Jumaat, 5 Jun 2009

HENTIKAN PROJEK MEMBODOHKAN ORANG MELAYU !


MAHATHIR MUHAMAD KAU JANGAN BUAT BOHONG-
malaysia2day

4. Chin Peng bukanlah orang yang pertama yang memberontak melawan British. Sebelum Parti Komunis Malaya (PKM atau MCP - Malayan Communist Party), sudah ada Kesatuan Melayu Muda (KMM) yang bergerak sebelum Perang Dunia II. Mereka tidak mendapat sokongan penuh daripada orang Melayu Semenanjung kerana mereka cenderung ke kiri. Dengan itu perjuangan mereka tidak begitu berhasil. Namun terdapat beberapa pertubuhan yang secara tidak langsung mewarisi perjuangan mereka. Malay Nationalist Party atau Party Kebangsaan Melayu, Angkatan Belia Insaf dan Putera adalah di antara pertubuhan yang meneruskan perjuangan KMM. Mereka juga tidak mendapat sokongan daripada majoriti orang Melayu kerana disyaki dipengaruhi oleh Komunis
.


INI SEBENARNYA DALAM SEJARAH :


Kesatuan Melayu Muda – Angkatan Pemuda Insap (API) , Angkatan Wanita Sedar (AWAS ) Putera dan Parti Kebangsaan Melayu, dan Hisbul Muslimin BUKAN TIDAK MENDAPAT SOKONGAN DARI ORANG MELAYU.

Perjuangan mereka BUKAN TIDAK BERHASIL.

Parti –parti politik dan badan-badan gerakan nasionalis kiri ini telah di HARAMKAN OLEH PENJAJAH BRITISH PADA 18 JUN 1948.

Banyak pemimpin dari parti politik dan gerakan ini di tangkap oleh penjajah British.

Sebahagian mereka masuk ke hutan dan memulakan gerakan angkat senjata melawan penjajah British.

Mereka berjuang untuk mengahalau penjajah British dari Persekutuan Tanah Melayu.

Sesudah pengaharaman ini barulah UNITED MALAYS NATIONAL ORGANISATION berkembang.

Ini bukan kelentong.

Ini fakta sejarah.

Tak payah bukak kitab kuno. Ramai dari pejuang-pejuang nasionalis dan anggota parti politik dan gerakan ini masih hidup. Mereka boleh menerangkan kepada generasi hari ini apa yang sebenarnya berlaku.

Untuk generasi muda sila jangan malas dan mula memikraq.

(nota: National dan bukan Nationalist)



33 ulasan:

hakimi mahmud berkata...

baca ini utk mengetahui sebahagian perjuangan sebenar leftist pra-kemerdekaan :

http://10tahun.blogspot.com/

http://revolusi48.blogspot.com/

Tanpa Nama berkata...

....btul 2 bro ..gua dah lama tau..gua tk puas hati ni..gua bru lpas usar blog tun.mahadet..auta la mahadet ni...tok wan gua pun cakp macm 2..sedang kan tok wan gua org kmpung pesawah je...sekrng org bnda kna tipu....ohhh malaysia negara ku yg tercinta.....

tupingera berkata...

Ketika nasionalis melayu spt. Burhanuddin Helmi, Ahmad Boestamam, Khadijah Sidek, Ishak Hj. Muhammad dll. sedang berjuang untuk kemerdekaan Tanah Melayu, madey hanya seorang keling pariah bernama mahathir a/l mohamed iskandar kutty.

Ini fakta sejarah.

Tanpa Nama berkata...

..bodo piang rupa nyer tun..sedih sayu dn pilu..dapt beks pm macm tun...

Si Pekik A.K.A Si Pekak berkata...

Pejuang leftist yang diketepikan....
Pembohongan bertahun-tahun..
Orang-orang seperti Burhanuddin Helmy, Boestamam dinafikan dalam satu episod sejarah...

Gagasan Revisionism yang boleh mengolah sejarah dari sudut baru nampaknya perlu diketengahkan, dan generasi baru berhak mempeloporinya...

faida berkata...

salam.

macamana kami generasi muda nak tahu kalau apa yang kami belajar selama ini pun dah dipesongkan? ibaratnya kami ni seperti anak ketam la huhuhu.

hai, sedih betul. orang lain buat kerja, orang lain yang dapat nama ...

Hamba berkata...

Pelik kan macamana gerakan2 ni yg menggunakan nama melayu ( betul2 berjuang utk orang melayu)di tangkap penjajah British tetapi gerakan nasionalis yg menggunakan nama Mat Saleh ( UMNO) dilayan macam anak emas oleh si penjajah. AWAS, API, Hisbul Muslimin semuanya berjuang menentang British habis-habisan tp UMNO ( pelik, konon parti ultra Melayu tp pakai nama inggeris. Tak logik langsung UMNO ni parti melayu)ni adalah anak didik inggeris. UMNO ikut telunjuk inggeris, perangai dah jadi inggeris ( mesti tak suka pada islam). Satu lagi bukti yg UMNO ni adalah boneka inggeris.. semua parti2 kemerdekaan awal di penjarakan oleh inggeris tp pernah dengar pemimpin2 UMNO kena penjara oleh inggeris? Mana ada, UMNO di layan macam anak emas SEBAB UMNO ADALAH BONEKA INGGERIS. DAN ITU LAH KEBENARANNYA... SEKARANG NI MAHADEY CUBA NAK SPIN SEBAB ORANG2 MUDA DAH MULA BACA SEJARAH DAN DAH DPT MENILAI KEAKRABAN UMNO DAN INGGERIS NI ( SANGAT PELIK, UMNO DAN BRITISH IBARAT MAHADEY DAN VINCENT TAN. ADIK BERADIK LAIN MAK, LAIN BAPAK). ITU YG MAHADEY DAN UMNO AMAT TAKUT SEKALI. KEBENARAN TTG UMNO AKAN TERBONGKAR!!!

Nunca Caminaras Solo berkata...

BILA KITA MELAWAN PENJAJAH BRITISH, ADAKAH KITA KOMUNIS ATAU NASIONALIS?

Sivakumar berkata...

Abang Hisham

Saya rasa sejarah yang sebenar disebalik kemerdekaan negara kita harus diperkenalkan sebaik baiknya kepada seluruh rakyat, termasuk golongan muda.

Barulah mereka tahu dan sedar bahawa yang berusaha utk membebaskan tanahair itu golongan Melayu dan bangsa-bangsa lain dari KIRI. UMNO tu macam terus menumpang dan mengambil hasil perjuangan golongan ini sebab mereka lebih cenderung berkerjasama dengan British.

Tak boleh ke kita buat satu ceramah kita kumpul semua pejuang pejuang lama ini dan ajak mereka bersuara stelah sekian lama???

Tanpa Nama berkata...

jangan terlalu marahkan Tun beliua mungkin tersilap lagi pun beliau dah tua...maafkan je...lagipun beliau juga melalui zaman tersebut jadi sedikit kesilapan tidak boleh dikatakan menipu.

wakmeli berkata...

penipu punya chedet! dia pon tau parti mana yg mmperjuangkan negara..aku baru abeh baca buku ahmad boestamam ' merdeka dengan darah dalam api'..dorang la pejuang2 tulin yg nak halau penjajah british kuar dri malaysia..tapi amno parti pengampu penjajah..siapa yg khianat negara? dorang xleh nafikan sumbangan drp haluan kiri untuk mencapai kemerdekaan...

Tanpa Nama berkata...

Madey, you boleh kelentong pasal kawalan modal,mermatarbatkan bangsa Melayu, Melayu mudah lupa, projek adimega,bahasa Inggeris akan memajukan negara, Badawi bodoh, tapi jangan pasal perjuangan kiri. Madey you sebenarnya tak tahu apa itu perjuangan kiri yang tulen, ditindas oleh kolonial. Minta Prof Cheah Boon Kheng, atau Rahman Embong beri you satu kursus mengenai perjuangan kiri. Jangan rujuk pada Ramlah Adam, Zainal Keling mereka itu Profesor Kang Kung. Di Indonesia berjuta Melayu sokong komunisme satu ketika, di Malaysia perjuangan kiri menumpang bersama perjuangan komunisme untuk mengusir kolonial. Madey juga pada awal perjuangan menumpang platform PAS untuk hidup.

Tanpa Nama berkata...

Madey pasal perjuangan kiri you memang betul-betul JULINGlah.You kena diberi kursus sejarah oleh Pro Kang Kang Ramlah Adam atau Pro Kang Kung juga Zainal Keling yang akan mengatakan UMNO bermandi darah memperjuangkan orang Melayu kerana bangsa, agama dan negara.Pasal hakikat sejarah perjuangan kiri Madey memang kucing kurap.

M.Pasir berkata...

Siapa Mahathir?

Kucing Parsi berkata...

sedangkan tunku abdul rahman dulu lagi pernah adakan rundingan baling dengan PKM, pastu nak bunuh orang PKM pulak,
antara butir perjanjian. jika permohonan kemerdekaan di tolak british maka perjuangan bersejanta akan di lakukan atas bantuan PKM

mahathir tu baru datang dari bumi mana lah tak tau sejarah ke dia!?

Zura Firdaus B. Japri berkata...

bila kita cuba nak bercakap, mereka akan cakap kita yang tak tau sejarah dan kita yang bodoh sebab mereka yang manipulasi sejarah. Semasa zaman bersekolah dulu pun dalam teks sudah diajarkan polan ini adalah pengkhianat, dan polan ini adalah wira. kadang2 rasa aku hidup dlm satu tmpt yang diaturkan agendanya untuk aku oleh manusia berkepentingan sendiri

Zura Firdaus B. Japri berkata...

bila kita nak bercakap, mereka akan kata kita yang bodoh, yang dungu, yang tak paham sejarah sebab mereka yang pegang dan manipulasi sejarah. sejak dari zaman bersekolah kita diberi teks yang mengajar si polan ini adalah pengkhianat, si polan nilah wira. kadang-kadang saya rasa saya hidup dalam kawasan yang sudah diaturkan agendanya untuk saya oleh manusia yang berkepentingan sendiri. tapi insyaallah, saya bukanlah dungu untuk mendengar cakap manusia sebab kalau saya dungu, manusia itu lagi dungu sebab saya pun manusia macam dia!

Tanpa Nama berkata...

bacalah memoir Rashid Maidin dan Shamsiah Fakeh utk lebih tahu Sejarah.

Saya sentiasa mendoakan perjuangan mereka diberkati.Walaupun mereka sudah tiada, dan meninggal dunia tanpa sanjungan masyarakat, mudah-mudahan doa dari kita semua tetap mengalir pada mereka. Perjuangan kiri dalam kemerdekaan negara tidak akan berhasil tanpa ada perjuangan radikal kiri. Saya ada menulis mengenai hal ini, tapi saya tidak letakkan link. Cukup siapa2 yang membacanya sahaja yang dapat menafsirkan sejarah.

Sejarah dalam buku boleh ditukar mengikut pemerintah. Kalau bangkang pemerintah - ayat mudahnya adalah pengganas. Sama macam umat islam yang dipanggil terrorist zaman ini. Hanya persepsi satu pihak.

Tanpa Nama berkata...

Sekarang semau orang tahu, UMNO adalah agen Inggeris. menjadi tali barut Inggeris untuk terus mengekalkan penjajahannya walaupun telah turun bendera Union Jack pada tahun 1957.
Inggeris tidak mahu golongan nasionalis Melayu menguasai politik Malaya.
Onn Jaafar adalah agen utama mereka.
Apabila Onn Jaafar kelaur dari UMNO pulak, Ingegris emmastikan Tunku, anak Sultan Kedah pula menjaga kepentingan Inggeris.
Merek tidak mahu Mustapha Hussein memimpin UMNO. Mereka mahu golongan bangsawan termasuk Abdul Razak Hussein orang besar 4 Pahang menguasai parti ini bagi emngekalkan kehendak dan kepentingan Inggeris berterusan.
Mereka takut orang-orang kampung dan terpelajar memimpin Malaya.
merek tidak mahu anak-anak kampung yang terpelajar dari memimpin gerekan kemerdekaan.
KMM PKMMAPI AWAS adalah sebenarnya pejuang kemerdekaaan.
Mereka ini disumbat ke penjara dengan bantuan Special Branch dari bangsa Melayu. Inilah sebenarnya anjing-anjing Inggeris yang berterusan menjadi hamba Inggeris dan sanggup memasukkan anak bangsa sendiri ke dalam penjara kerana nakkan pangkat dna kedudukan yang diberi Inggeris.
Golongan ini banyak di semua Asia dan Afrika.
Mentaliti Uncle Tom ini masih wujud di Malaysia sehingga kini.

Lee Copper berkata...

TT,

Dulu gua sekolah tahun 70an pun cikgu2 ada cakap macam lu. Cikgu2 gua tu lulus LCE, JC, MCE & SC saja.

Madey punya versi tipu. Sekolah saja tinggi.Tua nak mampuihpun dok menipu lagi. Pi la dok di masjid. Kalau tak pun dok lah di kelab dengan geng tua pencen.

Cerita Kita berkata...

JANGAN PERCAYA BULAT-BULAT APA YANG DIKATAKAN OLEH PEMIMPIN UMNO!
Mereka dalam proses hendak menggahkan semula Umno terutama dikalangan Melayu sebab sudah hilang sokongan dari orang Melayu sendiri!

Mengapa tertumpu kepada Chin Peng? Mengapa tidak disebut Abdullah CD? Shamsiah Fakeh? Dr. Burhanuddin? Ahmad Boestama? Musa Ahmad? Rashid Maidin?

Sebab Chin Peng, Cina. Chin Peng seorang sahaja yang komunis! Yang mengungkit hal Chin Peng pun Cina juga. Umno takut kepada sekutu Cinanya.

Baca tulisan Mahathir, beberapa perkara hanya andaiannya sahaja dan belum pasti akan berlaku sekiranya PKM dapat mengalahkan Inggeris. Diktator? Malayu pupus? B. Melayu jumud? Belum pasti berlaku tetapi telah dikatakan akan berlaku kerana hendak menakutkan orang Melayu dan membodohkan orang Melayu. Umno menjadi juara orang Melayu konon dapat elakkan perkara itu berlaku!

Awas orang Melayu! Jangan biarkan diri ditipu, dibohongi dan diperbodohkan oleh pemimpin Umno!

Tanpa Nama berkata...

Hamba berkata...
Pelik kan macamana gerakan2 ni yg menggunakan nama melayu ( betul2 berjuang utk orang melayu)di tangkap penjajah British tetapi gerakan nasionalis yg menggunakan nama Mat Saleh ( UMNO) dilayan macam anak emas oleh si penjajah.
===============================

PAS pun dulu namanya PMIP - Pan Malayan Islamic Party..nama matsaleh

master berkata...

betul tu Bro Hisham, kau jangan nak kelentong lah Mahathir Muhammad ..

Siang malam asyik nak spin, kelentong, auta ..

OrangGilak berkata...

sangat betul. tapi kalau komplen je tak guna. aku cadangkan perlu ada gerakan tersusun yang mengajar sejarah (alternatif) kepada anak2 muda.

Tanpa Nama berkata...

Tak mampos lagi ke siTKT terkutuk tu?
Masa dharurat 1948 hingga 1960 bukan saja kominis di bunuh tapi ahli ahli API, SEBERKAS dll turut di tangkap oleh polis dan solja melayu yang bekerja sebagai anjing british kemudian di hukum gantung oleh british keparat yang hanya menjaga umno yang di latih jadi barua pengganti british...ramai yang di tangkap dan di bunuh! Itu fakta yang di sembunyikan selama ini....itu cite atok yang sangat benci pada umno, polis dan askhar upahan british! Jangan ingat tiada pejuang pejuang Melayu tidak berkorban tapi hasilnya di pungut oleh umnoshit!

Danielle_Corleone berkata...

tunggu tesis aku siap. kemudian jadi buku. biar aku kasi nganga mamat madey yang penipu ni!

Tanpa Nama berkata...

Madey cuma nak putar belitkan sejarah untuk kepentingan sendiri dan UMNO !!

Dengan Zaman Internet sekarang...rakyat dapat baca sejarah negara dari banyak sudut dan buatlah penilaian sendiri.....dengan minda yang waras dan logik.

Madey = 'irrelevent'


Dakis.

Sudin berkata...

Kah,kah,ka,kah,kah,kah,kah,kah....
Kah,kah,ka,kah,kah,kah,kah,kah....
Kah,kah,ka,kah,kah,kah,kah,kah....

Kah,kah,ka,kah,kah,kah,kah,kah....
Kah,kah,ka,kah,kah,kah,kah,kah....
Kah,kah,ka,kah,kah,kah,kah,kah....

Kah,kah,ka,kah,kah,kah,kah,kah....
Kah,kah,ka,kah,kah,kah,kah,kah....
Kah,kah,ka,kah,kah,kah,kah,kah....

Apalah malang nasib rejimen ke-10.................
Hah...! Mati-mati percaya,hidup-hidup kena tipu oleh mamak kutty seekor ni......

Kah,kah,ka,kah,kah,kah,kah,kah....
Kah,kah,ka,kah,kah,kah,kah,kah....
Kah,kah,ka,kah,kah,kah,kah,kah....

Perjanjian perdamaian 2 Disember 1989 ???????? Kah,kah,kah......,dah kena tipu dah............

Lihat muka Mahathir betul-betul.....manusia bernama Mahathir ni sampai kiamat pun tak boleh percaya.......tak faham lagi !!!!!!

Mahathir ni hanya boleh dibunuh oleh orang melayu sendiri......
Lihat balik sejarah Mendeliar.....
Tenguk betul-betul Sultan Mahmud mangkat dijulang...............angkara siapa ?
Jenis manusia mamak ni sampai mati tak boleh percaya....!!!!!!!

Nasib,nasib....malang menimpa rejimen ke-10....percaya sangat dengan gerombolan lanun UMNO/BN....

Kah,kah,ka,kah,kah,kah,kah,kah....
Kah,kah,ka,kah,kah,kah,kah,kah....
Kah,kah,ka,kah,kah,kah,kah,kah....

ianho berkata...

mesti ada yang mulakan pensejarahan semula

Tanpa Nama berkata...

Kalau nama Pekember dah tentu british tak kasi punya.
Kalau nama UMNO british kasi muka.
Hei tun cuba test market lagi,udah ler tipu rakyat malaya tu.
Sejarah boleh diedit kalau rakyat malaya semua nya nyayuk.

Tanpa Nama berkata...

mamat madey penah berkata dalam perhimpunan melayu lanun kat pwtc, taun bila aku tak ingat, tapi bunyi dia kurang lebih cam ni la "pekember berjaya menyatukan orang melayu dan ini amat ditakuti oeh british. maka dengan itu, pihak british telah merestui penubuhan(kira macam taja la)Parti PAS dengan tujuan untuk memecahbelahkan sokongan melayu dari pekember. Jd, madey ni kata,orang putih la yang mengideakan penubuhan PAS utk memecahbelahkan org melayu. Sikit punya jahat la madey ni..

Tanpa Nama berkata...

saya sokong!

gerakan2 yang dikatakan 'berhaluan kiri' ini sememangnya memperjuangkan kemerdekaan,sama seperti mereka2 yang mengikut telunjuk british.perbezaan keduanya hanyalah segolongan pejuang kemerdekaan bernaung di bawah penjajah manakala sebilangan yang lain memperjuangkan kemerdekaan dengan cara mereka sendiri (API,AWAS,dll)

fredo berkata...

nak tau lg tnya la org temerloh.. mcm gua.. hee....