Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Isnin, 19 Julai 2010

DENGAR DAN SIMPAN JANJI INI





JANGAN BUNG SUKA BERJANJI - KALAU TIDAK DI TEPATI !




HAPUS CUKAI 5 TAHUN JIKA PAKATAN JADI KERAJAAN – harakah daily

Pakatan Rakyat sedia mencari jalan untuk memansuhkan beberapa cukai selama lima tahun sekiranya rakyat sedia memberi mandat pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) kelak.

Demikian tawaran AJK PAS Pusat yang juga Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Kelantan,Husam Musa semalam pada suatu majlis Pakatan Rakyat negeri di sini.

"Kalau Pakatan Rakyat dapat ambil alih (kerajaan) Pusat lepas PRU13, cukai pendapatan akan dimansuhkan sepenggal atau sekurang-kurangnya kakitangan kerajaan tak perlu bayar sepenggal," ujar beliau.

Menurut beliau, kepemimpinan Pakatan Rakyat mempunyai formula tersendiri untuk urus tadbir kewangan negara secara adil, dinamik dan tidak membebankan rakyat.
Disebabkan itu, beliau menganggap langkah pentadbiran Najib Razak, menaikkan harga barangan asasi rakyat sebagai tindakan yang tidak bijak serta tidak menguntungkan rakyat.

Katanya lagi, kerajaan sepatutnya mengutamakan keperluan rakyat dengan menangguhkan beberapa projek mega yang nyata menguntungkan pihak tertentu semata-mata.

Tidak cukup dengan itu, beliau turut menganggap pentadbiran Najib bertindak menipu rakyat kerana tidak terlebih dahulu membawa cadangan menaikkan harga minyak RON95, diesel, gula dan petroleum gas cecair (LPG) ke Dewan Rakyat baru-baru ini.

Tambahnya, indakan Najib yang juga Menteri Kewangan I mengumumkan kenaikan harga beberapa barangan tersebut sejurus selesai sidang Dewan Rakyat seolah-olah tidak mengiktiraf kedudukan Dewan Rakyat dalam sistem demokrasi negara.

KAH KAH KAH…


woit… INI BARU BETUL… kah kah kah..

woit… BUKAN SAHAJA CUKAI BOLEH DI GANTUNG UNTUK BEBERAPA TAHUN… kah kah kah..

woit… HOSPITAL BOLEH PERCUMA…. kah kah kah..

woit…. BELAJAR DI UNIVERSITI BOLEH PERCUMA…. kah kah kah..

woit…KENAPA NAIKKAN MINYAK BILA PARLIMEN SELESAI …. kah kah kah..

woit… APA PUNYA KERAJAAN TAKUT PADA PARLIMEN…. kah kah kah

woit... NAK NAIKKAN HARGA BARANG ... DALAM GELAP GELAP KE?... kah kah kah...

woit... SELURUH MALAYSIA SUDAH TAHU... TAK PAYAH SOROK SOROK... kah kah kah..

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

"...atau sekurang-kurangnya kakitangan kerajaan tak perlu bayar sepenggal

sdr husam,
takkan pekerja gomen je dibantu??

sebenarnya yg paling merana dalam keadaan our economic fundamental is strong tetapi ekonomi rakyat melepek ni, adalah golongan pekerja dari firma2 swasta saiz kecil ke sederhana terutamanya dari sektor2 yg paling terkesan bila ekonomi gawat. bahkan firma2 ini sebenarnya tidak pernah pulih dari kegawatan 1998, hingga sekarang!

pekerja2 gomen tak pernah kena potong gaji. takde yg kena retrench. ambik loan gomen pun bayar interest 4% je.

pekerja2 keparat-koporat, glc atau mnc takpayah cerita lah. mereka dapat bonus 6-12 bulan, kalau nak cipta rekod 1malaysia belayar berulang2 tanpa henti keliling pulau batu putih selama 3-6 bulan pun, mereka masih mampu ambik cuti tanpa gaji untuk melakukannya! company loan depa pun 4% jugak interest.

yg parah daru dulu hingga kini adalah pekerja2 dari firma swasta bersaiz kecil ke sederhana terutama dari sektor2 yg paling terkesan dalam sesuatu kegawatan ekonomi. dari 1998 hingga kini sudah berapa kali ekonomi gawat?? golongan ini lah yg terduduk tak dapat2 bangun lagi hingga kini sebab kepalalutut goyah tahap datok takde seri berumur 99 tahun!
kalau sdr husam dan rakan2 menang pilihanraya lalu mengambil-alih pengurusan ekonomi negara, tetapi tidak membantu golongan ini, maka terduduklah mereka dulu, kini dan selamanya.

golongan ini juga sangat ramai yg menyokong pakatan rakyat kerana mereka amat sedar, laungan kata2 KERA BoNgok-UMNgOk kepada rakyat awam bila sahaja menghebohkan perihal ekonomi negara bawah pengurusan depa, semuanya cuma ayat2 manis semanis airsirap ditaruk gula berharga 1rupiah sekilo, lebih gula dari air! mereka sedar:
itu bukan "pengurusan" membawa maksud "management";
itu "pengurusan" bermaksud "kuruskan rakyat, asalkan pemimpin2 kekal boroi"!!!

harap sdr husam dan rakan2 jelas, dan jika menang nanti tahu golongan pekerja mana yg lebih patut dibela...
wassalaam

-average joe-
klakka-la.blogspot
klickdefella(klakka-la)

Tanpa Nama berkata...

2x5 dengan parti yang nak bagi jambantan kalau menang pr, sampai la ni tipu rakyat terus, yang pasti..... kronisma subur dan dipertahankan!!!!!!

mosabit berkata...

woitttt...itu lah nama nya berani tanggung risiko...

bak kata pepatah riuk....

kalau takut dilambung semut jangan naikkan harga gula...

kalau takut menyedut gas jangan tambahkan harga minyak..

kah kah kah kah kah kah ....

Tanpa Nama berkata...

bullshit!!ini janji2 celaka namanye...kalo camni la tabiat PR,abeslaaa...kalo janji nk turunkan harga myk tu ok lagi,tp kalo sampai xde cukai sampai 5 thn,kerajaan nk cekau duet dr kepala bana mane?bodohla husam ni...chak wow la

-madey kimak-

Tanpa Nama berkata...

Madey kimak,
Dari mana? Dari minyak woi! Dari getah, kelapa sawit, kayu kayan, pasir halal..byknyer hasil mashul kita! bukan cam singapore yg tak der apa2 tp leh maju berganda-ganda dari kita!

Ngapalah ada lagi org bodoh dalam tukartiub ni ha? Dalam sistem ekonomi islam tidak ada istilah cukai bro, yg ada cuma zakat. Zakat kita bayar untuk bantu org miskin, tp barangan, perkhidmatan tidak dicukai!

Kerajaan boleh hidup sebab banyak hasil buminya. Rakyat malaysia 27 juta jer, pendptan minyak dah mencecah beratus ratus ribu juta!Minyak saja! Kemana perginyer?

ha ha ha berkata...

Ha ha ha..

For sure ...kalau Husam kato dari Minyak ..kita tak tahu berapa tahun kontrek Hadapan Minyak dah mangkuk ApNo dah sign????.

Tu tak termasuk liability yang APNo ngok dah sign dengan Robert Kwok, Vincen Tan, Plus, IPP dan ntah apa lagi...kalau nak selesi pun makan tahun gak pasal ..hal ini misti ApNONgok taruk Bawah OSA, ISA dan tah apa SAA lagi ..ha ha ha.

Kalau dah bawah OSA, dah tentu makan masa untuk bukak...dah bukak pula makan masa untuk siasat..mahu sepenggal dua tak cukup...Cerita pasal harta Markos sampai la ni pun tak selesai...ha ha ha.

So saya harap PAS jangan cuba berjanji tentang apa yang mereka tak nampak..takut nanti bila dapat Kerajaan..jadi Macam Kerajaan Negeri Terengganu 1998..ha ha ha. Abe Wang Mokhtar punya Onar tak terbuka langsung.yang dapat cuma Wang Royalti kena tarik ..ha ha ha.

Lagi satu betul kata -average Joe- tang tengah senak sekarang ni orang yang dok Bandar kerja Swasta (Bukan GLC)...ha ha ha...inflasi 4%..gaji naik 2%(itu kalau naik)..ha ha ha..makin parah ade la...

Tanpa Nama berkata...

hahahah...ckp aku bodoh yer..woi anon 10:19..byk betul yer hasil kerajaan dr myk...ko tau x yg myk ni akan habis?bodoh ditunjuk2...ni mesti kepala bana gerombolan ni...dalam islam ada zakat yer?ko igt duet zakat tu cukup kalo org yg menguruskan zakat pun rembat duet tu?nk hapuskan cukai tp di kelantan sendri balak sedang dirembat...jgnla sokong membuta tuli bodoh...dan husam x ckp pun yg dikecualikan itu cukai barang dan perkhidmatan...die hanya ckp 'CUKAI'...means sume jenis cukai la kan?len kali letak nama la anon,br aku blh maki...

-madey kimak-

Tanpa Nama berkata...

@AVERAGE JOE

Ini email husam musa: haji.husammusa@gmail.com

aku rasa kalo sasaper email dia, mesti dia akan jawab punyer...

seingat aku, hanya rakyat2 yang hidup susah saja menyokong PR.

Bagi yang berperut gendut, makan tak abis dengan duit riba, pakai songkok tinggi.. mana dia orang tau apa itu hidup susah... setiap hari mereka mencari akal untuk terus membodek dan menipu melayu... merembat duit melayu...

begitu jugak dengan Taib Mahmud, setiap hari, dia pikir nak buat projek lagi besar dari empangan bakun... dapat dia rembat balak setiap hari...

ko tengok noh omar, dia gi tinjau pasir kat selangor, naik helikopter sapa? dalam utusan meloya, dia bagitau, noh tinjau seolah2 atas kapasiti umno sbb asyik bitau pasal kedudukan dia dalam umno saja..tak mention dia tinjau atas kapasiti "Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani", menteri asas tani ni ternak pasir ka??