Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Sabtu, 3 Januari 2009

BERITA BAIK !!! PEJUANG BAHASA MELAYU DEMO ALA BERSIH - malaysiaKini



Pejuang-pejuang bahasa Melayu, yang membantah pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris, bercadang menganjurkan perhimpunan besar seperti Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (Bersih) pada 2007.

Demonstrasi besar itu, yang digelar "Himpunan 100 Ribu Selamatkan Bahasa Melayu", bagi menyerahkan memorandum kepada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara.

Keputusan mengadakannya dicapai dalam mesyuarat sekumpulan NGO Melayu dan parti pembangkang di Kuala Lumpur akhir bulan lalu, kata ketua pengarah jawatankuasa pelaksana kempen tersebut Hasni Abas dalam satu kenyataan hari ini.

kah kah kah…. satu lagi petanda yang rakyat sudah berani keluar berdemo… kah kah kah

woit…. semua mesti sokong demo ini… tapi jangan hangat hangat air kencing…. cakap gempaq… tunggu punya tunggu satu habuk tak jadi…. kah kah kah…

woit… nak tanya sikit… dewan bahasa dan petaka apa cerita?.... kah kah kah… segerawan melayu apa cerita?.... kah kah kah…

PERHATIAN : Semua yang anti-papan tanda di Pulau Pinang wajib turun dan berdemo… kah kah kah…. jangan cakap saje… turun dan tunjukkan perasaan… kah kah kah




7 ulasan:

LeeSlimShady berkata...

Brader Isham Bila tu.....aku dah lama tak join Demo ni.....bagi tau aku bila?bila?

Tanpa Nama berkata...

Bolehkah YD Agung mempengaruhi pemimpin UMNO atau Parlimen untuk kerajaan kaleh semula memberi digniti dan martabat Bahasa Melayu/Bahasa Kebangsaan/Bahasa Malaysia/ Bahasa Nusantara /Bahasa ke-5 (?) terbesar dunia dari segi penggunaan oleh kerajaan? Dah elok dulu bahasa berkenaan boleh menjadi bahasa ilmu/intelektual tapi pabila kerajaan UMNO hilang kuasa dan membenarkan bahasa lain menggerhanakan bahasa itu lalu keadaan menjadi kalut dan blur tak tau apa isu sebenar. Martabatkan penggunaan Bahasa Malaysia dan pada masa yang sama perkasakan pengajaran Bahasa Inggeris di sekolah rendah. Jangan layan sangat permintaan demokratik akan penggunaan bahasa lain.

Tanpa Nama berkata...

ini kerja bodoh. nak selamatkan bahasa melayu dari siapa? bahasa melayu nak pupus macam dinosaur ke?

kalau betul2 nak selamatkan bahasa melayu, pakai ejaan melayu/ Malaysia bukan bahasa indon/ belanda.

IndukYati berkata...

demo lagi ko!,tah iyo tah tidak,tah boyo tah katak..bercakap cam bagus nak berdemo utk serahkan usul kepada YDP Agong...ado cara lain tak?..kok ado pun,berapo kerat jer nak ikut...
Betullah bro..makin hari masyarakat makin aktif berdemo...'demo loh nie tak serupo mula'

Tanpa Nama berkata...

aku rasa ini tak jadi apa pun nanti...hahaha...lagi hangat dari tahi ayam beb

pegi lah demo di pwtc bulan mac nanti tanya apsal united malay national organization sendiri tak pakai bahasa melayu...hahahaha...demo bogel ape cerita..hahaha..bik mama bogel suma kecut lari lintang pukang hahahaha

cabai berkata...

ni nak pertahankan bahasa Melayu atau nak memperkayakan bahasa rojak .... bahasa omputih campoq Melayu ....yang berlambak2 dok gunapakai istilah omputih (penjajah kesayangan yg kita sanjung tinggi sangat tu kan?) - mcm nama2 jalan di Putrajaya dok guna nama jalan Precinct 1, Precinct 2, Precinct 3 dsbnya la .... apa ka jadah depa semua tu buat tak tau saja ka? buat tak nampak ka? buat2 buta ka? close one eye saja ka?
Kan berlambak2 didepan mata terpampang disana sini nama2 lambang2 berjenama matsaleh istilah2 omputih yg ramai puak2 Melayu - elite tak elite semua ada ... yg meghelit pun termasuk kira jugaklah ... (yg kononnya pencinta dan pejuang bahasa Melayu)....ghaplah betoi ... apa yg depa dok berjuang untuk apa yg sebenaqnya hah?

puak2 semua tu tiba2 naik melatah melenting tak tentu arah ... mentang2lah negara kita hundred percent dok guna bahasa Melayu ka?(baik dalam pertuturan maupun persuratan)??? betul ka???
IYO KO NI?

Tak tau lah mungkin dah kita ambik orang punya ... kita kira tu dah jadi hak kita ... istilah omputih yg kita pinjam sudah jadi milik hak mutlak kita tak tau lah?

Jangan bagi orang anggap kita jadi perampok bahasa sudahlah .... apakah sebenarnya yang kita perjuangkan?

di'motivate'kan tu kira bahasa Melayu ka? ini pernah disebut oleh PM Pak Lah kita sendiri dalam satu temubual oleh pihak media tv baru2 ni .... itu baru satu contoh .... malah banyak berlambak-lambak lagi contoh oleh puak2 menteri, puak2 politikus2 dan macam2 jenis Melayu lagi yg cukup ghairah menggunakakan istilah2 omputih (penjajah yg masih disanjung tinggi oleh bangsa Melayu kita) ......JADI CAM NO?

TAK PAHAM AKU .... TAK PAHAM ...

INI BIKIN RAMAI ORANG MELAYU SENDIRI JADI KELIRU.

BUNTU .... BUNTU .... BUNTU ...
KELIRU .... KELIRU ....KELIRU....

rakyatbiasa berkata...

LAGI CERITA TENTANG BAHASA. LAWAT; rakyatbiasa76.blogspot.com
ISU PERKAUMAN ATAU PERPADUAN.MENUNGGU KOMEN ANDA!!