Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 12 Disember 2008

MP BN: PELAJAR KITA MALAS - mStar



KUALA LUMPUR: Seorang penyokong kerajaan hari ini mendedahkan bahawa pelajar terutamanya di institusi pengajian tinggi kini lemah minda bukan kerana berpolitik tetapi kerana malas belajar. Datuk Tajuddin Abdul Rahman (BN-Pasir Salak) berkata, pelajar di universiti bukan sahaja tidak membaca buku dan hanya bergantung kepada nota dari pensyarah, malah malas untuk membuat rujukan dan malas pula membaca buku dalam bahasa Inggeris.

"Ini kerana susah, pening kepala. Pergi periksa hanya berdasarkan nota pensyarah, tutorial. Ke mana ilmu pengetahuan di kalangan masyarakat pelajar kita?" katanya semasa membahaskan Rang Undang-undang Universiti dan Kolej Univeriti 2008 di Dewan Rakyat hari ini.

Katanya, masyarakat negara ini perlu menukar sikap daripada hanya menjadi pengguna kepada menjadi pengeluar.


kah kah kah…. munkeee ini membaca ke?.... kah kah kah…

kah kah kah… munkee ni memang bijak... kah kah kah... kerana itu nama glamour munkee ni ialah SIX MILION DOLLAR MAN… …kah kah kah

woit .. mungkee ini cukup hebat lagi bijak mengira …. kah kah kah...

kah kah kah…munkee ni mengira hanya sampai 52 saje…lebih dari itu munkee ni tak sanggup.. kah kah kah….

kah kah kah... munkee ni kenal baik dengan empat orang raja... kah kah kah...

kah kah kah... raja diamond... raja kelawar... raja spade dan raja gopal...kah kah kah....



10 ulasan:

Johan berkata...

kah kah kah..munkee ni xsedar diri..nk ckp psl pelajaran kunun,cara dia ckp dlm parlimen xmcm org brpelajaran pon kah kah kah..

Tanpa Nama berkata...

Yang mamat ni cakap saya setuju juga tapi sebab jadi camtu ialah ada orang macam mamat ni jadi contoh.
2x5 dan 5x2, jadi kita serupa hahahahaha kalah perang brader sebab yang cakap tak serupa bikin, Jahanam lah negara ku dapat Mamat bingung dan Mat Monggol nak jadi PM.Kita akan kalah perang brader. Bik mama dah tak mekap lagi nanti Mat monggol buat madah berhelah hahahahahaha kalah perang.

Tok Uban berkata...

Hai...pelajar pulak yang salah....Siapa yang ambik Profesor kangkong jadi pengajar?...pelajar ke?...

Aku rasalah.... MP ni...otak dia sama taraf dengan budak tadika...atau pun mungkin bawah lagi....kahkahkah

Tanpa Nama berkata...

Bukan pelajar aje yang malas membaca, para pendidik, akdemik, pentadbir dan semestinya Profesor Kangkung pun dah hilang budaya membaca.Sebabnya ada keselesaan hidup, ada internet, dan membaca itu memang bosan pada peringkat permulaan tetapi ketika dan tahu nikmatnya barulah boleh nikmat baca. Nak sampai peringkat nikmat membaca mesti ada disiplin dan minat, kalu tak ada jangan memotivasi mereka kerana buang masa aje. Motivasi membaca mesti datang dari diri sendiri, tak perlu minta Pak Imam, ustaz, para motivasi kaki klentong, Menteri, pustakawan, guru atau Pak lah sekalipun untuk memberi tahu betapa pentingnya membaca itu kerena mereka semuanya pun jarang baca buku.Al-Quran dah mendahulu menyaran agar membaca berapa kerat yang ikut?

pemikir lapuk berkata...

itu jadinya...budaya lulus xm..yg ditanam sejak zaman sekolah lagi...bila kerja..tanam budaya mgapu boss....nak lawan takut kena buang kerja

tapir tenuk berkata...

satu lagi raja... raja kapoooor... ismet ulam raja pun turut serta... kah kah kah

tubeless berkata...

Dah memang ramai yang malas. Nak salahkan orang lain pun tak guna, tak kiralah professor kangkung ke professor ape ke, yang penting sikap pelajar tu sendiri, takkan nak harapkan orang je.

Farouk berkata...

Memang betul pun. Ramai pelajar kita yang malas nak belajar. Ini memang kenyataan. Ada juga yang niat asalnya memang nak belajar pandai-pandai untuk masa depan keluarga tapi bila dah masuk universiti, terkena 'cultural shock', terus hanyut dalam dunia kebebasan. Niat asal hanya tinggal angan-angan kosong. Ada tu, masuk universiti je, dah kira nak cari jodoh. Bila dah jumpa jodoh, belajar entah kemana...

Tanpa Nama berkata...

Salam bro Isham,

Dia ni mmg sesedap mulut aja mengutuk org. Cermin la diri tu dulu. Diri sendiri pon teruk, otak udang, nk kutuk student pulak? Oi, kepimpinan melalui teladan. Lu sendiri pon pemalas, udang lagi cerdik. Tak caya tengok sesi parlimen, aku rasa kera kat zoo pon gelak pecah perut tgk gelagat depa esp. Pasir Salak, Kinabatangan, n Sri Gading. Mmg memalukan. Oy, speak for yourself la...

-pisang susu-

Tanpa Nama berkata...

memang budak2 sekarang malas...aku sebagai pendidik akui hal ini. salah satu faktor ialah sebab guru sendiri menggunakan kaedah mengajar yang dah lapok, masuk kelas membebel cam org gila...cakap sorang sorang. kasi latihan tp xpernah nak periksa atau bincang...

Sebab apa jadi KEMENTERIAN sendiri xpernah nak turun padang atasi masalah nie. Hanya tunggu laporan yang nah betul ntah tidak. selalunya laporan nie mesti nak cover line org2 berkepentingan...

Kalau ada masalah pun bukan nak turun pergi ke lokasi yang bermasalah, cari hotel arah org tu org nir pergi mengadap...Apa raja ka? cam nie nak jadi contoh...