Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Selasa, 6 April 2010

MODEL ? KENAPA MODEL ?



INI BUKAN MODEL - INI BODEL





INI MODEL EKONOMI LAMA ATAU MODEL EKONOMI BARU ?





JANGAN MELATAH SENTUH MEB


Pihak-pihak tertentu terutama pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Melayu tidak perlu melatah dengan usaha kerajaan membentuk Model Ekonomi Baru (MEB) kerana pelaksanaannya akan berteraskan Perlembagaan Negara.

Ahmad Husni Hanadzlah berkata, jaminan tersebut telah diberikan oleh Najib Razak sendiri sebelum ini.

"Apakah hujah mengatakan bahawa transformasi ekonomi ini akan menghakis kedudukan kaum bumiputera (Melayu)? Atas alasan apa kita mengatakan hak bumiputera itu diketepikan?

"Sudah berapa kali Perdana Menteri kata negara kita satu Malaysia (dalam) pembangunan ekonomi, kita tertakluk kepada Perlembagaan Negara. Apa maksudnya?" tegas beliau.


KAH KAH KAH….

woit…. APA BENDA NYA MEB INI…. kah kah kah…

kah kah kah… RUPA RUPA NYA MEB INI IALAH MODEL EKONOMI BARU …. kah kah kah…

kah kah kah…. KENAPA TAK GUNAKAN RANCANGAN EKONOMI BARU ?.... kah kah kah…

kah kah kah…. KENAPA TAK GUNAKAN CARA EKONOMI BARU?.... kah kah kah…

kah kah kah….. MODEL?.... MODEL?.... MODEL EKONOMI BARU ?.... kah kah kah..

kah kah kah….PASAL APA GUNA PERKATAAN MODEL?....kah kah kah…

kah kah kah…. INI MESTI KERANA PENGARUH DARI MODEL MONGOLIA…. kah kah kah

kah kah kah... TERIKUT IKUT... SAMPAI TAK BOLEH LUPA.... kah kah kah




16 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

MEB = model ena bom

AntiMEB berkata...

1970an sampai skang Dasar Ekonomi Baru, Dasar Persyarikatan Nasional, Dasar Pembangunan Nasional dan macam-2 ntah apa-2 dasar lagi la.. OOIII RAKYAT MALAYSIA SAMPAI BILA HANG PA NI NAK IMPLEMENT DASAR TUNGGU DAN LIHAT... SAMPAI KORANG MAMPOSS DAN MASUK DLM KUBUR NANTI KE!!!! tu tak masuk lagi dasar lautan dan dasar sungai yg makin dalam dan keruh psl kerja korek pasir kroni-2... MEB mmg hampeh... bodel bik mama lagi hampeh XXXL... model badan Altantuya... perrrgghhh tak tido mlm siot...

Tanpa Nama berkata...

siku si BODEL tu sama besau dengan kepala lutut gua beb!.....

ta-kutttt gue!.....

sekali dia siku, lori treler kontena nasional jatuh jejambat MRR2 beb!

malayulama

Tanpa Nama berkata...

Isham,

Awak ni kelakau la bila cakap bab-bab model! Hahaha!

rozali53uk berkata...

MODEL-MODEL ni tak ambil kira yang ni ke....Tidak guna gaji kakitangan Kerajaan dinaikan sedangkan dalam masa yang sama cukai GST diperkenalkan. Jika GST dilaksanakan, keadaan ekonomi kakitangan awam mungkin lebih teruk kerana kenaikan gaji hanya sekitar RM200-RM500 sahaja sedangkan pertambahan kos sara hidup berkemungkinan meningkat lebih dari kadar itu.

Najib juga dilihat zalim kerana menjadikan kakitangan kerajaan sebagai ‘hamba’ yang kena terima apa sahaja yang kerajaan ingin lakukan. Oleh itu, kakitangan kerajaan harus bijak dan menolak dasar ini. Kerajaan boleh tangguhkan kenaikkan gaji sehingga ekonomi pulih sepenuhnya tanpa perlu perkenalkan cukai baru.

Jika GST dilaksanakan, bukan sahaja 1.2 juta kakitangan awam akan jadi mangsa, lebih 25 juta rakyat Malaysia akan terima kesannya. Pekerja swasta yang tidak mendapat kenaikan gaji akan menerima kesan yang lebih teruk, kerana kos hidup mereka secara purata bertambah 4 peratus.

Oleh itu JAGA_JAGA kita berharap agar kakitangan Kerajaan tidak menurut sahaja kehendak Najib. Jika dasar ini dilaksanakan bersama Model Ekonomi Baru, maka rakyat negara ini akan lebih sengsara. Ketiadaan syarat ekuiti tempatan akan menyebabkan pasaran negara akan datang dimonopoli oleh pelabur dan perniagaan asing. Dan pastinya mereka tidak peduli kesusahan rakyat dinegara ini dan mereka boleh kuasai harga jual beli pasaran dalam negara dengan mudah. Jika mereka naikan harga, maka nilai 4 peratus cukai GST juga naik. Kerajaan tidak mampu kawal perkara ini, malah Kerajaan kini cuba juga untuk hapuskan subsidi bagi melepaskan diri dari tanggungjawab membantu rakyat. Jadi bayangkanlah harga gula, beras, minyak tanpa subsidi tapi ditambah dengan cukai GST 4 peratus.

Tidak cukup dengan itu, dengan begitu banyak perjanjian perdagangan bebas (FTA), pelabur dan peniaga tempatan juga akan bungkus kerana tidak dapat bersaing kerana harga barang mereka akan jadi lebih mahal jika dicampur dengan GST, berbanding harga barang China yang lebih murah kos pembuatannya.

Jadi, GST bukan sahaja akan beri kesan kepada Kakitangan kerajaan, ia akan memberikan kesan kepada seluruh sistem ekonomi negara

Tanpa Nama berkata...

Model itu benda boleh dicuba2.

Tanpa Nama berkata...

Kalau ikut gambar tu....yang bawah tu...MODEL....yang atas tu....MONTEL....kahkahkah

Tanpa Nama berkata...

yang atas sekali tu gambar MONTEL bukan model

Tanpa Nama berkata...

Cis, lahabau punye idea... saya baru perasan bahawa pengertian perkataan MODEL ini sebenarnya sesuatu perbuatan untuk mencontohi sesuatu dan ianya tidak semestinya dilakukan atau dituruti... so! macam Islam AdaHadAdaHari jugalah nampaknye. Bijak betul daya menghidu perkara muslihat oleh TT ni, so Bravo to pemikir politik tak rasmi ni, teruskan usaha anda yang sangat berfaedah ini demi menyedarkan rakyat yang asyik kena swing saja oleh pemerintah.

Sivakumar berkata...

Model tu sebenarnya ertinya ialah sebuah concept akademik yg ada variable-variable matematik tertentu yg cuba menggambarkan sesuatu reality secara ringkas atas kertas.

MEB tu bukannya model!

MEB tu cuma satu senarai dasar dasar kerajaan jer!

Aku pun boleh buat senarai macam itu, hari hari saya buat senarai untuk beli barang kat supermarket!

Mana konsep baru dan matematiknya atau gambarajahnya???

Kenapa nak guna perkataan 'model'? Takde kaitan langsung!

Saja nak guna perkataan canggih ke?

Penipu betul, mau kasi tipu sama rakyat!

LOT147 berkata...

MARI BERLAJAR BAHASA MELAYU BAKU:

model (modél)
1. ragam (pakaian dll), cara, fesyen, jenis, dan reka bentuk tertentu sesuatu barang yg dikeluarkan: motokar kerani ~ lama sahaja;
2. barang tiruan yg sama bentuk dan rupanya spt yg asal tetapi lebih kecil: kanak-kanak lelaki lebih suka membuat ~ kapal terbang drpd membuat pakaian anak patung;
3. peragawan atau peragawati;
4. seseorang atau sesuatu yg dapat dijadikan contoh (utk ditiru atau diteladani): kanak-kanak memerlukan ~ yg baik, yg boleh ditiru dlm perkembangan bahasa lisan yg baku.

Jebat_Musibat berkata...

montel? kalau montel masih comel.

tapi itu bukan montel dahh...

itu GEDEBAB namanya!!! hahaha

Tanpa Nama berkata...

Apa gomen serven boleh buat, depa suka atau tak suka, cara kerajaan BN buat depa camni, tetap juga sama...

Mereka dididik dan ditakut2kan dengan api neraka/Allah supaya takut dan menikus akan orang atasan. Padahal orang atasan tu pun, haram tak taatkan Allah pun. Mereka dididik cara untuk membodek, menjilat dan tidak boleh melawan melalui instument2 kapitalis yang sedia ada. Lawan sikit, dipegang buah telornya saja. Lawan sikit lagi, diacah2 akan kene dipindahkan ke kawasan pendalaman...Kita pun kalo jadi gomen serven, sama jugak jadinya.

Kesian makan gaji gomen... Bukannya depa ni tak cerdik dan pandai. Mereka2 ini cerdik sungguh dan pandai sungguh..tapi fikrah mereka telah dibonsaikan... asalkan dapat sedikit duit gaji, sudah cukuplah qanaah hidup mereka. Bagi yang tak qanaah lagi, dibalunnya apa yang ada disekelilingnya...sbb tu ramai buat part time kontraktor pelbagai kelas untuk terus cover kehidupan...

Bagi yang makan gaji gomen yang dapat gaji besar, mereka tidak peduli itu semua. Mereka tetap akan secara bebalnya menjilat, menyontot dan terus membodek selagi hayat dikandung badan.

Tanpa Nama berkata...

yg gemuk tu bukan bodel tp montel.

aku pon dah tak tau lagi macamane nak yakinkn org melayu, UMNO hanyalah parti yang lebih mementingkan kroni.

penat dah otak aku camne nak cari jalan utk ubah org melayu nie.

suka tetek besar berkata...

woi...taste aku tu woii..besar la sedapp

Lang berkata...

mesia ni memang canggih dengan perkataan... terutama kalau ada slogan... semua canggih manggih. kalau k/tangan kerajaan pasti dah biasa dengan perktaan-perkataan ini; modal insan, jati diri, hadari, mentaliti kelas dunia, wawasan. tak caya! tanya diorang tajuk-tajuk kursus yang kena dihadiri.

untuk era ini perktaan yang akan jadi duit ialah juara, satu itu dan satu ini, model itu dan ini.

Dari mana datangnya perkataan ini? tanyalah 'piem-piem slogan' sekarang dan sebelumnya. bagi aku perkataan-perkataan tu semuanya melibatkan kos yang terlalu mahal.