Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Sabtu, 27 Februari 2010

IKAN AKAN NAIK HARGA - NAK BAGI KRONI BUAT DUIT



KENAPA NAK MENYUSAHKAN KEHIDUPAN MAK CIK INI ?





WAJIB GUNA KOTAK BERINSULASI JEJAS BEKALAN IKAN
- melayau

Bekalan ikan dalam negara akan berkurangan jika kerajaan meneruskan langkah mewajibkan pemborong dan pengimport ikan menggunakan Kotak Ikan Berinsulasi Bergred Makanan (KIBFG) mulai 1 Mac ini.

Malah, lebih membimbangkan, harga ikan di pasaran akan melambung tinggi jika langkah itu diteruskan kerana pengimport akan menaikkan harga ikan bagi menampung kos pembelian KIBFG.

Pengerusi Jawatankuasa Pengimport/Pemborong Ikan dan Sumber Laut Malaysia, Datuk Yusoff Ismail berkata, ini berikutan harga kotak itu berlipat kali ganda lebih mahal berbanding tong plastik yang digunakan sekarang.

Justeru tegasnya, pihaknya akan terus menggunakan tong plastik kerana ia tidak mempunyai sebarang masalah dan disahkan selamat digunakan oleh Jabatan Kesihatan.

Katanya, sebanyak 1,500 tan metrik ikan yang diimport dari Thailand dan Indonesia setiap hari mungkin tidak dapat dibawa masuk ekoran penguatkuasaan penggunaan KIBFG itu.

''Kami tidak berhasrat untuk berhenti membawa masuk ikan import tetapi jika Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) paksa juga kami tukar kepada kotak berinsulasi, ikan tidak dapat dibawa masuk kerana kami tidak mampu membelinya," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Pengimport/Pemborong Ikan dan Sumber Laut Malaysia di sini hari ini.

Pada 24 Oktober 2009, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Noh Omar mengumumkan penggunaan KIBFG diwajibkan bagi pengimportan ikan basah khususnya kepada pemborong dan pengimport ikan berkuat kuasa 1 Mac tahun ini.

Beliau berkata, penguatkuasaan itu mengambil kira pewartaan penggunaannya pada 2006 yang tertangguh disebabkan pelbagai alasan daripada pemborong dan pengimport ikan.

Tindakan tersebut mengundang kemarahan pemborong dan pengimport ikan kerana menteri terdahulu, Datuk Seri Mustapa Mohamed membatalkan penguatkuasaan penggunaan KIBFG.

Namun, pada masa sama beliau menggalakkan mereka menukar kepada tong berinsulasi secara berperingkat.

Menurut Yusoff, tindakan mewajibkan mereka membeli KIBFG hanya daripada KF Marketing Sdn. Bhd. yang ditaja LKIM adalah cubaan menekan pengusaha membeli tong itu yang begitu mahal, sekali gus mengakibatkan harga ikan melambung tinggi di pasaran.

Katanya, tindakan tersebut menampakkan sikap monopoli syarikat untuk menindas rakyat sedangkan lima kilang lain bersetuju menjual kotak tersebut pada harga lebih murah.

''Kami memohon kerajaan supaya kotak berinsulasi dapat dibeli di pasaran terbuka dan pengusaha dibenarkan menukarnya secara berperingkat apabila tong plastik biasa mengalami kerosakan," ujarnya.

Kotak ikan plastik yang diguna pakai sekarang berharga RM28 bagi berat 30 kilogram tetapi kotak berinsulasi yang dijual KF Marketing Sdn. Bhd. berharga RM105 sebuah.

Bagi kotak plastik seberat 100 kilogram pula harganya RM125 berbanding kotak berinsulasi berharga RM230 sebuah.

Dalam pada itu beliau memberitahu, penggunaan kotak berinsulasi akan menambah kos pengangkutan kerana memerlukan banyak lori untuk mengangkutnya berbanding tong plastik.

''Bagi tong plastik yang dibawa menggunakan tiga lori kontena, selepas ikan dipasarkan boleh dibawa pulang dengan sebuah lori kontena sedangkan kotak berinsulasi terpaksa diangkut dengan tiga buah lori kontena juga walaupun selepas ikan dipasarkan," katanya.


nota:
sila baca berita ini dengan hati hati.
apa makna berita ini.
ikan akan naik harga dipasar.

kenapa?

kerana ada undang undang baru yang memaksa
tok peraih ikan menggunakan kotak berinsulasi.

kenapa?

dikatakan untuk mendapat ikan yang segar?

betul ke? selama ini kita tidak mendapat ikan yang segar.

ikan segar baik untuk kesehatan !

betul ke kenyataan ini ?

kalau nak jaga kesehatan rakyat kenapa hospital di swastakan?
kalau nak jaga kesehatan rakyat kenapa ubat di swastakan?

jadi apa yang sebenarny kotak insulasi ini?
mesti satu mamat telah terlihat kotak ini semasa bejalan-jalan di eropah
atau ada satu syarikat beri cadangan pada satu mamat agar lobi
kerajaan untuk paksa nelayan beli kotak ini.

lihat ! semua kotak berinsulasi mesti di beli dari satu syarikat ini.
ini syarikat siapa ?
sila selidik
jamin ini syarikat kroni.

inila cara perniagaan bumiputera
menyusahkan orang ramai
inilah cara perniagaan bumiputera
jalan nak cepat kaya tapi malas kerja kah kah kah


nota:
cuba siasat hubungan syarikat pembejal ini
dengan malaon menteri yang buat arahan.




19 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bisnes bro...
mesti ada komisen...
mesti ada kut tepi2

hampeh... nnt semua mkn kopok ikan jer la
hahahahaha

Tanpa Nama berkata...

Tak ada kerja lainkah selain nak memiskinkan rakyat anda?

Tak ada cara lainkah untuk mengayakan kroni anda?

Belum cukup tinggikah harga ikan kembung RM12.00 sekilo di pasar?

Belum cukup mahalkah harga sotong kecil RM16.00 sekilo?

Belum cukup kayakah kroni anda?

Belum puas hatikah anda mendera dan menyusahkan rakyat miskin yang separuh mati untuk meneruskan hidup?

Belum puas hatikah 1Malaysia mendahulukan rakyat untuk dimiskinkan?

Tak cukup kayakah anda sekarang ni hingga tergamak mensifarkan poket rakyat?

Belum cukup puaskah anda menazakkan kehidupan rakyat?

Anda memang tidak berhati perut dan jauh tersesar daripada slogan yang anda cipta sendiri untuk kami.

Lang berkata...

ini kotak bermutu tinggi... ini kotak berkualiti... tak mcm kotak si ezam...

hehehe... bermutu tinggi konon... macam KPT.. kad pengenalan bermutu tingi... yang akhirnya terkoyak, terabak.. yang pasti supplier tu yang untungnya tinggi.

setuju ngan isham... mesti ada berok yg dah dapat idea baik punya untuk tipu rakyat dan dapat habuan duit rakyat.

lepas ni adalah yang nak memperkenalkan kotak sayur bermutu tinggi.. kotak daging bermutu tinggi. dan segala mcm kotak akan keluar.

Tanpa Nama berkata...

ini semua s.o.p. bagi gerombolan,
standard operating procedure:
ada menteri,
ada kroni,
ada lobi,
ada duitkopi...

-average joe-
klakka-la.blogspot

greenman berkata...

Nama syarikat : SYARIKAT KF MARKETING SDN BHD

No. Pendaftaran : 668844-V

Alamat : No.163, Tingkat 1, Jalan 2/3A, Pusat Bandar Utara, Km12, Off Jalan Ipoh, 68100 Kuala Lumpur.

No. Telefon & Fax : 03-6138 2919 & 03-6137 9439
E-mail : sales@kfm.com.my

Bentuk Perniagaan : Pembungkusan/Bekas & Kelengkapan/Kemudahan Awam.

Perniagaan utama Syarikat KF Marketing Sdn Bhd adalah membekalkan Kotak FiberKotak Ikan Berinsulasi LKIM kepada Pembekal, Pemborong, Pengimport dan Pengeksport ikan serta kepada Nelayan-nelayan.

Tanpa Nama berkata...

WTF!!!??? ape semua ni?? sundal lah ini mcm?? woi, org dulu bungkus pki surat kabo je la weh bungkus ikan, kertas bole recycle balik!! aku xpuas ati tgk sistem pelupusan sampah kt tmpt kita, sampah dikutip akan ditempatkan dikwasan lapang, ada Kerajaan Negeri amik port ttg long-term effect pd kualiti tanah area tu?? klu dh air bateri, pampers budk, chemical dll mngalir msuk dlm tanah?? FUCK! tgk MLKA sdiri, mcmane sistem pengurusan sampah dibuat, mmg tahap paling sundal asal boleh tabur kt area lapang, dh dikira sampah dilupus (di area higway stadium hang jebat). kontraktor angkut samph punye lah ramai berbakul2, tp pengurusan sekor pun xpki otak.

bodoh la negara ni, semua aspek nk dipolitik duitkan..mnyesal aku beranak kt sini, bagus lg org Amerika yg Jahat n bersekongkol dgn yahudi tu..at least diorg concern dlm smua aspek!

Malaysia=Demokrasi terpimpin? Demokrasi kepala taik! Harkh TUIHH!

Tanpa Nama berkata...

woi!woi!woi!
1.puak LKIM ni pun satu!nak kaya la jugakk!nak komisen memanjang!!
2.Dahla pakat-pakat makan ikan freee memanjang!!pi ambik percuma jee!kat jeti pendaratan ikangg!!
3.Kalau najib sokong depa!alamat bodooo la sinajib ni!!

Tanpa Nama berkata...

kenapa ada satu kompeni je jual kotak tu?
takkan takde org lain
mat ezam kan ada byk kotak
kah kah kah
mmg pelik btol la
satu kompeni jual kt seluruh mesia
bukankah itu monopoli namanya
baik ke kaedah monopoli ni?

alfaberlian berkata...

Salam Bro

Pada suatu hari di suatu negeri di tanah tok Arab pada ketika itu Bikmama sedang bersiar siar dengan bot persiaran seorang Rajagopal Tok Arab telah terjumpa sebuah kotak berinsulasi lalu dipulangkan kotak tersebut kepada tuan yang ampunya kotak tersebut lalu mendapat hadiah yang lumayan. Lalu diistiharkan ke seluruh pelosok negara bahawa dalam kotak tersebut ada mat Ezam yang sedang tidur.

hahaha

Sudin berkata...

kotak berinsulasi ?.....kah,kah,kah

woit....KJ ! lu lembablah !
Standard Oxford kepala bana !
Kenapa lembab ?
Perintahkan kotak berinsulasi mesti dilabelkan bio halal.
Logo halal JAKIM,MAIS,JAIS,RTM,KTM,TM,....di wajibkan keatas kotak berinsulasi ini !Baru ada kelas beb ! Standard Oxpot-oxpet.....kah,kah,kah....
Ini peluang untuk masyuuuuk beb...kah,kah,kah...lu manyak lembablah beb.....patenkan dengan chop sirim....kah,kah,kah....lepas tu telan dan lingkup.
BALUN,BERAK,MEROMPAK,MELANUN,MEROGOL,MENGENTOT-ENTOT(2B + 4M)

Siang baca kitab,malam karaoke....budaya ahli lanun gerombolan Umno/Bn.
Siang baca kitab,malam telan lubang jubor Altantuya...ini kerja murujib..kah,kah,kah....penyedap sudah hilang kena C4.....kesian...barang penyedap dah tak ada.....kah,kah,kah...meroyanlah lah lu najib....sekarang tuduh orang lain liwat....ngancuk mak kamu !
Sendiri bedal jubor Altantuya tak mengaku....kah,kah,kah

Ahli gerombolan lanun Umno/Bn berpresiden dan berperdana menterikan kaki jubor yang meliwat Altantuya.....kah,kah,kah

Tanpa Nama berkata...

Dengan adanya MONOPOLI baru la boleh cepat kaya,

Kemudian akan ujud seekor lagi umat Melayu Terkaya.

Kemudian juga akan berjuta umat Malaysia yang PAPA.

RAKYAT MENDAHULUKAN,
KRONI MESTI DIUTAMAKAN.

-madir-

Tanpa Nama berkata...

Ada satu lagi bro,

"Kenapa klinik 1Malaysia tak ada doktor?"

Sudin berkata...

Klinik 1Malingsia ada bomoh....kah,kah,kah.....

Mana atak lokter ma....

Lu pigi hospital aa...kalau tarak cangkuk ha....lu mesti mati punya o...

saya punya amak ha....sulah mati o....dia olang kasi eksperimen o...

Kalau sakit ha...tunggu mati saja o...tausah pigi hospital.....jangan kasi susah lu punyak anak bini....kasi tau lia olang korek lubang kubur cipat-cipat....mati lagi baik.

Ini tanah melayu ha banyak soi...hamsap punya kaki banyak.
semua mau cali wang....mati pun mau pakai wang o....sikalang melayu mana atak ugama.....

tiu nama ka cawai.!!!......so hai punya melayu...!!!

Cina pun sama ma..!
liama kau cawai...

India pun sama ma...!
Pundek argok.....

Ha...! pangkah lagi kati....
udah tau umno penyamun kome pangkah ikut sedap lubang jubor je....!
Bile nak sedor ? entah.....

storm62 berkata...

Kroni didahulukan, Rakyat belakang kira.

lu mampuih, lu mia pasai.

gua untung, lu tak untung.
gua untung, lu tak untung.
gua untung, lu tak untung.
gua untung, lu tak untung.

Tanpa Nama berkata...

semua barang nak bagi naik

lama-lama duit malaysia dah jadik macam duit indon

cilakak punya amnonok

dibalunnya jugak duit kita!

Saiful berkata...

anak malaon ni noh ni baru menikah kat hotel..kek saja sampai kesiling...mana brader ni dpt duit..apa jadahnya punya kelulusan dia ada..hari tu jadi menteri mara..habih dia meronda sampai europe..buat seminar..racun budak2 mentah ..melayu bodo..yg masih lagi dok takut dgn mara punya gertakan..asyik2 nyanyi lagu anakk kecik..pi rah..bila da menteri baru..macm benda baru mai..pi rah..makan ikan frozen punya sama..gua kat sini makan ikan teremnung india..spain..semua frozen..dah jadi gulai..semua dah ok..poodah..jumpa dia ni mau bagi satu finger..
poodah..
dah lama tak komen..ni..sebaba sibuk cari mkn kat tempat org ni..kepada org msia yg masih lagi bodo..takut suka sgt ngan bn-amno pi mamapuih..kelantan..kedah ..penang..selangor..kami punya..kita tgk brp lama amno boleh tahan kalu tak dpt songlap duit negeri2 ni..2 kali pru..bungkuih..putrajaya tutp..
cakap pasai duit..dlm dok takdak duit..msia ada 3 buah f1 team ..mat saleh dok gelak..bodo...habih la duit..hangpa raktat msia yg bodo..
ok senor tt..teruskan..ada umuq kita berjumpa kat bau2 cafe..
senor nanti bila mai kedah leh lepak di caravan saya..sampai isap keretek kat batu feringghi..
adios.

Tanpa Nama berkata...

dulu ikan temenung RM2 sekilo, sekarang RM6 sekilo, terkedu dan termenung seluruh rakyat malaysia... kih kih kih

Chan berkata...

Rakyat disengsarakan,
Kroni dikayakan

kah kah kah ...bagus

Tanpa Nama berkata...

bro isham....

yang dato' usop bising tu bukan apa... dia tak mau kuar duit lebih tapi konon2nya simpati pada rakyat...

program nii da 4 tahun tergendala tapi tokan2 ikan camni lah gempak selalu....konon2 tak mau beban kan pengguna... sedangkan tanpa guna kotak pon ikan ttp mahal ikut dia reason la.... ujan la, ikan takda la..... org bisnes biasalah....

bro isham....aku kj kat company jual kotak tu....usop botak tu pon aku pnh jumpa....cakap pandai....pandai tipu orang...