Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Khamis, 26 Februari 2009

SYUKUR KEPADA YANG MAHA ESA



Herald editor says ban on ‘Allah’ lifted with conditions
- AP

KUALA LUMPUR, Feb 26 — A church official says the government has lifted a ban on the use of the word "Allah" by Christian publications.

Rev. Lawrence Andrew, the editor of the Catholic Church's Herald newspaper, said today the Home Ministry is allowing the publications use "Allah" to refer to God as long as they state that the material is only meant for Christians.

The controversy first broke out in late 2007 when the government banned the use of “Allah” in Christian Malay-language texts because it allegedly might confuse Muslims.

The Herald has challenged the ban in court and argued the Arabic word is a common reference for God that predates Islam and has been used for centuries as a translation in Malay.



7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Orang Islam di Malaysia menganut fahaman Sunnah al-Jamaah dan dikawal oleh pemimpin dari kalangan politik. Mereka tidak mungkin boleh terima hakikat bahawa istilah'Allah' itu sudah duguna pakai oleh masyarakat majmuk di zaman praIslam di Mekah. Entah macam mana istilah itu di Malaysia agama lain tidak boleh gunanya kecuali orang Melayu saja. Dalam bahasa universal orang yang percaya akan kuasa ghaib mengguna istilah "GOD". Tiada gaduh. Istilah 'Allah' bukan milik eksklusif orang Melayu tetapi dibuat begitu bagaikan sudah dapat paten dari siapa?

tanpasuara berkata...

mungkin pada anggapan, tuhan itu hak masing masing. sedangkan siapa hak siapa? kan kelakar tu.

Tanpa Nama berkata...

sapa-sapa nak tengok gambar komet lulin, boleh pegi ke link yang ada


http://www.spaceweather.com/comets/gallery_lulin_page14.htm?PHPSESSID=gbo1a9ok1qsmi4q5uihu06nea1

kulupSakah berkata...

Allah ada 99 nama dan ada orang guna nama2 ni untuk anak2 dia tanpa perkataan 'abdul' di depannya..seperti aziz,jabbar,kahar..

camana tu?
bukan aku yg kata..asmaul husna tu maknanya nama yg baik tapi depa kata nama lain Allah

Tanpa Nama berkata...

tutup jela tukartiub ni ishamm oii..komen yg kritik xde lak ko publish, ko ngan BN same je ngokkkk..hahaha

dasar xde konek btol..buang jela konek ko tu dalam longkang..

tak payah siar..ni untuk ko baca jek

dragsuperstar berkata...

Allah merupakan bahasa Arab..di negara - negara arab yang kristian pon pakai nama Allah..takda masalah..takda pon Yusuf Qardhawi keluarkan fatwa musnahkan kristian..

Bak kata bekas Mufti Perlis Dr.Asri, Islam di Malaysia terlalu pentingkan kulit tapi isi rosak..

Dok penting kulit tapi isi hampeh buat apa..

baik buat diskusi cari apa kebaikkan Islam yang boleh umat Manusia kecapi daripada dok sebok isu kecik mcm nie..

p/s marah ka? kalau marah ustaz - ustaz melayu yg berhidung pesek karya korang semua ada dunia iktiraf tak..jangan jadi arab lebih dari orang Arab..

Tanpa Nama berkata...

Emmm...org melayu, perbendaharaan kata byk pinjaman dari bhs lain. Sbg Islam, byk perkataan melayu dipinjam dari perkataan Arab.
Al-Quran diturunkan dlm Bhs Arab. Malah, doa2 dan ayat2 al-quran lebih afdal bila kita guna bhs arab. Al-Quran terpelihara, tiada Al-Quran dlm bhs luar, melainkan utk tujuan terjemahan. Maka dlm Al-quran..kat mana2 surah pun, semuanya ada 'firman Allah'.
Berbanding ngan Injil ( asal py bhs syriani ek?), dah sepenuhnya dlm BI, mana dia kitab injil yg asal?? Kalau asal, Nabi Isa sendiri ka yg karang??
Jadi bhs Al-Quran merujuk Tuhan( nama Am) ialah Allah ( nama khas), Tgk aja kt Bismillah.. ( dgn nama Allah)..Lailahaillallah..( Tiada tuhan melainkan Allah)..Allahuakbar (Allah Maha besar).. Ungkapan setiap saat bg org islam..takdak duk guna istilah lain dah..(sekalipun bhs Inggeris, bhs antarangsa..yg menteri nk guna dlm Mate ngn sains tu), guna bhs dlm al-Quran tu ja.
Dlm komen2 Youtube pun ada segolongan yg pakai istilah 'Allah tuhan jesus'.. Mula2 aku pun terkejut, tapi bezanya kita berkeyakinan kpd NabiMuhamad (S.A.W) itu yg beza. Itu juga menunjukkan, org kristian yg pegang pd injil pun dah habis istilah..nk jugak depa guna bhs Arab jugak..Senang2 korang berakidah teruslah dgn Al-Quran.
Apahal pun, mungkin tujuan mereka utk mengelirukan org islam yg jahil atau benar2 yakin pd tuhan cuma x mau iktiraf nabi yg ke25 je., tapi mungkin lama kelamaan, hati jadi lembut nak kenal Islam yg benar..barangkali..itu semua hidayah dan rahsia 'Allah'.