Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Khamis, 17 Jun 2010

MARI BELAJAR BAHASA KEBANGSAAN




KESIAN KAMBING INI - DIA TIDAK MINTA DI LAHIRKAN HITAM



PEGUAM : SARJAN TUDM JADI KAMBING HITAM KES JET ENJIN – minsider

Peguam keluarga Sarjan N. Tharmendran, yang kini menghadapi tuduhan mencuri dua enjin jet milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), mahu mendedahkan semua dengan membuat laporan polis berhubung layanan buruk diterimanya ketika dalam reman.

Lawyer N. Surendran memberitahu The Malaysian Insider bahawa anak guamnya dijadikan “kambing hitam” apabila dikenakan tuduhan bersubahat dan mencuri enjin-enjin pesawat jet F5 TUDM dan ditahan reman di Penjara Sungai Buloh.

“Dia hanya seorang staf berpangkat rendah dan kami percaya tuduhan ke atas dia hanya bertujuan melindungi pihak tertentu,” kata Surendran.

TUDM mengesan kehilangan enjin jet dan rekod penyelenggaraan pada 22 Mei 2008 dan laporan polis dibuat pada 4 Ogos tahun yang sama.

Kehilangan itu dilihat sebagai isu besar yang memalukan dan menjejaskan nama kerajaan ekoran siri peristiwa menimpa Kementerian Pertahanan.

Najib Razak berjanji tidak akan ada sebarang usaha untuk menutup kes tersebut.

Surendran mendakwa anak guamnya itu dipaksa membuat pengakuan mencuri enjin-enjin itu.

KAH KAH KAH…

woit… SALAH PEGUAM INI MENUDUH MAMAT INI KAMBING HITAM…. kah kah kah..

kah kah kah… MEMANG LAH MAMAT INI HITAM….DIA DARI KERALA... kah kah kah..

kah kah kah…. TAPI MAMAT INI BUKAN KAMBING….. kah kah kah…

kah kah kah… KESIAN KAMBING….TAK PASAL PASAL KENA TUDUH... … kah kah kah..

kah kah kah... ADA KAMING HITAM... ADA SCAPEGOAT... kah kah kah

kah kah kah... UNTUK MAT SALEH..SEMUA YANG HITAM ...DIANGGAP JAHAT...kah kah kah..

kah kah kah... MACAM BLACKMAIL... BLACK WIDOW... BLACK JACK... BLACK SAMY VELU...kah kah kah..

wiot…PERKATAAN INI RACIST…. INI DARI BUDAYA MAT SALEH…kah kahkah…

woit… MARI GUNAKAN ISTALAH KITA SENDIRI…. kah kah kah..

woit... MARI KITA BERBANGGA DENGAN BUDAYA DAN BAHASA KITA SENDIRI...kah kah kah

kah kah kah…PERKATAAN TEPAT IALAH MENGAZILAH KAN DAN MENGSIRUL KAN….kah kah kah...

kah kah kah... BUKAN MENGKAMBING HITAMKAN…kah kah kah..

contoh ayat::

najib telah menyondol altantuya.
lepas menyondol model dari mongolia ini telah dibunuh.
bila tuduhan terhadap najib muncul - najib
telah MENGAZILAHsambil MENGSIRULkan dua polis cabuk
sebagai pembunuh altantuyakah kah kah

19 ulasan:

umar al khattab berkata...

wa caya sama lu bro isham. tu dia istilah baru yg boleh masuk kamus dewan.
istilah dari hegemoni berunsur penentangan emosi,ketidakpersetujuan, pemberontakan sepi,dan kebencian tahap tinggi khas ditujukan kepada puak2 gerombolan.

lepas ni mungkin ada suami yg menurut kata2 isteri, jadi macam ni "..encik karim telah di'bik-mama'kan oleh isterinya sendiri kerana isterinya mempunyai gaji yg lebih besar..." KEH KEH KEH

Tanpa Nama berkata...

dikambinghitamkan....

kambing jugak yang kena
sebab tu rakyat jangan jadi kambing
senang tarik janggut
cukup tarikh kena sembelih

Tanpa Nama berkata...

Gua dah scan
sebenarnya 2 enjin motobot itu tak hilang tapi masih disimpan dengan selamat di celah2 kopek bik mammam

kui kui kui kui

mat Penang berkata...

Tapi Bro Isham aku anak tanya sket...Tuduhan ni dah 'MUKTAMAD' ke belomm?????

Tanpa Nama berkata...

Sarjan N. Tharmendran telah dijarjiskan....

rattlehead berkata...

hahahaha istilah baru yg perlu dipertimbangkan.

hot sauce berkata...

baa baba black sheep nyanyian ramai sudah tak laku. skrang kita nyanyi gerombolan is falling down, falling down..falling down..

pak leman berkata...

yg bontot saiful sape kambinghitamkan plak..?

Tanpa Nama berkata...

Pak Leman suka benar dengan bontot saiful...kah...kah...kah...

Pak Leman telah dibontotsaifulkan...sebab itu dia bengap...kah...kah..kah...

Tanpa Nama berkata...

Berita Terkini..

Saorang Prebet Chabuk dari TLDM telah di tangkap menjual Kapal Selam ..beliau telah di tangkap oleh angota2 polis semasa sedang memikul kapal selam tersebut..

senduk selagi ada berkata...

kah kah kah...yup aku setujui woi...

kata perumpamaan yang baru harus di daftarkan dikamus DBP.

setuju sesangat kata...pemberontak sepi

Tanpa Nama berkata...

dari kajian rambang yang telah saya jalankan, banyak juga perkataan baru yang dapat kita ambil untuk diserahkan kepada DBP supaya dapat dijadikan bahan rujukan oleh pelajar pmr, spm, upsr dan stpm. Antara perkataan baru itu termasuklah:

i. menjarjis
ii. membontotsifoolkan
iii. mengc4kan
iv. mengazilahkan
v.mengsirulkan

Lang berkata...

sorang sarjan telah ditharmendrankan oleh pihak berkuasa sebagai menutup kemaluan tudm...

ok tak ayat tu tt

Tanpa Nama berkata...

Wa minta bro cuba korek balik cerita helipkoter Tan Sri Yahya DRB Hicom yang meletup di udara dan hancur jatuh.
Dengar ceritanya Tan Sri Yahya tak ada dlm heli itu. Itu semua lakonan Madey untuk tutup rugi Perwaja Steel dan Tan Sri Yahya jadi kambing hitam. Tapi dengar kata dia menetap di Afrika secara cover-up.
Wa tak berapa pasti. Tapi semasa sorang member cerita hal itu, wa rasa macam real aje.
Kalau bro nak tahu, wa boleh bawa bro jumpa member tu kat Kajang.

Tanpa Nama berkata...

tt. setuju dengan pandangan yang mat saleh apa sahaja jahat pakai kata hitam/black, tapi untuk berlaku adil dalam kes ini bukan ke perkataan englishnya 'scapegoat' macamana bila dimelayukan jadi kambing hitam???

Tanpa Nama berkata...

Kau pernah tak tengok najib senyum. Den ada kawan selalunya kalau dia senyum semacam tuu maknanya aku dah tahu selalunya dia menipu.

Contoh ayat:

Orang kampung telah disenyumnajib dengan dakyah media arus perdana.

KAH KAH KAH

Tanpa Nama berkata...

Berita TERKINI....
Para BLOGGERS Seangkatan dengan hishamudin Rais telah diBABIHITAMKAN kerana dituduh menjual jet tebuan kepada pengumpul barang2 ANTIK !

Tanpa Nama berkata...

Berita tergempar....
Saorang BLOGGER telah ditangkap kerana MULUT BERBAU BUSUK BANGKAI !

Tanpa Nama berkata...

Pembunuhan yg sangat sadis
= diC4kan.

mengorect-ngorect-ngorectkan = membenarkan.

jalan JPJ,panji