Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 21 Mei 2010

AIR MATA MENGALIR SAMPAI KE LAUT



NYANYIKAN KALI AKHIR LAGU ITU - AIR MATAMU MENGALIR SAMPAI KE LAUT




Gesang Martohartono lahir di Surakarta, Jawa Tengah, 1 Oktober1917
Wafat di Surakarta, Jawa Tengah, 20 Mei 2010 pada umur 92 tahun



SELAMAT TINGGAL BANGAWAN SOLO

Riwayatmu ini
Sedari dulu jadi
Perhatian insani

Musim kemarau
Tak seb'rapa airmu
Di musim hujan, air
meluap sampai jauh

Mata airmu dari Solo
Terkurung Gunung Seribu
Air mengalir sampai jauh
Akhirnya ke laut

Itu perahu
Riwayatmu dulu
Kaum pedagang s'lalu
Naik itu perahu

14 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

alfatihah.Saya baru bercadang nak ziarah dia!

Nia Sarah berkata...

Selamat jalan,semoga lebih berbahagia di sana.Innalillahiwainnalillahirrajiu'n

Tanpa Nama berkata...

Simply magic......

kingkonglee69 berkata...

hai hicyam, lu sudah poton stim gua dengan itu lagu, gua mau nangis bila hingat itu lagu, dulu masa gua budak, bapak gua selalu nyanyi BENGGAWAN SOLO. Lirik ditulis pada 1940. Ada gaya Portugis-keroncong. Jaman Jepun di Indonesia ditukar lirik ke bahasa Jepun dinyanyikan oleh Toshi Matsuda.
Sebelum merdeka di Malaya, lagu ini dinyanyikan oleh Ms Poon Sow Keng dengan lirik Mandarin & popular terutama dikalangan etnik Baba Nyonya Melaka.
Hicyam, gua mau nangis tapi airmata sudah kering, gua nangis dlam hati saja. Lu nangis la hicyam, lu masih solo, klau air mata lu mengalir sampai ke laut, sabarlah. Laut kita sudah tercemar kerana cukong2 cibai lahanat yang rakus itu sudah hantam mcam sungei Klang yang hancing itu. Sampai ke laut lu kawan lah sama ikan & lihat itu camar yang lelah mencari tiang layar kapal yang sesat. Lu akan aman di laut hicyam, kerana di laut tadak katak lahanat.
Benggawan Solo lagu sejagat, lagu rakyat untuk semua bangsa..

Pak Ma'on berkata...

al fatihah..

bye bye old timer

NIPAH VIEW berkata...

Alfatihah. untuk al marhum.

Non-Excremental Individual berkata...

selamat jalan

http://www.youtube.com/watch?v=Amnpel6EpdU

mosabit berkata...

boleh ker lagu siti noliza jadi macam tu...60 tahun dari sekarang.....

madsoghe berkata...

alfatihah kita sedekahkan .
itu bermakna karya seni yang berkualiti lah bro hingga 60 thnpun orang masih suka lagu tu,

Tanpa Nama berkata...

Di M'sia "Pengawan Solo" masih berkeliaran.

Lang berkata...

dengar lagu bengawan solo... teringat lagu terang bulan... hebat jugak lagu hingga dinyanyikan dalam berbagai bahasa dan versi mcm bengawan solo juga...

al-fatihah...

Tanpa Nama berkata...

tapi bro syam, ambo masuk tahun satu di ukm 70an kat jalan pantai baru..bang senior tahan ambo naik tingkat atas... bersama 5-6 org kawan freshi, ambo dipaksa nyanyi:
benggali one so long
melayu one is so biiig
chinese one tarak potong
indian one is so black...

abang2 senior suruh lagukan dengan irama bengawan solo...
dah jadi kenangan.....

jalan JPJ, panji.

Muhammad Hafaridzuan berkata...

a truly legend

phoolan berkata...

unkle hisyam
gosh! ramai artist yang berbakat besar meninggal dunia dalam bulan ini..penyanyi dari kugiran "Type O Negative" Peter Steele, yang meninggal dunia kerana jantung gagal berfungsi secara tiba-tiba (hum..perlu selongkar laci untuk cari cd album "bloody kisses" semula hur!)dan ahli music, merangkap pengurus kumpulan merangkap penulis lirik lagu.. Malcolm McLaren lebih di kenali sebagai pengurus kumpulan punk era 70an yang terkenal dengan kontrovesi."Sex Pistol" ..ayat terakhir yang sempat ditulis di kamar tidur sebelum mclaren menghembuskan nafasnya yang terakhir ialah "Free Leonard Peltier.".... sila bersemadi dengan aman....