Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Selasa, 22 Disember 2009

LAGI TIPU ORANG MELAYU



BILA NAK MULA BELAJAR BAHASA INI ?





MALAYSIA BERPOTENSI JADI PUSAT PENGAJIAN BAHASA ARAB
– berita hairan

Penasihat Agama kepada Najib, Abdullah Md Zin, yakin dengan potensi negara untuk menjadi pusat pengembangan bahasa Arab walaupun bahasa itu tidak digunakan oleh rakyat Malaysia sebagai bahasa perantara utama.

"Walaupun kita tidak bercakap bahasa Arab, tetapi dari segi metodologinya, orang kita ramai yang memiliki Ijazah Doktor Falsafah (PhD) dalam bidang ini," katanya selepas merasmikan Persidangan Antarabangsa Bahasa dan Sastera Arab 2009 di sini, hari ini.

Beliau berkata, senario itu berlaku kerana sistem pendidikan pengajian Islam di negara ini adalah berbeza berbanding dengan sistem pendidikan agama di negara-negara Islam yang lain di seluruh negara.

KAH KAH KAH…


woit… JANGANLAAAA MENGADA NGADA… kah kahkah…

woit… JANGAN LAH NAK MENIPU… kah kah kah…

kah kah kah…. BAHASA MELAYU DI MALAYSIA INI CHUMPANG CHAMPING…kah kah kah..

woit… URUS KAN BAHASA MELAYU DULU… kah kah kah…

woit… SURAT RESMI… UCAPAN RESMI… TEMU BUAL DALAM MEDIA… GUNAKAN BAHASA MELYU DULU…. kah kah kah…

woit… TAK PAYAH CAKAP MUTTON CROSS THE ROAD… kah kah kah…

woit... TAK PAYAH CAKAP ... ANA AUTA SAMA UNTA... kah kah kah..



7 ulasan:

MAT LENDIR KG LONEK berkata...

Tuan isam;

Madey eee suruh ajar math & sn dalam bahasa inggeris.

Agaknya, adakah dullmamak jin akan mengesyorkan budak-budak tadika belajar math & sn dlm bahasa arab pula?

Lepas ni banyaklah propeser kangkong bergelaran tan tin tun yang beli phd dari arab yang beri sokongan kat dullmamak jin tuh!

Mangkok hayun betul!

Tanpa Nama berkata...

ahah..dolah zin ni pun, bukannya cerdik sangat..cerdik tu cerdik la..tapi cerdik ala gerombolan...cerdik nak menipu..

kendian ada la apa2 tu dia ngan najib nak rembat apa2 ni hasil dari kenyataan mengarut ni...

takder sapa nak guna bahasa arab...penat nak kecek, takder sapa nak paham...cakap melayu pun, cina india pun tak nak paham dan susah nak paham...

lepas ni, tentu ada bahasa itik, bahasa lembu dan bahasa kambing akan diperkenalkan di sekolah..sumer untuk apa? untuk ciptakan projek dan rembat duit perbendaharaan negara...

mosabit berkata...

year end sale la.....

one malaysia family fare la....

najib the power rangers la.....

bik mama on boat la......

itu semua guna basa melayu tu..jng lah marah bro....

kah .....kah.......

Tanpa Nama berkata...

contoh:
d' souq at putrajaya....

keh! keh! keh!

......thsumphuk thsumphuk taihik hunta. wal kariyuk, al phulus.
al phulus, bil wal masyuuk.

al malikul al sembuabti
al sauh, al khontoki
al firraaauni, al mamaki
al bibi al berati
al bibiri al merahki al sulahki.

zzzzzzzzzzzzzzzz..........

Tanpa Nama berkata...

Sham, apa masalahnya??? Lu sendiri pon byk bahasa yg lu tahu!!!Bagi wa tak ada masalahnya kalau makmal bahasa arab yg nak dibuat tu dibuat open tender. Hahahahaha!!!. Jgn kroni ajer nak bedal projek tu...Yg kutuk2 bahasa arab ni, Suruh baca fatihah nya. Betul tak betul!!! Dalam fatihah pon ada berapa nama syaitan kalo sebut tak betul... Nanti amal tak dapat, Dosa plak bertimbun...Itu ustaz wa yg terangkan lahhhh....Wa sendiri pon tak pandai. Cuma, wa dlm kategori kubur kata mari...hahahahaha. Memang ada org kata kubur masing2, masalahnya nanti dalam kubur terpekik terlolong kena bedal akan menganggu penghuni lain. Hahahahaha!!!

siber labukau

MAT LENDIR KG LONEK berkata...

Tuan labukau!

Bukan tak setuju bukak makmal kat sini.
Masalahnya, bila benda ni dah disebut-sebut; apa yang tersirat sebenarnya cuma nak menunjukkan UBN ambil berat tentang bahasa arab.

Sebelum ni pun, kat kelantan tu banyak sekolah agama persendian (SAR) yang menekankan bahasa arab tapi tak nak bagi bantuan pun. lagi kutuk ada laa! Skang ni bila sokongan dah mula runtuh, apahal nak sebut2 pasal bahasa arab. kenapa tak majukan bahasa arab kat SAR tu!

Kenapa usaha SAR dulu tak pernah dipuji. Kenapa pulak baru skang? tak tau ke dari dulu bahasa arab tu bahasa Quran, bahasa syurga. La ni baru nak kecoh satu malaysia, napa?

cubala naik taraf SAR, bagi gran 1 juta satu SAR. Ini tak. UBN sibuk dengan skolah plaster, sekolah itu, sekolah ini, apa hal? Cuba tanya mamat tu, berapa banyak UBN hantar budak-budak blaja kat arab berbanding dengan uk @ usa? kenapa takut nak hanta pelajar g ngaji kat negara arab? Takut balik lawan UBN?

Jangan sebut pasal bahasa arab la. bahasa jawi pun depa kikis, la ni nak fikir bahasa arab? masyhurkan bahasa jawi dulu, sudah pandai jawi baru perkenalkan bahasa arab. kalau baca jawi pun tak pass, macamana nak baca arab?

daripada bukak makmal bahasa arab, kan lebih baik bukak makmal bahasa Jawi. Buat surat khabar jawi. jadikan mata pelajaran jawi sebagai subjek ke 13 dalam spm.

Ada berani ka?

Sudahla kau labukau! Bukankah kau ada separuh darah keturunan ciongkok? ***Itu kau cakap!

Tanpa Nama berkata...

Mat lendir,

Kalau bahasa arab dah power...tulisan jawi jadi kacang ajer. betul tak? . Kalau jawi kau power..tak semestinya bahasa arab kau boleh faham!!! Tulisan jawi hanya utk kau faham huruf arab ajer bro!!! Bukan nak bangga aku terer huruf jawi...Yg hampehnya aku tak faham bahasa arab!!! Itu masalahnya. Kalau kau dekat ngan aku...aku nak try cuba test kau punya fatihah....betul tak betul, takut salah sebut. Hahahahah. Jangan mare lerrrrr pasal aku dah tua. Ciongkok darah keturunan....tapi ketuanan melayu kena power....Hahahahaha

p/s: Sorry Jen. Sham Sengeh!!! terlari tajuk. Hahahahah

siber labukau