Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Jumaat, 23 Julai 2010

INGATAN DI HARI JUMAAT INI




PAKISTAN FREES MENTALLY ILL WOMAN ON QURAN CHARGE AFTER 14 YEARS
– guardian london

A court has freed a mentally ill woman who has been held without trial for 14 years on allegations of desecrating the Qur'an. Under Pakistan's strict blasphemy laws, anyone accused of insulting Islam, the prophet Muhammad or the Qur'an can be sentenced to death. Zaibun Nisa, 60, was arrested in 1996 after a Muslim prayer leader told police that someone had desecrated the holy book. Her family did not challenge the charge, and the woman was sent to a mental hospital in Lahore. Her lawyer said he was shocked to know that police had arrested her despite knowing that she was mentally ill.

nota:
dalam banyak perjalanan untuk melakukan kebaikan
yang mencul ialah kezaliman
dalam banyak perjalanan menuju ke syurga
yang muncul ialah jalan ke neraka

kita hanya manusia
tidak mungkin kita
mengambil alih kerja yang esa
kita manusia
tidak mungkin kita
kita menjadi dia

mari kita belajar
untuk menjadi murid yang setia
bukan jadi mudir membawa rotan
mengagih pahala dan dosa


14 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bro!Isham selamat menyambut bulan ramadhan al mubarak yang akan tiba tidak lama lagi..

Tanpa Nama berkata...

perghhh mantoppp...sajak ni terbaekkk utk hal2 agama...tp TT,kalo nk jd murid yg setia,kita kenala solat yer ;)

-madey kimak-

dokekUluBondo berkata...

jom rai kan Syaaban Bro. Sama2 kita banyak2 kan membaca AlQuran, TT.

umar al khattab berkata...

...
ya benar madey kimak

solat itu
tiang agama
tiada tiang runtuhlah agama
runtuh agama
runtuhlah manusia
runtuh manusia
runtuhlah peradaban

solat itu
penenang hati
penguat jiwa
pelindung diri
penyambung ke tali ilahi


cuba tanya pokcik TT
dia solat Jumaat di masjid bangsar kah
boleh la pekena nasi beriani di luar masjid kah kah kah kah kah

Sivakumar berkata...

Setuju dgn En. Tukar Tiub.

Nasihat En. Tukar Tiub sesuai untuk semua penganut dan pengikut mana-mana agama juga pun.

reverie berkata...

Sivakumar, TT sekarang 1Malaysia. hahaha.

Sivakumar berkata...

reverie

saya setuju, TT lagi 1malaysia dari 1malaysia brother!

Tanpa Nama berkata...

Pakistan, Afghanistan, Somalia dan mungkin banyak lagi cara depa tafsir Quran adalah lahiriah dan primitif, tak guna akal melainkan mereka ikut si anu ulama yang berpengaruh mengawal minda komunitinya, siapa caba jawab kena sembelih. itu sebab merejam batu terhadap mangsa zina masih mahu dikekalkan. Akal, penasaran, logik, fakta, sejarah tidak diguna pakai apabila menghurai kata-kata wahyu.

Tanpa Nama berkata...

huhu..semua susuk manusia mereka merasa merekalah pandai dalam berkata2...

buatlah apa yang anda suka..buatlah apa yang anda mahu..ikutlah apa yang anda suka..ikutlah apa yang anda mahu...

hanya masuk lubang kubur nanti sahajalah anggota badan kita akan tolong jawab...mulut sudah dikunci...kalau betul apa yang dibuat, kalau betul apa yang diikut..kalau betul apa yang kita amalkan...selamatlah kita..

kalau tak betul..terima sajalah apa yang akan ditentukan nanti..

Tanpa Nama berkata...

Hello Bro,
Apa agama pun, kalau fanatik pun tak guna. It can be Kristian, Hindu or Islam...I don't think any religion allows as what happen to that poor lady in Pakistan...

sethu2105@gmail.com

Tanpa Nama berkata...

Dah boleh agak dah. Fahaman sosialis diadun dengan kominis.

Pertama sekali kita kena sangka buruk dengan agama. lepas tu kita bertindak....sosialis kominis.

Saudagar Ilmu berkata...

Kepada seorang pengulas di atas:

Mana-mana agama pun, kalau ianya diprakktikkan dengan buruk atau secara menyeleweng, maka buruk dan menyelewenglah jadinya.

Ini hakikat.

Apa yang sosialis atau komunis mengenai hakikat ini?

Apa yang buruk sangat pasal sosialis?

Negara yang makmur dan aman, takde jenayah macam Sweden dan Norway tu sosialis.

Keji sangat ke mereka tu?

Negara-negara Islamlah yang menjadi contoh yang memalukan, dari Malaysia sendiri hingga ke Arab Saudi di mana kaum wanita tidak dibenarkan memandu kereta pun sebab kononnya kalau mereka tau jalan-jalan, akan khalwat la itu la ini la.

Gua nak nasihat skit jer kat lu. Kalau tak faham konsep, baik tutup mulut sajer la daripada mengelirukan orang lain dengan kejahilan awak.

Tanpa Nama berkata...

TT sudah solat?

Tanpa Nama berkata...

حاسبوا انفسكم قبل ان تحاسبوا

mari kita menghitung diri sendiri sebelum kita dihitung Allah.