama!

Ibnu Ali berkata...

Perlukah bagi seorang muslim melakukan senaman yoga? Apakah tidak cukup bagi mereka dengan solat-solat yang dianjurkan oleh Islam?

Bagaimana seorang profesor fizik di Amerika Syarikat pula mengkaji kelebihan solat berjemaah dan bilangan rakaat berbeza dalam solat bertindak menyeimbangkan cas dalam badan kita.

Fakta ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yang tidak dipenuhi darah, maka dengan bersujud otak manusia menerima banyak bekalan darah dan oksigen. Bagaimana sujud membantu melegakan sistem pernafasan, membetulkan kedudukan buah pinggang, membetulkan pundi peranakan yang jatuh, melegakan sakit hernia dan beberapa jenis penyakit yang lain.

Pendapat saintis barat tentang kaitan otak dan urat saraf tulang belakang. Rahsia pergerakan otot-otot dan sendi-sendi dan kesannya terhadap organ manusia. Semuanya terbukti dan terjawab apabila seorang muslim itu sentiasa melakukan solat. Kalau Hatha Yoga dilakukan lima kali sehari. Kenapa tidak orang muslim itu melakukan solat mereka?

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ . الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاتِهِمْ خَاشِعُونَ . وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ . وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ .
وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ

1. Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman, 2. Iaitu mereka yang khusyuk Dalam sembahyangnya; 3. Dan mereka yang menjauhkan diri dari perbuatan dan perkataan Yang sia-sia; 4. Dan mereka yang berusaha membersihkan hartanya (dengan menunaikan zakat harta itu); 5. Dan mereka yang menjaga kehormatannya. - ٍsurah Al-Mukminun

Fatwa MUIS

Apakah hukum 'yoga'? Adakah hukum mempraktikkan 'yoga' untuk kepentingan kesihatan itu harus?

Mengenai hukum Yoga, kebaikan yang ada adalah sedikit iaitu berupa senaman berbanding dengan keburukan yang ada yang lebih besar yang berupa syubhah ibadah yang boleh menjejaskan kepercayaan dan keimanan individu Islam. Seseorang itu perlu ingat bahawa terdapat banyak lagi cara-cara lain sebagai senaman yang boleh digunakan yang tidak kurang kesan kesihatannya jika dibandingkan dengan senaman Yoga. Sebagai yang dijelaskan dalam kaedah Fiqh, “menolak keburukan adalah diutamakan daripada menarik kebaikan”.

Fatwa Dar-Ifta

السؤال
اطلعنا على الطلب المقيد برقم 3320 لسنة 2005م المتضمن السؤال عن حكم ممارسة بعض الحركات الرياضية التي تشبه " اليوجا " من غير أن يخطر بباله ارتباطها بنسك الهندوك ولا يريد بذلك تعبدا ولا تشبها

الجواب

إن محض الحركات الرياضية المفيدة للجسم أو لبعض أعضائه لا حرج فيها ولا حرمة ، ولكن هذا لا يسمى يوجا ؛ فإن تلك المنسوبة إلى هذا الاسم لا بد فيها من إضافة مفهوم الجورو ( المرشد ) ومفهوم الشكرات ( مراكز التركيز ) ومفهوم الإنرجي ( الطاقة العليا ) ، وكلها مفاهيم تتعلق بالوثنية والشرك ، أما محض الحركات فلا تسمى بذلك ، وإصرار أحدهم على تسمية محض الحركات باليوجا غير جائز شرعا ، وهو من باب تسمية الأشياء بغير اسمها ؛ ليحصل التحليل أو التحريم ، وقد نُهِينا عن ذلك ؛ قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم : « لَيَشْرَبَنَّ نَاسٌ مِنْ أُمَّتِي الْخَمْرَ يُسَمُّونَهَا بِغَيْرِ اسْمِهَا » رواه أبو داود وابن ماجه عن أبي مالك الأشعري رضي الله عنه ، وفي رواية الدارمي عن عائشة رضي الله عنها : « يُسَمُّونَهَا بِغَيْرِ اسْمِهَا فَيَسْتَحِلُّونَهَا »

shahrizalisme berkata...

Saya tidak begitu tertarik dgn hujah2 'sains' bahawa solat memberikan kesihatan tubuh badan dan sebagainya. Solat adalah solat. Ia adalah ritual dalam ibadah yang telah dilakukan sejak zaman dulu lagi mungkin berasal dari Nabi Ibrahim atau nabi2 sebelumnya. Tak perlu dikaitkan semua perkara agama dgn hujah2 sains kerana hujah2 sains juga akan memberikan jawapan sebaliknya.

Cth: kalau sesorang itu jatuh sakit dan pergerakan sujud dalam solat tak mampu dilakukannya sudah tentu dia tak akan mendapat manfaat kesihatan dari pergerakan sujud ataupun pergerakan ini blh membawa mudarat pula kepada penyakitnya. Namun masih ade lagi cara lain utk bersolat tanpa sujud.

Yoga ok sahaja dipraktis tanpa adenya bacaan ritual2 hindu. Malah konsentrasi dalam Yoga mungkin boleh membantu kekusyukkan solat jika kena caranya.

Nabi Muhammad sendiri sebelum turunnya wahyu pertama sepanjang bulan Ramadhan di tanah arab selalu berkhalwat di Gua Hira untuk bermeditasi (kalau tidak beryoga pun). Jadi apalah salahnya untuk beryoga kalau manfaat dari meditasi itu blh membawa kesihatan dan konsentrasi. Yang harus ditinggalkan mentera2nya sahaja.

P/S: Saya bukanlah kapitalis penganjur kursus Yoga atau pegawai pemasaran mana2 syarikat Yoga!

Tanpa Nama berkata...

Salam,

Salam ni la contoh mentaliti puak2 pkr. Sabor je la puak2 pas!!!

-anak penang

Tanpa Nama berkata...

Yay!Yay!Neandearthal hidup hidup ditemui!Cepat panggil Nat Geo!!LOL!!

Tanpa Nama berkata...

Exoose me..wat is khalwat?Khalwat ,yoga same same ka?Perkataan sanskrit/melayu utk yoga sebenarnya tapa/tapas..tapa/tapas/tapasya perkataan yg paling sesuai...ini adalh teknik utk "energise the mind,body,heart everthing....and man,sebahgian besoq manusia tau f*k all pasai dharma sanatana (owang british cakap hindu le),jadi sebelum berbuih buih,research sikilah..

Tanpa Nama berkata...

Awrite,berikut adalah makna sebenar...

TAPAS:EFFORT;ENERGISM,ASKESIS,AUSTERITY OF THE PERSONAL WILL;THE LAW OF ENERGY INCREASING THROUGH COMPRESSION.

YOGA:UNION;THE UNION OF THE SOUL WITH THE IMMORTAL BEING AND CONSCIOUSNESS AND DELIGHT OF THE DIVINE,A METHODISED EFFORT TOWARDS SELF PURIFICATION BY THE EXPRESSION OF THE POTENTIALITIES LATENT IN THE BEING AND A UNION OF THE HUMAN INDIVIDUAL WITH THE UNIVERSAL AND TRANSCENDANT EXISTANCE

YOGAKSEMA:GETTING AND HAVING OF GOOD;WELL BEING AND JOY

YOGAMAYA(YOGA-MAYA):THE POWER OF BRAHMAN'S CONSCIOUSNESS-FORCE PUT OUT IN SELF MANIFESTATION

YOGIN:ONE WHO PRACTICES YOGA;ONE ESTABLISHED IN SPIRITUAL REALISATION

Tanpa Nama berkata...

In Indian philosophy, the Absolute is conceived of as being Sat-Chit-Ananda, of the nature of pure Being, Consciousness, and Bliss. On the basis of this, Sri Aurobindo speaks of the "Upper Hemisphere" or "Supreme [Absolute-Divine] Nature" which constitutes infinite and unitary existence, and which he divides into the planes of Pure Being (Sat), Consciousness-Force (Chit-Tapas), Bliss (Ananda), and Truth-Consciousness ("Supermind"). The latter constitutes a somewhat more manifest level then Sachchidananda (Being-Consciousness-Bliss), a sort of "logos" or "Divine Mind" between the true Unmanifest and the Creation. But all these realities are eternally pre-existent, and constituting the modes or qualities of the Absolute. At the level of the Absolute, there is no differentiation. As Sri Aurobindo puts it,

"Existence is Consciousness and there can be no distinction between them; Consciousness is Bliss and there can be no distinction between them;"
[The Life Divine, p.126].
Here existence is "solely and simply a pure identity in oneness." [Ibid, p.320]. So there is only one Sachchidananda, but this contains within Itself specific modes. And although these three attributes - Sat-Chit-Ananda, existence, Consciousness, and Bliss - are in inseparable unity, each

"can stand in front of the others and manifest its own spiritual determinates, for each has its primal aspects or inherent self-formulations, although all of these together are original to the triune Absolute"
[Ibid, p.314].

Tanpa Nama berkata...

http://www.detikdaily.net/v4/modules.php?name=News&file=print&sid=832

Interbiu dgn Tok Guru Nik Aziz..

Bagaimana sepatutnya amalan di penghujung Ramadan dan menjelang Aidilfitri?
Bagi menghadapi hari terakhir Ramadan yang dilakukan Nabi Muhammad ialah bertapa cara moden iaitu dalam masjid. Baginda hanya bertapa dalam bukit ketika belum menjadi Nabi. Bertapa dalam bukit memutuskan hubungan dengan manusia. Itu bukan kerja agama. Bertapa dalam masjid kita bertapa daripada kegiatan dunia tetapi masih lagi bertemu dengan orang. Lima kali sehari kita boleh bertemu dengan orang atau lima kali sehari kita boleh tazkirah. Cuma kita hentikan sedikit kegiatan keduniaan.

Kita boleh bertadarus, berbincang, mesyuarat dan bercakap dalam suasana masjid. Hari Raya Puasa atau Haji pula adalah anjuran agama bukan anjuran kerajaan atau mana-mana persatuan. Apabila disebut agama mesti terlibat dengan peraturan Allah. Pertama, kita mesti bertakbir. Orang Cina, India dan Melayu yang Muslim sebut Allahuakbar. Ini menunjukkan perbezaan di antara amalan anjuran agama dan ciptaan manusia.

Contohnya laungan Hidup Melayu hanya disebut orang Melayu. Orang Cina dan India tidak sebut. Tetapi Allahuakbar disebut semua Muslim tanpa mengira bangsa. Amat penting bagi umat Islam laungkan Allahuakhbar, bermula ketika jatuh matahari malam hari raya sehingga sebelum Zohor esok harinya. Kalau Raya Haji bermula malam raya sehingga habis hari tasyrik (empat hari).

Tanpa Nama berkata...

A hah!!Tok Guru juga guna perkataan bertapa...yes!!:-)

shahrizalisme berkata...

Saudara Tanpa Nama,

Sudah tentu Khalwat dan Yoga tidak sama. Saya tidak mengatakannya sama. Khalwat yang dilakukan oleh Nabi Muhammad S.A.W di bulan2 Ramadhan sebelum turunnya wahyu adalah aktiviti persembunyian atau persendiriannya utk 'ber tahannhuts/ibadah' kepada ALLAH.'Bertahannuts' inilah perkataaan yg paling tepat berbanding 'bertapa' dan sebagainya.

Di sana baginda melakukan apa yang pada saat ini kita sebut refleksi diri, perenungan diri, introspeksi diri, dan penilaian atas kehidupan. Atau dgn kata lain blh jadi berbentuk meditasi kerohanian dalam ibadahnya seperti berdoa, puasa dan lain2.

Saya juga bersetuju dgn pendapat anda bahawa pada zaman sekarang aktiviti bertahannuts ini tidak lagi sesuai dilakukan di gua2 kena kondisi sudah berubah. Pun begitu pada saya bukan bertahannuts sahaja, malahan berpoligami, hukum hudud atau negara islam pun wajar saja tidak dijalankan dgn perubahan kondisi sekarang.

Berbalik kepada Yoga, saya yakin aktiviti ini bermanfaat utk kesihatan mental dn fizikal. Ini adalah sumbangan tamaddun bangsa dan menjadi peradaban dunia.

Saya sederhana sahaja, anda blh tinggalkan bacaan mentera2 hindu utk beryoga. Tiada sesiapa yg memaksa anda melakukannya.Kalau dulu2 Yoga mungkin dijalankan di gua2 tetapi dgn perubahan kondisi sekarang ia dijalankan di tempat2 moden. Jadi kenapa perlu diharamkan?

shahrizalisme berkata...

Saudara tanpa nama,

Saya percaya ucapan Allahuakbar ini bukan sahaja ekslusif utk yang Muslim sahaja. Di tanah arab, sesiapa yang berbahasa Arab sudah tentu akan menyebutnya juga tanpa mengira agama. Ia adalah 'persoalan bahasa'! Ucapan2 lain seperti masyaallah, insyaallah pun biasa disebutkan oleh arab kristian juga. Sesiapa yang berbahasa arab sudah tentu akan terbiasa menyebutnya.

Malahan sebelum wahyu pertama turun lagi, masyarakat jahilliah di tanah arab sudah pun mengetahui wujudnya Allah ini cuma mereka menyekutukannya Allah dgn meneruskan agama tradisi nenek moyang mereka dgn menyembah berhala selain Allah. Sebab itu lah wahyu diturunkan kepada Nabi Muhammad utk mengajarkan dan mengingatkan mereka konsep monoteism iaitu keesaan Allah yang satu.

Tanpa Nama berkata...

Di sana baginda melakukan apa yang pada saat ini kita sebut refleksi diri, perenungan diri, introspeksi diri, dan penilaian atas kehidupan.
----------------------------------
Aai?Zaman Nabi ada management guru ?Kita perlu faham ,yoga ataupun tapas,adalah suatu proses atau teknik utk kesedaran spiritual/kerohanian(spiritual awkening) ok.Ada macam macam jenis...yg penting,kita perlu surrender kpd DIVINE

Tanpa Nama berkata...

Sebab itu lah wahyu diturunkan kepada Nabi Muhammad utk mengajarkan dan mengingatkan mereka konsep monoteism iaitu keesaan Allah yang satu.
-----------------------------------Kita perlu sedar Allah satu dan manusia's satu adalah berbeza.Allah's ONENESS is frm ALLAH/DIVINE sight/vison..total union in ONE,ONE in all,all in ONE,ONE manifesting as many..tapi kita ni gunakan logic,mental utk mengetahui,mentafsirkan THE SUPREME,THE INFINIT..sesuatu yg amat sukar..maka tak hairanlah wujud macam macam konflik, divison,pergaduhan dlm organised religion.Sebab tu yoga,tapas diperlukan utk mentahui apa sebenarnya THE ONE.

Tanpa Nama berkata...

Saya sederhana sahaja, anda blh tinggalkan bacaan mentera2 hindu utk beryoga.
-----------------------------------
Siapa cakap yoga tu hindu!!!I say man,orang Britishlah yg mereka cipta term "hindu" lah..sheesh..agama (aah,ini lagi satu perkataan hindu/sankrit!!) di Indian subcontinent adalah berdasarkan revelations dlm Vedas/Upanishads..dan ini dikenali sebagai santana dharma(the laws/hukam of the eternal)..serupa jugak macam Al Quran..sebenarnya ada banyak persamaan antara dua kitab suci ni..yg fanatik,malas utk tau,yg suka berbuih buih "my god/religion greater then ur god/religion" suka timbulkan konflik,pergaduhan.Kita perlu sedar there is only One reality appearing in many shapes n form!!

shahrizalisme berkata...

Saudara Tanpa Nama,

Di sana baginda melakukan apa yang pada saat ini kita sebut refleksi diri, perenungan diri, introspeksi diri, dan penilaian atas kehidupan.
----------------------------------
Aai?Zaman Nabi ada management guru ?Kita perlu faham ,yoga ataupun tapas,adalah suatu proses atau teknik utk kesedaran spiritual/kerohanian(spiritual awkening) ok.Ada macam macam jenis...yg penting,kita perlu surrender kpd DIVINE


Keadaan sosial masyarakat arab jahilliyah pada masa tersebut adalah begitu buruk dan tegang. Mereka hidup dengan keadaan semahunya.

Bukan hanya satu orang saja yang melakukan tahannuts di bulan Ramadan di waktu itu, tapi banyak juga lainnya. Di antaranya, pak saudara Khadijah isteri nabi, Waraqah bin Naufal. Orang lain seperti Utsman bin Tsa’lab dan lain-lain juga giat mencari tempat untuk refleksi, kontemplasi, meditasi, dan sebagainya. Ertinya, mereka-mereka termasuk orang-orang yang sudah tak nyaman lagi dengan status quo sosial-kebudayaan di masanya. Dalam bahasa kita, mereka adalah orang-orang yang prihatin. Keprihatinan itu lalu dimanfaatkan untuk melakukan perenungan di tempat-tempat yang teduh seperti di gua-gua.

Inilah yang saya maksudkan dengan aktiviti bertahannuts di atas. Apakah yg anda maksudkan dgn 'Management Guru'? Ayat ini tergantung, sila jelaskan!

Yoga adalah Yoga dan aktiviti bertahannuts barangkali mempunyai sedikit persamaan elemen yg melibatkan konsentrasi untuk tujuan2 kerohanian bagi perenungan diri dan penilaian atas kehidupan.Dan Islam itu sendiri bermaksud 'Surrender'/penyerahan kepada Allah.

shahrizalisme berkata...

tapi kita ni gunakan logic,mental utk mengetahui,mentafsirkan THE SUPREME,THE INFINIT..sesuatu yg amat sukar..maka tak hairanlah wujud macam macam konflik, divison,pergaduhan dlm organised religion.Sebab tu yoga,tapas diperlukan utk mentahui apa sebenarnya THE ONE.

Saya juga bersetuju konflik, division, pergaduhan dan wujudnya organised religion adalah disebabkan berbezaan tafsiran keagamaan malah ketuhanan. Menurut Karen Armstrong, manusia sanggup berperang kerana Tuhan. Ini sudah terbukti oleh sejarah.

Saya tidak pernah menolak Yoga kerana ianya banyak membawa kebaikan dan kesihatan. Sama ada ianya dapat membawa pengamalnya mengetahui The One ataupun tidak itu terserah kepada The One sendiri. Seperti juga pencarian wahyu, tak semuanya dianugerahkan wahyu oleh Allah sehingga menjadi nabi. Hanya yang lulus ujian sahaja.

Cth: yang mendapat ijazah di universiti adalah pelajar yg menghadiri kuliah tetapi yang menghadiri kuliah tak semuanya dapat ijazah kemungkinan gagal dalam peperiksaan.

Tetapi tanpa pencariankan takkan mungkin ade wahyu.

shahrizalisme berkata...

Saya sederhana sahaja, anda blh tinggalkan bacaan mentera2 hindu utk beryoga.
-----------------------------------
Siapa cakap yoga tu hindu!!!I say man,orang Britishlah yg mereka cipta term "hindu" lah..sheesh..agama (aah,ini lagi satu perkataan hindu/sankrit!!) di Indian subcontinent adalah berdasarkan revelations dlm Vedas/Upanishads..dan ini dikenali sebagai santana dharma(the laws/hukam of the eternal)..serupa jugak macam Al Quran..sebenarnya ada banyak persamaan antara dua kitab suci ni..yg fanatik,malas utk tau,yg suka berbuih buih "my god/religion greater then ur god/religion" suka timbulkan konflik,pergaduhan.Kita perlu sedar there is only One reality appearing in many shapes n form!!

Saya tetap berpandangan sesiapapun blh beryoga tanpa membaca sebarang mentra tak kiralah Hindu ke Sanskrit ke atau ape2 yg diragui, tidak difahami malah yg lebih penting tidak diyakininya. Saya cuma tidak mahu menjadi seorang yang anti peradaban dan budaya hanya kerana atas faktor agama.Juga saya tak nafikan berkemungkinan wujudnya persamaan (dan perbezaan) di antara kitab suci apapun sebagaimana Taurat, Injil dan Al Quran sendiri. Juga saya percaya bahawa Nabi Muhammad tidak pernah mengatakan dan mengajarkan 'My Religion/God is better than yours' terutamanya kepada penganut2 Yahudi dan Nasrani di zamannya.

Sifat keeklusifan dalam beragama ini terjadi bila manusia tidak ade keyakinan diri dan sering berasa terancam!

Tanpa Nama berkata...

Saya cuma tidak mahu menjadi seorang yang anti peradaban dan budaya hanya kerana atas faktor agama
----------------------------------
Helo Shah,nak takut siapa?Takut Prof kangkung mengamuk ke?Relek brother.Dlm Islam,terdapat tradisi yg lebih mementingkan kerohanian,yoga..apa nama aspek Islam tu?Sufism

http://en.wikipedia.org/wiki/Sufism

Tanpa Nama berkata...

Yoga,relection,contemplation..ummm...ini semua modernist,mat salleh punya view..when there is an impulse to seek the divine,haha,one doesnt care about what other thinks,what others say,because the desire of the seeker is to feel for the divine..the need to be in seclusion happens because there is a demand on the body to be fully ,totally in concentartion,surrender to the divine..

Tanpa Nama berkata...

She follows to the goal of those that are passing on beyond, she is the first in the eternal succession of the dawns that are coming, - Usha widens bringing out that which lives, awakening someone who was dead.... What is her scope when she harmonises with the dawns that shone out before and those that now must shine? She desires the ancient mornings and fulfils their light; projecting forwards her illumination she enters into communion with the rest that are to come.

Kutsa Angirasa - Rig Veda, I. 113. 8, 10.

Threefold are those supreme births of this divine force that is in the world, they are true, they are desirable; he moves there wide-overt within the Infinite and shines pure, luminous and fulfilling.... That which is immortal in mortals and possessed of the truth, is a god and established inwardly as an energy working out in our divine powers.... Become high-uplifted, O Strength, pierce all veils, manifest in us the things of the Godhead.

Vamadeva - Rig Veda, IV. 1. 7; IV. 2. 1; IV. 4. 5

shahrizalisme berkata...

Ha ha ha Prof Kangkung, yg ni pun aku tak nak jadi bro... Betul Islam mempunyai cabang kerohanian yg lebih mendalam iaitu Sufism yg melibatkan persoalan falsafah dan sebagainya. Tetapi cabang ini sangat mendalam, sukar dan komplikated. Kalau silap2belajar mau jadi 'isim' dibuatnya. Itu sebabnya, bapa para falsafah iaitu Ibn Rusyd berpendapat falsafah ini hanya dapat dipelajari oleh elit sahaja kerana khuatir org awam tak dapat memahaminya. Pengikutnya Rabbi yahudi Maimonedes juga berpendapat hampir sedemikian.