Khamis, 8 April 2010

MODEL ATAU MONTEL ?



HABIS HARTA RAKYAT KENA JUAL





MODEL ? MODEL KE MONTEL

Model Ekonomi Baru (MEB) Najib jadikan POS M'sia mangsa awal!

Melalui dasar MEB (NEP) kerajaan telah meluluskan untuk melepaskan pegangan saham @ ekuitinya dalam Khazanah Negara kepada pihak-pihak asing termasuk luar negara.

Syarikat GLC seperti TNB, TELEKOM, POS, KTM dan lain-lain akan dikuasai lebih 30% pegangan sahamnya oleh pihak asing atas nama globalisasi, meningkatkan kecekapan serta membawa masuk modal asing ke Malaysia.

Hakikatnya pengumuman kenaikan gaji 11%-19% kpd staff POS M'sia hanyalah 'gimmick' dan gula2 shj sebelum POS For Sale dilaksanakan. Kesian nasib Posmen kerana 18 tahun diswastakan masih diberi gaji minima RM650 sebulan! Naik 11%-19% pun masih belum mencecah RM1000! Pekerja miskin di negara kaya.





5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sebab thun sebelumnya bkan najib jd PM.

-pos mlysia-

Lang berkata...

konsep pengkoperatan mesia:

1.mekap mesti lebih; tukar logo, imej, pejabat, bangunan, unipom supaya nampak lebih gaya dan menarik.

2.mengujudkan saham-saham yang membolehkan juak-juak enjoy hasil mahsul syarikat baru itu dan membina empayar harta yang besar-besar.

3.pembersihan; senior dan mereka yang jenis menegakkan kebajikan, umpankan dgn rm (retrenchment). kalau itu pon tak mau akan dipeti sejukkan sampai berambos sendiri.

4.perkhidmatan; untung, untung, untung tapi declare kat public rugi, rugi, rugi... pendekatan termudah untuk untung, naikkan harga setiap tahun. pendekatan declare rugi, kos operasi meningkat.

5.ekspres; untuk memaksimumkan dgn cepat, jual kepada syarikat luar pada harga mahal.

6.penyelamatan; kalau pemegang saham utama (individu) dah nazak nak mampos... gomen bail out dengan harga yang munasabah (konon jak... pada hal mahal sungguh)

Lang berkata...

ingat perkataan glokal?
siapa perkenalkan... tanya bik mama... hmm pos dah di'glokal'kan. global boleh lokal pon boleh, yang diutamakan poket penuh kiri kanan. dah ada pemberita tanya pada jib al-toya pasal pengkopratan petronas... hmmm... petronas tu bukan koperat ke? ehk... keparat!!!

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

ini dinamakan munakahat pokai...
gadai dulu ada duit tebus ...warakak

Unknown berkata...

kawan saya bangsa cina 1malaya bagitau saya 3 bulan lepas bahawa najib masa pergi amerika pasa suku ke4 2009 telah berjumpa puak2 kapitalis/banker yahudi amerika utk minta bantuan ekonomi. saya boleh percaya kata2 dia sbb dia memg baca majalah2 ekonomi.

mereka setuju bantu tapi mestilah ada syarat. mereka setuju bawak masuk modal mereka ke 1malaya. najib pula perlu buka ekonomi malaysia, perlu hapuskan subsidi dan perlu buat gst.

tambahan pulak najib lantik apco jadi penasihat 1malaya membuatkan saya teringat kata2 kawan saya tersebut. dia memg suka main saham di bskl. jadi dia cakap jgn takut ekonomi 1malaya akan pulih dlm 2010.

kalau ada kawan2 yg tahu tentang berita lawatan najib ku amerika pasa 2009 tu tolong bagi link utk saya baca. atau pun ada mana2 cerita dlm majalah ekonomi.