Nurul Izzah Aidilfitri

selangorku 1

.

Selasa, 12 Oktober 2010

ANAK PENEROKA BANGUN MELAWAN




HABIS HARTA RAKYAT KENA SAPU





TANAM SEMULA : AHMAD GURIS PERASAAN PENEROKA
– harakah daily

Ahmad Maslan diminta menghentikan segera pembohongan dan dolak dalik berhubung isu Felda khususnya wang tanam semula kepada peneroka persendirian.

Gesaan itu dibuat Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda (Anak), Mazlan Aliman merujuk kepada beberapa kenyataan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu yang dianggap bukan sahaja cuba memperbodoh peneroka malah tidak wajar keluar dari mulut seorang menteri.

Antaranya kenyataan Ahmad yang mendakwa kebun peneroka tanam sendiri menjadi hutan, penuh dengan babi, ular sawa, tikus dan kumbang.

Beliau juga mendakwa wang tanam semula RM17,000 diguna peneroka membeli motor, kereta dan membaiki rumah.

"Saya gesa beliau menarik balik kenyataan yang mengguris perasaan lebih 14,00 peneroka sawit yang mengurus kebun mereka secara persendirian dengan kadar segera.
"Jika tidak, laporan polis besar-besaran akan di buat di seluruh negara," kata Mazlan pada sidang media di parlimen hari ini.

KAH KAH KAH

woit… SABTU AHAD DULU MALAON INI TIDOO DI MANA?... kah kah kah..

woit…SAPA TAHU … MALAON INI TIDOO DI MANA HUJUNG MINGGU LALU…. kah kah kah

kah kah kah…. MALAON INI JANJI TIAP HUJUNG MINGGU AKAN MENGINAP DI RUMAH PENEROKA… kah kah kah..

kah kah kah… KALAU KES TIDOO PUN MALAON INI MEMBOHONG…kah kah kah..

kah kah kah….. DALAM KES DUIT INI ….LAGI KUAT TIPU NYA… kah kah kah

23 ulasan:

HantamSajaLahLabu berkata...

Camna malaon ni bleh jadi menteri??

Farihah Ahmad berkata...

oh alasan. escapism!

Tanpa Nama berkata...

Malaon ni sebelum jd menteri kerjanya tukang lap kasut big mama. Jgn2 hujung minggu tido celah ketiak big mama..kahkahkah..

the explorer berkata...

sampai hati engko cakap ladang sawit aku penuh dengan babi, tikus, lipas, semut, semak samun dan lain2...

lepas ni engko jangan tido lagi la kt umah aku!!! berambus!!!

Tanpa Nama berkata...

Si JIBul memang kaki rembat maka tak heran pembantu2nya perangai dan gelagat mereka kurang sopan.
Dia ni rembat habis betina ke duit rakyat dan apa sahaja.
Kalau depan bini pijak semut pun tak mati.

matstimketum berkata...

malaon ni ingat peneroka sekarang bodoh lagi. setelah pencerahan oleh ANAK, peneroka dah cerdik dan malaon ini dah kantoi sebab berbohong!

Tanpa Nama berkata...

trik kebudak-budakan umno untuk bodohkan peneroka melayu.....menteri kecik-kecik mengutuk peneroka bagi peneroka marah kepada umno....lepas ni menteri besar-besar akan datang...bawa duit bagi kepada peneroka...memujuk...membodek..!!!

suis-media berkata...

Duit tanam semula nii ialah duit peneroka sendiri yang di-simpan tiap tiap bulan.bukannya duit mak bapak mat maslan!!!lantak laaa peneroka nak buat apa...dah lama peneroka hidup melarat...kini giliran felda pula melarat sampai bengkrap.hidup yb mazlan.

mosabit berkata...

dia ni akan rasa berdosa besar kalau tak menipu rakyat....

dari tido kat rumah peneroka lebih baik dia tido di celah kopek bik mama....

kah kah kah kah kah kah .....

Orang Kelawar berkata...

Ahmad matlaun ni dah cakap begitu kepada peneroka,masih lagi peneroka menyokong UMNO dan pilihan raya masih undi UMNO/BN juo lai.Ontahla mak.Golo de ee.Nanti terkeluar cakap yang tak baik tersinggung pulak pak cik dan mak cik di Felda.Tujuan sebona nak memberikan pak cik dan mak cik peneroka Felda ingatan dan kesedaran yang selama ini peneroka ditipu dan dikulikan untuk kepentingan mereka.Digula-gulakannyalah dengan pemberian duit raya.Tahu tak pak cik dan mak cik Felda,sebenarnya duit tu dari duit usaha dan titik peluh peneroka sebenarnya dengan membeli susu getah murah dan pelbagai macam dan helah.Dah banyak hasil tipuan ini mereka kendurikan wang tersebut sesama mereka dan berkanlah sedikit kepada peneroka bila raya.Konon-konon keperihatinan UMNO kepada peneroka.Inilah permainan mereka,bila nak melepas tengkuk mereka dari tekobek,tuduh pula mereka tak reti mentadbir diri,dapat duit bantuan beli kereta dan joli.Macam inipun mak cik dan pak cik felda nak sokong lagi.Disuruh tunjuk perasaan menentang ANAK dengan disogok dengan sedikit wang ehsan, besipugeh pogi.Pak cik dan mak cik Felda letakkan kemuliaan diri dan harga diri ditempat yang tinggi dengan membina keberanian diri.Menentang dan melawan tak semestinya menderhaka dan tidak mengenang diri.Dalam agamapun kita dituntut mawas diri tidak mengikut dan dan menurut membuta tulu malah satu kemuliaan jika kita menentang dengan berani hal-hal yang membawa kepada kerosakkan diri dan ummah.Jangan biarkan diri diperkotak katikkan UMNO yang berkepentingan diri.

Tanpa Nama berkata...

W7
Apa yang si maslan merepek...ni, ini lah masalah kalau seseorang itu suka mereka-reka cerita untuk menyedapkan rekaan ceritanya itu.
Saya bukanlah anak peneroka Felda.... Saya suka membaca tentang perkembangan activity mereka. Setahu sayalah dari suara peneroka sendiri, awal kerja pembukaan perladangan felda sememangnya hutan dan juga belukar. Kalau tanam semula... mana adanya keadaan yang di ucapkan dari si maslan pendek ni. Yang saya tahu.... Peneroka terpaksa ke pekan / bandar terdekat untuk memcari rezeki meningalkan anak isteri. Jadi pengawal keselamatan jaga kawasan di bandar. Maslan pendek tolonglah bercakap benar... Tak salah kalau di beri haq itu kepada peneroka... Tujuan asal pun memang nak tolong melayu peneroka...ia akan Jadi haram kalau pihak menteri cuba guna hasil keuntungan itu untuk kepentingan sendiri. kepentingan mereka.

Mat Ron berkata...

La TT, jangan panggil dia MALAON. Pls la panggil di JIBAOK. Nama ni lagi sesuai dan glamer.

Tanpa Nama berkata...

Berapa kali sudah Ahmad Maslan tidooo dirumah peneroka Felda? Ahmad Maslan membuat janji akan zzzzzzzz sekali dalam satu minggu apabila beliau dilantik sebagai menteri!! Ini lah yang dikatakan 'janji tarang bulan'..dustanya itu akan memakan diri sendiri kerana berdusta kepada pehak peneroka yang simple dan tidak pandai berbohong.

Jangan tipu orang kampong Amad Maslan..Cuba beri tahu orang awam berapa kali sudah tidooo..zzzzzzz diperkampungan Felda?

UMNO Bongok berkata...

Hahahaha... simpan dalam otak kemas-kemas.. manusia bernama melayu dicipta untuk ditipu saja... manusia bernama cina pula dicipta untuk menipu.... manusia eee pula dicipta untuk membelit-belit apa yang boleh dibelit... ini teknik memang kene simpan kemas2 dalam kepala hotak setiap orang...

jika nak jadi kaya, mustilah menipu... inilah konsepnya... tiada makhluk akan menjadi kaya kerana dia tawaddhuk kepada allah taala... mustilah kene menipu beratus2 kali, bermain silap mata dengan duit2 projek, duit2 bonus dan duit2 gaji pekerja... tiada permainan silap mata, ini bermakna pengurus/penguasa kewangan tersebut adalah bodoh dan lurus.. sesungguhnya beliau sama sekali tiada akan menjadi kaya sampai bila2... ini easy money... easy money ialah merembat... kalau tak rembat, itu namanya bodoh jugak.. APALAH BODOHNYA DIA KALO TAK REMBAT.. Kalau aku pun, aku rasa bodoh kalau aku tak rembat.. inilah sistem yang kita ada...

syyy...jangan jadi bodoh ya...

Tanpa Nama berkata...

keluarga saya mengusahakan tanam sendiri pada tahun 1998.kini pendapatan mencecah rm 500 sehari utk 10 ekar getah. soal pekebun /bekas peneroka nak paki beli motor pun ,itu hak dia-duit dia puluhan tahun dari cukai getah dikutip risda. maslan tau ape? yang lebihan bayaran kembali bila nak pulang kepada peneroka dun jenderak,temerloh..? kepala bana susah nak cakap kalau dah bangang...dah la STOP THE PRESSURE.. pULUH TAHUN KAMI BAYAR HANTU untuk lepas hutang rm 13 rbu..kira2 jadi lebih lagi selama 27 tahun.1970-1997. ramai dah arwah..macam mana nak minta maaf...?

Tanpa Nama berkata...

jadi penipu dari dulu...kini... dan selamanya.
dan satu lagi projek menipu rakyat dari kerajaan Barisan Nasional...kah..kah.kah

halakirikakiku berkata...

malaon ni memang pandai menipu dari dulu kini dan selamanya..malaon ni pandai berpura pura macam berahim pekasa juga.. nk tunjuk bagus kat melayu tapi membodohkan melayu..nak jadi jagom melayu..

Modern Talking berkata...

pada awalnya di tidur di ladang kelapa sawit.. pergh punyalah berjiwa rakyat.. kemudian bila maghrib dia akan di ghaibkan oleh jin.. dan sedr2 dia telah berada di dalam bilik rumahnya keesokan hari.. So bro TT jgn salahkan dia..Salah kan Hantu Kopek atau Jin yg telah mengghaibkan dia.. klu tak percaya fakta ini sila hantu kepala di batang pokok kelapa sawit

cicit ngah layor berkata...

Woi menteri cabuk.Aper pasai miker bising2.Tanggung jawab miker mesti dijalankan dulu,bagi duit tu pader yg hak.Peneroker tanam semuler kelaper sawit tu,demer pakai duit sendiri dulu.Lantak ler demer nak buat aper dgn duit yg miker bagi tu nanti.Pasai aper nak marah peneroker pebaik romah demer.Demer pon nak hidup seleser.Miker ingat miker sorang jer nak hidup mewah.Org lain pon ader perasaan wahai menteri yg kurang ajor ooii!!

azmie berkata...

dia tidur kat felda kimakhang

Tanpa Nama berkata...

bodo punya menteri

ha ha ha berkata...

Ha ha ha..

Aku seronokkkkkkk..pasal ada Menteri UMNO yang bodoh melantun..kalau makcik Felda dan Pakcik felda mahukan Menteri ini ..silakan..

Anyhow..Mahkamah dah memutuskan Peneroka berhak ke atas DUIT tu..kalau FELDA tak tunaikan janadi ..masuk Mahkamah lagi ..ha ha ha..

Oiiiiii orang Pakatan Rakyat..tak pandai lagi ke nak Bela rakyat ..apa lagi masukler tolong makcik Felda dan Pak Cik Felda...takkan nak jadi Bodoh melantun macam Menteri UMNO ..ha ha ha

Tanpa Nama berkata...

org dh makan harta peneroka cam tu ckpnye..ular babi disalah kan,xsdr ke dia tu yg ular dia tu yg babi..tin kosong la wei