Selasa, 25 Mei 2010

KENAPA NAJIB LEMBIK




KENYATAAN MEDIA


25 Mei 2010

PENYELESAIAN ISU TANAH MILIK KTMB DENGAN SIMGAPURA MESTI TELUS

Kerjasama dan hubungan diplomatik yang baik di antara Malaysia dengan Singapura merupakan satu keutamaan. Kita hargai kepentingan hubungan antara kedua negara ini terutamanya menyangkuti bidang ekonomi dan pelaburan serta usaha berterusan bagi menyelesaikan isu berbangkit. Namun demikian kita bertegas penyelesaian itu harus didasarkan kepada prinsip ketelusan terutamanya apabila ianya membabitkan kepentingan nasional dan khazanah negara.

Kita difahamkan bahawa isu tanah milik Keretapi Tanah Melayu Berhad yang selama ini menjadi pertikaian di antara Malaysia dan Singapura telah diselesaikan semalam. Penyelesaian yang kononnya dikenali sebagai “Penyelesaian Muktamad” agak mengejutkan kerana setahu saya beberapa persoalan berkaitan kepentingan negara di negara jiran itu adalah lebih rumit dan harus ditangani dengan bijak serta teliti.

Kenyataan bersama Dato’ Sri Najib Razak kelihatannya mengakibatkan beberapa kepentingan negara; Stesen Keretapi Tanjung Pagar, beberapa keping tanah di Kranji, Woodlands, Tanjung Pagar serta Lot 76-2 mk 16, Lot 249 Mk 4 dan Lot 32-10 Mk 16 dipercayai merugikan. Kita gusar kerana persefahaman yang dipersetujui YAB Perdana Menteri itu dibuat serta diumumkan dengan tergesa-gesa tanpa memberi maklumat terperinci sedangkan persoalan ini membabitkan isu kedaulatan dan kepentingan negara. Ini bertentangan dengan pendirian Perdana Menteri dan kerajaan sebelum ini.

Sungguhpun dinyatakan tanah-tanah tersebut akan diamanahkan kepada sebuah syarikat yang bernama M-S Pte Ltd di mana Khazanah memiliki 60% dari kepentingannya, namun dari kenyataan tersebut terdapat kemungkinan besar kepentingan-kepentingan terbabit akan ditukarkan dengan tanah di kawasan yang lain. Kita curiga nilai tanah yang ditukarkan itu; samada di Marina South dan/atau Ophor Rochir, tidak menandingi nilai tanah milik KTMB itu. Apa yang lebih membimbangkan pembabitan Khazanah hanyalah sebagai alasan untuk meletakkan kepentingan syarikat kroni.

Kita tuntas mempersoalkan kebijaksanaan keputusan Kerajaan Malaysia kerana sebarang pembangunan yang bakal dilaksanakan nanti pastinya tidak berupaya menjana kegiatan ekonomi domestik. Berapa ramaikan para pengusaha, kontraktor mahupun pembekal Malaysia yang bakal terlibat dengan pembangunan usahasama Syarikat M-S Pte Ltd itu?

Kita juga menggesa pentadbiran Dato’ Sri Najib untuk segera menjelaskan secara terperinci maksud sebenar bahawa Points of Agreement(POA) di antara Kerajaan Singapura dan Malaysia boleh ditambahkan dengan terma serta syarat baru kononnya untuk memaksimumkan potensi tanah-tanah tersebut di Singapura. Kita juga mahukan penjelasan samada Dato’ Sri Najib menggunakan POA 1990 yang digariskan Tun Daim Zainuddin, menteri kewangan ketika itu sedangkan ianya tidak mendapat persetujuan Kabinet. Selain itu kerajaan sewajarnya menjelaskan apakah kedudukan sebenar isu air serta wujudnya penyemakan semula harga air mentah yang kita bekalkan kepada Singapura? Kita menggesa Dato’ Sri Najib untuk membentangkan kertas laporan di sidang parlimen pada bulan Jun ini.

ANWAR IBRAHIM
Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia
Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat


14 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bro anwar..

no matter what happens...we are with you!

Tanpa Nama berkata...

ternow terkini..

PANAS...HOT..SUDUTHU...ANG..

1) Vell Paari 'biadap', says Muhyiddin

May 25, 10 7:05PM

The DPM lashes out at the MIC supremo's son for the latter's accusation that Umno was eagerly trying to oust Samy Vellu.

GADO...JGN TAK GADO...

2) Dr M mum on KTM land, sports betting and Samy

The outspoken former PM was unusually quiet on a number of controversial issues plaguing the Najib government.

INI MESTI KASUT DALAM MULUT NIE...TAK LEH NAK CAKAP..

3) MACC gets all-expense paid London date with Bala

Lawyers for P Balasubramaniam will pick up the cost of travel and accomodation for the MACC so that they can record his statement in London.

WOW...LAWYER BALA BAYARKAN TAMBANG TRIP MACC KE LONDON..HEBAT GITU...TGK APA MACC NAK PUSING CAKAP PLAK..

SUMBER: MKINI

Lang berkata...

tt.... ni jibun... lepas aku jual tg pagar, aku jual pulak pub yg kat johor tu pd singapore... berbaloi tu... wakakakaka... ini jibun, internatinal salesman... ada berani beli?... cubala... wakakaka

Khun Pana aka johanssm berkata...

Mungkin Anwar tak bacha TT
Istiri rosmah sudah di pau olih Lee Kwan Yew.
Banyak lagi harta rakyat Malaysia akan di jual harga murah kepada Tumasek

hj jamaludin berkata...

Bismilah Hir Rahman Nir Rahim
Memang sial gila .dulu Chet Det desak kerajaan Singapura untuk setuju dalam bentuk package . Apa dah jadi dengan package tersebut "Harga Air Mentah Dan Wang simpanan Perkerja (CPF) kenapa tak di bentangkan oleH Pm 1 Malaysia Najib.Betul betul macam sial. Kerajaan Singapura dengan gah memperbodohkan Pm 1 Malaysia.

Tanpa Nama berkata...

Apa yang dilakukan oleh Mohd. Najib serta menteri kabinetnya adalah berniaga dengan Singapura.

Bagaimana cara jual beli itu tidak penting, tapi dalam kata-kata manisnya ianya adalah menguntungkan kedua belah pihak iaitu antara Malaysia dan Singapura.

Cuba siasat kroni dari puak mana yang menguasai perniagaan itu...?

Ini adalah salah satu cara mencari duit untuk menghadapi pilihanraya.

Kalau rakyat tidak bangkit mempersoalkan cara mereka berniaga ini ada ada kemungkinan ada khazanah lain akan dijual kepada negara asing.

anti dap berkata...

kalau dap merintah, habis satu negara m'sia kena jual

Tanpa Nama berkata...

Najib lembik sebabnya dah pancut. Gambar pancut ada...terus terkulai.
Ahli umno lapkan benda pancut tu.

kingkonglee69 berkata...

hai hicyam,
lu cakap itu NAJIB Lembik".. hayaa lu punya cakap - mulut longkang maa, gua tadak paham itu 'lembik' - tapi kalu babi cibai lembik - kasi lanyak/hantam sampai mampus atau gali lobang timbus hidup2 - babi klau lembik manyak kasi susah sama suma orang oo. Betul ka 'orang itu' lembik?.. lu ada keras ka hicyam? Kawan2 klau kita betul2 keras - tunjuk bukti 'lawan sampai menang PRU-13!!!

Nostalgia abkk berkata...

Apa Najib ingat ini pak dan tok dia punya tanah kerana lagaknya tak ubah macam tanah pesaka.
Tanah ini pun tak ada kena mengena atau bersabit dengan UMNO.
Tak tahu lah pulak ia telah dipindah milik kepada Nosmah maka kita rakyat tak payah lah nak sibuk.
Piiiraaah semuanya mangkok apa pun semuanya nak kebas satu sen pun tak boleh dipercayai.

Qaseh Bonda berkata...

TT

Najib lembik pasai dia tak pandai tendang bola. Bola futsal pun tak mampu nak kick the fellow.

Lihat saja pasukan bolasepak negara.
Apa barang nak main ngn nak meeting asyik2 dok mintak ampun.
Lambang jati diri ada dipadang bola.

Nak harapkan bed in turn...apa ke jadahnya dok kutip sejuta tandatangan...tak pernah dibuat orang!!!

Orang sarkas bolehlah...

Alih2 pakat gila judi bola le pulak!

Melihat rambut najib yang bersedia terima kehadiran uban...hargailah usia bonus yang Allah bagi.

Yang diakui tokoh ugama dampingan najib tak malu ke???

Kepala udahle botak tapi rambut dok hitam berkilat lagi.

Antara penyebab utama ngape tok najib lembik tak bermaya...

Qarin dan sahabat sudah tidak boleh dipercaya lagi.

c de leg maaa!!!

suara kuantan berkata...

Najib lembik tapi anwar kaki penipu.. Tuduh kerajaan tali barut Yahudi, tapi beliau ramai sahabat di sana.. PKR simpati pada Aminurashid, tapi seorang askar diJohor dilanggar oleh TIAN CHUA hinggakan askar itu dibiarkan, kenapa PKR diam seribu bahasa? Semakin lama PKR telah menghampiri kehancura.. Cuma kita belum lagi sedar..

jangan jadi bodoh berkata...

perhatian utk suara kuantan.

kes tian chua tu accident jalanraya boleh claim sama insuran.aminurashid kes kena tembak polis.jauh bezanya tu .apalah bodoh sangat awok ni.wat malu kawan je.awok ade mate tak nok nengok bebetul,ade telinga nengor lah bebaik.ade otok guna untuk berfikir.jangan jadi bodoh tak leh nak di ajar.

matangkan fikiran berkata...

untuk anti dap sila ambil perhatian,

anda memang bengap.dap kena bertanding semua kerusi parlimen dan menang dengan majoriti mudah dulu baru boleh dapat memerintah .bangang.

cuba anda ingat kembali umno bikin hal @kes bawah umor,dap sanggup menebus maruah simelayu@mangsa sampai masuk penjara.memang anda masuk dalam golongan melayu mudah lupa.dap perintah pulau pinang dia naik kan elaun guru kafa lu lupa ka,? banyak lagi lah...berfikirlah dulu sebelum buat tanggapan